Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Subnetten verbinden

Pagina: 1
Acties:

• mwthomas
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09-2023
Beste tweakers

Ik had onlangs wat tijd over en besloot om het één en ander te testen in mijn thuisnetwerkje. De firmware van mijn tp link wr1043nd heb ik veranderd naar DD-WRT en heb hier een tweede subnet op ingesteld.
Mijn situatie ziet er nu als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cUDS3vw.jpg
Router1 = 192.168.1.1
Router2 = 192.168.11.1

Mijn probleem is dat ik geen toegang krijg tot de computers van het ander subnet.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Als mijn router1 op gateway is ingesteld en ik een route leg naar het 192.168.1.0 subnet, krijg ik wel toegang tot de computers binnen dat subnet, maar kan ik van in het 192.168.1.0 subnet niet pingen naar de router in het 192.168.11.0 subnet noch kan ik de computers pingen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D1lt943.png

- Als ik de 'Operating Mode' verander naar 'Router' (Dit zou NAT moeten uitschakelen) kan ik vanuit het 192.168.1.0 subnet pingen naar de router in het ander subnet (nadat ik een route heb aangelegd van router1 naar het 192.168.11.0 subnet), maar krijg ik geen toegang tot de computers binnen dat subnet. Ook heb ik geen toegang meer tot de computers in het 192.168.1.0 subnet vanuit het 192.168.11.0 subnet.

- Verder heb ik in de firewall van router2 het volgende ingegeven:
iptables -I FORWARD -j ACCEPT
en in Router1 heb ik ook enkele regels ingegeven die al het verkeer zou moeten forwarden van router1 naar router2, maar ook dit helpt niet.

Kan iemand mij vertellen wat ik hier verkeerd doe?

MVG
Thomas

-------EDIT--------
Misschien nog erbij vertellen dat de verbinding tussen de 2 routers als volgt is: Router1 van Lan naar Wan in router2.

[ Voor 4% gewijzigd door mwthomas op 28-09-2014 14:41 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stel 'm in op bridge mode ipv router. Dan verdwijnt dat 192.168.11.0 subnet.

Als je dat niet wilt: op router2 hoef je geen routes in te stellen (die zit in beide netwerken directly connected) maar op router1 moet je wel een route naar 192.168.11.0/24 hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeR op 28-09-2014 12:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
zoals cyber hierboven ook al zegt... stel een van de 2 apparaten in als bridge en je probleem is opgelost... daar je nu op beide plekken apparaten hebt, is het veranderen van je dd-wrt router in een bridge het makkelijkste...

als je hem na de bridge verndering ook benaderbaar wilt hebben... stel het ip dan in, in de zelfde range als de 1e router.... dan is deze daarna op dit ip ook nog gewoon te bereiken...

• mwthomas
Hartelijk dank voor de antwoorden.

Ik zou graag het 192.168.11.0 subnet behouden. Ik heb een route op router1 toegevoegd en ben in staat om mijn router2 te pingen als deze is ingesteld op 'router' (bij operating mode).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2ZWnFcw.png

Maar nog steeds heb ik geen toegang tot de computers binnen het subnet van router2 (vanuit het subnet van router1) en nu kan ik ook niet meer pinging van binnen het subnet van router2 naar router1 of de computers binnen het subnet van router1.

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:05
Ik zou hier ook kiezen voor bridge mode van de eerste of met VLANs werken? Maar als je de situatie uitlegt/wat je wil bereiken kunnen we beter helpen :)

Als je het zo wil doen, kan je eens iets simpel proberen:
Neem een client in het 192.168.1.0 subnet en geef deze manueel een IP (192.168.1.99/24) maar met gateway 192.168.1.2 (de TP-link) kijk eens of je dan naar een client in het 192.168.11.0 subnet kan pingen en omgekeerd?

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
In je screenshot staat nu LAN & WLAN als interface, moet dit niet WAN zijn ?
En het niet kunnen pingen naar elkaars subnet kan een firewall regel zijn die ICMP tegenhoudt.
Verder begrijp ik niet wat je met aparte subnetten wil bereiken als "test"...

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Het is inderdaad handig als TS even uitlegt wat 'ie met die losse subnets probeert te bereiken.

• mwthomas
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie!
EverLast2002 schreef op zondag 28 september 2014 @ 20:11:
Verder begrijp ik niet wat je met aparte subnetten wil bereiken als "test"...
Deze 'test' wilde ik doen omdat ik heel wat theoretische zaken had gezien in schoolverband, maar dit nooit effectief in de praktijk heb moeten uitvoeren.

De twee subnetten binnen mijn netwerk hadden zoals meerdere al hadden opgemerkt niet veel nut en daar ben ik nu ook van afgestapt. De router heb ik nu in bridge mode gezet en alles werkt uitstekend.

Alvast allemaal bedankt voor de genomen moeite!

MVG
Thomas
Pagina: 1