Deze bedrijven hebben het initiatief genomen om een grootschalige enquete te starten waarin zij willen inventariseren wat Nederlanders vinden van het Nederland nu, en hoe het er in de toekomst uit moet gaan zien en, niet onbelangrijk, wat zij hiervoor over hebben.Namens Nederland is een onafhankelijk en belangeloos initiatief van McKinsey & Company, gesteund door De Telegraaf, RTL, SBS, FD, nudnik, CAVIAR, Motivaction, SKIM, FNV, CNV, VNO-NCW, RET, HTM, NS en een aantal wetenschappers. Zij vinden het belangrijk dat de Nederlandse bevolking zich uitspreekt over de toekomst van Nederland en dragen elk belangeloos hun steentje bij.
Omdat ik een beetje bang ben dat, gezien de initiatiefnemers en de media via welke dit gecommuniceerd wordt, deze enquete een beperkte doelgroep bereikt, zou ik ook graag aandacht willen vragen voor deze enquete hier op Tweakers.
De enquete staat hier.
Uiteraard is een topic op Tweakers geen echt topic als er niet ook een onderwerp is om over te discusieren, dus bij deze ook mijn mening over een aantal vragen.
Een van de vragen is:
Lagere welvaart(sgroei) en minder vrouwen die full time werken, vs. hogere welvaart(sgroei) en meer vrouwen die full time werken.
Deze vraag was voor mij erg lastig, want ik vind dat we hier in Nederland al zo ontzettend veel welvaart hebben, dus van mij hoeft het niet nog veel beter (betere verdeling ligt meer in mijn straatje), maar ik wil ook weer niet dat vrouwen van de arbeidsmarkt verstoten worden.
Andere vraag was: op welke dingen van/in Nederland ben je trots. Heel moeilijk te beantwoorden voor mij, want ik ben niet zo snel trots op een land. Als ik al iets moet noemen, dan is het denk ik onze vrijheid van meningsuiting, religie en seksualiteit. Ja, dit staat soms behoorlijk onder druk, maar nog steeds is het iets waar ik erg blij mee ben.
Wat waren voor jullie moeilijke vragen? Zaken waar je het niet mee eens bent?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!