Toon posts:

voeding door gebrand, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, vanmorgen zette ik mijn pc aan maar binnen een seconden had ik een vonk en deed doe het niet meer. Ook rook ik een vieze brandlucht.

Heb nieuwe voeding getest op he oude systeem en de fans bewegen heel even maar stoppen dan. Zie geen lampjes branden op mobo.

Heb ram getest en ook harfeschijf op ander systeem en werkte gewoon. Video kaart niet getest want de voeding kon daar niet op aangesloten worden.

Vraag is nu is mobo nu ook kapot of is het beveiliging dar het hem miss kan resetten?

Systeem:
AMD fx 8350
Asrock 970 pro 3
MSI r9 270

Oude voeding: Asus 460w ( 4-5 jaar )

Pc was altijd erg warm heeft dat er miss ook mee te maken ?

En daarvoor viel hij soms opeens uit. Vaak dan stekker erin en eruit en hij starte weer op.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Bij een storing dat je pc uitvalt, altijd direct gaan zoeken wat er aan de hand is.
Een voeding die slecht werkt bijv, elke keer krigt je hardware een klap, en hoe langer je ermee doorgaat hoe meer hardware defect gaat.
Een slechte voeding kan ook andere hardware defect maken, bij het kapot gaan van de voeding.

Controleer moederbord van dichtbij of er niet iets doorgebrand is, condensators mooi rond zijn, en niet open gesprongen. Kijk ook in de stekkers. Ruik ook aan je moederbord.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je mobo kapot is.
Met een 8350 kun je ook beter een 990FX mobo gebruiken - heeft meer stroom fases die zon zware cpu wel nodig heeft.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Deze is ook zat ( 8+2 Phases ) --> pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

En als voeding bv --> pricewatch: XFX TS 550W 80Plus Bronze

Verwijderd

Topicstarter
thanks in iedergeval voor alle reacties zover. Ik ga straks eers moederbord eens goes bekijken. Enigste wat ik raar vondt is dat toen ik andere voeding wilde testen de fans een heel klein stukje beweegde, gaf mij het gevoel dat iets opeens dacht van , he net storing gehad mooi geen stroom erop. Maar dat kan ook gewoon kapot mobo betekkenen.

Ik ga nu wss ook voor 600w zodat mijn voeding genoeg ruimte heeft om rustig zijn taak te vervullen. Heb dus uiteindelijk slecht bezuinigd op de upgrade die ik half jaar geleden gedaan heb

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Die 550w ( XFX ) is zat voor die CPU en t/m bv een R9 290(X) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mobo nu echt afgeschreven heb de zwarte plek gevonden. Denk niet dat dit onder garantie ook valt. Nu maar hopen dat video kaart en CPU het overleeft hebben heb die namelijk niet kunnen testen

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Enigste wat ik raar vondt is dat toen ik andere voeding wilde testen de fans een heel klein stukje beweegde,
Dat is dus kortsluiting :P
Meeste voedingen zijn daar tegen beveiligd en dus geven fans en dergelijke maar een kickje en starten verder niet door. Bij sommige c-merk voedingen of modellen die echt ernstig defect zijn wil die beveiliging soms niet werken en brand de boel door, met als gevolg dat je aardig wat van je hardware omzeep kan helpen.

Goed, heb je verder niet veel meer aan, want je geeft al aan dat je mobo doorgebrand is.

Verwijderd

Topicstarter
jup, nu is de vraag alleen hoe groot is de kans dat processor en video het nog doen aangezien ik die niet getest heb. kan ik dat ook nog ergens aan zien? heb net de processor er ook uit gehaald en zag er niet aan wat schokken leek. alles leek normaal maar is er iets waar ik specifiek naar moet kijken? neem aan dat je het ook gewoon kan zien als dat ding kapot is.

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Das bij elektronica met chips erop die miljoenen kleine transistoren bevatten niet altijd het geval....!

Verwijderd

Topicstarter
okay thanks ;)

Verwijderd

Topicstarter
spullen komen vandaag binnen dus hopelijk werkt het allemaal :)

Verwijderd

Topicstarter
okay alles geinstalleerd, alleen nu krijg ik geen beeld meer. heb andere videokaart geprobeerd kreeg geen beeld. andere vga kabel ook geen beeld. ander monitor en ook een dvi kabel. ook hierbij geen beeld.

pc start wel gewoon op en doet niks raars. fans draaien en blijft langer dan 15 sec ook draaien.

heb gewoon weer een asrock 970 pro3 moederbord gekocht. voeding is een coolmaster 550 watt. wat is het probleem???

