Toon posts:

Tualatin kan Thunderbirds aan

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ja je leest het goed. Tualatin is klaar voor de strijd tegenover de Thunderbird en is in staat Thunderbirds te verslaan met maar liefst 256kb cache er komt ook een 512kb cache (ja zal blijven betaalbaar)

Sandra CPU performance

AMD Tbird 1.33 1822/3747
Tualatin@1419 1905/3988

Sandra MUltimedia performance

AMD Tbird 1.33 9082/7469
Tualatin@1419 9595/7729

Bravo voor intel ze zijn weer terug de Tualatin is zelfs in staat om de P4 te verslaan. Die nieuwe core is werkelijk geweldig. Ik kan niet wachten op de nieuwe core voor de p4 die zou de Tualatin SIMPEL moeten verslaan. Eat this AMD!!

Voor MODS laat deze bericht gewoon staan er zijn op andere threads ook AMD freaks, dus intel en amd fans get ready for war;)

Volledige review

http://www.tomshardware.com/cpu/01q2/010612/index.html

Mzzl
I

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
ja wacht maar op de nieuwe P4(alias P$)northwood(correct me if I'am wrong) die zal die Tutalin ff voor bij 'blazen'want die wordt de nieuwe celeron volgens geruchten dus verwacht niet teveel...

:)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben een mod.... en als deze data juist is dan heb ik geen enkele reden om je lastig te vallen :). Goede data, goede reactie :)
.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:45
lol... natuurlijk loopt de tualatin wel wat harder he. maarja. zoals ik al had gemeld bij de t.net hoofdpagina toen dat bericht er was.

oe. ik zal hem effe quoten.
dusss... met een beetje pech voor AMD en geluk voor intel gaat deze proccy het opnemen tegen de athlon4 en de nieuwe p4 gaat als high-end desktop CPU door het leven.

ik denk BTW niet dat intel deze proccy's als 1.5 of 1.6ghz verkoopt. dat zou niet handig zijn voor de acceptatie van de p4.

en wat denken jullie van 2 van deze dingkies tegenover een dual athlon4? kan er denk ik redelijkk tegenop klimmen [vooral met server-apps waar die 512kb dan wel handig is]
hier dan :-P

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 19:37

D-RiSe

Kick the baby

Sandra CPU performance

AMD Tbird 1.33 1822/3747
Tualatin@1419 1905/3988
eeeeh..
amd: punten/mhz = 1822 / 1330 = 1.37
int: punten/mhz = 1905 / 1419 = 1.34

volgens mij heb je zojuist bewezen dat die amd sneller is... lol

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

Verwijderd

Topicstarter
Smoesjes smoesjes,

Die paar 100ste boeien me niet. Ze zijn instaat om AMD te counterstrikken;)
Dit is gewoon een smaakmakertje, wacht maar op de nieuwe northwoord 512kb cache en als dat niet de snelste AMD verslaat weet ik het ook niet.

Verwijderd

Die 512kb cache is slim. Vooral voor de newbie market :)
Vroeger in de blaadjes waarin complete systemen stond altijd:
Intel Pentium 3 600MHz met 512KB Cache
En dan ergens anders:
Intel Pentium 3 600MHz met 256KB Cache
De leek denkt dat de bovenste sneller is, maar dat is een katmai, en die is langzamer dan een coppermine :)

Misschien dat met de Thunderbird en Tualatin hetzelfde gebeurd :)
Met Intel Pentium 3 1.2GHz met 512KB cache
Met AMD Athlon 1.2GHz met 256KB cache
De leek koopt meteen al de intel, mede door de 512kb cache.

Snappen jullie me nog? :)

Verwijderd

Topicstarter
Reden waarom katmai 512kb cache trager is dan de coppermine 256kb cache is omdat die niet op full on die ging, maar op half on die. Die full on die speed is natuurlijk VEEEEL efficienter dan de half. Als ze 512kb cach full on die doen wordt heel de concurrentie met de vloer gelijk gemaakt hoor.

• slacksoff
Op dinsdag 12 juni 2001 15:50 schreef Vo0 het volgende:
Die 512kb cache is slim. Vooral voor de newbie market :)
Vroeger in de blaadjes waarin complete systemen stond altijd:
[..]

En dan ergens anders:
[..]

