Onkyo TX-NR828 + Amino A140: Tijdelijk geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Sinds ik m'n receiver heb (de Onkyo TX-NR828) en alle apparaten hieraan heb aangesloten, heb ik problemen met het geluid als ik TV kijk. M'n HTPC, WiiU en andere consoles hebben geen enkel probleem, maar de digitale TV ontvanger Amino A140 van m'n provider (Lijbrandt Telecom) laat met enige regelmaat geen geluid meer horen voor een paar seconden (verschilt van 2-5 seconden, voelt soms langer).

Het maakt niet uit wat ik instel of hoe ik het aansluit, geluid van de ontvanger komt gewoon niet altijd door. In sommige gevallen hoor ik de receiver tikken zoals 't doet als er een ander geluidsformaat wordt gebruikt, maar dat is dus niet altijd het geval. De Amino kan z'n geluid over HDMI en optisch SPDIF laten lopen, in stereo, Dolby Digital en Dolby Digital Plus. Heb 'm alleen over HDMI aangesloten staan en het geluidsformaat heb ik alle drie geprobeerd, zonder resultaat.

De receiver en m'n TV (de LG 42LM670S) ondersteunden beide ARC, zodat het geluid ook direct over de TV speakers kan worden afgespeeld. Ook hoeft de receiver niet per se aan te staan om een HDMI invoer te laten werken. Zelfs als-ie in standby staat, krijg ik verlies van geluid. Het is dus niet zo dat de receiver het tijdelijk niet kan verwerken.
Sluit ik de digitale tv ontvanger direct aan op m'n TV, zoals ik 't hiervoor had, dan heb ik nergens last van. Ook heb ik verschillende kabels geprobeerd, geen maakte een verschil.

Zoeken op Google levert te veel irrelevante hits, dat ik er niet uit kom. Ik heb nog niet m'n provider gebeld over dit probleem, maar ik verwacht eigenlijk geen nuttige info van ze.

Het is mij wel opgevallen dat het vaker/eerder gebeurt als ik een Nederlandse zender aan heb, zoals RTL4 of Veronica, dan wanneer ik bijvoorbeeld Discovery Channel of Comedy Central kijk. Omdat ik toch wel graag het nieuws kijk als ik aan 't eten ben, is 't heel erg storend dat er midden in items gewoon niets te horen is. Bij kort nieuws kan ik zo een heel item missen, of iig een groot gedeelte ervan. Hopelijk heeft iemand hier een idee wat het zou kunnen zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 20:30
Kun je de decoder niet gewoon aan je tv houden dan? en dat het geluid via de TV met Arc of eventueel optisch naar de 828 toe laten gaan ? of gaat het dan ook mis.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Staat je receiver op auto input? Als er dan een onderbreking is (tegenwoordig te vaak met tv) dan checkt je receiver of het andere geluidsbronnen of formaten kan vinden om vervolgens weer bij de bron uit te komen. Dit kan soms erg lang duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Renegade666 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:43:
Kun je de decoder niet gewoon aan je tv houden dan? en dat het geluid via de TV met Arc of eventueel optisch naar de 828 toe laten gaan ? of gaat het dan ook mis.
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar hoopte eigenlijk dat ik niet van extern kanaal hoefde te wisselen als ik TV wilde kijken. Zal het morgen iig eens testen. Moet dan wel even in de handleiding kijken hoe ik dat moet regelen, want de receiver moet een bepaalde input hebben; de receiver zal die niet direct geven en de TV hangt uiteraard aan de Main output voor de andere apparaten.
Mikayu schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:51:
Staat je receiver op auto input? Als er dan een onderbreking is (tegenwoordig te vaak met tv) dan checkt je receiver of het andere geluidsbronnen of formaten kan vinden om vervolgens weer bij de bron uit te komen. Dit kan soms erg lang duren
Maar dan zou ik 't niet moeten hebben als de receiver op standby staat en alleen 't signaal wat 't binnen krijgt doorstuurt. En dat gebeurt wel, ik heb dan ook last van haperingen. Alleen direct aan de TV geeft 0,0 uitval, wat mij doet vermoeden dat 't niet om het audioformaat gaat. Ik kan 'm ook niet vast zetten op een bepaald formaat, tenzij ik een instelling wijzig van de receiver (weer terug op 'altijd stereo'), want verschillende zenders geven Dolby door, terwijl anderen weer Stereo hebben.

