Aankoopadvies allround vloerstaande luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
All-round (muziek/film) vloerstaande (front) luidsprekers. Indien nodig een andere AV-receiver

Wat is je budget?
Best buy met een richtbedrag van +-500 euro per luidspreker

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals hierboven al vermeld wil ik graag bij zowel muziek als film de beste geluidsweergave voor rond het richtbedrag. Momenteel ben ik in het bezit van een Harman Kardon AVR 135 icm de JBL SCS200 5.1-set (combo-buy bij Mediamarkt '07). Inderdaad, het is voor film leuk, maar voor het luisteren van muziek moet ik toch echt wat anders hebben. Als ik muziek luister dan moet je denken aan genres als reggae, dancehall, hiphop, [dirty]house, trap. Maar vrouwlief luistert ook graag naar pop (hits). Het doel is om uiteindelijk (in de nabije toekomst) tot een 5.1 setup te komen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik volg het Audio en Hifi forum nu een tijdje en heb daar wat gepost en gevraagd. Onlangs ook een 1,5 uur in Apollo wezen 'hangen' en geluisterd naar de Dali Zensor 7 en B&W CM8 S2. Ik was in eerste instantie overtuigd dat ik de Zensor 7 wilde hebben (voornamelijk nav online reviews en de posts hier op Tweakers | Audio en Hifi). Toen ik echter naar de CM8 S2's luisterde ging er een nieuwe wereld voor mij open; het was echt net alsof de zangers en zangeressen naast mij stonden te zingen. Dit had ik minder met de Zensor 7. Ook op 'gezelligheidsvolume' klonken de CM8 S2's superieur ten opzichte van de Zensor 7. De luistersessie heeft mij dus in twijfel gebracht. Is de Zensor 7 wel wat ik zoek? Volgens mij is de Zensor 7 wel een makkelijkere luidspreker dan de CM8 S2. Maar ja, deze laatste ligt toch echt [ver] boven mijn budget.

Welke vragen heb je hier nog over?
De volgende vragen zie ik graag beantwoord: welke luidsprekers worden algemeen beschouwd als 'allround? Welke van deze allround luidsprekers koop ik voor rond de 500 euro per stuk? En welke van deze luidsprekers evenaren de stereokwaliteit van de CM8 S2? Wordt er daarnaast geadviseerd om mijn huidige receiver ook gelijktijdig te vervangen voor een warmere en betere receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Op jou vraag is eigenlijk geen goed antwoord te geven. En als er een speaker geadviseerd wordt, zou ik deze niet zomaar gaan kopen. Het geluid van elk merk/type speaker is anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Wat de ene persoon prachtig vindt klinken, lijkt nergens op in de oren van een ander. Als het echt zo eenvoudig zou zijn, werd er binnen een prijsrange maar één model speaker verkocht.

Ga gewoon met je vriendin naar een goede hifi-zaak met een tas vol cd's met muziek die jullie goed kennen uit de verschillende genres waarnaar geluisterd wordt. Dan is het slechts een kwestie van de opties die binnen het budget vallen beluisteren, vergelijken en wegstrepen. En dan houden jullie de allround speaker over die het beste bij jullie past. Zo heb ik het zelf zo'n anderhalf jaar geleden ook aangepakt. Kost je een paar uurtjes maar je gaat wel met de best passende speaker naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 16:44
100% eens met dit antwoord, zelfs speakers van hetzelfde merk hebben soms wild uiteenlopende karakteristieken, dus ik zou wel kunnen zeggen "kijk eens naar de B&W 684", maar die klinkt waarschijnlijk weer totaal anders. De truc is om zoveel mogelijk speakers te beluisteren, met zoveel mogelijk muziek die je goed kent. Zelfs een complete leek kan een goede en slechte luidspreker redelijk vlot onderscheiden, want iedereen heeft wel een redelijk goede verwachting van hoe een piano, gitaar of stem moet klinken. Het belangrijkste is dat je speakers naast elkaar kunt vergelijken met dezelfde muziek, dan hoor je het redelijk gemakkelijk. Ik beschouw mezelf als een behoorlijk kritische luisteraar, en vrijwel altijd loop ik met totaal iets anders de winkel uit dan ik vantevoren in m'n hoofd had, je hebt echt heel weinig aan het internet wat dat betreft.

