servers verticaal plaatsen mogelijk? en koeling vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hallo,

In mijn oude huis had ik in de kelder een patchkast staan met een paar servers erin, dat werkte toen prima. Alleen heb ik nu geen beschikking meer over zo'n mooie ruimte. Nu vond ik in de bijkeuken een soort kruipluik, alleen is die ooit door iemand dicht gesmeerd waardoor er nu enkel een dichte betonnen bak over is gebleven van +/- 80x80x100cm. dat leek me wel een mooi plekje, maar dan hangen de servers verticaal.

Zou dat een probleem zijn?
Het gaat wel een beetje tegen de natuurlijke airflow in, maar die fans blazen toch wel flink door en volgens mij maken die dingen niet echt gebruik van natuurlijke flow.

Dit was dan namelijk mijn idee:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Schermafdruk%202014-09-29%2000.18.40.png
Zonder de bak erbij:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Schermafdruk%202014-09-29%2000.24.26.png

Vanaf de zijkant gezien wilde ik dan de lucht als volgt laten stromen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Schermafdruk%202014-09-29%2000.27.54.png

Dat lijkt me toch ene prima weg voor de lucht om te volgen?
Bovenop komt dan gewoon weer een deksel te liggen welke de input en output van elkaar gescheiden houdt en via gaten in de deksel kan die lucht er dan in en uit.

Om te voorkomen dat los stof en vuil van de vloer zo de gaten in valt dacht ik aan een buis erin maken die de in en uitlaat verhoogt:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Schermafdruk%202014-09-29%2000.28.31.png

Op die manier lijkt het me goed te doen. Alleen is de vraag dan, hoeveel gat zou er nodig zijn? In deze tekening ben ik uitgegaan van 1 110mm pvc buis. Maar dat is nergens op gebaseerd. Iemand enig idee.

Long story short, Wat denken jullie van dit idee? Ik heb het idee dat het wel aardig moet lukken.

alvast bedankt
timberleek

PS: sorry voor de IT-ers die lichte misselijkheid voelen bij dit soort beunhazerij O-)

[ Voor 2% gewijzigd door timberleek op 29-09-2014 00:52 . Reden: verkeerde tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ehm, wil je echt 6 servers plaatsen of is het 1e tekeninkje enkel ter illustratie?

Want met 6 server denk ik niet dat je de intake airflow goed krijgt met een 110 mm pvc, om over de outflow maar niet te spreken...

En opzich heb ik altijd mijn twijfels bij servers te draaien, de bewegende delen (hdd's etc) hebben bij een beetje gebruik toch al snel een bepaald patroon ingesleten wat nu compleet gaat veranderen omdat de zwaartekracht anders gaat werken, het kan perfect gaan maar het kan ook sneller defecten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
waarom koude lucht naar benden over de warme componenten blazen ?

waarom niet zorgen dat er langs de zijkant koude lucht die bak ingaat, om dan van onder naar boven doorheen je servers te gaan? (even de ventilators omdraaien zodat ze allemaal naar de voorkant (die nu dus naar boven wijst) van je servers blazen...)

Lijkt me iets makkelijker (ook al door die schuine kant onderaan) anders moet je onderaan nog zien dat die warme lucht onder servers naar die zijkant verplaatst wordt, of dat je bovenop die zijkant een afzuiging zet met voldoende onderdruk....

maw: maak van die 2rode blauwe pijlen in de omgekeerde richting, en van die blauwe een rode naar boven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door soulrider op 29-09-2014 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

soulrider schreef op maandag 29 september 2014 @ 01:23:

waarom niet zorgen dat er langs de zijkant koude lucht die bak ingaat, om dan van onder naar boven doorheen je servers te gaan? (even de ventilators omdraaien zodat ze allemaal naar de voorkant (die nu dus naar boven wijst) van je servers blazen...)

Lijkt me iets makkelijker (ook al door die schuine kant onderaan) anders moet je onderaan nog zien dat die warme lucht onder servers naar die zijkant verplaatst wordt, of dat je bovenop die zijkant een afzuiging zet met voldoende onderdruk....

maw: maak van die 2rode blauwe pijlen in de omgekeerde richting, en van die blauwe een rode naar boven ;)
Lijkt mij zo op het eerste gezicht een goed idee. Blijft de vraag of het handig is de servers te kantelen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > CO

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

OgWok

U.N.C.L.E.

