Ik ben zelf nog 'jong' (33) maar zit al/pas 18 jaar in de ICT (begon als reparateur bij lokale computer boer tijdens school/studie). En wat ik over de jaren meegemaakt heb daar kan ik boeken over schrijven daar is Lord of the Rings niets bij (maar daar heb ik geen zin in).
HBO studenten die nog geen geheugen module kunnen vervangen zonder het slot te slopen.
HBO studenten die nog geen Windows/Office kunnen installeren.....
Pfff lang verhaal kort, en dit heb ik zelf ook gemerkt. De studie voldoet niet voor de praktijk, de theorie was gewoon verouderd en wat je leerde was meer 'computer geschiedenis'. Ik durf niet te zeggen of dit nu verbeterd is?
Dit lag ook aan de leraren die daar stonden om hun loon te krijgen en totaal de passie voor het vak kwijt waren. In de ICT ben je nooit klaar met leren, het is hetzelfde als een dokter je weet dat als je zo'n vak kiest je de rest van je loopbaan gewoon moet bijleren anders had je maar putjeschepper moeten worden ofzo, techniek gaat vooruit, verbeterd/veranderd wil je daar niets van weten dan ben je gewoon klaar.
Toen ik nog bezig was met mijn studie waren er gewoon studenten die geen pc thuis hadden en ja dan mis je gewoon zoveel kennis en ervaring. Nu is dat wel anders elke boer heeft een smartphone en een computer thuis en veel denken dat ze er nog verstand van hebben ook.
Wat ik meestal zie in de praktijk is dat 90-95% van de problemen veroorzaakt worden door gebruikers (PEBKAC/PICNIC) Vooral bij mensen die het geen zak interesseert en maar overal op klikken.
Voor deze mensen moet het bij wijze van automagisch gaan, de muis moet automagisch naar de juiste plek en ze hoeven alleen maar te klikken het mooiste zou zijn dat ze bij elke handeling een 'popup' zouden krijgen 'weet u zeker dat u klaar bent, controleer het nog even'.
ICT projecten bij grotere instanties (overheid) vallen 9 van de 10 keer in het water omdat :
- De mensen die gebruik maken van het systeem niet willen overstappen naar iets nieuws stel je voor dat je iets moet leren en gaan het dus tegenwerken.
- Mensen die geen ruk verstand hebben krijgen de leiding??? Bij KPMG was er een kerel die nog geen email kon versturen.... En hij had een erg hoge functie... maar moest wel beslissingen nemen voor een ICT project!?
- De kosten helemaal niet uitkomen, er personeel dat 'gemist' kan worden op locatie is om mensen bij te staan (en er zelf ook geen zak van afweten of niet bevoegd zijn).
Pfff als ik er over nadenk word ik al niet goed. Ben benieuwd wat er uit dit topic gaat komen
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"