Vastlopende windows , oververhitting en C schijf vaak 99%

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 22:43
Hallo mede-tweaker,
Ik zit momenteel met een paar problemen. Ze zijn al wel eens eerder voorbijgekomen, maar nou begint het toch wel erger te worden. Ik draai Win 8.

Als eerst, ik heb het wel eens dat mijn PC vastloopt en niet reageert. Hartstikke normaal als het soms voorkomt, maar niet dat dit 3 keer op een dag gebeurt. Vandaag gebeurde het tussen de 3 potjes FIFA 15 die ik deed. Afgezien van dat ik weer 3 loses had was het geen BSOD en bleef ik gewoon praten met vrienden op Skype. Kon alleen niet alt tabben, alt+f4 of iets. Virusscan leverde niks op.

Als tweede, ik heb tijdens FIFA maar eens gemeten met speedfan(volgens Google meest accuraat voor mijn CPU)en AMD overdrive(van AMD zelf dus betrouwbaar hoop ik). Speedfan geeft temperaturen aan van tussen 70 en 75 graden. Aardig wat dus, maar AMD overdrive zit op 10-15 graden van thermal margain. Dat is rond de 55-60 graden geloof ik aangezien hij max 75 aankan. Ik heb de stock koeler en lees op internet dat AMD overdrive niet echt betrouwbaar is. Ik voel aan de buitenkant dat ie wel lekker warm is. Maar 75 graden?

Ten slotte, mijn C schijf is vaak op 99% terwijl ik niks doe. Dan open ik taakbeheer en zie je dat er 99% van de schijf wordt gebruikt. Screenshots van alles komen later, want mijn PC is net gecrashed weer en wil niet opstarten. ;(
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 85,50€ 85,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master Force 500€ 29,95€ 29,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 72,95€ 72,95
1Antec VP350P€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Aan die disk IO indicatie in Windows 8 moet je niet teveel waarde hechten, met een traditionele harde schijf heb ik eigenlijk nog maar twee waarden gezien: 0 en 99%.

Dat hij vastloopt is natuurlijk niet de bedoeling. Daarnaast vermeld je dat hij niet wil opstarten, wat gebeurd er dan wel?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57
Dat het koelblok is niet heet is betekent niet per se dat je CPU niet heet is. Het kan ook zijn dat de CPU zijn hitte niet goed kwijt kan aan het koelblok, dat verklaart de hoge temp van de CPU en de lage temp van het koelblok. Dus monteer deze eens opnieuw, zou ik zeggen of koop een mooie aftermarket koeler. Kijk ook naar de airflow binnen de kast, misschien kan je her en der wat kabels vastbinden of weghalen om wat ruimte (en dus airflow) te creëren?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Dus kan ik het koelblok gewoon eraf halen en erop zetten weer zonder koelpasta? Kan het ook gewoon aan de metingen liggen dat het zo raar is?
@Peter hij wou nadat ik de aan knop indruk gewoon niks doen.

[ Voor 7% gewijzigd door IAmNice op 30-09-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ok hij start op maar loopt weer zomaar vast. Een keer tijdens FIFA en gewoon toen ik internet aan deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:52
Je hebt niet toevallig overclocking ingeschakeld staan in de BIOS ? Dit soort rare vastlopers kun je namelijk verwachten bij overclocken van CPU of memory. Zou ik in ieder geval eerst even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Nee niks overklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

IAmNice schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:04:
Dus kan ik het koelblok gewoon eraf halen en erop zetten weer zonder koelpasta? Kan het ook gewoon aan de metingen liggen dat het zo raar is?
@Peter hij wou nadat ik de aan knop indruk gewoon niks doen.
IIg niet zonder koelpasta terug eropzetten !!!!
Dat is vragen om problemen

Verder zijn temp sensors idd ook niet altijd even betrouwbaar.
(op mijn server zit 1 mobosensor die regelmatig temps van onder kamertemperatuur terugmeld |:( )

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Dus welke moet ik nou gebruiken? Die van AMD zelf of speedfan. Dit is wat speedfan aangaf na 10 min fifa spelen. http://gyazo.com/e639d556191a566a547e7bf60a3df5b8
Edit: En hij loopt vast net nadat ik post. Wat is dit toch?