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Voor de FX-8350 ( @ 125 Watt ! ) is er eigenlijk maar 1 goed ( budget ! ) moederbord ivm met

de 8+2Phase voeding. Dit --> pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Verwijderd

Topicstarter
ehm zelfs zonder cpu zou die opmoeten starten, plus ze zeiden dat het een prima mobo was bij alternate beter zelfs dan die. als ik wat anders zou wille zou ik voor de 990 moeten gaan. alleen zonder cpu start hij niet door. maar ik krijg echt 0,0 te zien.

ik heb zelf half jaar met dit mobo gedraait en is dus door pech kapot gegaan. een vriend van mij heeft zelfde mobo en ook zelfde processor en die draait daar al langer dan 1 jaar mee zonder problemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2014 19:54 ]

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Je vraagt hulp. Die krijg je en nog onderbouwd ook. Heeft je "vriend" maybe een top-down cooler ?
En jij een cooler zoals een Scythe Mugen 4 - achtig...?
De 970 Pro is ( eigenlijk ) te licht ! Voor een FX-8350 ! Zie Asrock website en scroll naar beneden.
Let op het RODE sterretje ! --> http://www.asrock.nl/mb/AMD/970%20Pro3%20R2.0/?cat=CPU

[ Voor 3% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 29-09-2014 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een hyper evo 212 met dubbele 120 mm fans. overigens heb ik een half jaar met de stock koeler gedraaid

heb btw een 970 pro3 r2.0 en die kan tot 140w aan cpu handelen

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2014 20:08 ]

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:03:
ik heb een hyper evo 212 met dubbele 120 mm fans. overigens heb ik een half jaar met de stock koeler gedraaid
Dus die blaast NIET richting mobo....lees wat er bedoeld wordt met dat RODE sterretje.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Komt bij dat de Pro3 de VRM's niet eens gekoeld heeft....(geen eens een heatsink), dat in combinatie met een octacore FX is niet aan te raden.

Heeft verder weinig te maken waarom je geen beeld krijgt.
plus ze zeiden dat het een prima mobo was bij alternate beter zelfs dan die
Tja, een verkoper zal ook zeggen dat het geen goed bord is :P . Bij Alternate is de kennis van zaken toch erg wisselend volgens mij, een Pro3 is duidelijk niet geschikt voor een octacore.

Verwijderd

Topicstarter
kortom ik heb nu dus weer 90 euro weggegooid volgens jullie?

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:10:
kortom ik heb nu dus weer 90 euro weggegooid volgens jullie?
Zondag om 09:25 stelde ik dat ...-UD3P bord al voor ;)
Maybe kan je huidige mobo terug naar Alternate.
En jou 970 Pro3 rev2.0 kan GEEN CPU aan van 140 Watt ( Ja volgens Asrock...wel ! ).

Verwijderd

Topicstarter
bij alternate werd ipv dat bord een 990 voorgesteld. maar het bord dat ik had was ook goed voor de processor in iedergeval beter dan de u3dp. maar dat verklaard mijn klacht, geen beeld toch niet?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

maar dat verklaard mijn klacht, geen beeld toch niet?
Nee dat klopt, maar om dat uit te vinden zul je dingen moeten testen.
Kan namelijk zijn dat je stervende voeding meer kapot heeft gemaakt dan je in eerste instantie verwachtte. Kan ook zijn dat je CPU kapot is, dat is aan de buitenkant lang niet altijd te zien (sterker nog, dat zie je bijna nooit aan de buitenkant). Kapotte CPU krijg je ook geen beeld, en ook geen BIOS piepcodes (immers, wie moet de error-code verwerken? :P ).
maar het bord dat ik had was ook goed voor de processor in iedergeval beter dan de u3dp
Je had een 970 Pro3, je hebt nu weer een 970 Pro3, beide borden zijn absoluut niet beter dan dat Gigabyte bord wat Willow-Tien aanraad. Die Asrock bordjes (970 pro3, extreme 3 en extreme 4) hebben slechts 4+1 VRM fases en zijn eigenlijk niet geschikt voor octacore FX CPU's (pro 3 minste van allemaal). Het aangegeven Gigabyte bordje heeft 8+2 VRM fases en is dus wel instaat om een octacore FX fatsoenlijk van stroom te voorzien zonder te oververhitten.

Bij 990FX moederborden (sowiezo bij AMD AM3) moet je heel goed opletten hoeveel fases de VRM's hebben en of ze gekoeld zijn (heatsink erop) in het geval je een hexacore (om over te klokken) of octacore (zelfs op stock) CPU gebruikt. Want ik zie zo vaak topics hier voorbij komen met AMD systemen met vage klachten, en heel vaak hebben mensen een te zware CPU op een moederbord met te zwakke VRM's.

Als je een high-end CPU wil gebruiken en/of overklokken moet je toch echt vaak dieper in de buidel tasten voor een degelijk moederbord, en niet de goedkoopste pakken en vanuit gaan dat die net zo goed werken als een duurder* bord (* duurder tot een zekere hoogte, uiteindelijk zijn het vaak luxere features zoals meer PCI-e lanes voor SLi/Crossfire en/of meer sata-poorten en dergelijke).

