Netwerk-trubbels!

Pagina: 1
Acties:

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 16:52
Hoi, ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een netwerk van twee PC's (Athlon 850 en P200). In beide PC's zit een Realtek 8139 kaartje. Ik heb alles goed geinstalleerd (dacht ik :)); protocollen, IP-nummers, subnetmaskers, etc. Maar als ik nu kijk in de Netwerkomgeving, dan zie ik bij de Athlon alleen deze PC staan en niet de P200. En als ik bij de P200 kijk, dan staan er helemaal geen PC's!! :( Ik kan beide PC's wel op hun eigen IP pingen, maar niet op het andere IP.
Wat doe ik fout?? Of is misschien een van de netwerkkaarten kaduuk??? :?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

zucht ,
als je niet kan pingen en je hebt op beide machine tcp ip geinstalleerd in de trend van hetvolgende :
machine 1 :
adres 192.168.0.1
netmask 255.255.255.0

machine 2 :
adres 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0

en je kunt elkaar niet pingen werkt je netwerkkaart niet goed of je verkeede kabels of je gebruikt geen crosskabel als ze rechtstreeks aanelkaar hebt hangen of je hub / switch is stuk

sucses

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• ppl
  • Niet online

ppl

Of ze zitten niet in dezelfde werkgroep.

Hoe zit dat netwerk van je in elkaar? Is dat met cross-cable of met een HUB/Switch? Welke instellingen heb je nog meer?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op dinsdag 12 juni 2001 16:01 schreef ppl het volgende:
Of ze zitten niet in dezelfde werkgroep.
Euuh .. je moet ff goed lezen wattie schrijft :( :
Ik kan beide PC's wel op hun eigen IP pingen, maar niet op het andere IP
Daar heeft een werkgroup totaal nix mee te maken ..

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Mottebelke
Ze zitten inderdaad in dezelfde werkgroep, dus daar ligt het niet aan. Ik heb beide PC's verbonden met een cross-kabel van 5 meter, dan een koppelblokje en dan een 'normale' kabel van 10 meter. Volgens mij moet ie het dan tog doen.

Verwijderd

En als je het een rechtstreeks probeert met de cross kabel.
Dus zonder die rechte kabel, daar heb ik zelf ook wel rare ervaringen mee gehad...

• ppl
  • Niet online

ppl

Op dinsdag 12 juni 2001 17:27 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]

Euuh .. je moet ff goed lezen wattie schrijft :( :
[..]

Daar heeft een werkgroup totaal nix mee te maken ..
Ach ja nu zie ik het. Dom |:(

Je gaat nu eerst over een stukkie normale UTP en dan over een cross, volgens mij werkt dat niet. Probeer eens zonder die normale UTP. Werkt dat dan kun je of een nieuwe UTP (cross-over) kopen of de stekkertjes van die gewone af halen en dan nieuwe erop maar wel zo dat het nu een cross-over is (heb je wel zo'n mooie tang nodig)Hier staat wel hoe. Kopen is wat makkelijker dacht ik zo.

• paella
  • Laatst online: 23-08 12:26
Eigenlijk zou zo'n koppelstukje moeten werken, als er maar ergens tussen de machines 1x een cross plaatsvind. Maar gewoon 1 crosskabel is natuurlijk wel logischer en minder foutgevoelig (al zou je daar thuis niet van wakker liggen :) )

No production networks were harmed during this posting

• Mottebelke
Hum, ik heb nu eens geprobeerd met alleen de crosskabel en daar doet ie precies hetzelfde, dus ik denk dat dan toch de crosskabel de problemen geeft.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Zitten er geen linkledjes op die NIC's ?

Kun je in ieder geval zien of er nu wel of niet een link is.

Aannames zijn fataal.

• Mottebelke
Er zitten idd ledjes op de NIC's en die branden ook. Maar geeft dit nu aan dat de kabels werken of alleen dat de stekkertjes goed zijn ingeplugd??

• Rtificial
  • Laatst online: 21-08 16:46

Rtificial

as fake as can be

Jezelf kunnen pingen betekent enkel dat de tcp/ip instellingen geladen zijn, maar zegt niets over de werking je je netwerk(kaart/kabel/etc). In ieder geval is het verstandig op beide pc's een share aan te maken. Indie je de netwerkconfiguratie op beide PC's dan werkend hebt, zouden ze in ieder geval zichzelf moeten weergeven in de netwerkomgeving.
Het niet kunnen pingen van de andere pc kan dan enkel nog liggen aan de netwerkkaart of kabel. Heb je de beschikking over een simpele UTP tester?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat betekent dat ze in ieder geval een link hebben.... Nadeel is dat er dan alsnog een aderpaar stuk kan zijn, waardoor je geen transmissie hebt.

Vaak zijn er twee ledjes : een linkledje, en een activity-ledje.

Heb je het al met een andere kabel geprobeerd ?

Ze kunnen zichzelf pingen, dus IP lijkt goed te zijn.

Wat zijn de IP-adressen en subnetmaskers van die twee machines ?

Aannames zijn fataal.

• Mottebelke
IP's zijn de 'normale' nummers:
PC1: 192.168.1.1, subnet 255.255.255.0
PC2: 192.168.1.2, subnet 255.255.255.0

Daar zou het dus niet aan moeten liggen. De configs moeten ook goed zijn, maar ik zie alleen bij m'n Athlon 850 die PC en bij de P200 helemaal niks ("ken geen contact legge met het netwerk" oid). Ik zal eens de beide kaarten omwisselen om te kijken wat dat oplevert.

Ik heb een aantal partities geshared en ik heb geen UTP-tester :'(

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Tja, als je al niet de andere PC kunt pingen, zie je ze inderdaad ook niet.

Om uit te sluiten dat het aan je kabel ligt, zou je ff tijdelijk NetBEUI kunnen installen.

Als ze het dan nog niet doen, heb je last van brakke kabel. (Wel de recentste drivers voor je NIC gebruikt ?)

Aannames zijn fataal.

• Mottebelke
Hum, nou snap ik het ook niet meer: ik heb net de beide kaarten omgewisseld, en nou zie ik bij de Athlon 850 deze PC niet meer en bij de P200 zie ik hem ook niet (de P200):?
Nu snap ik het dus ff niet meer.
Als ik NetBEUI install (wat ik al gedaan heb BTW) moet ik hem dan instellen als standaardprotocol?? En maken de instellingen bij de netwerkkaart zelf (half- of full-duplex) iets uit??

• Mottebelke
Volgens mij ben ik nu achter het probleem (gedeeltelijk). Ik keek net nog eens in de netwerkomgeving van de P200 en zie daar: hij ziet allebei de PC's (in de P200 zit nu de netwerkkaart van de Athlon). Als ik dan met de P200 wil kijke bij de Athlon, dan lukt dat niet, want hij geeft aan dat die PC niet verbonden is met het netwerk.
Als ik dan bij de Athlon kijk in de netwerkomgeving, dan zie ik daar geen enkele PC staan, dus waarschijnlijk is die netwerkkaart kaduuk :(
Ik zal eens bij MyCom (daar heb ik hem 2 weken trug gekocht) of ze zoiets hebben als garantie ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Aha. Gare NIC dus. Gemiddeld zit op dat soort (ook goedkoop) spul minimaal een half jaar garantie.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1