Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 13:02
Hoi Tweakers,

Ik zit met een apart probleem.

Ik heb een Dell Inspiron 17R SE waarvan de bios corrupt is geraakt, dus je raad het al laptop doet niks meer.
Hierna heb ik de bios chip vervangen op het moederbord wat gewoon gelukt is want hij zet alles aan, ALLEEN een ding niet en dat is het beeldscherm.

Ik snapte hier al niks van dus ik verder opzoek en ik kwam bij de dell phoenix bios recovery. Ah fijn, dus ik verschillende dingen geprobeerd en ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de volgende manier.

Je pakt de dell bios update uit op een andere computer, kopieert 2 bestanden, namelijk bios.cap (de bios zelf) en een dosflashutility die er voor zorgt dat je bios geflashed word. Je kopieert deze bestanden dus op een usb stick en doet deze in de laptop. Dan houd je de end key in en duw je de stroomadapter er in. op het moment dat de stroomadapter er in zit laat je de end key los.
De computer start op, begint te blazen en dat duur een seconde of 15, hierna start de bios flash wizard in een dos omgeving.

Ik was dus blij dat er iets gebeurde en er een bios flashte en ook daadwerkelijk opstartte.

Toen heb ik de laptop uitgezet en je raad het al, de eerst volgende keer weer precies hetzelfde. Geen beeld, de rest van de hardware gaat wel aan. Mijn logica wees dus weer naar die phoenix recovery, gelijk had ik maar deze keer startte de laptop geen bios flash maar hij startte rechtstreeks de bios, waarna alles werkte en ik gewoon windows heb kunnen installeren.

Wat ik nu wil oplossen om mijn laptop weer volledig te kunnen laten werken is dat het beeldscherm gewoon aan gaat bij de eerste boot.

Wat ik allemaal al heb geprobeerd is, de stekkertjes aan te drukken (wat niet uitmaakt want na een bios recovery start doet deze het wel). Verschillende biosses geflashed.
Wat me echter opvalt is dat de helft van de bios (blocks) maar geflashed word en er (wat ik denk) niet aan de bootloader van de bios geflashed word.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is, of hier ook ervaring mee gehad?

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 13:02
Ik heb nu helemaal geen beeld meer ook niet via de recovery.

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i