Willow-Tien probeert je dat de hele tijd volgens mij al duidelijk te maken.

offtopic:
Vat het niet verkeerd op, we proberen te helpen. Maar nu lijkt het alsof je goed advies negeert omdat een of andere verkoper beweerd dat je nu een geschikt bord hebt aangeschaft. Terwijl de gemiddelde tweaker toch vaak echt beter op de hoogte is hoe het een en ander werkt (of niet werkt) qua hardware.

Verwijderd

Topicstarter
okay stel ik wissel het mobo dan denk ik nog niet dat het werkt. ik gok er nu op dat de processor ook overleden is. is er een makkelijke manier om dat te testen?

Verwijderd

Topicstarter
Okay allereerst wil ik mijn excusses aanbieden aan de gene doe mij proberen te helpen. Ik ga proberen het mobo om te wisselen en als het goed is morgen ook de processor testen.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:19:
okay stel ik wissel het mobo dan denk ik nog niet dat het werkt. ik gok er nu op dat de processor ook overleden is. is er een makkelijke manier om dat te testen?
Enige simpele manier om een processor te testen is door die op een moederbord te prikken waarvan je 100% zeker bent dat die goed is. Als er dan vervolgens niks gebeurt (geen beeld, geen BIOS piepjes of wat dan ook) kun je volgens mij concluderen dat je processor dood is.
Sommige shops kunnen dit wel voor je testen (al dan niet tegen een kleine vergoeding).

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Nemesizz schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:03:

Je had een 970 Pro3, je hebt nu weer een 970 Pro3, beide borden zijn absoluut niet beter dan dat Gigabyte bord wat Willow-Tien aanraad. Die Asrock bordjes (970 pro3, extreme 3 en extreme 4) hebben slechts 4+1 VRM fases en zijn eigenlijk niet geschikt voor octacore FX CPU's (pro 3 minste van allemaal). Het aangegeven Gigabyte bordje heeft 8+2 VRM fases en is dus wel instaat om een octacore FX fatsoenlijk van stroom te voorzien zonder te oververhitten.

WiLLoW_TieN probeert je dat de hele tijd volgens mij al duidelijk te maken.

offtopic:
Vat het niet verkeerd op, we proberen te helpen. Maar nu lijkt het alsof je goed advies negeert omdat een of andere verkoper beweerd dat je nu een geschikt bord hebt aangeschaft. Terwijl de gemiddelde tweaker toch vaak echt beter op de hoogte is hoe het een en ander werkt (of niet werkt) qua hardware.
Amen en bedankt ;)

En NU TS hebben wij ( nog ) meer specifieke en correcte info nodig om je evt. verder te kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
momenteel is het systeem zo:

asrock 970 pro3 r2.0
fx 8350
Msi r7 270x
2x 4gb ballistix ram
coolmaster g550n voeding
1x 1tb hardsechijf
1x 340gb hardsechijf
cd/dvd driver

heb geprobeerd ook met 1 ram op te starten lukte ook niet. kan miss nog kijken wat er gebeurt als ik de hardeschijven eruithaal en de cd/dvd driver loskoppel.

vandaag bij een vriend processor en videokaart testen en dan morgen terug naar alternate om bord te wisselen en eventueel te kijken hoever mijn garantie gaat tot min. cpu of videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ook bij doe gigabyte mobo de ga 970a u3dp heb ik een top down fan nodig.zijn er ook mobo's die samenwerken met een hyper EVO 212 of kan dat met dat bord ook wel?

heb namelijk ff verder gekeken en kwam nu op dit bord uit https://www.alternate.nl/...duct/1120671?event=search

alleen is dit over de top of ook echt nodig. ik weet dat het bord 970a u3dp ook werkt alleen die heeft een andere cpu koeler nodig dan wat ik nu heb. als je meer opties hebt gelieve te melden ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2014 23:20 ]

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Op een ...-UD3P hoeft niet perse een Top-Down cooler icm een FX-8350 !

Verwijderd

Topicstarter
Ja kwam ik net ook achter willow. Dan wordt het gewoon dat ud3p bord

update: heb nu de ga970a ud3p moederbord en kon het andere moederbord gewoon weer terug geven en kreeg daar mijn geld van terug.

processor en videokaart liggen nu bij alternate om te testen of die het nog doen. krijg daar uiterlijk pas volgende week vrijdag resultaat op.

kortom het is nu dus wachten totdat of de telefoon gaat en dan is het mis, of totdat er een pakketje bezorgd wordt.

ik zal jullie verder op de hoogte houden totdat de pc weer 100% draait

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2014 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
alles terug nu en draait ook weer. Processor bleek het begeven te hebben maar kreeg gelukkig gewoon een nieuwe omdat het binnen de garantie valt dus dat is netjes afgehandeld. van mijn part kan het slotje erop. bedankt allemaal voor het advies/ meedenken :)
Pagina: 1