Pc upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 10:37
Mijn systeem is inmiddels al knap oud en ik zou deze weer een beetje de moderne tijd in willen trekken door hem te upgraden. Het is nu een q6600 met 4 gb geheugen en een nvidia 9800 gtx. Ik game er niet echt enorm op, eigenlijk alleen world of warcraft af en toe. Met de nieuwe systeemeisen van de aankomende expansion zou ik toch graag een upgrade willen waar ik deze zonder problemen kan blijven draaien (op 1920x1080). Ik ben totaal niet meer bij qua componenten en heb geen idee meer wat goed is tegenwoordig. Qua budget moet et niet te gek worden, ik zoek geen high-end spul, gewoon iets wat weer een leuke upgrade is tegen een fatsoenlijke prijs.

Ik zoek een?
Moederbord / cpu / geheugen / videokaart

Wat is je budget?
nog niet bepaald, laten we zeggen max 300 euro voor nu, minder mag altijd :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, gewoon prima spul moet het zijn

Ik heb ook nog een goede laptop, core i7, 10gb geheugen etc.. Zou mooi zijn als zoiets mogelijk is tegen een fatsoenlijke prijs, maar geen noodzaak voor een core i7. Wellicht een amd processor te overwegen, hoe presteren die tegenwoordig t.o.v. de intels?

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Als verder geen games speelt waarbij meer dan 2 cores aangesproken worden (bv. BF4) dan zou ik in dit geval gewoon gaan voor :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 57,80€ 57,80
1ASRock B85M-HDS€ 44,99€ 44,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,74

Dit is gebaseerd op deze review : http://www.tomshardware.c...-performance,3849-10.html

En filmpjes als deze op youtube :
YouTube: WoW World Of Warcraft VS Pentium G3258@4.6Ghz R9 290x 1600p ULTRA

Waarin je kunt zien dat WoW prima speelbaar op deze chip.

Het leuke is van deze chip dat je hem ook nog kunt overklokken op dit moederbordje om nog betere prestaties te behalen zoals WiLLoW_TieN in dit topic laat zien : WiLLoW_TieN in "Intel Pentium G3258 Anniversary Edition".
Mocht je dat willen gaan doen dan is daar genoeg info over te vinden op tweakers en internet natuurlijk.

Vervolgens nog een leuk videokaartje er aan plakken een r9 270 of een 7950 2e hands van V&A plukken (is echt bang for buck) je bent weer klaar. Die kaartjes geven je ook nog de mogelijkheid om eventueel andere games op hoge/ultra settings te draaien.

bv. deze : V&A aangeboden: MSI R7950 TF 3GD5/OC BE met garantie en betrouwbare verkoper.

of deze : V&A aangeboden: MSI R7950 TF 3GD5/OC BE = idem, alleen is deze kaart wat minder stil.

Dit zijn de kaarten die momenteel de meeste op bang for buck geven.

Maar indien je niet perse alles op ultra hoeft te spelen zou je ook nog iets goedkoper kunnen gaan zoals voor zoiets als deze : V&A aangeboden: Club3D Radeon HD 7850 royalQueen

misschien kun je nog wat van de prijs van bovenstaande kaarten afkletsen.

Zou ik je ook nog even willen vragen wat voor een voeding je hebt. Als deze al oud is en je plakt er kaarten als een 7950 aan dan moeten we er zeker van zijn dat ie het aankan.
Zou je dat even hier kunnen plaatsen voordat ik je een advies geef waarmee je de boel opblaast?

Indien je het niet weet even je kast openmaken. Er zit vaak een label op de zijkant van de voeding en anders een fototje is ook prima :)

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
In het geval van van de G3258 wel een aftermarket koeler erop. Je zult hem namelijk flink moeten overklokken om er iets van te maken (~4.6 GHz).

[ Voor 3% gewijzigd door JoepD op 30-09-2014 12:25 ]

• Baloes
Nou, als ik de review bekijk waar ik naar linkte dan denk ik dat dat wel meevalt. En de 290x van het filmpje is wel ff wat anders dan een 7950.
Maar idd mocht je flink gaan overklokken dan is een aftermarketkoeler aan te bevelen. Milde overkloks kunnen ook gewoon met de stock koeler :

Foritain's Wall-of-Text: Budget overclocken met de G3258, en wat ander speelgoed.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
JoepD schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:24:
In het geval van van de G3258 wel een aftermarket koeler erop. Je zult hem namelijk flink moeten overklokken om er iets van te maken (~4.6 GHz).
Je hebt geen aftermarket koeler nodig om overkloks van rond de 4,2GHz te halen. Maar ik zou toch geen G3258 aanraden omdat het over WoW gaat en MMO's hebben meer baat bij meer cores, dus ik zou toch naar een quadcore kijken. Bij Intel belanden we dan al snel bij een Core i5 4460 van €160, dan blijft er voor de rest heel weinig over.