Je receiver is geen hoogvlieger, maar het is wel een gegeven dat de luidspreker een groter effect op de klank heeft dan de versterker (mits ze electronisch gezien binnen elkaars specificatie vallen). Ik denk wel dat je dan wel een paar efficiente speakers (zeg, vanaf 88-90dB, staat als het goed is wel bij de specs vermeld) moet uitzoeken, met een setje B&Ws van 84 of 86dB zal ie wel aardig moeite krijgen. Niet dat ze het dan niet doen ofzo, maar je versterker kan de luidspreker dan niet ver genoeg en snel genoeg kunnen laten bewegen, waardoor je minder lage en/of middentonen zult horen. Maar inefficiente speakers zijn tegenwoordig, zeker in het laag- en middensegment, redelijk zeldzaam, dus er is genoeg leuks wat je HK nog wel aan zou kunnen sturen, ook al is het dan niet helemaal zo verfijnd als zou kunnen.

Nog een laatste tip, speakers hebben meestal een vermelding van het minimum en maximum aantal watts, vuistregel is om wel iets boven het minimum te gaan zitten met je versterker, maar het maximum is vooral om aan te geven dat de speaker in confetti verandert als je hem langere tijd op hoog volume op zo'n wattage aanstuurt, dus het maximumgetal is niet zo relevant. Je kunt ook best een max 100W speaker aansluiten op een 200W versterker, zolang je het volume maar niet vol open draait, en als je tegen de limiet van de speaker aanloopt dan hoor je dat gauw genoeg.
Jouw versterker levert 50W per kanaal, dus speakers met een minimum van 0-35W of zelfs nog ietsje meer kun je zat draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door Solarsparc op 02-10-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
De cm8 is een top speaker in die prijs klasse onder de 1000 euro p/s nieuw zijn er haast geen speaker die beter klinken.
weet het uit ervaring toen ik me zoektocht had vorig jaar.
Heb zelf de cm8 s1 en weet hoe goed die zijn.
Sprak laatst nog een goede verkoper en besprak daar of er veel verschil zat tussen de cm8 s1 en s2 en hij vertelde dat het verschil haast niet aanwezig is.
zal een 2dehans set cm8 op de kop tikken op marktplaats kosten ze iets van 1100 euro de set.
Als je ze in de winkel wilt kopen kan je nu ex demo's kopen voor 700 p/s.

Denk dat je er geen spijt van gaat krijgen ik heb er in ieder geval nog geen spijt van gehad.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

michael3 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 23:04:
De cm8 is een top speaker in die prijs klasse onder de 1000 euro p/s nieuw zijn er haast geen speaker die beter klinken.
weet het uit ervaring toen ik me zoektocht had vorig jaar.
Heb zelf de cm8 s1 en weet hoe goed die zijn.
Lekker subjectief zo...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Ik verwacht sowieso heel wat van een speaker van rond de 1000 euro, zoveel troep zal er niet zijn in die prijsklasse, maar je zult ongetwijfeld een punt hebben. Echter gaan die B&W's nooit tot hun recht komen op die versterker, dus daar moet je dan ook significant in gaan investeren. Maar als TS vandaag of morgen 1500 euro op straat vindt, zou ik de B&W's van harte aanraden, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Ja klopt er moet wel een leuke/goede versterking achter.
Heb zelf de sr7005 en klinkt goed koste me 2dehans 600 euro dus daar valt wel voor te sparen, ken natuurlijk de portemonnee van de ts niet?

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
michael3 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 23:04:
Dat is het mooie van geluid; elk merk/type speaker klinkt anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Ik had bij de start van mijn zoektocht de CM8 ook bovenaan de shortlist gezet, gezien de hoge WAF want het zijn prachtige speakers om te zien. Bij de luistersessie wat het één van de eerste speakers die voor ons afvielen; er zijn dus genoeg speakers die - voor mij - beter klinken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
Ik heb tot nu toe de CM8 S2, Focal Chorus 816v, DAli Zensor 7 en Monitor Audio RX8 beluisterd.

