HTPC <200 euro,

Pagina: 1
Acties:

• mrspacecake
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-02-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een HTPC maken, dus niet om te gamen of hardcore videobewerken, de pc zal niet veel meer hoeven te doen dan films afspelen of filmpjes op youtube te bekijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
maximaal 200€, dit lijkt me wel redelijk, aangezien ik al een HDD heb, en muis/keybord/beeldscherm

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD-Beeldscherm-muis-keybord-speakers

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
voeding, RAM, processor, moederbord, kast (kan eventueel later, misschien kan ik nog een oud kastje gebruiken)
samen met de hdd die ik nog heb lijkt me dat ik hier een systeem van kan maken? of heb ik iets gemist?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merk voorkeur, wel wil ik een itx mobo, ik wil het in een klein kastje stoppen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
een itx mobo is de enige wens, of eis >:) en natuurlijk het budget.
de kast moet wel een beetje mooi zijn, en passen bij de kast van mijn game pc (Fractal design r4 black pearl)
tweedehands is eigenlijk ook wel een optie, dan heb ik waarschijnlijk wel meer power voor mijn geld.
de kast moet ook in het kastje passen. wat een afmeting heeft van: 480-560-400 (hoogte-breedte-diepte) in mm

Ga je overklokken?
lijkt me niet verstandig met budget onderdelen, anders mol ik nog iets >:)

oh ja, ik zet hem zelf in elkaar, en heb al een windows licentie. dus daar hoeft niks meer aan uit te geven.

lijstje dat ik heb samengesteld, inclusief kast,
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 36,65€ 36,65
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,95€ 32,95
1Fractal Design Core 1100€ 34,95€ 34,95
1Gigabyte GA-AM1M-S2H€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,45

of dan met M-itx mobo en kast:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 36,65€ 36,65
1ASRock AM1B-ITX€ 29,-€ 29,-
1Cooler Master Elite 110€ 35,50€ 35,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,95€ 32,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,05

[ Voor 37% gewijzigd door mrspacecake op 28-09-2014 14:10 ]

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-03 08:21

thorgal21

Forum Noob

Dat RAM geheugen gaat sowieso niet passen, is voor laptops bedoelt :)

• mrspacecake
ah ja, had ik overheen gelezen xd
k heb het ook even aangepast naar een wel werkende RAM geheugen :P

[ Voor 50% gewijzigd door mrspacecake op 28-09-2014 13:47 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:49

Thomg

Aww yiss

Redelijk grote kast, is misschien een kleinere niet wat?
Niet echt slim om een M-ITX mobo te nemen met een M-ATX compatible kast, neem dan een M-ATX mobo OF een kleinere kast.
Je betaalt een premium voor de M-ITX formaat / levert in op aansluitingen en andere poespas.

[ Voor 65% gewijzigd door Thomg op 28-09-2014 13:57 ]

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:50
Kleine compacte kast met ingebouwde voeding.
1866 MHz werkgeheugen wat de apu wel leuk zal vinden. (wel even klooien in bios om goed te krijgen)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1Asus AM1I-A€ 27,60€ 27,60
1LC-Power LC-1340mi€ 33,70€ 33,70
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 41,44€ 41,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,74

Als je nog wat goedkoper wil gaan kan je eventueel de 5350 vervangen door een 5150 en het 1866 MHz werkgeheugen achterwegen laten en voor het eerst gekozen werkgeheugen gaan.

edit: kan eventueel ook voor deze kast gaan als het een 3.5" HDD betreft die je nog hebt liggen.
#ProductPrijsSubtotaal
1LC-Power LC-1410mi€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 33,50

[ Voor 19% gewijzigd door MENACExz op 28-09-2014 15:04 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:18
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 72,-€ 72,-
1LC-Power LC-1410mi€ 33,50€ 33,50
1Kingston HyperX KHX1866C11S3P1K2/4G€ 22,-€ 22,-
1Crucial MX100 128GB€ 58,48€ 58,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 185,98

Inclusief SSD, 4GB DDR3-1866, Quad Core Celeron processor met passieve koeling.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:49

Thomg

Aww yiss

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Waarom geen NUC device? Kleiner, zuiniger en er kan gewoon windows en/of openelec (XBMC) op . Als bonus nog ir sensor voor bediening met een universele remote etc.