Er is dan nog het AMD alternatief met een Athlon II X4 860K. Indien slecht leverbaar kun je ook een Athlon II X4 760K nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 860K Black Edition Boxed€ 80,-€ 80,-
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 49,85€ 49,85
1Club3D Radeon R9 270 '14 Series€ 137,50€ 137,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,35

Nu ga ik iets over het budget, maar de gpu kun je nog ergens tweedehands kopen en dan moet je wel €40 kunnen besparen.

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-02 19:29
Volgens mij hebben MMOs meestal vrij slechte multi-core support.

Als we naar WOW kijken dan heeft Tom's hardware het eens getest (december 2010):
http://www.tomshardware.c...1-performance,2793-9.html

Daar kwam uit dat voor intel vooral van 1 naar 2 cores zin heeft en daarna je meer hebt aan hogere frequentie dan extra cores. Bij AMD had je toendertijd wel wat meer aan extra cores, maar de prestaties per core is bij AMD ook wat minder dan bij Intel.

Bij Anandtech kan je ook kijken, maar daar is het wat lastiger om te zien hoeveel invloed het aantal cores heeft op de prestaties:
http://www.anandtech.com/bench/CPU/62

[ Voor 33% gewijzigd door BartKers op 30-09-2014 14:20 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Het gaat nu wel niet over WoW in 2010 maar Warlords of Draenor eind dit jaar. Er Is redelijk wat veranderd, Blizzard heeft vorige week minimum en recommended specs bekend gemaakt.

http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/14580888055

Minimum is een C2D E6600 Athlon X3 8750. Recommended een i5 2400 of FX-4100. Daar leid ik toch uit af dat Blizzard zelf quadcores aanraadt en meer kunnen we niet weten want de uitbreiding is nog niet uit.

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-02 19:29
Het is zoals je al zegt koffiedik kijken wat de prestaties zullen zijn in de nieuwe uitbreiding zolang die nog niet uit is.

Maar hier is een wat recenter voorbeeld van de prestaties van de G3258 in WOW (Waar Baloes ook al op wees):
http://www.tomshardware.c...-performance,3849-10.html

Dan zie je dat die Pentium G3258 een stuk sneller is dan een AMD Athlon X4 750K in WOW, de gemiddelde FPS met de G3258 is 32.6% hoger t.o.v. de 750K. De 860K zal wel een stukje sneller zijn dan de 750k, maar met een 8.8% hoger clock frequentie lijkt het me niet dat hij de 32.6% prestatie verschil volledig goed zal maken. Dus ik denk dat de Pentium G3258 ondanks dat het maar een dual core is, toch een betere keuze zal zijn.

• Baloes
Wanneer je het topic verder doorleest geeft de community manager van die site, die ook de specs postte, ook aan dat er niet dusdanig veel verandert waardoor mensen gedwongen worden een PC upgrade te doen.

http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/9952565891 ff naar beneden scrollen :)

Ze proberen het voor iedereen zo speelbaar mogelijk te houden. Verder las ik (weet niet of je dat nu ook al kan) dat je bepaalde CPU vretende settings ( bv. Shades) uit kunt zetten.

Een ander alternatief zou zijn in plaats van de pentium een 1155 socket i5 te scoren. Zou niet meer dan 100 euro moeten kosten. Die dingen staan vrij goedkoop op V&A en marktplaats. Bij voorkeur V&A vanwege de reviews door de community, maar heb laatst toch een prima werkende i5 2400 voor 75 euries op marktplaats gescoord. Trekt met gemak alle games.
ff beetje onderhandelen.

Dan zou je ipv het mobo voor de pentium een mobo als dit kunnen nemen : pricewatch: MSI B75MA-E33

Met geheugen en een GPU van zo'n 100 euro (links in m'n eerste post) erbij kom je dan op zo'n 300 euro.

Dan weet je helemaal zeker dat je goed zit.

Het blijft lastig..koffiedikkijken.. :)
Pagina: 1