MacBook Late 2008 repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.896 views

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:07
Beste Tweakers,

Een docent vroeg mij onlangs waar ze de MacBook van haar zoon kan laten repareren. Het model komt uit Late 2008. Het gaat om het model met de aluminium unibody. Waarschijnlijk is de ventilator of misschien ook wel de harde schijf stuk. Toen ze 'm wou aanbieden voor reparatie bij Card Services, werd haar verteld dat de MacBook te oud is voor reparatie. Er is dus niet eens naar gekeken.

Kent iemand een winkel of reperateur in de omgeving van Meppel of Zwolle?

Bedankt!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik wil er wel voor je naar kijken om een en ander uit te sluiten. Ik heb dezelfde machine, ook al een paar keer open gemaakt voor onderhoud/schoonmaak. Redelijke ervaring in het uitsluiten van wat er mis kan zijn (vorige week nog een MBP met een defecte SATA-kabel). Ik reken niks voor mijn dienst en ik woon in Zwolle.

Na uitsluitsel van een eventueel probleem mag je zelf eventuele onderdelen bestellen. Het monteren hiervan wil ik ook wel voor je doen.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:07
Hoi Sypie,

Kun je me even je e-mailadres DM'en? Dan neemt ze contact met je op. Alvast bedankt!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 12:34

WTM

Kijk dat is tof dat tweakers elkaar helpen :-).

• sypie
  • Niet online
Als een reparatiedienst meldt dat een laptop te oud is om te repareren dan moet je toch iets... Aangezien het niet de eerste Mac(Book) wordt die ik open haal verwacht ik niet dat er veel fout kan gaan.

Mijn ervaring met deze MacBooks, de Unibody uit 2008, is dat het prima apparaten zijn die nog wel even meekunnen. Meestal wel met een beetje upgraden naar een SSD en wat extra RAM, maar dan heb je ook wat. De mijne doet nog wel een jaartje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10 21:01

Coffee

Coffee

FYI: Apple "zelf" repareert geen machines die ouder zijn dan 5 jaar.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
In dit geval, als ik zo de openingspost doorlees hoeft er vrij weinig gerepareerd te worden.

Een defecte harde schijf is een kwestie van in een USB behuizing proberen, die ik hier heb liggen. Een fan die het wel of niet doet is prima te achterhalen met de motorkap open. Aansturen van de fan is prima te testen met een paar stevige klussen voor de CPU/GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Even een terugkoppeling in dit topic:

Inmiddels staat de MacBook bij mij thuis. Een aantal dingen dingen vielen mij op:
* MacBook heeft een klap gehad, de etnernetpoort is niet meer te gebruiken. Niks aan gedaan, aluminium meerdere keren buigen is vragen om scheuren.
* MacBook heeft in een rokerige omgeving gestaan, binnenin was flink wat aanslag te vinden. Schoongemaakt.
* Uitblaasroostertje zat half verstopt met stof en nicotine-aanslag. Schoongemaakt.
* 2 lichte puntjes en een grote lichte vlek op het scherm, display werkt prima. Niks aan gedaan, dit zit in het kunststof wat voor het display gelijmd is.
* Wifi staat zo nu en dan even stil. Zit je lekker een film te kijken... even laden omdat de wifi weigert. Na een aantal minuten gaat die weer. Het oplossen van dit probleem vraagt om het openen van het scharnier, waar de wifi-module in zit. Niets aan gedaan.
* Mute knop doet het niet, de rest van de F-toetsen wel. Niets aan gedaan, die scharniertjes onder deze knopjes breken mij te makkelijk.
* Accu is in slechte staat, met slechts 573 cycli staat die op 43% van het oorspronkelijke vermogen.
* Accu-indicatielampjes aan de zijkant functioneerden niet. Stekkertje was los van het logic board. Vastgezet, doet het weer.
* IR-sensor deed het niet, stekkertje was los van het logic board. Vastgezet, doet het weer.
* MiniDisplay Port is niet 100%. Reageert niet altijd goed wanneer er een kabel in wordt gedaan.
* CPU komt redelijk snel op temperatuur. Met een paar YouTube filmpjes zit die zo tussen de 80 en 90 graden.

