[W8] kan niet installeren op SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Sinds vanmiddag probeer ik Windows 8 te installeren op de SSD schijf. Ik heb een nieuwe installatie gedaan via Windows door setup.exe op de installatie USB disk aan te klikken. Windows installeerde op de huidige HDD, maar ik kon niet kiezen om op de SSD te installeren.

De bios ondersteund hier geen boot priority. Wel kan ik een nieuwe boot option toevoegen, maar dan moet ik allerlei parameters invullen en daar heb ik geen verstand van. Ik kan niet zoiets kiezen als

1) USB / DVD
2) SSD
3) Seagate

etc.

De overige opties in de EUFI omgeving biedt ook geen mogelijkheid om Windows opnieuw te installeren. Hetgeen het dichtst in de buurt komt is fabrieksherstel, maar ook dan wordt alles op de oude HDD geïnstalleerd. Voorheen heb ik Windows 8 op deze laptop opnieuw geïnstalleerd via de USB opstartdisk waar Windows 8 op staat. Dat wil me nu niet meer lukken. Ook kom ik steeds in de BIOS wanneer ik de HDD eruit haal. Op dat moment wordt er dus geen aanspraak op de SSD gedaan, zoals de oude HDD wel bij Boot options verschijnt.

Weet iemand hoe ik Windows 8 kan installeren op de SSD?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan beginnen door je hardware specs te noteren, want we hebben geen idee of je nu op een tweede generatie P4 waar SATA werd geïntroduceerd werkt, of dat je 't op een systeem doet dat net een week oud is. Elk systeem moet wel een boot menu kunnen tonen, tenzij de super handige functie genaamd 'fast boot' aan staat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Aha, dat zal ik onthouden voor de volgende keer. Fast boot stond ingeschakeld. Dat heb ik weleens (zo ook vanavond) uitgeschakeld, maar dat veranderde niets naar mijn idee. De boot option was de EUFI Windows Manager als ik het goed heb. Na het posten zag ik dat je in de BIOS 'EUFI' in 'Legacy' zou kunnen veranderen, waardoor de klassieke boot priority opties weer zichtbaar werden. Zover is het niet gekomen, want nadat de USB als FAT32 geformatteerd was kon ik kiezen om vanaf daar op te starten.
Zodoende heb ik Windows 8 nu op de SSD geïnstalleerd.

Met Windows heb ik normaal gesproken geen problemen om een frisse installatie te doen, maar dat je daarvoor via PC Instellingen > Algemeen > Nu opnieuw opstarten of opdrachtpromp > shutdown.exe /r /o moet uitvoeren is wel erg omslachtig.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 13:18
shift toets tijdens opstarten werkt volgens mij ook, maar ik snap je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ja, het is vergeleken met vorige Windows versies verstopt.

Overigens, na de eerste installatie lette ik niet op de installatie. Nadat die klaar was begon het zomaar opnieuw en mocht ik nogmaals installeren. Blijkbaar ging er wat mis. Toen ging het wel goed.
Ik was vergeten een partitie aan te maken en Windows kon niet meer dan de helft verkleinen. Daardoor heb ik Windows weer opnieuw geïnstalleerd. Nadat de installatie klaar (na was kwam de volgende melding in beeld. Dit is voor de tweede keer na een verse installatie. 'Kan Windows niet configureren om op de hardware van deze computer te kunnen uitgevoerd'. Onderin beeld staat 'voorbereiden'.

Het enige dat ik nu kan doen is via de BIOS weer via de USB op te starten en Windows weer te gaan installeren. Wat ook vreemd is, is dat ik de niet-toegewezen ruimte van de oude HDD niet kan toewijzen. Mijn Windows 8 ervaring gaat weer een nieuwe dimensie in. Volgens mij kan ik onderhand beter downgraden naar Windows 7.

EDIT: na de derde keer is het gelukt, maar ik ben benieuwd waar dit vandaan komt. Het is wel erg vreemd. Misschien komt het door de niet te verwijderen partities op de oude HDD. Dat is bij voorbeeld de recovery partitie. Ik zou zelf die hele schijf leeg willen hebben, maar dit lukt niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Luxicon op 30-09-2014 00:44 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Goed, na een aantal mislukte installaties ging het goed, maar ik blijf problemen houden.

• De update naar Windows 8.1 wil niet voltooien, dat leverde zojuist een blauw scherm op. De andere keer wordt er vermeld dat de installatie niet afgerond kan worden en weer verder mag met 8.0. De meldingen zijn willekeurig te noemen.

• De oude HDD heeft partities die niet te verwijderen zijn. Misschien leveren deze de problemen, want ik kan de ongebruikte 450GB niet toewijzen en blijft dus ongebruikte / onzichtbare ruimte.

- Herstelpartitie (300MB)
- EFI-systeempartitie (100MB)

Wat moet ik hiermee? En als ze noodzakelijk zijn, waarom worden ze dan niet op de SSD geïnstalleerd?

EDIT: Altijd fijn. Steeds als ik wat vraag komt er ineens de oplossing uit het niets beschikbaar. Ik heb via schijfbeheer de oude HDD geconverteerd naar een standaard schijf. Toen was het mogelijk om de ongebruikte ruimte toe te wijzen. Al is er nog 400 MB ongebruikt en als ik die wil mergen, moet ik de hele schijf weer naar een dynamische schijf converteren? Wat is wijsheid betreft dat?

Het punt blijft wel dat daar partities opstaan die verwijderd moeten worden, en dat ik niet kan updaten naar Windows 8.1.

EDIT 2: ik installeer Windows nu opnieuw zonder dat de oude HDD is aangesloten. Nu werden er partities aangemaakt. Hopelijk is dit DE oplossing.

Windows installeren duurt maar 5 minuten. Dat is wel netjes.

[ Voor 34% gewijzigd door Luxicon op 30-09-2014 19:18 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
HDD uitpluggen lijkt me idd de oplossing, kan windows er ook niet mee klooien.
Als je de partities op hd later niet kan verwijderen, probeer het dan eens met een linux livecd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dankje, dat zal ik onthouden voor als het straks niet wil lukken. Tot nu toe gaat alles vlekkeloos. Ik kan me voorstellen dat er problemen ontstonden doordat de EFI-partitie op de oude HDD stond, en niet op de SDD werd geplaatst.

...

Pagina: 1