Router OS'sen voor gebruik met GSN3 simulator?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik ben, eindelijk, eens in de wondere wereld van networking gedoken, dankzij de uitmuntende gratis open source tutorials van Paul Cobbaut...

Nu zou ik graag Virtualbox-gewijs wat netwerkjes opzetten en simulaties uitvoeren met die GSN3 network simulator. Ik vraag me af, kan ik ergens, legaal uiteraard, test/onderwijs versies van Cisco IOS verkrijgen, net zoals ik om het even welke software van bijvoorbeeld Oracle voor test/studie doeleinden legaal kan verkrijgen en gebruiken? Dank!!!

Of zijn er alternatieven? Ik wil routers e.d. virtueel testen, het hoéft niet Cisco te zijn. Misschien zijn er gratis te verkrijgen open source alternatieven?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
pfsense en smoothwall kun je gewoon installeren in een VM. Dacht dat er voor Cisco IOS ook nog iets was om het te virtualiseren / emuleren, maar daar heb ik geen idee meer van hoe het heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
De Cisco CSR (Cloud Services Router) 1000V is gratis te downloaden (registratie vereist) en je kan 8 weken de volledige featureset unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Gleighton schreef op zondag 28 september 2014 @ 18:47:
pfsense en smoothwall kun je gewoon installeren in een VM. Dacht dat er voor Cisco IOS ook nog iets was om het te virtualiseren / emuleren, maar daar heb ik geen idee meer van hoe het heet.
Mja, dat is dus GNS3. Zie topic start.

IOS-firmwares zijn niet vrij te verkrijgen. Maar die wil je wel hebben als je serieus wat bij wil leren en met GNS3 bezig wil. Vaak wordt aangegeven welke firmware je moet hebben. Geef dat maar op als zoekopdracht in je favoriete Search engine.

Ik adviseer je de GNS3 Workbench te proberen. Nette appliance die je in VMWare Workstation kan draaien:
http://rednectar.net/gns3-workbench/
If you don't have a copy of a Cisco IOS, you will still be able to use GNS3 WorkBench, but you will be restricted to the ONE routing lab that you could run using a Vyetta image - which you can then use as a model to create more labs of your own.

But ideally, before you start you will have copies of:

c3725-adventerprisek9-mz.124-15.T10.bin [to run Cisco routers - this is the only image you need for MOST labs and exercises]
c3640-ik9o3s-mz.124-25a.bin [to run GNS3 Vault exercises]
c7200-adventerprisek9-mz.150-1.M.bin [to run some GNS3 Vault exercises]
asa842-k8.bin [to run Cisco Adaptive Security Appliances]
jinstall-9.6R1.13-domestic-signed.tgz [to run Juniper Junos]

[ Voor 41% gewijzigd door Dysmael op 28-09-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:52
Je kunt ook packet tracert gebruiken. Het wel perkt kwa commando's en features, het is genoeg voor de basis. Je hoeft dan geen IOS te zoeken.
Pagina: 1