* Ventilator: doet het prima. Wel helemaal schoongemaakt, ook in het slakkenhuis. (Met menumeters kun je de ventilator op maximale stand laten draaien.)
* Harde schijf doet het ook aardig, getest in mijn eigen MacBook 2008 (zelfde model maar dan met toetsenbordverlichting)

Mijn suggestie voor deze MacBook:
* RAM-upgrade van 4 naar 8GB, maximum voor dit model.
* SSD plaatsen in plaats van HDD.
* Eventueel nieuwe koelpasta op de beide processoren.

Eventueel later nog eens een andere accu er in, als de MacBook buitenshuis moet.

Ik vraag mij alleen één ding af: hoe komen de twee stekkertjes van het logic board?

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 04-10-2014 13:07 . Reden: Kleine toevoeging gedaan. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Gisteravond had ik nog de Sudden Motion Sensor uitgeschakeld. Ik dacht dat ik al iets van een falende schijf hoorde. Vandaag pakte ik voorzichtig de draaiende MacBook op en hoorde de schijf klikken. Dit lijkt me geen goed vooruitzicht.

Ook wilde het slapen maar niet lukken. Het apparaat bleef op de één of andere manier actief, met daarbijbehorende temperatuurverloop.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/atpyrn.jpg

Een linkje naar de foto's die ik van de operatie gemaakt heb: DropBox Album

[ Voor 15% gewijzigd door sypie op 05-10-2014 16:11 . Reden: Album toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinsaddict
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-04-2022
Gaaf! Ook de terugkoppeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Ja netjes inderdaad. Welke software is dat waarmee je die sensoren toont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Dat is istats. Dat van die hoog oplopende temperatuur met youtube komt omdat flash niet lekker werkt op os x. Ik heb het met mijn macbook 2011 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
iStat Menus. Daarmee kun je ook meteen de ventilator aansturen om te kijken of die full-speed haalt. Dat bleek geen enkel probleem.

De eigenaar wil nu weten of het de moeite is om geld in deze machine te pompen om de boel op te knappen.

Ik moet nog een paar dagen testen met een andere interne schijf. Mijn vermoeden is dat de huidige schijf niet goed meer is en daarom de boel wakker houdt.

Wat er écht gedaan moet worden volgens mij:
* Andere harde schijf (SSD-tje)
* Geheugen van 4 naar 8GB brengen

Eventueel later:
* Accu vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Ik zou de investering niet meer doen. Gooi het ding op V&A voor de liefhebber, en trek van V&A een recenter model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

sypie schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 08:17:

Ook wilde het slapen maar niet lukken. Het apparaat bleef op de één of andere manier actief, met daarbijbehorende temperatuurverloop.
[afbeelding]
iStat heeft bij mijn oude 2007 non-unibody model gezorgd voor sleep/wake problemen.

Prima apparaat. Volgooien met RAM1 en een SSD. De SSD kan weer mee naar de volgende machine en RAM kost niet zoveel. Daar koop je geen nieuwe voor. En bij desktop werk is dat ook helemaal niet nodig, lekker afbranden en gebruiken dat ding. Koop ook gewoon een nieuwe accu, het is notabene een slijtageonderdeel.
1Apple officially supports a maximum of 4 GB of RAM. Originally, this model was only unofficially capable of stably supporting 6 GB of RAM, but as confirmed by site sponsor OWC, it is capable of supporting 8 GB of RAM if updated to Boot ROM Version MBP51.007E.B05 and running MacOS X 10.6 "Snow Leopard" or higher.