Ook geen gehannes met toch nog relatief grote kasten, inbouw etc. Nuc is bestellen, geheugen en disk er in en klaar!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 117,-€ 117,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 33,95€ 33,95
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 31,50€ 31,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 182,45

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 28-09-2014 15:40 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Daar sluit ik me volledig bij aan! Met een NUC ben je veel beter af dan een zelfbouwkastje.
Kwalitatief beter, veel makkelijker te assembleren, compacter en een veel lager verbruik en veel stiller.

• DeNachtwacht
Mja een NUC is wel een stuk minder krachtig dan een AMD AM1 systeem of Intel Bay Trail en verbruikt nagenoeg hetzelfde qua stroom. Het is alweer achterhaald t.o.v. Bay Trail of AM1. Dat setje wat ik hierboven schets biedt een veel krachtiger processor én 128 GB SSD ipv 30GB SSD voor hetzelfde bedrag. Mocht je nog iets krachtiger willen kan je het zelfs met een AMD AM1 setje doen binnen de €200 euro. Ik zou zelf eerder voor één van deze twee gaan omdat dit voor hetzelfde geld veel krachtiger is dan een NUC.

Intel Bay Trail (J1900 processor): grote voordeel is energiezuinigheid tov AMD AM1
AMD AM1 (5350 processor): stuk krachtiger op met name grafisch gebied tov Intel Bay Trail. licht gamen dus, want 4K video afspelen kunnen ze beide zonder problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-09-2014 15:41 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dan nog is het onzin als je het als HTPC device wilt inzetten :) Het is geen high end workstation toch ;)?
Hetzelfde verhaal voor een grotere SSD? Een HTPC wil je toch koppelen aan een NAS, internet etc?

Bovenstaande Nuc heb ik in gebruik en speelt alle content af met twee vingers in de neus. Maarja, dat deed mijn oude HTPC met xbmc ook.. tegenwoordig allemaal geen probleem meer met de juiste hardware.
DeNachtwacht schreef op zondag 28 september 2014 @ 15:42:
:( zucht. AM1 en Bay Trail zijn juist gemaakt voor HTPC gebruik. Het is een nieuwe generatie processoren die doorboorduren op de techniek die intel in de NUC had zitten. Kortom dus gewoon krachtigere, modernere hardware voor hetzelfde bedrag.
Ik snap wat je zegt, maar ik heb het over een kant en klare htpc met meer dan voldoende performance. Dat jouw amd config meer performance kan leveren dat snap ik, maar mijn punt is niet welke beter is.. maar het feit dat je anno 2014 geen zelfbouw htpc meer hoeft te kopen omdat video (HD) streaming prima kan op lagere specs. Voorheen had ik ook een eigen htpc overigens, maar dit device is vrouw vriendelijk en past nog naast je tv decoder ;) en komt met alle features die je nodig hebt (en meer).
DeNachtwacht schreef op zondag 28 september 2014 @ 15:47:
Raspberry is dan idd ook een optie.. is weer een stap goedkoper, maar ook wel een stukje trager dan bovengenoemde alternatieven. Maar als je er geen bezwaar tegen hebt af en toe een paar seconden delay te hebben bij opstarten van films oid kan het idd een mooi goedkoop alternatief zijn. Ik zou zelf dan eerder daarvoor gaan dan een NUC, om de reden die ik hierboven al aangeef.
Raspberry heb ik zelf ook gehad, is het NET niet imho. Aanzienlijk trager dan de NUC en soms moeite met bepaalde zware content + ik moest aparte licenses aanschaffen voor specifiek videomateriaal. Wel super leuk device voor weinig.