Inderdaad, geen tegennatuurlijke luchtstromen. Warme lucht wil nu eenmaal naar boven en daar zou je maximaal gebruik van moeten maken. Ook handig als de warme lucht een zo kort mogelijke weg aflegt, weg van de warme componenten. Ook hoe verder de koele inlaat (laag) van de warme uitlaat (hoog) zit, des te beter.

Overigens mooie tekeningen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Als je er gewoone HDDs in hebt zitten zou ik het niet doen. Dit zijn 'ingesleten' op horizontale stand en als je die nu verticaal gaat zetten kun je er redelijk op wachten dat er 1 op meerdere defect gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07
Hou je ook rekening met wateroverlast ? Bijkeuken.... Als je een keer een flinke hoosbui krijgt dat niet alles onderloopt inclusief je servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
Als je servers verticaal in dat gat passen, dan moet dat horizontaal toch ook wel lukken?
Als ik zo je tekeningen zie (als die op schaal zijn tenminste) moet dat makkelijk lukken)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
Zoals al eerder gezegd, luchtinlaat en -uitlaat omdraaien.

Ik zou de beide luchtkanalen zo ver mogelijk van elkaar vandaan stellen om te voorkomen dat je warme lucht recirculeert.

De lege ruimte naast de 6 servers dien je af te sluiten met een paneel. Anders verzamelt zich hier stagante warme lucht. Het beste een vertikaal paneel tot aan de vloer, maar anders een horizontaal paneel aan de onderzijde van de servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 18:51
Tegenwoordig slijten hdd's toch niet meer in? Ze zijn vrijwel allemaal uitgerust met fluid bearings tegenwoordig.
Ik zou me daar dus niet druk om maken.
Ik zou me wel druk maken over het ongenoegen niet bij de achterkant van de servers te kunnen, dat lijkt mij zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Gomez12 schreef op maandag 29 september 2014 @ 01:15:
Ehm, wil je echt 6 servers plaatsen of is het 1e tekeninkje enkel ter illustratie?
Het gaat om 3 servers. wel 6U bij elkaar, maar 2 1U servers en 1 4U.

fans omdraaien gaat denk ik nog niet eens zo makkelijk. 1 van de 1u servers wel, die heeft gewoon een batterij 40mm fans. Maar de andere heeft 2 van die slakkenhuisjes.

Ik dacht juist dat ivm de hoge airflow in die dingen dat ze ook naar beneden wel zouden blazen. en aan de onderkant heeft de lucht dan weinig keuze dan aan de zijkant weer naar boven gaan. Maar misschien was dat wat te simpel bedacht O-)
marnix1977 schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:11:
Als je er gewoone HDDs in hebt zitten zou ik het niet doen. Dit zijn 'ingesleten' op horizontale stand en als je die nu verticaal gaat zetten kun je er redelijk op wachten dat er 1 op meerdere defect gaan.
Dat is wel een issue inderdaad... |:(
Galaxis schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:17:
Hou je ook rekening met wateroverlast ? Bijkeuken.... Als je een keer een flinke hoosbui krijgt dat niet alles onderloopt inclusief je servers.
Wateroverlast is gelukkig geen issue (tot op heden nooit geweest ook). De bijkeuken ligt redelijk centraal in het huis (ja rare indeling) en het huis ligt relatief hoog tov het wegniveau buiten. Al zou ik voor de zekerheid wel een waterdetector plaatsen die in het ergste geval de stroom afsluit.
MaD_co schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:09:
Als je servers verticaal in dat gat passen, dan moet dat horizontaal toch ook wel lukken?
Als ik zo je tekeningen zie (als die op schaal zijn tenminste) moet dat makkelijk lukken)
Goed punt inderdaad, daar had ik nog niet eens naar gekeken. Dat zou inderdaad moeten passen. Als ik uitga van de langste server betekend dat dat er ongeveer 8-10cm aan de voor en achterkant vrij blijft.

