Hallo allemaal, hierbij mijn eerste topic op het Tweakers forum! Sinds kort ben ik lid, en wat heb ik al veel aan jullie gehad!!
Toch heb ik jullie hulp nodig bij het kiezen van een nieuwe laptop. Ik heb geloof ik al 3x bedacht dat ik die of die laptop moet hebben, maar dan komt er weer een alternatief langs.. Ik zie het niet meer zo goed, vandaar dit topic.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben helaas niet meer in het bezit van een sterke desktop computer, dus de laptop zal echt mijn main pc zijn. Ik zal deze gaan gebruiken voor mijn laatste studiejaar ICT en mijn toekomstige baan. Wat ik op deze laptop zal gaan doen is:
Tja, hoe minder hoe beter natuurlijk
, maar ik zat zelf zo rond de €700 te denken, hoewel hier wel wat speling in zit (max. +€100). Uiteraard moeten daar gegronde redenen voor zijn.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar school, afstudeerstage en uiteindelijk mijn baan. Een ultrabook is leuk, maar meestal een flink stuk boven mijn budget. Ik heb een stevige tas waar een 15,6" laptop in past, dus een laptop met een gewicht van 2,7kg (wat tegenwoordig al zwaar is!) is wat mij betreft geen enkel probleem. Dat draag ik momenteel ook rond, en dan reken ik 1/2 boeken, een ringband-schrift, een oplader+muis+externe HDD niet mee.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben niet iemand die een sterke voorkeur heeft voor een bepaald merk. Suggesties zijn daarom altijd welkom.
Enkele specifieke eisen die ik aan de toekomstige laptop stel zijn echter:
Nummer 1:
Lenovo Thinkpad Edge E540
Deze komt volgens mij heel vaak voorbij, omdat er zoveel variaties van deze uitvoering zijn. Bro-tip: Momenteel kun je bij het zelf samenstellen van een E540 de promocode FHDpromo invoeren om 8% te besparen bij het afrekenen, mits je voor een Full HD-scherm kiest uiteraard.
De configuratie die ik voor ogen had was als volgt:
• Processor: Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
• Display: 15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Black
• Nvidia Geforce GT G740M 2GB
• 4GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
• 128GB S128GB Solid State Drive, SATA III
• 6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+
• Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0
Dit zou uitkomen op een bedrag van €745 (met gebruik van de promocode). Deze configuratie met een i7 zou €852 worden, dat is me te duur en ik denk dat die i7 misschien een beetje overkill is. De 'i5-configuratie' met 500GB HDD is €703. Waarom ik voor de SSD i.p.v. de HDD heb gekozen is omdat Windows dan alvast daarop geïnstalleerd staat. Mijn documenten sla ik momenteel toch vooral op in Dropbox/Google Drive en mijn externe HDD. Daarbij komt dat ik geen held ben met Windows overzetten en partities maken en dergelijke. Tenzij jullie mij kunnen verzekeren dat dit een eitje is (eventueel zou ik dit aan een bekende kunnen vragen). Hoe dan ook, volgens mij is €40 voor 128GB niet duur, toch?
Het RAM-geheugen zal ik dan zelf uitbreiden. Het kost namelijk €63 extra om 8GB SO-DIMM te laten plaatsen, terwijl je voor 2 tientjes minder zelf 4GB kan aanschaffen. Dan kan ik in ieder geval weer even vooruit.
Lenovo staat ook bekend om het gemak om onderdelen zelf te vervangen, dat is wel een pluspunt
Wat mij vooralsnog tegenhoudt om deze Lenovo aan te schaffen, is het feit dat ik veel lees dat de FHD schermen van Lenovo TN-schermen zijn, die ondermaats presteren. Graag zou ik horen of dit overdreven is!
De volgende laptops die ik zal noemen zullen niet zo'n verhaal als hierboven hebben, hoor! Ik zal die vergelijken met de Lenovo.
Nummer 2:
Asus N56JN-CN035H
Voordelen t.o.v. Lenovo E540:
MSI GP60-2PE-440NL (Leopard)
Voordelen:
Dit was het. Graag hoor ik jullie reacties, suggesties en aanbevelingen!
Toch heb ik jullie hulp nodig bij het kiezen van een nieuwe laptop. Ik heb geloof ik al 3x bedacht dat ik die of die laptop moet hebben, maar dan komt er weer een alternatief langs.. Ik zie het niet meer zo goed, vandaar dit topic.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben helaas niet meer in het bezit van een sterke desktop computer, dus de laptop zal echt mijn main pc zijn. Ik zal deze gaan gebruiken voor mijn laatste studiejaar ICT en mijn toekomstige baan. Wat ik op deze laptop zal gaan doen is:
- MS Office werkzaamheden;
- Flink wat webbrowsing en mailen;
- Veel programmeren (Sublime Text incl. de nodige plugins);
- Behoorlijk wat Adobe-gerelateerde werkzaamheden, met name Photoshop en Illustrator;
- Films en series bekijken;
- Recreationele video- en audio-bewerking (After Effects e.d.)
- Casual gaming (Niet games zoals Watch Dogs of recent uitgebrachte shooters, maar meer games van 2 à 3 jaar terug).