[ Voor 25% gewijzigd door Oyster op 05-10-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik heb bijna dezelfde MacBook, die van mij heeft toetsenbordverlichting als extraatje. Met 8GB RAM en een SSD is het een prima machine die voor mij alles doet wat ik graag wil doen. Het Adobe CC pakket draait prima op dit apparaat, net als Office en andere applicaties. Wanneer er video gerenderd moet worden duurt het misschien wat langer, maar ach, dat gebeurt ook niet iedere dag.
ThinkPadd schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 16:28:
Ik zou de investering niet meer doen. Gooi het ding op V&A voor de liefhebber, en trek van V&A een recenter model.
Het punt is: dit apparaat is niet van mij, ik heb in dit geval niks te bepalen.

Ik zal ook eens kijken wat iStat Menus doet, ik kieper het tijdelijk even uit het systeem om te controleren of er dan wél geslapen gaat worden.

[ Voor 37% gewijzigd door sypie op 05-10-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:39

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het probleem lijkt mij toch vooral ook dat het apparaat zelf verder in niet zo'n goede conditie is. Allerlei onderdelen functioneren niet zoals het zou horen. Dus stel je zou hier nieuw geheugen en een SSD in zetten, heb je behoorlijke kans dat je over paar maanden weer problemen met iets anders zou hebben. Een goed onderhouden 2008 is inderdaad prima (qua hardware vergelijkbaar met mijn MBA 2010, heel tevreden mee!) maar in dit geval lijkt de investering mij niet slim.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik ben weer een stapje dichterbij. Het toetsenbord werkt niet goed, iets wat ik al wist omdat de mute-knop niet werkte. Nu ben ik er achter dat door het opstarten met een USB-toetsenbord én het afkoppelen van het toetsenbord van het MacBook, de boel wel wil opstarten met toetscombinaties. (bron: Insidemylaptop.com 1e foto van logicboard)

Daarbij geldt ook dat de slaap steeds onderbroken werd door het toetsenbord OHC1, dit werd mij duidelijk door een melding in Console. Met een USB muis en toetsenbord slaapt het MacBook heerlijk.

Kortom: ik kan melding maken van een niet goed functionerend toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Kortom: het is een wrak. Dat lees ik tussen de regels door.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:53

Quakie

quakelen

tja, ligt eraan toch? Als diegene geen geld heeft voor een andere en er iets van geld aan wilt besteden zie ik niet in waarom er niet voor gekozen zou moeten worden?

Voor 50 euro heb je nieuwe toetsenbord volgens ebay
Ethernet poort en mini display poort heb je niet speciaal nodig.

en stel dat er wat meer ruimte is kan geheugen en SSD erbij. Dan hebben ze gewoon een prima laptop die nog wel eventjes mee gaat.

Zelf ook de late 2008 gehad en was er dolblij mee (eerste mac). Snel zat voor de meeste mensen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:27:
tja, ligt eraan toch? Als diegene geen geld heeft voor een andere en er iets van geld aan wilt besteden zie ik niet in waarom er niet voor gekozen zou moeten worden?
Ik ook niet. Het punt is: andermans portemonnee waar ik niet ik kan en wil kijken.
[b][message=43010719,noline]
Voor 50 euro heb je nieuwe toetsenbord volgens ebay
Ethernet poort en mini display poort heb je niet speciaal nodig.
De ethernetpoort is ook mijn minst gebruikte poortje zo'n beetje. De Mini Displayport zal ik nog eens goed bekijken op het moment dat ik er een andere harde schijf in heb zitten (de oude uit mijn eigen MacBook)

[quote][b][message=43010719,noline]
en stel dat er wat meer ruimte is kan geheugen en SSD erbij. Dan hebben ze gewoon een prima laptop die nog wel eventjes mee gaat.[quote]Klopt, net als de mijne. Ding draait wat mij betreft prima, hoewel ik wel aan het sparen ben voor een opvolger.

Op dit moment heb draait het apparaat prima, met een schijfje van mijzelf. Ik ben zelfs bezig in een VMware machientje, omdat ik even wat in Windows moet regelen. Met 4GB RAM is het even wennen om wat kalmer aan te doen, maar het gaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

En wat zijn de vervolgstappen? Is het nu terugkoppelen naar docent>?

Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Om even een terugkoppeling te geven:

MacBook is gerepareerd door middel van een nieuw toetsenbord.

Het oude toetsenbord was écht een bende én het was stuk, zoals ook eerder geconcludeerd. Na het verwijderen van het oude toetsenbord is het hele binnenwerk nogmaals schoongemaakt met de nodige middelen. Daarna het nieuwe toetsenbord geplaatst.

Maar man man, wat een werk is het vervangen van een toetsenbordje. Meer dan 40 piepkleine schroefjes die makkelijk doldraaien... Hierdoor moest ik het oude bord in stukken knippen zodat ik stukjes metaal samen met schroefjes er uit kon draaien met een tangetje.

Uiteindelijk is alles gefixt, inclusief het klikken van het trackpad welke ook niet optimaal was. (kwestie van een schroefje aandraaien)

Morgen, zaterdag 6 december, wordt de MacBook weer opgehaald door de eigenaar. Hopelijk is die er weer gelukkig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nog een stukje verdere geschiedenis:

De MacBook was na een paar dagen weer terug bij mij: random freezes.

Hierop heb ik alle verbindingen nogmaals nagelopen, geen problemen kunnen vinden. Harde schijf gecontroleerd op fouten en dit was de boosdoener:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/Schijf%20Mex%201.png

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/Schijf%20Mex%202.png

De schijf vervangen voor een SSD én het geheugen nogmaals goed gecontroleerd door de geheugensloten nog eens flink uit te blazen en de contactpunten nog eens op te poetsen. Daarna gezorgd dat het geheugen er écht goed in zat. De boel weer dichtgedaan en een paar dagen laten draaien. Geen enkel probleem meer te bekennen.

Afgelopen week kreeg ik een berichtje van de eigenaar dat het apparaat nog flink snel was en het uitstekend deed.

Ik blij. Eigenaar blij. Iedereen blij. Eind goed, al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thanks voor de update.. leuk om te lezen dat iedereen blij is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Sypie,

Zou je mijn macbook late 2008 ook eens na willen kijken? Het enige wat er aan mankeert is de fan (en batterij). Ik heb al diverse keren op amazon een nieuwe fan gekocht maar die bleek elke keer de verkeerde maat (te groot meen ik).
Het probleem is dat na 10min het lijkt of hij wil opstijgen :) . Voor de rest lijkt t nog een prima laptop.

Ik hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:19
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:32:
Beste Sypie,

Zou je mijn macbook late 2008 ook eens na willen kijken? Het enige wat er aan mankeert is de fan (en batterij). Ik heb al diverse keren op amazon een nieuwe fan gekocht maar die bleek elke keer de verkeerde maat (te groot meen ik).
Het probleem is dat na 10min het lijkt of hij wil opstijgen :) . Voor de rest lijkt t nog een prima laptop.

Ik hoor graag van je.
Dat de Fan na 10 minuten harder gaat draaien ligt niet aan de fan, maar aan de temperatuur die (te) hoog is.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Beste Sypie,

Ik hoor graag van je.
Maak hem zelf eens open zou ik zeggen. Koeler schoonmaken, koelpasta vervangen en klaar. Oja, en niet hele dagen videobellen in Skype en flash niet gebruiken, dan wordt-ie ook niet meer heet :+

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 21-11-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:39

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

luckremers schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:39:
[...]

Dat de Fan na 10 minuten harder gaat draaien ligt niet aan de fan, maar aan de temperatuur die (te) hoog is.
Dat kan ook prima zijn omdat de fan vol stof zit, waardoor de temperatuur stijgt wegens te weinig ventilatie.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:57
Beste Sypie,

Ik hoor graag van je.
Dit soort verzoeken kun je via Tweakers V&A regelen: https://tweakers.net/aanbod/. Het forum is bedoeld om met elkaar de oplossing te vinden, zodat er andere gebruikers er ook iets aan hebben.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:19
DeNachtwacht schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:12:
[...]