Ik had eigenlijk alleen gekeken naar verticaal. dat leek me wel handig aangezien je dan simpelweg bij alle servers er zo uit kan halen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
als je de servers horizontaal zet, moet je wel even zien dat je aan de voorkant ventilatoren zet die de koude lucht snel genoeg kan aanvoeren zodat ook de onderste server nog wat verse lucht krijgt.
(en de 2 servers erboven er dus niet mee gaan lopen)
Achteraan dien je dan weer voldoende onderdruk te hebben om die warme lucht er langs boven terug uit te krijgen. Anders heb je onderaan weer een verzameling van warme lucht en gaat die onderste dat steeds doorheen zich blazen.
Dat is misschien ook wel op te lossen door dan de servers alsnog zo hoog mogelijk in dat gat te installeren en onder de onderste een plaat te hangen die het volledige gat afsluit. Verkrijg je ook wat zekerheid als je eens met wat tools of kabels bezig bent en het laat vallen: verder dan de plaat valt ie niet ;)

Bv een 'tafel' die hoog genoeg is en waarvan het tafelblad net het gehele gat vult, waarop je dan de servers stapelt. Wil je een extra server plaatsen: poten van die tafel inkorten en hup ruimte gemaakt :+

Denk er wel aan dat als je ze horizontaal zet en zo weinig ruimte over hebt, je de servers steeds moet gaan opheffen als je aan één van de ondersten iets moet doen.
(zwaarste of diegene waar de kans het kleinst is dat je er iets moet aan doen vanonder zetten.)

Denk ook aan stoffilters op je luchtinlaat ;-)
timberleek schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:39:
[...]

fans omdraaien gaat denk ik nog niet eens zo makkelijk. 1 van de 1u servers wel, die heeft gewoon een batterij 40mm fans. Maar de andere heeft 2 van die slakkenhuisjes.

Ik dacht juist dat ivm de hoge airflow in die dingen dat ze ook naar beneden wel zouden blazen. en aan de onderkant heeft de lucht dan weinig keuze dan aan de zijkant weer naar boven gaan. Maar misschien was dat wat te simpel bedacht O-)

[...]
Ze gaan de lucht wel naar beneden krijgen, en er zal inderdaad wel automatisch lucht terug naar boven komen langs dat zijkanaal. En een ventilator in dat kanaal gaat daarbij wel helpen. Maar onderaan ga je toch een 'hotpocket' krijgen van warme lucht die in die linksonderhoek blijft rondgaan en maar niet naar boven verdwijnt. en dat gaat uiteindelijk wat wringen tegen de neerwaartse luchtstroom van je servers:
Warme lucht aan de achterkant (onderaan dus in het geval van vertikale plaatsing) van je servers moet zo snel mogelijk weg.

[ Voor 29% gewijzigd door soulrider op 29-09-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik denk dat inderdaad aan iets van een tafel/plank om ze op te leggen. Het is ook onzin om ze in een gat van een meter te leggen als de stapel misschien 40cm hoog is. Dan kun je er ook nooit fatsoenlijk bij.

Ik zou dan denken aan iets van een tafel ofzo om ze op te leggen (die het verdere gat verder gewoon mag afsluiten. En dan nog iets van een verticale plaat op de helft om te voorkomen dat warme lucht uit de uitlaat meteen terug gaat naar de inlaat.

De luchtstroom moet dan gewoon worden bijkeuken --> voorkant servers --> achterkant servers --> bijkeuken. En dan kan ik in de bijkeuken nog wel wat spelen met hoogtes en richtingen van de in en uitlaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
Als het bv HP servers zijn kunnen de ventilatoren niet van draai richting worden veranderd,
deze zijn ingericht voor een airflow van voor naar achter.