Anyways.. genoeg discussie.. TS mag lekker kiezen waar zijn voorkeur naar uit gaat ;)

[ Voor 152% gewijzigd door Workaholic op 28-09-2014 15:53 ]

Mijn V&A

• DeNachtwacht
:( zucht. AM1 en Bay Trail zijn juist gemaakt voor HTPC gebruik. Het is een nieuwe generatie processoren die doorboorduren op de techniek die intel in de NUC had zitten. Kortom dus gewoon krachtigere, modernere hardware voor hetzelfde bedrag.

• Bartallstar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-03 16:55
Raspberry pi inclusief een externe harde schijf zou dit werk ook kunnen doen, just sayin

• DeNachtwacht
Raspberry is dan idd ook een optie.. is weer een stap goedkoper, maar ook wel een stukje trager dan bovengenoemde alternatieven. Maar als je er geen bezwaar tegen hebt af en toe een paar seconden delay te hebben bij opstarten van films oid kan het idd een mooi goedkoop alternatief zijn. Ik zou zelf dan eerder daarvoor gaan dan een NUC, om de reden die ik hierboven al aangeef.
Workaholic schreef op zondag 28 september 2014 @ 15:41:
Dat jouw amd config meer performance kan leveren dat snap ik, maar mijn punt is niet welke beter is.. maar het feit dat je anno 2014 geen zelfbouw htpc meer hoeft te kopen omdat video (HD) streaming prima kan op lagere specs.
Je kan dat setje nauwelijks zelfbouw meer noemen. Processor en koeler zitten al op het mobo geinstalleerd, even in de kast schroeven en je hebt precies hetzelfde als jouw NUC. Daar moet je immers zelf ook nog geheugen en SSD/HDD bij plaatsen. En nogmaals je krijgt voor hetzelfde bedrag snellere hardware, dus de keus lijkt mij niet moeilijk. De Raspberry heeft dan iig nog het voordeel van lagere aanschafprijs.

[ Voor 50% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-09-2014 15:51 ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mja een NUC is wel een stuk minder krachtig dan een AMD AM1 systeem of Intel Bay Trail en verbruikt nagenoeg hetzelfde qua stroom.
DN2820FKYH is een Bay Trail-chip, dus dat is wat verwarrend. Wel iets simpelere graphics chip, maar als je bijv. OpenELEC draait zul je dat verschil niet merken. (Tenzij je deinterlacet, dan is Bay Trail sowieso geen goede optie, maar laten we er even vanuitgaan dat dat niet hoeft)
Raspberry is dan idd ook een optie..
Dat is toch wel heel andere materie, en die paar seconden delay (wat ik nog enigszins zachtjes uitgedrukt vind) in combinatie met het gehannes wat dat ding met zich meebrengt, dan moet je wel heel erg krap bij kas zitten om dat te accepteren. Het staat in ieder geval in geen enkele verhouding tot het verschil tussen een 2820-NUC en die AMD-setup, want daartussen zul je het verschil in de praktijk niet eens merken.
En nogmaals je krijgt voor hetzelfde bedrag snellere hardware, dus de keus lijkt mij niet moeilijk.
Voor hetzelfde bedrag krijg je een stil kastje van duurzaam materiaal wat ongeveer een zesde van de ruimte inneemt, nauwelijks warm wordt en ingebouwde IR heeft. Ik bouwde ook altijd ITX-systemen voor HTPC, maar sinds de NUCs bestaan, bouw ik niks meer zelf. Jammer voor m'n Tweakers-instinct, maar ik heb het eindelijk verloren van Intel :P

[ Voor 9% gewijzigd door Solarsparc op 28-09-2014 17:11 ]

