Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 563860

Topicstarter
Hallo allemaal, hierbij mijn eerste topic op het Tweakers forum! Sinds kort ben ik lid, en wat heb ik al veel aan jullie gehad!!
Toch heb ik jullie hulp nodig bij het kiezen van een nieuwe laptop. Ik heb geloof ik al 3x bedacht dat ik die of die laptop moet hebben, maar dan komt er weer een alternatief langs.. Ik zie het niet meer zo goed, vandaar dit topic.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben helaas niet meer in het bezit van een sterke desktop computer, dus de laptop zal echt mijn main pc zijn. Ik zal deze gaan gebruiken voor mijn laatste studiejaar ICT en mijn toekomstige baan. Wat ik op deze laptop zal gaan doen is:
  • MS Office werkzaamheden;
  • Flink wat webbrowsing en mailen;
  • Veel programmeren (Sublime Text incl. de nodige plugins);
  • Behoorlijk wat Adobe-gerelateerde werkzaamheden, met name Photoshop en Illustrator;
  • Films en series bekijken;
  • Recreationele video- en audio-bewerking (After Effects e.d.)
  • Casual gaming (Niet games zoals Watch Dogs of recent uitgebrachte shooters, maar meer games van 2 à 3 jaar terug).
Wat is je budget?
Tja, hoe minder hoe beter natuurlijk :+ , maar ik zat zelf zo rond de €700 te denken, hoewel hier wel wat speling in zit (max. +€100). Uiteraard moeten daar gegronde redenen voor zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar school, afstudeerstage en uiteindelijk mijn baan. Een ultrabook is leuk, maar meestal een flink stuk boven mijn budget. Ik heb een stevige tas waar een 15,6" laptop in past, dus een laptop met een gewicht van 2,7kg (wat tegenwoordig al zwaar is!) is wat mij betreft geen enkel probleem. Dat draag ik momenteel ook rond, en dan reken ik 1/2 boeken, een ringband-schrift, een oplader+muis+externe HDD niet mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben niet iemand die een sterke voorkeur heeft voor een bepaald merk. Suggesties zijn daarom altijd welkom.
Enkele specifieke eisen die ik aan de toekomstige laptop stel zijn echter:
  • 15,6" Full HD scherm;
  • Minstens een Core i5 processor, liefst van de 4e generatie met het oog op houdbaarheid de komende jaren. Daarbij zie ik voornamelijk de U-uitvoeringen van deze processoren. Deze zijn over het algemeen lager geklokt -logisch, zodat ze energiezuiniger zijn -, merk je nog veel verschil met bijvoorbeeld een M- of H-uitvoering?
  • Dedicated videokaart (GeForce), om de casual games en Adobe programma's een beetje soepel te kunnen draaien;
  • Optioneel: Makkelijk te upgraden componenten: RAM, HDD -> SSD etc.
Goed, uitgaande van dit korte lijstje heb ik een top 3 samengesteld:

Nummer 1:
Lenovo Thinkpad Edge E540

Deze komt volgens mij heel vaak voorbij, omdat er zoveel variaties van deze uitvoering zijn. Bro-tip: Momenteel kun je bij het zelf samenstellen van een E540 de promocode FHDpromo invoeren om 8% te besparen bij het afrekenen, mits je voor een Full HD-scherm kiest uiteraard.
De configuratie die ik voor ogen had was als volgt:

• Processor: Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
• Display: 15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Black
• Nvidia Geforce GT G740M 2GB
• 4GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
• 128GB S128GB Solid State Drive, SATA III
• 6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+
• Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0

