Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-07 17:07

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Naar aanleiding van het nieuwsbericht dat Google de encryptie in Android L standaard aan gaat zetten ben ik erg benieuwd naar de voordelen en nadelen van deze encryptie. Zijn er mensen die dit nu al dagelijks gebruiken? Ik bedoel dan uiteraard de encryptie van Android zelf onder "Instellingen" -> "Beveiliging" -> "Telefoon versleutelen".

Ik lees bijvoorbeeld dat het nadelige effecten kan hebben op de performance en de accuduur. Daarnaast ben je verplicht om een pincode of wachtwoord te gebruiken om je telefoon te unlocken. In mijn kennissenkring wordt het patroon veel gebruikt, maar dat zal bij Android L dus standaard niet mogelijk zijn. Dit gaat een klein beetje ten koste van de gebruiksvriendelijkheid, maar zal ongetwijfeld wennen.

Maar wat zijn nu precies de voordelen van encryptie? De data op je telefoon wordt versleuteld maar is naar mijn weten door iedere geïnstalleerde app zonder problemen te benaderen. Het gaat dus meer om het beveiligen van je data tegen diefstal van buitenaf (of diefstal van je telefoon in z'n geheel), en niet om beveiliging tegen apps die data willen stelen (spyware/malware). Daarnaast staat er zoveel data in de cloud dat het versleutelen van je lokale data bijna nutteloos klinkt.
En hoe zit het met landen waar je verplicht moet meewerken aan het decrypten van je data? Kun je problemen krijgen met een versleutelde telefoon als je bijvoorbeeld naar Engeland of de VS reist?

[ Voor 4% gewijzigd door 3raser op 30-09-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-07 17:07

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Er is niemand die zijn telefoon versleuteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-07 15:02
Mijn zakelijke telefoon, een Galaxy S3, is verplicht versleuteld ivm exchange mail. Verder doe ik naast bellen en mailen bijzonder weinig met die telefoon.