In volgorde:
Zensor 7
CM8 S2
Chorus 816v
RX8

Vergelijking was:
JBL SCS200.5 (huidige 5.1) met Zensor 7 => Zensor 7 wint
Zensor 7 met CM8 S2 => CM8 S2 wint dik
CM8 S2 met Chorus 816v => CM8 S2 wint
RX8 met CM8 S2 => RX8 wint

Ik ga denk ik voor de Monitor Audio Rx8 :). Hoofdreden: in mijn favoriete muziekgenres (reggae, dancehall, hiphop, dance, house etc) klinken deze mij het beste. Het zijn 4Ohm luidsprekers. Ik moet nog even kijken wat mijn HK AVR135 in 4Ohm doet (HK levert alleen 8Ohm specs). Bij 8Ohm doet deze in stereo 2x50W. Mijn niet onderbouwde schatting is 2x65W aan 4Ohm. Ik zal de RX8 dus hoogstwaarschijnlijk redelijk kunnen aansturen.

Na de aanschaf is het tijd om voor een nieuwe receiver te sparen die deze luidsprekers beter kan aansturen en de uitbreiding naar een Monitor Audio 5.0 (de RX8 doet al 32Hz..) of 5.1 set-up ook gaat trekken.

Bedankt voor de tips en info!

[ Voor 7% gewijzigd door OriginalDon op 03-10-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Met 90dB is de RX8 geen inefficiente speaker, maar het is wel enigszins verdacht dat de HK alleen 8 ohm vermeldt (heb de handleiding er ook nog even bijgepakt, zelfs bij de terminals staat 8 ohm). Sommige versterkers zijn echt niet geschikt voor 4 ohm-belasting en dat heeft niets met vermogen te maken, maar goed, je kunt het altijd proberen. Maar wel warmte in de gaten houden en in eerste instantie voorzichtig met de volumes. Hij schiet vanzelf wel in de protectie als ie het niet meer leuk vindt :P
Een 4 ohm versterker is niet per se een duurdere versterker, het ligt gewoon aan het ontwerp, dus mocht de HK het niet trekken, dan zou je hem wellicht toch in moeten wisselen - maar de RX8 stelt verder wel minder eisen aan de versterker dan de CM8.

[ Voor 10% gewijzigd door Solarsparc op 04-10-2014 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
Ik heb verscheidene keren gelezen dat HK haar receivers en versterkers qua specs onderwaardeert.
Er zijn op diverse forums gebruikers van een AVR-135 die daar 4ohm luidsprekers (oa Cerwin Vega) op hebben aangesloten.

Ook heeft iemand in 2011 een e-mail naar de support afdeling van HK gestuurd met de vraag of zijn 4ohm luidsprekers op de AVR-135 aangesloten kunnen worden, met als antwoord:

"Justin you have nothing to worry about using your speakers with this amp."

Uiteraard zal ik voorzichtig doen, want het is zonde als de RX8 schade oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

4 Ohm speakers zal ook geen issue zijn. Het hangt allemaal samen met de gevoeligheid van de speakers en het gebruik. Als je op 8 Ohm 1 Watt gebruikt zal dat op 4 Ohm 2 Watt zijn. Iets wat elke receiver wel kan leveren. Het wordt pas lastig als je én hard gaat spelen (meer vermogen nodig) en lastige speakers hebt. Dus lastige speakers tijdens een film met veel dynamiek kan net de druppel zijn. Laatst nog een verhaal van iemand die 4 Ohm-speakers parallel aan had gesloten en dus effectief op 2 Ohm speelt. Ging al jaren goed. Nu heb ik die parallel-setup wel afgeraden, maar puur even als voorbeeld dat het ook gewoon goed kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
Vandaag bij RUAD HIFI in Almere een paar Millon Cobra IV S, Klipsch RF-82, Klipsch RF-52MK2 en Quadral Platinum (type onbekend)

Begonnen met de RF-82. Klonk aardig, beetje schel en weinig laag.
Daarna de RF-52MK2. Wat een wereld van verschil met de RF-82 zeg! Zoveel meer laag en lekker gebalanceerd hoog en midden!
Toen de Cobra IV S (1999 per stuk!). Wat een slechte luidspreker zeg. Te weinig hoog, dof midden. Alleen het laag was OK te noemen. Nee, never nooit niet, ook niet voor 199 per stuk.
De Quadral was best goed, maar niet beter dan de RF-52MK2.