Tja, hoe minder hoe beter natuurlijk
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar school, afstudeerstage en uiteindelijk mijn baan. Een ultrabook is leuk, maar meestal een flink stuk boven mijn budget. Ik heb een stevige tas waar een 15,6" laptop in past, dus een laptop met een gewicht van 2,7kg (wat tegenwoordig al zwaar is!) is wat mij betreft geen enkel probleem. Dat draag ik momenteel ook rond, en dan reken ik 1/2 boeken, een ringband-schrift, een oplader+muis+externe HDD niet mee.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben niet iemand die een sterke voorkeur heeft voor een bepaald merk. Suggesties zijn daarom altijd welkom.
Enkele specifieke eisen die ik aan de toekomstige laptop stel zijn echter:
- 15,6" Full HD scherm;
- Minstens een Core i5 processor, liefst van de 4e generatie met het oog op houdbaarheid de komende jaren. Daarbij zie ik voornamelijk de U-uitvoeringen van deze processoren. Deze zijn over het algemeen lager geklokt -logisch, zodat ze energiezuiniger zijn -, merk je nog veel verschil met bijvoorbeeld een M- of H-uitvoering?
- Dedicated videokaart (GeForce), om de casual games en Adobe programma's een beetje soepel te kunnen draaien;
- Optioneel: Makkelijk te upgraden componenten: RAM, HDD -> SSD etc.
Nummer 1:
Lenovo Thinkpad Edge E540
Deze komt volgens mij heel vaak voorbij, omdat er zoveel variaties van deze uitvoering zijn. Bro-tip: Momenteel kun je bij het zelf samenstellen van een E540 de promocode FHDpromo invoeren om 8% te besparen bij het afrekenen, mits je voor een Full HD-scherm kiest uiteraard.
De configuratie die ik voor ogen had was als volgt:
• Processor: Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
• Display: 15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Black
• Nvidia Geforce GT G740M 2GB
• 4GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
• 128GB S128GB Solid State Drive, SATA III
• 6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+
• Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0
Dit zou uitkomen op een bedrag van €745 (met gebruik van de promocode). Deze configuratie met een i7 zou €852 worden, dat is me te duur en ik denk dat die i7 misschien een beetje overkill is. De 'i5-configuratie' met 500GB HDD is €703. Waarom ik voor de SSD i.p.v. de HDD heb gekozen is omdat Windows dan alvast daarop geïnstalleerd staat. Mijn documenten sla ik momenteel toch vooral op in Dropbox/Google Drive en mijn externe HDD. Daarbij komt dat ik geen held ben met Windows overzetten en partities maken en dergelijke. Tenzij jullie mij kunnen verzekeren dat dit een eitje is (eventueel zou ik dit aan een bekende kunnen vragen). Hoe dan ook, volgens mij is €40 voor 128GB niet duur, toch?
Het RAM-geheugen zal ik dan zelf uitbreiden. Het kost namelijk €63 extra om 8GB SO-DIMM te laten plaatsen, terwijl je voor 2 tientjes minder zelf 4GB kan aanschaffen. Dan kan ik in ieder geval weer even vooruit.
Lenovo staat ook bekend om het gemak om onderdelen zelf te vervangen, dat is wel een pluspunt
Wat mij vooralsnog tegenhoudt om deze Lenovo aan te schaffen, is het feit dat ik veel lees dat de FHD schermen van Lenovo TN-schermen zijn, die ondermaats presteren. Graag zou ik horen of dit overdreven is!
De volgende laptops die ik zal noemen zullen niet zo'n verhaal als hierboven hebben, hoor! Ik zal die vergelijken met de Lenovo.
Nummer 2:
Asus N56JN-CN035H
Voordelen t.o.v. Lenovo E540:
- Betere processor: Intel Core i7-4700HQ vs. i5-4200M
- Betere videokaart: Nvidia GeForce GT840M vs. GeForce GT740M
- Meer RAM: standaard 6GB vs. 4GB (hoef ik minder snel te upgraden)
- Duurder: €799 vs. €703
- Geen SSD, dat zou me nog eens €100 extra kosten in de toekomst
- Battery life? Al ben ik niet zeker hoeveel het zal schelen: 52Wh vs. 62Wh
- Geen WiFi 802.11ac. Is een kleinigheidje, zou altijd later nog erin gebouwd kunnen worden.
MSI GP60-2PE-440NL (Leopard)
Voordelen:
- Betere processor: Intel Core i5-4210H vs. i5-4200M
- Een mega kloksnelheid: 2.9Ghz - 3.5Ghz (met Turbo Boost)
- Betere videokaart: GeForce GT840M vs. GT740M
- Meer RAM: standaard 8GB vs. 4GB (hoeft voorlopig niet geupgrade te worden)
- Battery life! Dit is echt een groot issue met deze MSI. Van wat ik lees komt deze MSI niet snel boven de 3 uur als je op WLAN zit. Dit kan in de toekomst behoorlijk vervelend worden. Dit is ook wat mij het meest tegen de borst stuit.
- Geen SSD, zou wederom €100 op de aanschafprijs gerekend moeten worden.
- Oververhitting. Wederom, heb ik elders meerdere keren gelezen.
- Behoorlijk bulky, meer dan andere laptops in zijn gewichtsklasse.
- Bouwkwaliteit, laat te wensen over.