Ik heb een pricewatch: DrayTek Vigor 2920n waarop ik op beide WAN poorten een aansluiting heb: WAN 1 (100MB) is voor de ADSL-aansluiting en WAN 2 (1GB) is voor de glasvezelaansluiting. De LAN-poorten staan zo ingesteld dat elke poort een ander subnet heeft zodat ik het netwerk waar de kinderen op zitten gescheiden heb van de rest. Als ik de WANs instel in Fail-over mode (of backup mode) werkt alles prima, maar ik wil het ene subnet (kinderen) vast naar de ADSL-verbinding sturen en het andere subnet (de rest) vast naar de glasvezelverbinding in Load-Balance mode met 2 routeringsregeltjes.
Hier gaat het dus fout: een AP of PS3 dat in het subnet van de kinderen hangt kan prima een internet verbinding opbouwen, maar een AP of PS3 in het andere subnet dus niet. Er worden wel keurig IP-adressen toegekend aan deze apparaten maar ze krijgen geen internet toegang. Wat doe ik fout?
Edit 1: Als AP heb ik zowel een pricewatch: Netgear WN802T als een pricewatch: Apple Airport Express Basisstation (voorjaar 2012) in bridge modus gebruikt. Beiden werken prima op het subnet voor de kinderen maar niet in het andere subnet indien de WAN instellingen op Load-balance staan.
Edit 2: Ook WiFi direct via de router heeft geen toegang tot internet in Load-balance mode, terwijl dit wel normaal werkt in fail-over mode. Daarnaast heb ik nog gekeken of het bij de routeringsregels die ik gebruik in load-balance mode uitmaakt of ik de range van de source IP verhoog naar het volledige subnet i.p.v. het gedeelte wat alleen door de DHCP-server wordt (dus van 192.168.1.50-192.168.1.200 naar 192.168.1.1-192.168.1.255) maar dat heeft geen effect.
Nu volgen heel veel plaatjes om de instellingen te laten zien, eerst in Fail-over mode daarna dat wat anders ingesteld is in Load-Balance mode.
WAN instelling in Fail-over mode:
Systeemstatus:

WAN 1 ingesteld als backup voor WAN 2:

WAN instellingen voor toegang tot internet (werkt allemaal, denk niet dat probleem hier zit, maar voor de volledigheid toch gepost):

LAN instellingen in Fail-over mode:

VLAN's activeren om verschillende subnetten te kunnen koppelen aan de LAN-poorten van de router:

Load-balance/routering regels uit:

WAN instellingen in Load-balance mode

Zowel normale "Auto Weight" als "according to linespeed" geprobeerd, geen verschil.

Voor de rest niks veranderd in WAN-instellingen.
extra LAN instellingen in Load-balance mode
Load-balance/routering regels aan:

N.B.: UPnP is uitgeschakeld:

En als afsluiter nog een overzicht van het netwerk:
Hier gaat het dus fout: een AP of PS3 dat in het subnet van de kinderen hangt kan prima een internet verbinding opbouwen, maar een AP of PS3 in het andere subnet dus niet. Er worden wel keurig IP-adressen toegekend aan deze apparaten maar ze krijgen geen internet toegang. Wat doe ik fout?
Edit 1: Als AP heb ik zowel een pricewatch: Netgear WN802T als een pricewatch: Apple Airport Express Basisstation (voorjaar 2012) in bridge modus gebruikt. Beiden werken prima op het subnet voor de kinderen maar niet in het andere subnet indien de WAN instellingen op Load-balance staan.
Edit 2: Ook WiFi direct via de router heeft geen toegang tot internet in Load-balance mode, terwijl dit wel normaal werkt in fail-over mode. Daarnaast heb ik nog gekeken of het bij de routeringsregels die ik gebruik in load-balance mode uitmaakt of ik de range van de source IP verhoog naar het volledige subnet i.p.v. het gedeelte wat alleen door de DHCP-server wordt (dus van 192.168.1.50-192.168.1.200 naar 192.168.1.1-192.168.1.255) maar dat heeft geen effect.
Nu volgen heel veel plaatjes om de instellingen te laten zien, eerst in Fail-over mode daarna dat wat anders ingesteld is in Load-Balance mode.
WAN instelling in Fail-over mode:
Systeemstatus:

WAN 1 ingesteld als backup voor WAN 2:

WAN instellingen voor toegang tot internet (werkt allemaal, denk niet dat probleem hier zit, maar voor de volledigheid toch gepost):

LAN instellingen in Fail-over mode:

VLAN's activeren om verschillende subnetten te kunnen koppelen aan de LAN-poorten van de router:

Load-balance/routering regels uit:

WAN instellingen in Load-balance mode

Zowel normale "Auto Weight" als "according to linespeed" geprobeerd, geen verschil.

Voor de rest niks veranderd in WAN-instellingen.
extra LAN instellingen in Load-balance mode
Load-balance/routering regels aan:

N.B.: UPnP is uitgeschakeld:

En als afsluiter nog een overzicht van het netwerk:

[ Voor 11% gewijzigd door Eric70 op 30-09-2014 14:25 ]