Je moet wel een goed stoffilter bij de inlaat zetten en aan de hand van de de lucht doorstroming die er gevraagd wordt een voldoende grote aanvoer kan maken (liever te grote aanvoer dan een te kleine die fluit)
Hint --> http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03243693.pdf

geen idee wat je er nog meer in wilt hangen (ik denk bv aan een 19" switch en UPS)
zorg voor voldoende ruimte zowel boven als onder !

investeer desnoods in een raspberry met een paar temp sensoren die zowel de inlaat en de uitlaat temp meet
(gekoppeld aan de juiste ventilatoren kan je dan de in & uitlaat eventueel nog geforceerd bij sturen)
met die rasberry zou je zelfs een lucht inlaat schakelaar kunnen maken die lucht van binnen in huis neemt of de klep omschakeld naar buitenlucht als de inlaat te warm wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door rc5proxy op 29-09-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Het zijn 2 dell's (poweredge r200 en sc1435) en een acer g5450.
er komt inderdaad een switch bij (hp procurve ikweetevennietwelke). UPS wordt wat lastiger denk ik, kwa ruimte (geen 19" unit). Maar dat vogel ik wel uit.

Maar dat document is wel leuk. die ga ik wel even doorspitten.

De temperatuur ga ik sowieso in de gaten houden. Met name in het begin om te kijken of de koeling wel adequaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:23
Heb je wel eens gezien hoe een convectieput werkt? De opstijgende warmte zuigt de koude lucht aan en laat de boel circuleren. Kijk eens naar dat ontwerp.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbie71
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 18:17
Is het geen idee om er zo iets in te leggen als afdekking, in plaats van een pijp :
http://maison-all.nl/wp-content/uploads/1-DSC_0623.jpg

Even op maat (laten) maken, maar lijkt me stevig genoeg en stukken beter voor je airflow.
wel met iets van stoffilter er onder, anders vermindert de levensduur van je servers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

gerbie71 schreef op maandag 29 september 2014 @ 22:21:
Is het geen idee om er zo iets in te leggen als afdekking, in plaats van een pijp :

Even op maat (laten) maken, maar lijkt me stevig genoeg en stukken beter voor je airflow.
wel met iets van stoffilter er onder, anders vermindert de levensduur van je servers :)
Maar dan kan je niet meer dweilen ;)

Ik weet niet waar en hoe dat gat zit, maar wat een mogelijk idee is, is de exhaust pijp zo hoog mogelijk uit te laten komen. Kan je de in en outtake niet naar buiten leiden? Koelere lucht zal zeker helpen.

Ander idee voor plaatsing: koop industriele rails, of van een archiefkast oid en een paar gasveren. Zo kost het nauwelijks ruimte om alle servers in 1 keer naar boven te trekken (hoef je niet af en op te bouwen) en kan je er normaal bij. Hierna schuif je m weer terug. Misschien (als je krachtige gasveren hebt) moet je wel een soort lock erop doen, zodat je luik niet omhoog komt ;)

Je kan eventueel een normale tafelventilator onder je intake zetten, zodat je vrij veel zuigkracht hebt. Beetje creatief met pijp, karton/plastic en tape :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
gerbie71 schreef op maandag 29 september 2014 @ 22:21:

maar dan komt de warme lucht er uit en valt gelijk terug in de aanzuig voor koele lucht...

je moet dan minimaal de uitlaat bv verlengen tot bv plafond dan kan de lucht in de kamer kan afkoelen.
(ideaal voor de winter bijkeuken wordt verwarmd door de server's)
beetje koud oke start nog even een paar zware processen op :+

btw ups (neem aan tafelmodel) kan je ook elders in huis plaatsen en met goede kabel er heen leggen mits je natuurlijk geen usb/serial shutdown eist.
bij mijn staat ups in de meterkast en loopt 1 kabel naar de schuur en 1 naar de keuken.
(oke uitleg)
schuur is voor de servers
keuken is voor de senseo bij stroomstoring 7(8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
noes schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:12:
[...]
Ik weet niet waar en hoe dat gat zit, maar wat een mogelijk idee is, is de exhaust pijp zo hoog mogelijk uit te laten komen. Kan je de in en outtake niet naar buiten leiden? Koelere lucht zal zeker helpen.
Persoonlijk zou ik de in- en outtake zo kort mogelijk maken, wat je aan koele lucht wint dat ga je verliezen aan achterblijvende warme lucht
Pagina: 1