Meerdere Airport Express basestations in huis - roaming ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 22:27
Beste allen,

Ik heb een thuisnetwerk met in het centrum een Netgear R7000 router, waarop DD-WRT draait. Prima ding, en met name van de mogelijkheden van DD-WRT ben ik erg tevreden. Er is maar 1 puntje waar ik niet zo tevreden over ben, en dat is het bereik van het draadloze netwerk. Mijn woning is niet klein en ik ben nu aan het overwegen om de WiFi van de router uit te schakelen en deze te vervangen door op 3 plaatsen in huis een Airport Express (AE) te zetten. De reden dat ik naar Apple kijk is omdat ik toch van plan ben om zeer binnenkort volledig op Apple over te gaan. Ik gebruik nu al een iPhone en verschillende iPads. De reden dat ik niet overga op een "echte" Apple router is omdat deze te weinig mogelijkheden heeft naar mijn gevoel. Het zal wel prima werken, maar ik zou toch bv. de VPN server mogelijkheid missen.

Paar vraagjes:

1) Als ik 3 AE's plaats, worden dat dan 3 aparte Wifi netwerken? Met aparte SSID's etc. ? (dat zou ik liever niet hebben, want dan moet ik weer met 3 aparte kanalen gaan werken en wordt nog verder uitbereiden in de toekomst met nog 2 extra AE's wel heel moeilijk)
2) Ik weet dat er een mogelijkheid bestaat om een WiFi netwerk via de AE te extenden. Verlies ik dan in dat geval ook iedere keer de helft (of 2/3 gezien 3 AE's?) van mijn bandbreedte? Of gaan de AE een mesh netwerk opzetten?
3) Zou er worden geroamed tussen de AE's?

Als het aparte netwerken worden moet ik misschien maar eens gaan uitkijken naar een oplossing à la Ubiquity Unify, maar ik zou het liever oplossen met AE's (onder andere omwille van Airplay).

Bedankt!

Edit: ik bedoelde dus Apple EXPRESS, niet Apple Extreme zoals de topic vermeldt. Even in de war geweest en helaas valt dit niet meer aan te passen... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door BartDG op 28-09-2014 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-07 15:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik heb even je topictitel aangepast :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:46
Je kan met een Airport Express gewoon je bestaande netwerk uitbreiden. Dat heb ik hier ook en dat werkt prima.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 23:12
Die AE's gaan dus niet samenwerken (ondersteunen geen roaming). Ook al zet je ze op hetzelfde SSID, het blijven losse netwerken. Extenden lijkt me een slecht plan, gaat ten koste van snelheid.

Ik zou dan toch voor Ubiquiti gaan, die roamen namelijk wel, bovendien hebben ze een goed bereik en zijn er waarschijnlijk geen drie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
HIer kan ik wat mee! Bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:37
Zelfde SSID en beveiligingsinstellingen en de 3 AE's instellen op WiFi kanalen 1, 6 en 11. Dan zijn het in feite aparte netwerken maar je devices schakelen praktisch naadloos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ik had wel gedacht (gevreesd) dat dit het probleem zou zijn. Dat kan ik inderdaad doen, maar dat wordt onherroepelijk een probleem mocht ik nog een vierde of vijfde AE willen installeren want dan zit ik zeker met overlappende netwerken, hetgeen ik liever zou vermijden. Vandaar de vraag van het roaming. Ik vrees dat ik niet veel andere keuze heb dan te zoeken naar een oplossing à la Ubiquity.
Het zou natuurlijk ook zo zijn dat ik mijn wireless netwerk dan weer degradeer naar een N netwerk, terwijl mijn huidige netwerk AC is. Niet dat ik verwacht dat dat zoveel zou schelen, maar toch...

Wat de Airplay betreft: het is vooral de bedoeling om die te doen werken met mijn Sonos systeem. Maar ik vermoed dat ik eventueel ook het ganse WiFi gebeuren van de AE kan uitschakelen en deze zo gewoon wired aansluiten op de Sonos. Zelfs met een ander netwerk zou dat volgens mij prima moeten werken. Het is alleen jammer dat het niet zo zou lukken zoals ik het mij had voorgesteld, maar ik had het ergens wel verwacht. Dat wordt dus weer wat meer investeren, want Ubiquity is beduidend duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 23:12
Degraderen tot N netwerk hoeft niet, je kunt ook AC accesspoints van Ubiquiti kopen ..
Overlappende netwerken hoeft geen probleem te zijn als je meerdere accesspoints hebt en je beperkt het zendvermogen van elk tot de ruimte die gedekt moet worden + een heel klein overlappend randje, dan hebben ze geen last van elkaar en heb je toch overal dekking. Kan dus zelfs allemaal op hetzelfde kanaal ook in dat geval. De vraag is alleen of je het zendvermogen van AE kunt instellen, op de Ubiquiti kan dat in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 626023

Ik heb al jaren naar volle tevredenheid een roaming WiFi netwerk met Airport Expressen. Enige verschil is dat ik een Airport Extreme als router heb. Deze zorgt samen met 3 Airport Expressen voor 4 access points.

Weet niet precies meer hoe de setup procedure was, maar heb het met de Airport Utility app gedaan en was eigenlijk heel simpel. Je moest iig niet "extend a wireless network" doen, dan verlies je bandbreedte, maar gewoon "create a wireless network"met zelfde SSID en password. Misschien mis ik nog wat maar hier kun je meer lezen:

http://support.apple.com/kb/TA25991?viewlocale=en_US

Werkt bij mij iig 100% feilloos en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je krijgt geen last met overlappende netwerken.. als je het AP, dat aan de ene kant van het huis op kanaal 1 uitzendt, aan de andere kant van het huis niet kan ontvangen dan kun je daar gerust nog een AP plaatsen.

