Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 00:05
Ik heb een pricewatch: DrayTek Vigor 2920n waarop ik op beide WAN poorten een aansluiting heb: WAN 1 (100MB) is voor de ADSL-aansluiting en WAN 2 (1GB) is voor de glasvezelaansluiting. De LAN-poorten staan zo ingesteld dat elke poort een ander subnet heeft zodat ik het netwerk waar de kinderen op zitten gescheiden heb van de rest. Als ik de WANs instel in Fail-over mode (of backup mode) werkt alles prima, maar ik wil het ene subnet (kinderen) vast naar de ADSL-verbinding sturen en het andere subnet (de rest) vast naar de glasvezelverbinding in Load-Balance mode met 2 routeringsregeltjes.
Hier gaat het dus fout: een AP of PS3 dat in het subnet van de kinderen hangt kan prima een internet verbinding opbouwen, maar een AP of PS3 in het andere subnet dus niet. Er worden wel keurig IP-adressen toegekend aan deze apparaten maar ze krijgen geen internet toegang. Wat doe ik fout?

Edit 1: Als AP heb ik zowel een pricewatch: Netgear WN802T als een pricewatch: Apple Airport Express Basisstation (voorjaar 2012) in bridge modus gebruikt. Beiden werken prima op het subnet voor de kinderen maar niet in het andere subnet indien de WAN instellingen op Load-balance staan.

Edit 2: Ook WiFi direct via de router heeft geen toegang tot internet in Load-balance mode, terwijl dit wel normaal werkt in fail-over mode. Daarnaast heb ik nog gekeken of het bij de routeringsregels die ik gebruik in load-balance mode uitmaakt of ik de range van de source IP verhoog naar het volledige subnet i.p.v. het gedeelte wat alleen door de DHCP-server wordt (dus van 192.168.1.50-192.168.1.200 naar 192.168.1.1-192.168.1.255) maar dat heeft geen effect.

Nu volgen heel veel plaatjes om de instellingen te laten zien, eerst in Fail-over mode daarna dat wat anders ingesteld is in Load-Balance mode.

WAN instelling in Fail-over mode:

Systeemstatus:
FO WAN 1

FO WAN 2

WAN 1 ingesteld als backup voor WAN 2:
FO WAN 3

FO WAN 4

WAN instellingen voor toegang tot internet (werkt allemaal, denk niet dat probleem hier zit, maar voor de volledigheid toch gepost):
FO WAN 5

FO WAN 6

FO WAN 7

LAN instellingen in Fail-over mode:

FO LAN 1

FO LAN 2

FO LAN 3

VLAN's activeren om verschillende subnetten te kunnen koppelen aan de LAN-poorten van de router:
FO LAN 4

Load-balance/routering regels uit:
FO LAN 5

WAN instellingen in Load-balance mode

LB WAN 1

Zowel normale "Auto Weight" als "according to linespeed" geprobeerd, geen verschil.
LB WAN 2

LB WAN 3

LB WAN 4

Voor de rest niks veranderd in WAN-instellingen.

extra LAN instellingen in Load-balance mode

Load-balance/routering regels aan:
LB LAN 1

LB LAN 2

LB LAN 3

N.B.: UPnP is uitgeschakeld:

FO UPnP

En als afsluiter nog een overzicht van het netwerk:

netwerk 1.4

[ Voor 11% gewijzigd door Eric70 op 30-09-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Niemand?

Ondertussen http://forum.vigortek.net...dec308dedaaf43dc7271b33a1 zoveel mogelijk doorgespit op zoek naar een vergelijkbare situatie maar tot nu toe nog niks gevonden wat mij verder brengt. Ik zal daar later vanavond mijn situatie/vraag daar ook maar eens posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:44
Ik zou geen 2 aparte subnetten gebruiken, maar gewoon 1 (bijv 192.168.1.0/24). In de 2920N kun je VLANs instellen, dan de fysieke utp kabel "kids" in poort 1, en je andere netwerk in poort 2.
Dan heb je geen routeringen en hou je het simpel.
Vanuit die configuratie kun je dan weer verder.
(Je hebt wel veel switches in je netwerk hangen voor een thuisnetwerk....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Dan heb ke volgensmij nog steeds aparte subnets.
Anyhow, ik vermoed dat je iets van routes vergeet.
Doe eens op beide verbindingen een traceroute en kijk waar je uit komt?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:44
ShadowAS1 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:14:
Dan heb ke volgensmij nog steeds aparte subnets.
Anyhow, ik vermoed dat je iets van routes vergeet.
Doe eens op beide verbindingen een traceroute en kijk waar je uit komt?
...mijn fout, je hebt gelijk dat je 2 subnetten houdt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Om mijn vorige post even aan te vullen:
Ik neem aan dat je op switches op VLANs scheidt? Hier zie ik niets van vermeld in je post (Of ik kijk er overheen) want alleen een router die vlans scheidt doet het natuurlijk niet :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Ik ben er achter. Altijd gewend geweest dat met automatische instellingen ook de DNS instellingen van de provider werden over genomen. Op de één of andere manier gebeurt dat hier niet maar stond er bij WAN 1 wel de DNS servers van Google ingevuld (kan me niet herinneren dat zelf daar neer gezet te hebben). Als ik in de General setup van het LAN ga en doorklik naar de details van LAN 1 resp. LAN 2 en daar DNS severs invul werkt alles weer. Achteraf dus eigenlijk heel basic (en voel ik me een beetje dom ;) ).

Edit: en blijkbaar als je in fail-over mode WAN 2 als primairy gebruikt neemt de router wel de DNS instellingen van WAN 1 over. (Want hoe kan het anders dat het in die mode wel leek te werken?)

Bedankt allen voor het meedenken!

[ Voor 18% gewijzigd door Eric70 op 02-10-2014 17:53 ]

Pagina: 1