Dit zou uitkomen op een bedrag van €745 (met gebruik van de promocode). Deze configuratie met een i7 zou €852 worden, dat is me te duur en ik denk dat die i7 misschien een beetje overkill is. De 'i5-configuratie' met 500GB HDD is €703. Waarom ik voor de SSD i.p.v. de HDD heb gekozen is omdat Windows dan alvast daarop geïnstalleerd staat. Mijn documenten sla ik momenteel toch vooral op in Dropbox/Google Drive en mijn externe HDD. Daarbij komt dat ik geen held ben met Windows overzetten en partities maken en dergelijke. Tenzij jullie mij kunnen verzekeren dat dit een eitje is (eventueel zou ik dit aan een bekende kunnen vragen). Hoe dan ook, volgens mij is €40 voor 128GB niet duur, toch?
Het RAM-geheugen zal ik dan zelf uitbreiden. Het kost namelijk €63 extra om 8GB SO-DIMM te laten plaatsen, terwijl je voor 2 tientjes minder zelf 4GB kan aanschaffen. Dan kan ik in ieder geval weer even vooruit.
Lenovo staat ook bekend om het gemak om onderdelen zelf te vervangen, dat is wel een pluspunt :)

Wat mij vooralsnog tegenhoudt om deze Lenovo aan te schaffen, is het feit dat ik veel lees dat de FHD schermen van Lenovo TN-schermen zijn, die ondermaats presteren. Graag zou ik horen of dit overdreven is!

De volgende laptops die ik zal noemen zullen niet zo'n verhaal als hierboven hebben, hoor! Ik zal die vergelijken met de Lenovo.

Nummer 2:
Asus N56JN-CN035H
Voordelen t.o.v. Lenovo E540:
  • Betere processor: Intel Core i7-4700HQ vs. i5-4200M
  • Betere videokaart: Nvidia GeForce GT840M vs. GeForce GT740M
  • Meer RAM: standaard 6GB vs. 4GB (hoef ik minder snel te upgraden)
Nadelen:
  • Duurder: €799 vs. €703
  • Geen SSD, dat zou me nog eens €100 extra kosten in de toekomst
  • Battery life? Al ben ik niet zeker hoeveel het zal schelen: 52Wh vs. 62Wh
  • Geen WiFi 802.11ac. Is een kleinigheidje, zou altijd later nog erin gebouwd kunnen worden.
Nummer 3:
MSI GP60-2PE-440NL (Leopard)
Voordelen:
  • Betere processor: Intel Core i5-4210H vs. i5-4200M
  • Een mega kloksnelheid: 2.9Ghz - 3.5Ghz (met Turbo Boost)
  • Betere videokaart: GeForce GT840M vs. GT740M
  • Meer RAM: standaard 8GB vs. 4GB (hoeft voorlopig niet geupgrade te worden)
Nadelen:
  • Battery life! Dit is echt een groot issue met deze MSI. Van wat ik lees komt deze MSI niet snel boven de 3 uur als je op WLAN zit. Dit kan in de toekomst behoorlijk vervelend worden. Dit is ook wat mij het meest tegen de borst stuit.
  • Geen SSD, zou wederom €100 op de aanschafprijs gerekend moeten worden.
  • Oververhitting. Wederom, heb ik elders meerdere keren gelezen.
  • Behoorlijk bulky, meer dan andere laptops in zijn gewichtsklasse.
  • Bouwkwaliteit, laat te wensen over.
Lees je nog steeds? You are a legend! O+ Dit was het. Graag hoor ik jullie reacties, suggesties en aanbevelingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 608810

Raar dat hier nog geen reacties op zijn.
Leuke, goede & duidelijke post.

Ik zou voor deze gaan:
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 608810 schreef op maandag 29 september 2014 @ 07:18:
Raar dat hier nog geen reacties op zijn.
Leuke, goede & duidelijke post.

Ik zou voor deze gaan:
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii
Dankjewel voor je reactie en feedback :)
Die Acer ziet er wel interessant uit. Enige dingetje is dat de processor (volgens mij) wat minder krachtig is. Daar tegenover staat dan wel weer dat die energiezuiniger is en dus de aanslag op de batterij minder is. En een zeer sterke videokaart, dat is ook wel aantrekkelijk. Ik ben alleen niet zeker of ik er veel aan heb, daar ik niet echt flink ga gamen. Adobe software zijn voornamelijk de grafisch intense dingen. Dan zou een 740M wel volstaan denk ik, en is het verstandiger om te investeren in een flinkere processor. Graag hoor ik of ik dit goed heb bedacht.
Wel raar dat die niet meer bij veel webshops te verkrijgen is!