[ Voor 15% gewijzigd door IAmNice op 30-09-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Speedfan is handig om je fanspeeds te regelen, maar ik gebruik zelf liever HWMonitor om je temps in de gaten te houden. Heb je het laatste BIOS geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik zal dat morgen doen, zit nou op mobiel. Als het goed is heb ik 5-6 maanden terug nog BIOS geupdate. Ik had in de middag nog gemerkt dat Processor load(in taakbeheer) richting de 100% ging. Dit was wel tijdens het spelen van een potje FIFA. Hij liep dan Miet vast, maar wel VOOR het spelen. Dus voor het laadscherm waarbij ik denk dat die niet zo veel vergt de processor. Het spel is immers nog niet geladen en ik speel niet eens.
Dan liggen de freezes aan de hoge CPU temp? Ik zag op internet dat mijn CPU max 72/73 aankan. Hij zal dus toch uit moeten bij 75(wat speedfan aangeeft). Ik weet nog wel van de oude AMD overdrive dat die CPU core temp aangaf en niet thermal margain per core nou.
Die cpu core temp was altijd lager dan de CPU zelf. Moet ik nou naar core termal margain kijken of CPU temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:52
Freeze kan ook door harddisk problemen. Probeer eens een andere disk, lees de SMART waardes eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ga eens naar Configuratiescherm -> Energiebeheer -> Schema-instellingen wijzigen -> Geavanceerde instellingen -> Energiebeheer voor processor en zet 'Maximale processorstatus' op 50% of 60%.

Op die manier zorg je ervoor dat je processor nooit meer dan 60% wordt belast, wat een significate invloed zou moeten hebben op de temperatuur onder load. Ik denk niet dat je temperaturen een probleem vormen, maar je kan het op deze manier eenvoudig uitsluiten.

SMART-waarden van je schijf kan je overigens uitlezen met HD Tune, de gratis versie is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Je kan het hier wel blijven vragen maar de enige manier om je problemen op te lossen is om actie te ondernemen. Kijk in je logfiles, zoek de errors op met Google, probeer gevonden oplossingen, probeer andere spellen of benchmarks (misschien is FIFA15 wel gewoon kut geprogrammeerd?), probeer andere driverversies, installeer Windows eens opnieuw, vervang je koeler voor een betere, controlleer en verbeter zo nodig airflow in je kast, etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 01-10-2014 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik heb de bios geupdate and ben maar een stability test van AMD gaan draaien. Na ong 15 min was er dit
http://gyazo.com/3727edab8d633b00798ebebab824faab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik ben erachter gekomen dat die temps inderdaad kloppen. Ik ben gelijk nadat mijn PC rond de 75C aangaf na het spelen van Fifa(2 uurtjes ongv)naar de bios gegaan en toen stond er rond de 70-71.
Alleen is dit te hoog? Volgens AMD overdrive had ik nog 10 graden thermal margain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

IAmNice schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 08:44:
Ik heb de bios geupdate and ben maar een stability test van AMD gaan draaien. Na ong 15 min was er dit
http://gyazo.com/3727edab8d633b00798ebebab824faab
Is het niet gewoon je videoadapter die oververhit raakt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik heb geen losse videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik heb een cooler alleen de 4 pins willen niet diep genoeg naar beneden. De twee bovenste zitten goed maar de onderste 2 bijv zitten dan net niet erin. Ik heb een CM evo 212.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik heb hem geïnstalleerd gekregen, maar er zitten een paar draden op het zilvere gedeelte van de koeler. Is dit erg? Ik krijg ze niet ergens anders opgeborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 21:55

Salmon

.NET developer

IAmNice schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:36:
Ik heb hem geïnstalleerd gekregen, maar er zitten een paar draden op het zilvere gedeelte van de koeler. Is dit erg? Ik krijg ze niet ergens anders opgeborgen.
Nee dat is niet zo heel erg, als je koeler maar niet te warm wordt dat de kabels smelten. Wat zijn je temps nu? Komen de problemen nog voor?

En edit je laatste reply even voordat je je eigen topic een schopje geeft :)

In die screenshot die je eerder had geplaatst zie ik de CPU op 58 graden, maar de package boven de 95 graden :o

[ Voor 10% gewijzigd door Salmon op 05-10-2014 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Hij zit rond de 55 tijdens het gamen nu. CPU temp. Wanneer zouden de kabels smelten? Is daar een bepaalde temp voor? Package? Wat is dat?
Hij liep wel net weer vast na mijn potje FIFA... Het geluid ging wel door en bleef doorgaan.
Dus ik heb eigenlijk alleen de temps verbeterd maar hij blijft vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Bump. Hij blijft nog steeds vastlopen en hij begint aardig irritant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Ik vroeg al eerder of het niet gewoon aan FIFA ligt? Probeer eens wat andere games/benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Waarom zou het aan fifa liggen? Ene moment speel ik 3 uur door ander moment loopt ie vast bij ladingscherm. Wat is er zo zwaar aan het laadscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Waarom zou het niet aan FIFA liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Hij loopt zoals ik al zei gewoon vaker vast op andere momenten. Ik heb de logfiles opgezocht n daar stond niks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Alle drivers up to date?
RAM timings en snelheid niet buiten spec?
Voeding te licht?
Moederbord stabiel?
Brakke game?
Randapparatuur dat niet meewerkt?