Als je alle airports via een kabel aan je router verbindt en hun eigen netwerk laat maken (op de manier die member2004 beschrijft, allen met hetzelfde SSID + wachtwoord) dan krijg je een uitstekend functionerend netwerk en kun je gewoon met je laptop door het huis lopen terwijl je audio en video streamt.. overschakelen gaat zo goed als naadloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 06-10-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:35
Met veel interesse volg ik deze vraag. Ik heb een timecapsule welke prima werkt maar het wifi bereik vind ik niet geweldig. Dus airport express erbij en gekozen voor „extend wire-less network” dit werkte al een stuk beter maar boven op zolder bleef het behelpen dus nog een airport express erbij en ook als extender geïnstalleerd. Het werkt, maar volgens mij moet het sneller kunnen werken. Echter, dat is hoe het „verkocht” wordt, maar als ik het nu goed begrijp kan ik ze beter bedraad aan de timecapsule hangen op de manier zoals member2004 het beschrijft? (dat is dan wel weer een uitdaging want de timecapsule heeft niet echt veel utp poorten en die zijn al ingebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

heuker schreef op maandag 29 september 2014 @ 00:07:
Zelfde SSID en beveiligingsinstellingen en de 3 AE's instellen op WiFi kanalen 1, 6 en 11. Dan zijn het in feite aparte netwerken maar je devices schakelen praktisch naadloos over.
Dat werkt niet zo feilloos als je doet voorkomen. Je apparaat gaat pas switchen als het andere netwerk echt buiten bereik is en dan heb je dus de kans dat er met een verkeerd netwerk verbonden wordt. Hier thuis had ik dat ook ingesteld. Echter op zolder kon mijn iPad net het netwerk van beneden oppikken en dus bleef hij verbonden met WiFi van beneden ondanks dat er amper nog data overheen kon. Gevolg: geen internet.
Ik ben dus overgestapt op twee verschillende netwerk namen zodat ik handmatig er 1 kan kiezen. Want met 3 dezelfde netwerk namen (wel met verschillende kanalen), valt er ook niet handmatig een ander netwerk te kiezen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sircuri schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:11:
[...]

Dat werkt niet zo feilloos als je doet voorkomen. Je apparaat gaat pas switchen als het andere netwerk echt buiten bereik is en dan heb je dus de kans dat er met een verkeerd netwerk verbonden wordt. Hier thuis had ik dat ook ingesteld. Echter op zolder kon mijn iPad net het netwerk van beneden oppikken en dus bleef hij verbonden met WiFi van beneden ondanks dat er amper nog data overheen kon. Gevolg: geen internet.
Ik ben dus overgestapt op twee verschillende netwerk namen zodat ik handmatig er 1 kan kiezen. Want met 3 dezelfde netwerk namen (wel met verschillende kanalen), valt er ook niet handmatig een ander netwerk te kiezen.
Nou mijn ervaring met een iPad (evenals Macbooks en mijn Blackberry) is anders.. zodra de doorvoer inzakt wordt er overgeschakeld naar een ander access point. De bandbreedtte blijft echter altijd genoeg om een Xs4all WebTV stream door te laten lopen.

Zie ook dit nuttige artikel: http://hometoys.com/emaga...void-costly-mistakes/1909 over het nut van controllers etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 07-10-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 626023

Sircuri schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:11:
[...]

Dat werkt niet zo feilloos als je doet voorkomen. Je apparaat gaat pas switchen als het andere netwerk echt buiten bereik is en dan heb je dus de kans dat er met een verkeerd netwerk verbonden wordt.
Bij mij switched ie ook gewoon naadloos over naar het access point met het sterkste signaal. Ik heb dan ook niet de WiFi kanalen handmatig geselecteerd, maar op automatisch selecteren staan, weet niet of dat wat uitmaakt. Kan door het hele huis en de tuin lopen met maximaal 1 streepje verlies. Moet wel zeggen dat wanneer ik Airplay gebruik, ik een miniem tikje krijg bij overschakeling van access point. Andere streaming services (Youtube e.d.) geen problemen.

Ben ook vergeten te melden dat bij mij ook alle Airport Expressen bedraad aan de router hangen (via een switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:35
Ik heb met intresse dit topic gevolgd en kwam er achter dat ik het fout had geïnstalleerd. Ik heb twee AE’s en die had ik ingesteld op „breidt netwerk uit” en ze waren beide draadloos verbonden. Ik vond de presentatie al niet geweldig maar het werkte.
Door dit topic heb ik beide AE’s eerst gereset en daarna wired aangesloten in mijn netwerk en aangezet. Daarna ging alles vanzelf, de AE’s gingen vanzelf naar „maak draadloos netwerk aan” en mijn wifi instellingen van mijn TC werden keurig overgenomen. Nu haal ik wel volle snelheid en zijn de prestaties vele malen beter dan voorheen.
Situatie: TC beneden, AE 1e verdieping bedraad aangesloten op TC en AE 2e verdieping ook bedraad aangesloten op TC.
Ook veel info gehaald uit dit topic:
http://www.onemorething.n...netkabel-op-time-capsule/
Pagina: 1