Diode in voeding ontploft: type?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Ik zette eerder vanavond mijn computer aan, maar na een half uurtje ofzo viel deze uit. Ik had headphones op en zette deze af, om vervolgens begroet te worden met een hoog frequente piep.

Shit :/

Stroom eraf, computer naar me toe geschoven, stekker er weer in, kijken of hij het misschien gewoon weer doet. Nope, weer de piep. Ik ga er nog even leuk met mijn oor langs om het geluid te pinpointen. BAM! Flits. Knal. Rook. Alsof er een rotje afgaat.

Shit shit fuck! :X

Stroom er weer af, computer doet nu natuurlijk niets meer. Voeding eruit, openmaken, kijken of er een elco naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Op het eerste gezicht lijkt het er op alsof alle elcos het nog zouden moeten doen, geen bolling aan de bovenkanten, geen barst in zijkanten. Toch komt er nog ergens een verbrande plastic-achtige geur vanaf. Door te ruiken kom ik tot de conclusie dat de grootste elco wel de boosdoener moet zijn geweest, daar stink het het meeste.

Ik pak de soldeerbout en begin met desolderen. Zo gezegd zo gedaan, elco is er af.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xl1I057.jpg

Er is duidelijk een schroeiplek te zien aan de onderkant, maar geen opening of iets dergelijks. Hmmm... Ik kijk nog eens goed naar de print en zie een ontplofte diode. Oei.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D0x9aIN.jpg

Die elco ga ik sowieso vervangen, ik kan deze met een schroeiplek niet echt meer vertrouwen. Maar de vraag die ik eigenlijk heb is: wat is het type van de ontplofte diode? Dat is namelijk niet meer leesbaar en echt ervaring met PSUs heb ik ook niet echt, dus ik zou niet weten wat een gebruikelijke waarde zou kunnen zijn. De voeding is een Sharkoon Silentstorm 660W en helaas zegt de handleiding vrij weinig... Wie o wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het lijkt me gezien het formaat een diode die wel wat kan hebben. Als je even kijkt in welk gedeelte van de voeding ie zit kan je vast wel een diode vinden met een rating voor dat gebied. De kans is klein dat ie speciaal moet zijn (zener of schottky oid), dus elke "gewone" diode gaat het prima doen.

Als je niet zeker weet wat je moet hebben kan je er ook gewoon een diode in plempen die 660W aan kan, dan zit je in elk geval goed. Kijk wel even in welk deel ie zit:

- In het AC gedeelte moet ie het totaal aantal ampere aan kunnen
- In het DC gedeelte alleen de hoeveelheid van de rail waar ie op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik zie daar achter die kleine gele trafo nog zo'n diode zitten, is die leesbaar?
Vaak sneuvelt er meer dan een onderdeel nadat de rook ontsnapt.

De mosfet is een http://nl.farnell.com/stm...00v-17a-to-220/dp/2098304 als ik het goed zie. Deze gaat tot 600V, dus ik zou voor een diode ook minimaal die spanning nemen. Als je hem niet kan aflezen, meet dan even diameter van het zwarte deel en de draad.
Ik vermoed dat ze in een HF circuit zitten en dan is naast stroom en spanning ook de snelheid belangrijk.

Die diode zat overigens mooi ingepakt zodat hij zijn warmte niet goed kwijt kon 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door Ploink op 30-09-2014 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Het lijkt wel een diode uit de 1N400x serie maar dat is natuurlijk maar een gok. In die serie vind je wel diodes die tegen 600 V kunnen

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Hier zijn nog wat meer foto's, voornamelijk van de diodes die er in de buurt zitten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P5r6PRW.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qxy7f5O.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OKiSmmf.jpg

Als ik jullie reacties zo lees kan ik het beste een hoog voltage diode nemen die een grote stroom aankan, ik denk dan ook dat ik iets van een 6A 600V diode ergens ga halen, better safe than sorry. Verder ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de oorzaak. Is ook best belangrijk om te voorkomen dat de diode die ik er straks in ga zetten niet ook klapt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bitage schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:28:
Als ik jullie reacties zo lees kan ik het beste een hoog voltage diode nemen die een grote stroom aankan, ik denk dan ook dat ik iets van een 6A 600V diode ergens ga halen, better safe than sorry.
Dat is geen veilige keuze.
Zoals ik al eerder zei, als deze diode een hoge frequentie moet verwerken dan heb je een snelle (fast recovery diode) nodig. Een standaard 6A diode is dan niet snel genoeg, die is alleen geschikt voor 50Hz. Bovendien zal de draad zo dik zijn dat deze niet in de PCB past.

Probeer te achterhalen welke het is, dan kunnen we de specificaties opzoeken en een eventuele vervanger kiezen - better safe than sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 21:16
Meet eerst eens de diodes aan de secundaire kant van je voeding na. Waarschijnlijk heb je daar een kortsluiting, vandaar het gepiep in 1e instantie. Als de zekering van de voeding niet snel genoeg geploft is dan is er aan de primaire kant mogelijk nog meer kapot dan die eene diode die je gezien hebt..

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Idd zou ik de andere halfgeleiders in de buurt ook controleren, of als het niet duur is gewoon vervangen.

Als je er een TO-220 diode in weet te proppen, dan kun je een van deze nemen, bij voorkeur wel een met een geisoleerde behuizing. (controleer de datasheet, plaatjes kloppen niet altijd).
Deze diodes hebben een hele hoge current rating omdat je ze op een heatsink kan schroeven, maar ook zonder heatsink kunnen ze meer hebben dan een gewone diode.

[ Voor 26% gewijzigd door Ploink op 30-09-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Flyback converters, zo dicht tegen de trafo, zijn vrijwel altijd Schottky diodes. Meet de diode fysiek op en zoek er 1 die groter is. Betekent meer silicium, hogere rating en dan zit je altijd wel goed. Of een computervoeding nou de moeite waard is om te proberen om die weer te fixen, da's weer een tweede. Als dit bij mij zou gebeuren (en ik ben toch wel erg vernuft in dit spul) had ik gewoon een nieuwe gehaald. Je hebt kans dat dat ding inderdaad is gesprongen door die slechte elco, maar de waarheid is dat je dat niet weet. Het kan ook de mosfet voor de trafo zijn en dan ben je geen stap opgeschoten.

[ Voor 18% gewijzigd door Flake op 30-09-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een nieuwe voeding is net zo makkelijk....

Geschakelde voedingen repareren gaat met veel vallen en opstaan terwijl een nieuwe de zekerheid geeft weer een tijdje te zullen werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:45
Dit keer geen Sharkoon of Sweex :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Jep, mijn idee. gewoon weg kegelen en niet meer naar kijken, zo duur zijn voedingen nou ook weer niet, en als er eentje destructief sneuvelt is de rest van je pc of de rest van je huis daar niet blij mee.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1