Er mist ook antwoord op andere advies zoals logs van Windows en je HDD en andere games/benchmarks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Bump. C schijf gedragmenteerd. Fifa opnieuw geinstalleerd. Loopt vast bij fifa en tijdens het browsen van internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Mikayu schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 20:56:
Alle drivers up to date?
RAM timings en snelheid niet buiten spec?
Voeding te licht?
Moederbord stabiel?
Brakke game?
Randapparatuur dat niet meewerkt?

Er mist ook antwoord op andere advies zoals logs van Windows en je HDD en andere games/benchmarks...
Alles geupdate.
Voeding is 350 W meer dan genoeg.
Moederbord niks mee gedaan moet wel stabiel zijn.
Ik heb dus al gezegd dat hij ook bij andere games vastloopt.
Ik zal de HDD eens opnieuw gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
http://gyazo.com/7d316c3323843f544c1be317e6bad644
Smart waardes. Benchmark gaf ook aan dat heath ok was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Draait je cpu fan wel?

Probeer eens alle fans op max RPM, kijken of dat werkt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 22:24
Met welke software heb je een virusscan gedaan? Ik zou tenminste ook een scan doen met iets als http://www.malwarebytes.org/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Mijn CPU fan draait en in de bios staat alles op max. De CPU wordt 55 graden nu dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik ga even die virrusscan doen. Ik had het hiervoor met microsoft security essentials gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door IAmNice op 12-10-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Zet Memtest86+ eens op een USB-stick en laat je computer daar een nachtje mee draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 22:24
Hoe zien de temperaturen er overigens uit na het goed plaatsen van je koeler? Is hiervoor een nieuw screenshot beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Rond de 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:08
wat voor 350 watt voeding heb je,de ene is de andere niet, wat voor systeem heb je sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Zie OP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Stressed? Vorige keer waren je core temps niet slecht, maar zat je package temp op 97°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Memtest 4 uur gedraaid zonder problemen. Zal het nog eens langer doen.
Mijn stressed CPU temps waren net rond de 54 graden en hij werd niet heter dan 57 graden. Ik denk dat het probleem daar niet aan ligt. Ik heb immers al een koeler die goed koelt.
Hij liep vandaag maar een keer vast en dat was tijdens het typen van een verslag. Ik had op dat moment niks aanstaan behalve openoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Sorry maar als je geholpen wil worden zal je toch wat van de suggesties die gegeven worden moeten uitproberen (en uitgebreid verslag doen van de resultaten), anders zal de motivatie om je te helpen ook snel verdwijnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon op 13-10-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik heb ze toch gedaan of ben ik het nou gek. Memtest gedaan, smart waardes uitgelezen, cpu koeler gekocht, temps bekeken, andere dingen dan fifa geprobeerd, drivers opnieuw geïnstalleerd, BIOS update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Probeer eens een andere kabel naar je hdd
En hoe houdt je pc zich bij een andere OS? Liefst iets wat van je hdd loopt gezien je ram wel oke is denk

En staat er echt niks geks in eventvwr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Staat niks geks in. Ander OS? Ik hou het liefst windows dus dat is geen optie voor mij. Hij liep net weer gewoon vast bij het browsen van tweakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Het eerste waar ik altijd aan twijfel is Windows voordat ik m'n hardware verdenk.
Waarom: Windows heeft de eigenaardige eigenschap om met de tijd groter en trager te worden.

Kun je je files niet veilig stellen?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Files veilig stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik heb nou wel door dat hij 3/4de van de keren vastloopt bij het laden van FIFA. Hij loopt de andere keren vast bij het browsen van internet en dan wel net als ik probeer te typen of iets posten.
Mijn laatste idee is dat het misschien aan het moederbord ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:08
Kan je niet ergens van iemand geheugen lenen, dit neigt toch sterk naar problemen met ram( incompatibel??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
Ik zal wel nog een keer mijn ram testen met memtest. Ik heb niet echt iemand die ik ken die überhaupt een pc zelf heeft gebouwd en ook redelijk in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Je wilt toch niet aan een herinstallatie van Windows? Ik neem dan ff aan dat je je files niet kwijt wilt. Vandaar mijn vraag: kun je je files niet veilig stellen?
IAmNice schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:39:
Ik heb nou wel door dat hij 3/4de van de keren vastloopt bij het laden van FIFA. Hij loopt de andere keren vast bij het browsen van internet en dan wel net als ik probeer te typen of iets posten.
Mijn laatste idee is dat het misschien aan het moederbord ligt.
Probeer nou eens een verse Windows installatie voordat je klakkeloos hardware gaat verdenken/vervangen.

Pagina: 1