Ik ben bekend met het trucje met de Duitse Lenovo webshop. Als ik hier een i7 in laat zetten met de rest van de specs zoals hierboven beschreven, ben ik nog geen €20 duurder uit.. Dan heb ik ook nog budget over om een extra latje RAM te kopen en op termijn een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Voor de E540 kun je als student ook nog Lenovo mailen op josullivan@lenovo.com en dan vragen naar Lenovo's affinity program for students en dan kun je er 10% korting uit slepen voor de Nederlandse Lenovo Store.

Verder heeft de Asus N56JN-CN035H als voordeel dat er een scherm behoorlijk presteert, de E540 schijnt wat minder te zijn.

De E540 heeft verder nog weer als voordeel dat deze een M.2 42mm aansluiting heeft, hier zou je een SSD in kunnen zetten, al is de beschikbaarheid voor M.2 SSD's van 42mm nog steeds niet echt top.

Verder is mijn ervaring met Lenovo's dat ze standaard geleverd worden met bloatware dus een fresh install van windows is wel fijn.

[ Voor 33% gewijzigd door job89 op 29-09-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310248

Heb zelf onlangs de acer 573G gekocht en kan deze laptop echt aanraden. Net zoals jij, had ik ook twijfels bij de ULV i5 processor. Echter heb ik daar nog geen problemen mee ervaren, en kan ik elk programma (ook zwaardere programma's als photoshop) zonder enkel probleem draaien. Het voordeel van deze ULV processor is natuurlijk de lange accuduur die het lage voltage met zich meebrengt.

Ik zie dat je met name de laptop gaat gebruiken voor grafische toepassingen, daarbij komt de GTX850m in deze laptop natuurlijk perfect tot zijn recht. Daarnaast is het scherm goed en de laptop erg dun en licht (slechts 2 kilo). Helaas heeft de acer standaard geen SSD, maar wel een vrije mSATA (heb er zelf een crucial mx100 ingezet ipv de HDD en de mSATA dus nog vrij). Klein minpuntje van de laptop is de plastic afwerking.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
job89 schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:42:
Voor de E540 kun je als student ook nog Lenovo mailen op josullivan@lenovo.com en dan vragen naar Lenovo's affinity program for students en dan kun je er 10% korting uit slepen voor de Nederlandse Lenovo Store.
Ik zag deze opmerking van je ook al in een ander topic. Bedankt voor deze tip! Ik heb contact opgenomen met meneer O'Sullivan en die geeft zonder moeite een code voor 10% korting, als je hem mailt via je studentmail.
Anoniem: 310248 schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:47:
Heb zelf onlangs de acer 573G gekocht en kan deze laptop echt aanraden. Net zoals jij, had ik ook twijfels bij de ULV i5 processor.[...]
Dank jullie voor dit alternatief, en zo te lezen uit de reactie van Sparky88 en de reviews is dit een heel erg goede laptop.
Persoonlijk denk ik nu dat deze laptop het meeste waar voor je geld is. Alleen een ssd erin ploppen en je hebt een ultrabook in je bezit.

Ik denk dat ik er uit ben jongens! Het gaat deAcer Aspire V5-573G worden. Ik ga hem eerdaags bestellen. Dit valt nog net in mijn versoepelde budget, maar heeft daar hele sterke redenen voor.

Thanks voor de hulp en stay tuned voor mijn review :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342130

Anoniem: 563860 schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:44:
[...]

Ik zag deze opmerking van je ook al in een ander topic. Bedankt voor deze tip! Ik heb contact opgenomen met meneer O'Sullivan en die geeft zonder moeite een code voor 10% korting, als je hem mailt via je studentmail.
Studentenmail hoeft niet eens, iedereen kan zich bij hem zo voordoen als student en er 10% korting uit slepen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 342130 schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:17:
[...]

Studentenmail hoeft niet eens, iedereen kan zich bij hem zo voordoen als student en er 10% korting uit slepen. ;)
Haha is dat zo? Ik heb hem gemaild met mijn persoonlijke email-adres. Hij vroeg wel specifiek dat ik hem zou terugmailen via mijn studentmail (van de Haagse Hogeschool dan) om het te kunnen verifiëren.
Pagina: 1