De leek denkt dat de bovenste sneller is, maar dat is een katmai, en die is langzamer dan een coppermine :)

Misschien dat met de Thunderbird en Tualatin hetzelfde gebeurd :)
[..]

[..]

De leek koopt meteen al de intel, mede door de 512kb cache.

Snappen jullie me nog? :)
maar hier is het verschil dus dat die 512kb cache WEL sneller is. en dus niet op half speed loopt. [ik bedoel dus niet de proccy die sneller is. die is ongeveer even snel.]

Verwijderd

Maar wanneer komen deze TUALATIN dan? Want zelfs sommige PC-WINKELS weten er niks van???

Dreamy!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57
Ja, het verschil tussen een Coppermine en een Thunderbird op gelijke klok is nooit groot geweest. Dat een hoger geclockte Tualatin (1420MHz) iets sneller is als een 1333MHz Thunderbird verbaasd mij eerlijk gezegd dan ook helemaal niets.

Wat betreft die hierboven aangehaalde cache verschillen tussen de Cumine en Katmai; 't is niet alleen omvang en snelheid, maar de L2 staat met een 256bit verbinding in contact met de L1 daar waar de L2 op de Katmai het met een 64bit verbinding moest doen, dat scheelt ook een beste slok op de borrel.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 12 juni 2001 17:19 schreef Dreamy het volgende:
Maar wanneer komen deze TUALATIN dan? Want zelfs sommige PC-WINKELS weten er niks van???
Als de Tualatin eindelijk komt, dan komt 'ie maar mondjesmaat op de markt. En wel hierdoor: Intel schiet zichzelf in z'n eigen voeten als ze de Tualatin op grote schaal op de markt brengen. Dat brengt de P4 in gevaar, want een Tualatin op 1419 MHz doet het (ietsje) beter dan een AMD Thunderbird op 1333 MHz. En die T-bird is op zijn beurt vaak sneller dan een P4 op 1,7 GHz.

P4 is (nu nog) RDRAM only, als ze nu ineens heel veel Tualatins op de markt brengen dan heb je goed kans dat Intel nooit de quota haalt om te voldien aan die RAMBUS deal die ze gesloten hebben (zoveel stuks RDRAM chipsets verkopen voor een héél groot aandelenpakket aan RAMBUS aandelen).

En tenslotte kan ik het niet laten om toch even een bewering onderuit te halen...
Bravo voor intel ze zijn weer terug de Tualatin is zelfs in staat om de P4 te verslaan. Die nieuwe core is werkelijk geweldig. Ik kan niet wachten op de nieuwe core voor de p4 die zou de Tualatin SIMPEL moeten verslaan. Eat this AMD!!
Nouwww, Doe het eens eerlijk en zet een Tualatin @1419 MHz tegenover een T-bird 1400 MHz, en dan zie je al dat AMD voorbij gaat aan intel.

Stapje verder: Als overklokken TOCH een optie is, dan zou je ook kunnen stellen dat een echt eerlijke vergelijking zou zijn om BEIDE processors te overklokken... Kijken wie er dan wint. de T-bird AXIA's halen al 1533 of meer, en de 1,4GHz AYHJA Thunderbird schijnen over de 1,6 GHz heen te komen.

Tualatin 1133 OC'ed vs. T-bird OC'ed ? Ik denk dat intel dan stof zal moeten bijten...

Interessant wordt het met een Athlon 4 1533 MHz tegen een P4 2,0 GHz al dan niet overklokt... DAAR ben ik benieuwd naar.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Op dinsdag 12 juni 2001 15:01 schreef insane het volgende:
Sandra CPU performance

AMD Tbird 1.33 1822/3747
Tualatin@1419 1905/3988

Sandra MUltimedia performance

AMD Tbird 1.33 9082/7469
Tualatin@1419 9595/7729
Sandra CPU performance
AMD Tbird@1419 1940/3989

Sandra Multimedia performance
AMD Tbird@1419 9668/7951

Oftewel, als je gelijk geclockte cpu's gebruikt verslaat de AMD de Intel. Conclusie, Intel is dus toch niet beter >:)

MechWarrior || Monsters Game

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

IK vind het eigenlijk wel zielig als mensen een intel proc moeten overclocken om te proberen te bewijzen dat intel beter is dan amd. Ze vergeten dan meestal dat
a) een gelijk geclockte AMD sneller is
b) de AMD als ze die ook zouden overclocken nog harder intel's kont schopt
Dus komen ze met rare dingen als "Ja, toen ik deze intel proc overgeclockt had was ie mooi sneller dan die lager geclockte AMD". Hier bewijs je dus niks mee :P