• DeNachtwacht
Solarsparc schreef op zondag 28 september 2014 @ 17:09:
Voor hetzelfde bedrag krijg je een stil kastje van duurzaam materiaal wat ongeveer een zesde van de ruimte inneemt, nauwelijks warm wordt en ingebouwde IR heeft. Ik bouwde ook altijd ITX-systemen voor HTPC, maar sinds de NUCs bestaan, bouw ik niks meer zelf. Jammer voor m'n Tweakers-instinct, maar ik heb het eindelijk verloren van Intel :P
Het hele punt is dat dat J1900 moederbordje min of meer bedoeld is voor NUC's. Alleen nu met een krachtiger processor en de mogelijkheid om zelf je case mogelijkheden te kiezen. Kortom het is een mobo voor tweakers die zelf hun NUC willen samenstellen (net als de AMD AM1). En qua formaat kan je best dicht bij zo'n NUC in de buurt komen:
pricewatch: Antec ISK 110 Vesa
pricewatch: MS-Tech CI-70 (60 watt voeding)

Fluisterstille kastjes en het mobo heeft sowieso passief gekoelde cpu/gpu. Of je bouwt het mobo in een iets grotere kast met ruimte voor extra hdd's of bluray drive oid in. Kortom dit soort bordjes biedt je juist de mogelijkheid je eigen NUC te tweaken; je kan het eindelijk weer winnen van Intel :9

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-09-2014 18:11 ]

Verwijderd

Gaat niet om benchmarks. Ik heb zelf eergisteren een nieuwe mediacenter op basis van een J1900 en leuke HTPC ITX behuizing gemaakt. Het geheel wordt warmer dan een NUC en is ook minder energiezuinig. Was ook meer gefriemel om alles in te bouwen.

Bekijk je beide opties dan wint de NUC het hands-down als het alleen om XBMC gaat. Ongeacht of een J1900 sneller is. Dat is niet relevant. Achteraf bekeken had ik misschien ook beter voor een NUC kunnen gaan aangezien ik toch niets anders doe dan XBMC draaien. De IR-ontvanger in de NUC is dan ook mooi meegenomen en beter dan bv de IR in mijn Ms-tech Ms-20 behuizing waarvoor ik eerst alle toetsen moest leren aan mijn Harmony AB.

Ik heb ervaring met beide. Als je voor HTPC gaat en dan specifiek XBMC dan adviseer ik de NUC. Beide zijn krachtig genoeg maar de NUC is makkelijker inbouwen, stiller en koeler.

Leuk meegenomen als je extra potentiele snelheid krijgt in een J1900 voor dezelfde prijs maar aangezien je die extra snelheid niet gaat gebruiken (alleen kan meten door te benchmarken) zou ik toch voor het gemak van de NUC gaan.

Mijn combi op basis van de J1900 heb ik hier staan;
Verwijderd in "Goedkope vlotte HTPC"

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2014 19:26 ]

• Solarsparc
  • Nu online
je kan het eindelijk weer winnen van Intel
Echt niet, de NUC is ongeveer 0.7 liter, die MS-Tech 3.44L ;)
Allemaal loze ruimte als je de extra capaciteit niet nodig hebt.
Blu-rays en HDDs zijn persoonlijk, ik mijd optische media al jaren zoveel mogelijk en m'n HDDs zitten ergens anders in, maar dat kan natuurlijk wel een argument zijn. Stond echter niet in het wensenlijstje van TS.

• DeNachtwacht
Solarsparc schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:33:
Echt niet, de NUC is ongeveer 0.7 liter, die MS-Tech 3.44L ;)
Allemaal loze ruimte als je de extra capaciteit niet nodig hebt.
Blu-rays en HDDs zijn persoonlijk, ik mijd optische media al jaren zoveel mogelijk en m'n HDDs zitten ergens anders in, maar dat kan natuurlijk wel een argument zijn. Stond echter niet in het wensenlijstje van TS.
Jij doet nu voorkomen alsof het formaat de belangrijkste eis was en 3,44L ENORME afmetingen zijn. Feit is dat de kast niet zo klein hoefde te zijn en bovendien die kastjes stuk voor stuk al behoorlijk klein zijn.