Dat kan ook prima zijn omdat de fan vol stof zit, waardoor de temperatuur stijgt wegens te weinig ventilatie.
Ja klopt maar het kan niet zijn dat de fan defect is.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Verwijderd

Dank voor al jullie reacties. Ik heb hem al verschillende keren opengemaakt, maar nog niet met de koelpasta aan de gang geweest. Misschien dat eens proberen! Dank voor de tip. Fan had ik wel schoongemaakt.
Kun je trouwens gewoon met een luchtspray alles van binnen schoonblazen? Of kunnen er dan dingen lis/stuk gaan. Gevraagd door een newbie 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Laatst online: 25-03 15:04
ik stel mijn vraag hier ook maar even, aangezien dit het meest recente topic is met ervaringsdeskundigen wb dit model:

Ik heb dus ook een Late 2008 MB (5.1)

Wil zowel RAM als SSD upgraden naar:

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
of
pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 500GB

ik neig naar de Crucial vanwege de prijs

voor RAM twijfel ik tussen:
pricewatch: G.Skill FA-8500CL7D-8GBSQ
of
pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz

ik ken G.Skill niet, Corsairs zijn stabiele subtoppers toch?

[ Voor 25% gewijzigd door rdwagenaar op 05-12-2016 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

rdwagenaar schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:23:
ik stel mijn vraag hier ook maar even, aangezien dit het meest recente topic is met ervaringsdeskundigen wb dit model:

Ik heb dus ook een Late 2008 MB (5.1)

Wil zowel RAM als SSD upgraden naar:

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
of
pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 500GB

ik neig naar de Crucial vanwege de prijs

voor RAM twijfel ik tussen:
pricewatch: G.Skill FA-8500CL7D-8GBSQ
of
pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz

ik ken G.Skill niet, Corsairs zijn stabiele subtoppers toch?
Waar gebruik je je MB voor? Misschien ben je beter af met gewoon een 250GB SSD. Het is niet alsof het de krachtigste machine ter wereld is en hij is officieel al buiten ondersteuning.

Om serieus in te gaan op je vragen: beide SSD's zijn prima. Je MB heeft SATA2, dus harder dan 300/300 gaan ze niet. Qua RAM is doorgaans het Corsair en Crucial Mac geheugen redelijk betrouwbaar. Heb zelf ook geen ervaring met GSkill qua Mac, dus daar kan ik je niet in adviseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Laatst online: 25-03 15:04
nelizmastr schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:51:
[...]

Waar gebruik je je MB voor? Misschien ben je beter af met gewoon een 250GB SSD. Het is niet alsof het de krachtigste machine ter wereld is en hij is officieel al buiten ondersteuning.

Om serieus in te gaan op je vragen: beide SSD's zijn prima. Je MB heeft SATA2, dus harder dan 300/300 gaan ze niet. Qua RAM is doorgaans het Corsair en Crucial Mac geheugen redelijk betrouwbaar. Heb zelf ook geen ervaring met GSkill qua Mac, dus daar kan ik je niet in adviseren ;)
Ik gebruik hem voor mijn werk. Dit is de laatste upgrade die ik doe, maar ik denk dat het wel genoeg verschil gaat maken om de moeite waard te zijn. Die 500Gb heb ik nodig aan opslagruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

rdwagenaar schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:34:
[...]

Ik gebruik hem voor mijn werk. Dit is de laatste upgrade die ik doe, maar ik denk dat het wel genoeg verschil gaat maken om de moeite waard te zijn. Die 500Gb heb ik nodig aan opslagruimte
Sowieso is een SSD inderdaad een goede upgrade. Harde schijven als opstartschijf horen in het vorige decennium en moeten daar fijn blijven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit soort vragen horen in een apart topic. Het is niet de bedoeling andermans topic te kapen, zeker als het hier om een compleet ander onderwerp ging. Dit topic gaat derhalve op slot. Maak een nieuw topic aan voor je vraag, maar kijk ook zeker 'ns rond in Het SSD in je Apple topic en \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.