MechWarrior || Monsters Game

• Meister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07 14:18
Een PIII ongeveer even snel als een T-Bird ???? - Wow, dat hadden we nog niet gezien! O nee wacht, dat was altijd al zo, behalve in de fantasie van de fanatici :P

Ik vind het eerlijk gezegd maar een vreemde ontwikkeling voor Intel. Het ding bewijst dat een snellere PIII-core nog aardig mee kan, maar wie doen ze daar concurrentie mee aan behalve de eigen P4, die dus inderdaad niet veel sneller is voor de meeste toepassingen, zoals ze dat ook niet is tov de Athlon.

Naar alle waarschijnlijkheid heb je een nieuw moederbord met i815 EP chipset nodig voor zo'n ding, zodat mensen die hun huidige PIII willen upgraden eigenlijk net zo goed gelijk naar een PIV kunnen overstappen. Mensen die al aan de Athlon zijn kunnen goedkoper naar een even snelle Palomino op hun huidige bord, wie koopt er dan nog zo'n Tualatin? Ik zie eigenlijk niet echt een markt voor het ding buiten de mobiele (waar hij zéér competitief zal zijn), zolang Intel P4/Rambus blijft pushen voor de desktop..

En was deze moderator zich niet ooit aan het beklagen over de vergelijkingen tussen overgeclockte Athlons en P4's?? Verschil moet er zijn, blijkbaar :(

• slacksoff
Op dinsdag 12 juni 2001 17:44 schreef GambitRS het volgende:
IK vind het eigenlijk wel zielig als mensen een intel proc moeten overclocken om te proberen te bewijzen dat intel beter is dan amd. Ze vergeten dan meestal dat
a) een gelijk geclockte AMD sneller is
b) de AMD als ze die ook zouden overclocken nog harder intel's kont schopt
Dus komen ze met rare dingen als "Ja, toen ik deze intel proc overgeclockt had was ie mooi sneller dan die lager geclockte AMD". Hier bewijs je dus niks mee :P
zucht...

IK vind het nog steeds zielig dat mensen zo ongeloveloos onobjectief kunnen zijn.

de topic slaat eigenlijk al nergens op. de tualatin zal klok voor klok ongeveer even snel zijn als de tbird. afhankelijk van de app..

en dit soort tekstjes als hier boven staat.... ach..... ben ik inmiddels al gewend op dit forum zullen we maar zeggen. nouja... een beetje scheef op zn zachtst gezegd.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 12 juni 2001 17:44 schreef GambitRS het volgende:
...

de topic slaat eigenlijk al nergens op. de tualatin zal klok voor klok ongeveer even snel zijn als de tbird. afhankelijk van de app..
FPU van Athlon core (Dus zelfs van de Duron) is klok voor klok 33 % sneller. Daar doet meer cache niets tegen. De core is in beide gevallen hetzelfde gebleven, de T-bird zal dus klok-voor-klok beter blijven. Daarintegen: Bij database apps speelt meer on-die cache natuurlijk WEL een rol.

Maar dit is allemaal gelul in de kantlijn, want:
Ome Tom heeft vandaag als eerste een review online gezet over de nieuwe Pentium III. Wat het precies is weet Tom niet te vertellen, maar het zal waarschijnlijk een Tualatin Pentium III zijn, hoewel een Coppermine-T niet onmogelijk is. Deze Pentium III is in ieder geval uitgerust met 256KB cache geheugen, een heatspreader en een standaard voltage van 1,5V.
(zie http://www.tweakers.net/nieuws/17228 )

Daar ga je met al je speculaties over meer on-die cache. Die cijfers van Ome Tom zijn gebaseerd op gewoon 256 Kb L2 cache!

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

De PIII kon de Thunderbirds al aan dus dit is niks nieuws...Tualatin is zoiets als de Athlon 4

Verwijderd

Net of sisoft zo goed is.
Dan zou mijn cellie 700 veel sneller zijn dan mijn duron 600. En aan die vergelijking heb ik toch mijn twijfels. Dus wacht ff op de real life preformance.
Pagina: 1