Dit was het wenslijstje:
de kast moet ook in het kastje passen. wat een afmeting heeft van: 480-560-400 (hoogte-breedte-diepte) in mm
Kortom al die kastjes die ik voorstel voldoen prima.
Natuurlijk is het zo dat wat jij zegt voor sommigen een dealbreaker kan zijn. Mijn enige punt is dat je voor die €190 waarmee je een dual core NUC met 30GB SSD krijgt, een kastje kan kopen met quad core SoC en 128GB SSD. Qua energieverbruik liggen ze erg dicht bij elkaar (NUC 7,5 watt, J1900 10 watt) dus beide zijn gewoon ultra-zuinig.

Kortom een stuk meer hardware voor je geld als je dat mini-mini formaat niet zo nodig hoeft. Maar ik heb het idee dat het hier langzaam in herhaling begint te vallen. Het is gewoon afhankelijk van de eisen en TS moet zelf maar uitmaken wat hij zelf wil.

• Solarsparc
  • Nu online
Ik ben gewoon een NUC-fanboi geworden omdat de ergonomie van die machientjes naar mijn mening fenomenaal is, ik zal het niet ontkennen. Ik wil alleen maar illustreren dat er, zeker voor HTPCs, meer is dan alleen "megaHertz per euro", om het even lomp uit te drukken. Daarbij in het achterhoofd houdende, dat iedere megaHertz die ik in mijn setup zou stoppen, gewoonweg niet gebruikt zal worden.
Het is gewoon afhankelijk van de eisen en TS moet zelf maar uitmaken wat hij zelf wil.
Dat is inderdaad de kern, de opties zijn in elk geval wel duidelijk :P

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:44
Energiegebruik van J1900/Kabini oplossingen is helemaal niet zo rooskleurig in vergelijking met bv een Celeron G1820, terwijl die laatste veel sneller is. Zie bv http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html

iRacing Profiel

• mrspacecake
wat een reacties opeens :O
even om een aantal dingen duidelijk te maken die ik hier en daar zag staan:
-ik heb eerder pc's in elkaar gezet, en heb er geen probleem mee om er nog 1 in elkaar te zetten.
-ik heb geen nas, en er hoeven niet meer dan 1 ssd (2,5 inch) en 1 hdd (3,5 inch) in.
-stroomverbruik maakt niet uit voor mij.
zelf heb ik liever geen hele kleine nuc met een inhoud van 0,7 liter.. lijkt me een beetje lastig om daar een hdd en ssd in te krijgen..

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:21
Mwah, een mSATA ssd + 2.5" schijf moet wel lukken.

Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.

• DeNachtwacht
Razkin schreef op zondag 28 september 2014 @ 21:42:
Energiegebruik van J1900/Kabini oplossingen is helemaal niet zo rooskleurig in vergelijking met bv een Celeron G1820, terwijl die laatste veel sneller is. Zie bv http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html
Ahum. Als je je eigen bron even leest zie je dat die G1820 onder volle belasting naar 74 watt gaat, de J1900 blijft steken op 34. Idle staat in deze bron een erg hoog percentage, in veel andere reviews komen juist daar de J1900 / AM1 processoren erg goed uit de bus. Bijvoorbeeld hier of hier.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:44
Een HTPC staat 99% van de tijd uit z'n neus te vreten, max belasting is oninteressant. Idle zijn ze vergelijkbaar en dan kies ik liever voor een sterkere CPU voor vergelijkbare prijzen.

Edit: HWI is de enige, je andere bron laat ook ruim 25W idle voor Kabini zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Razkin op 28-09-2014 23:31 ]

iRacing Profiel

• DeNachtwacht
Als je die bronnen even leest zijn ze juist idle niet te vergelijken. Zie die hw.info tabel eens met een AM1 processor! Maargoed we gaan nu teveel offtopic

Verwijderd

GioStyle schreef op zondag 28 september 2014 @ 22:04:
Mwah, een mSATA ssd + 2.5" schijf moet wel lukken.
TS heeft al een HDD. Lijkt mij dat hij daarmee dan een 3,5" bedoeld. Aangezien het de wens is die te hergebruiken en evt. twee HDD's in te zetten valt de NUC dus af.
Pagina: 1