Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Dag medetweakers!

aangezien mijn oom z'n pc het heeft begeven en ik een nieuwe voor hem gebouwd heb (upgradetijd was aangebroken) heb ik zijn oude pc hier naast me staan die ik gekregen heb.
het probleem is dus dat ie het niet doet.

bekende dingen van het apparaat:

Packard Bell iMedia iS5625NL
i5-650
250W OEM voeding en een defecte Nvidia GT220 (uitgeschakeld in BIOS toen de PC nog opstartte)
8gb werkgeheugen ipv 4
Windows 7

de PC viel de laatste tijd wel eens uit wanneer er intensieve taken op gedaan werden, een paar tellen later kon ie dan wel weer opgestart worden. dit waren waarschijnlijk oververhittingsproblemen. als je ziet hoe dicht de voeding op de CPU-koeler zit kan ik dit ook maar al te goed begrijpen.

nou is het volgende: de PC doet helemaal niets meer, geen fan gaat draaien op aanraking van de aan-uitknop. ook de fan van de voeding niet. alleen 't lampje van de knop gaat branden, ook wanneer deze niet wordt ingedrukt, om vervolgens niet weer uit te gaan. om het knopje zelf uit te sluiten de connector van 't frontpanel eraf getrokken en dmv een paperclip beide puntjes even verbonden, maar nog niets.

ik heb eigenlijk 2 hoofdverdachten;
- de voeding, maar waar de power voor dat lampje dan weg komt? lampje gaat alleen aan bij voedingstekker in stopcontact
- het moederbord die de voeding niet vrij wil geven

ik heb de voeding nog niet geprobeerd te jumpstarten, heeft iemand daar tips voor?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Andere voeding eerst proberen, dus eentje lenen, omdat je er anders er 2 hebt en je pc is nog steeds defect.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 28 september 2014 @ 15:27:
Andere voeding eerst proberen, dus eentje lenen, omdat je er anders er 2 hebt en je pc is nog steeds defect.
ik ga ook niet zomaar een nieuwe voeding bestellen, ik wil eerst weten wat er precies stuk is ;) ik heb niet echt zomaar een voeding die ik even zou kunnen testen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:46
Je onderschrift suggereert iets anders. >:)

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
GioStyle schreef op zondag 28 september 2014 @ 16:03:
Je onderschrift suggereert iets anders. >:)
dat klopt, maar dat gaat niet makkelijk worden omdat ik dan 't hele kabelmanagement weer moet doen, ik zocht eerst even een tip om die voeding te jumpstarten, dan kan ik daarna altijd nog de hele boel ombouwen

• Gupster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-11 21:44
google: PSU + paperclip

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
ik zal even kijken en als ik t uitgevoerd heb verslag geven

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op zondag 28 september 2014 @ 14:55:
en een defecte Nvidia GT220 (uitgeschakeld in BIOS toen de PC nog opstartte)
Huh, als de kaart stuk is haal je hem er toch uit?
NLBUURMAN schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:44:
[...]

ik zal even kijken en als ik t uitgevoerd heb verslag geven
Heeft geen zin, open de voeding en controleer alle condensators in de voeding en check ook even alle condensators op het moederbord. Maak anders even foto's als je het niet zeker weet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:04:
[...]

Huh, als de kaart stuk is haal je hem er toch uit?
dat klopt, hij is er inmiddels ook al uit, maar m'n oom vond dat blijkbaar niet nodig :?
Heeft geen zin, open de voeding en controleer alle condensators in de voeding en check ook even alle condensators op het moederbord. Maak anders even foto's als je het niet zeker weet.
op het moederbord zitten voor zover ik kan zien geen lekkende condensators, ik zal van 't weekend even de voeding openschroeven. mijn gedachte was dat als de fan van de voeding zou draaien 't aan 't moederbord zou liggen. gezien de fan van de voeding (en de andere fans ook trouwens) mooi stil blijven staan.

• -The_Mask-
  • Niet online
Als die lekkende elco's heeft kan die prima 'werken' met geen load, terwijl die met een PC eraan helemaal niks doet.

AMD Nieuwsdiscussie

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
daar was ik weer! inmiddels had ik even tijd gevonden om even te prutsen!
wat heb ik gedaan; de papercliptest.
de oude PSU doet niets, mijn GX600 lite heb ik er ook geprobeerd en zoals verwacht deed die het wel.
vervolgens alle oude connectors losgehaald en de CM aangesloten. er gebeurde wat! de fans spinden even 2-3 seconden op en gingen daarna weer uit.
vervolgens kwam ik er achter dat de 4 pins CPUpin er niet in zat, die er ingestoken en toen deed ie niets meer. dit kon ik telkens reproduceren... ik zie 't even niet

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:02
Als ie niks meer doet nadat je de 4pins CPU in hebt geplugd (neem aan de voedingsplug?) dan is denk ik het moederbord kapot

• -The_Mask-
  • Niet online
Beter nog kortsluiting op het moederbord, bij de CPU waarschijnlijk en de voeding blijft daardoor uit om erger te voorkomen.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1