De Klipsch hebben volgens mij ook een veel hoger gevoeligheid. Of de andere luidsprekers hadden een veel lagere gevoeligheid. Wel had ik het idee dat de versterker waarop ze waren aangesloten de luidsprekers op wat hoger volume niet echt trok (geen idee welke versterker het was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Meer laag uit een RF-52 ten opzichte van een RF-82? Apart dat een speaker met 2 x 5" op het oor significant lager gaat dan eentje met 2 x 8" woofers (en daarmee ook het hebben van een grotere kast en het meer druk op kunnen bouwen). Heb je de speakers tijdens je sessie ook verplaatst? Niet elke winkel vindt het leuk, maar het is zeker een aanrader. Bij Stassen stond bij mij de Phonar in de hoek en die presteerde zeer goed voor het formaat. Speaker daarna wat vrijer gezet en het laag was geheel weg en de speaker was nergens meer.

Million is een verhaal apart. Die per stuk-prijs klopt namelijk voor geen meter. Het zijn bijna van die GermAsian-horloges: hoge adviesprijzen en spectaculair verhaal er bij maar de prijzen waar je ze voor mee kan krijgen zijn vele malen lager. Speakers zijn dan 1999 euro de stuk, maar per paar nog maar 2499 en nu "tijdelijk" voor 1499 per paar. Op HT Forum was er een geheel topic aan gewijd. Ook de officiele dealers op de site komen "betrouwbaar" over met hun @gmail.com en @hotmail.com adres.

Klipsch staat inderdaad bekend om hun hoge gevoeligheid welke rond de 100 dB ligt. Die speakers kan je echt op elke versterker aansluiten om er volume uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
Ik begin even te twijfelen of het nu de oude 82 of de 62 was (de luidsprekers waren grofweg 40-45cm diep). Maar hij was zeker 2x zo groot als de 52MK2.
Plaatsing kan zeker het euvel zijn geweest. De 82 (of 62) stonden bijna een halve meter meer naar voren tov de 52MK2. Ik vond de oude 82/62 in iedergeval veel scheller klinken.

De Millon, tja. Op zich helemaal geen verkeerde sound. Maar het door het lagere rendement tov van de Klipsch leken ze een beetje in het niet te vallen. De verhalen over Millon zijn inderdaad lachwekkend. Maar misschien voelen ze zich wat lekkerder bij een andere versterker. Klipsch lijkt tot nu bij mij toch als een van de beste uit de bus te komen. Nu eens kijken of en waar ik de Klipsch naast de RX8 kan beluisteren. De RX8 is denk ik bijna 2x duurder dan de Klipsch. Ook wil ik de MK2 van de RF-62 nog horen. Men zegt dat deze meer detail weergeeft dan de RF-52MK2.

En wat betreft het laag van de RF-52MK2: vergeet niet dat Klipsch het laag van deze luidsprekers op 34Hz zet (de 62MK2 op 38Hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13

JT

VETAK y0

Specs zeggen heel weinig.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon

* knip *

Ja, de reactie van JT is misschien wat kortaf maar ergens heeft hij een punt. Specs zeggen absoluut niet alles. Laten we discussie verder wel gezellig en inhoudelijk houden en niet vreemd op elkaar gaan reageren.

Terug on topic zou ik zeggen. :+

[ Voor 45% gewijzigd door S1NN3D op 05-10-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
Haha ik vond het ook niet erg hoor.

Het was grappig bedoeld al komt de intonatie natuurlijk op een beeldscherm met tekst niet over as intended :-)
Pagina: 1