Dat gezegd hebbende, het doet zich voornamelijk voor bij kanalen dat Dolby Digital zijn. RTL4 en Discovery Channel zijn dat, maar Discovery Science en Comedy Central zijn maar stereo. Echter heeft de receiver altijd in 'Altijd Stereo' modus gestaan en heb ik pas recentelijk (afgelopen week) verandert naar Dolby Digital Plus. Toen 't nog op Stereo stond (en via de receiver verliep) had ik ook al problemen, dus om nou gelijk te zeggen dat dat 't probleem is, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Goed, even getest. Eerst maar weer direct aan de TV aangesloten zonder gebruik te maken van de receiver of ARC. Tijdens EditieNL had ik 3-4 onderbrekingen, totaal nog geen 2 seconden uitval (terwijl met receiver dat per uitval al langer was). Waar ik wel als bijkomstigheid last van had, was dat 't beeld soms zwart werd, dus echt alles weg. Na het eten ARC uitgezocht en daarmee getest. Ook hier paar keer beeld eventjes op zwart en nog steeds uitval van geluid zo nu en dan (ook weer voornamelijk bij Dolby kanalen). Echter was de uitval vergelijkbaar als met direct aan TV (dus <= 1 sec).

Is dit nu de oplossing die ik moet houden om normaal TV te kunnen kijken zonder belachelijke uitval van geluid, of is er een andere, betere manier? Ik vind 't vreemd dat deze problemen opeens naar voren komen, terwijl ik hiervoor geen enkel probleem heb gehad. M'n ouders en hun buren hebben dezelfde provider en ontvanger en heb ik hier nog nooit over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 20:30
Hmm, signaal,ook helemaal goed, of decoder gewoon stuk. Eventueel factory reset proberen voor de zekerheid en dam testen. Eventueel die van je ouders lenen om te testen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik heb nog een tweede, de A130. Iets minder krachtig, maar nog wel prima in staat om full HD over HDMI te sturen. Ik betwijfel of de decoder (A140) stuk is. Factory reset zou ik nog kunnen proberen, maar er valt zo weinig in te stellen dat ik met 99,99999% zekerheid kan zeggen dat er niets verandert als ik dat doe. Wordt vervolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Hmm, de A130 is idd minder snel, want 't opstarten is tergend traag. Maar kan ook tot max 1080i helaas. Hoe dan ook, hier heb ik dus geen issues mee, direct op de receiver als via ARC aan de TV. Het geluid valt alleen na 2 seconden voor een seconde uit als ik van zender ben verandert, maar dat is niet erg en logisch. Misschien dat 't dan toch aan de Amino A140 ligt. Verder onderzoeken en anders provider bellen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 15:26:
Hmm, de A130 is idd minder snel, want 't opstarten is tergend traag. Maar kan ook tot max 1080i helaas. Hoe dan ook, hier heb ik dus geen issues mee, direct op de receiver als via ARC aan de TV. Het geluid valt alleen na 2 seconden voor een seconde uit als ik van zender ben verandert, maar dat is niet erg en logisch. Misschien dat 't dan toch aan de Amino A140 ligt. Verder onderzoeken en anders provider bellen hierover.
Als je een goede televisie hebt dan kun je ook de Amino A140 beter instellen op 1080i in plaats van 1080p. Televisiebeeld is namelijk nooit 1080p (op de meeste HD zenders is het 1080i en anders 720p) en een goede televisie is beter in upscalen / deinterlacen dan de Amino A140 heb ik gemerkt.

Wat betreft je probleem klinkt dat als een typisch HDMI handshake probleem, ik betwijfel of een nieuw Amino A140 dat op gaat lossen. Wat ik zou doen is de Amino via de optische poort aansluiten op je receiver voor geluid en HDMI enkel voor beeld gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik weet 't niet. Het is wel apart dat deze problemen zich nooit voor hebben gedaan, totdat ik de receiver had en alles daarover liet lopen. Het instellen voor 1080i ga ik doen om een gelijke situatie te krijgen met de A130. De andere TV die ik heb, staat op m'n slaapkamer, kan helaas tot 1080i en de A140 daarop aansluiten geeft helaas niets aan beeld en geluid.

Je hebt 't over HDMI handshake problemen. Nou heb ik wel wat andere kabels in gebruik tussen het een en ander. Weet niet meer zeker of ik de meegeleverde HDMI kabel nog aan de Amino heb hangen of niet. Ze zouden iig allemaal HDMI 1.4 moeten zijn.

Pagina: 1