Nieuwe noctua fans koelen niet genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 15:46
Hallo allemaal,

Omdat ik vond dat de standaard fans (pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm) toch wel wat geluid maakte, heb ik een aantal nieuwe fans gekocht, maar ik wordt er toch niet heel wijs uit. Zit overigens in deze kast: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

Voor de schyte mugen 4 heb ik deze gekocht: pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Deze werkt goed, lekker stil. Regelt zich autmatisch volgens mij hoe warmer de cpu wordt hoe sneller die gaat draaien? Zit op de cpu fan aangesloten op het moederbord.

Daarnaast heb ik ook nog twee maal deze gekocht: pricewatch: Noctua NF-A14 FLX, 140mm

Deze werken dus naar mijn idee wat vaag of ik doe het fout (Dat zal wel zo zijn mij zelf kennende :P )

Hier komt het dus op neer:

Als ik alleen de noctua F14 fans installeer aan de achterkant (lucht wegblazend) en aan de voorkant (koele lucht aanzuigend) wordt mijn grafische kaart veel warmer dan met de fractal fans. Verschil is wel 10 graden (!). standaard 60 graden en met de noctua 70-71 graden...

Ook de cpu wordt veel warmer dan standaard het geval is. Als die niks aan het doen is zo rond de 30 graden, en als je met load draait 60-62 graden. Ook hier weer dus tien graden dan met de fractal fans.

De volgende dingen maken mij het spoor bijster:

1) Hoe kan het dat het met alleen de noctua fans ineens zoveel warmer wordt?

Op internet zag ik dat deze fans de flx editie zijn en zich dus niet kunnen aanpassen naar hoeveling koeling het systeem nodig heeft. Dan heb je de pwm editie nodig met 4 pins. Mijne heeft dus drie pins.

2) Wat is wel de goede manier om alles aan te sluiten? Want nu wordt de stillere noctua fans alweer teniet gedaan doordat de gpu harder moet gaan draaien.

3) Als ik de fan controller op 3v zet dan gaan de noctua fans niet aan. Wel als je ze dan even een zetje geeft. Klinkt als te weinig stroom, want als je 5v gebruikt gaan ze wel aan. Terwijl de standaard fans het gewoon doen met 3v. Iemand een idee?
Kort gezegd wordt het mij dus niet allemaal erg duidelijk. Dus als iemand wat orde in de chaos kan scheppen dan graag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Iekozz op 28-09-2014 03:08 ]

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 14:37
De fan controller in de behuizing werkt op 5v, 7v en 12 volt (mocht je die gebruiken). 3 volt ken ik nog niet daarin :P. De fans van Fractal hebben ook alleen maar een 3 pins aansluiting dus ik weet niet hoe je die had aangesloten (op het moederbord of aan de kast)? Wat je ook nog kan doen is de fans aansluiten op je moederbord en ze dan gewoon alle 4 gebruiken, hoef je ze minder hard te zetten en heb je er nog steeds profijt van.
Zelf heb ik 3x in en 3x uit op 7volt draaiend wat zeer stil is (4x AF140 en 2x die van Fractal).

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Intake Fan wat sneller laten draaien en Exhaust langzamer.

Dan blijft de koele lucht wat langer in de kast voor je Videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Werkte dat maar zo met koele lucht die op die manier langer on je kast zou blijfen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Svarog schreef op zondag 28 september 2014 @ 12:26:
Intake Fan wat sneller laten draaien en Exhaust langzamer.

Dan blijft de koele lucht wat langer in de kast voor je Videokaart.
Dan zou de er dus meer lucht ingaan dan dat er uitgaat. Op dat moment gaat de lucht niet lekker in de case chillen, maar gaat ie een andere weg naar buiten zoeken. De lucht kan er niet alleen bij een exhaust fan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 14:37
Zorgt wel voor minder stof in je kast als je dat doet :P.
Net zoals Nesty zegt zoekt lucht de makkelijkste weg om eruit te komen en dat is over het algemeen via een exhaust fan. Mocht dat niet genoeg zijn dan gaat het via alle kieren en gaten in je kast eruit.
Andersom werkt hetzelfde maar dan krijg je juist veel stof in je kast in plaats van dat het er zoveel mogelijk uit blijft.

Gamertag: timmie271

Pagina: 1