• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:47
Ik zat zo vaak te denken hoe ik het kan oplossen en zocht op internet maar vindt er vrijwel geen oplossing.

Het situatie zit zo: ik wil beamer op plafond plaatsen waar nu lamp staat en op die manier wil ik stroomvoorziening halen vanuit lamp zodat beamer van stroom voorzien is en lamp wegdoen :-) maar dan is nu nog 1 probleempje en dat is hoe kan ik video beeld naar beamer krijgen. Ik dacht aan Chromecast die ik al bezit en zo in beamer aansluiten zodat ik "wireless" beeld krijgt. Maar het punt is dat ik geluid uit receiver wilt en niet van beamer speakertjes.

Het is bijna perfect oplossing om beamer zonder kabelrommel te hebben en zonder afstandbediening :-)

Voorlopig lijkt me enige oplossing die ik graag vermijd is Hdmi in muur naar plafond krijgen. Theorie uitvoerbaar maar risico op kabel beschadiging ofwel kwijtraken/vastzitten in muur/plafond.

Hoe zouden jullie aanpakken ofwel heb je ideeën voor :-)

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 20:39
Heb je nagedacht over draadloze HDMI?
Wellicht niet de goedkoopste variant, maar zeker de meest gemakkelijke.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
naar mijn mening is de beste methode een kabel. Geeft het meest betrouwbare signaal en biedt de meeste bandbreedte. Het is imho zonde om veel geld kwijt te zijn aan een mooie beamer met scherm om het vervolgens met "crappy" signaal te voeden, waarna de beeldkwaliteit precies net niet is wat je ervan had gehoopt.
Overigens vraag ik me af of het zo'n goed plan is om hem in de plaats van de lamp te hangen. Een lamp hangt vaak aan een centraalpunt vast in plafonds. Dat kan wel iets aan gewicht hebben, maar niet zo gek veel. Ik zou mn beamer er in ieder geval niet aan durven hangen. Dat betekend dus dat er hoe dan ook gaten in het plafond moeten worden geboord.
Daarnaast hangt een lamp normaal gesproken achter een schakelaar of dimmer. Een dimmer gaat in ieder geval al niet, dus die moet dan vervangen worden. Een schakelaar kan wel, maar is naar mijn mening geen goed plan, omdat je dan alle stroom afsluit en een beamer normaal gesproken na gebruik nog even moet afkoelen (de fan blijft dan ook draaien) dus zal je in de praktijk de schakelaar eigenlijk niet mogen gebruiken, wat eigenlijk wel vragen om problemen gaat worden. Tot slot zit er nog een verschil in de bedrading. In een WCD zit normaal gesproken 3x 2,5mm2 aangesloten (nul, fase en aarde) terwijl schakeldraad 1,5mm2 is over het algemeen. Je gaat dan die 1,5mm2 continue belasten. Het zou geen probleem moeten zijn aangezien je over 1,5mm2 nog steeds 10A zou moeten kunnen schoppen zonder enig probleem, maar het is dus eigenlijk niet echt de bedoeling om hem zo te gebruiken.

iRacing Profiel

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 11:46

Stoney3K

Flatsehats!

Het is niet mogelijk om 2 Chromecasts te gebruiken en die tegelijk van hetzelfde signaal te voorzien?

@Kroegtijger: 1,5mm2 op een 16A is wel toegestaan zolang er maar één gebruiker op zit aangesloten. Voor een aanvoerleiding is het maximaal 10A.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 19:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Volgens mij wordt de Chromecast benaderd als één netwerkadres. Iedereen kan met zijn device dat ding benaderen en overnemen, één signaal naar meerdere Chromecasts wordt iig niet standaard ondersteund (heb het niet in de opties gezien).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 11:46

Stoney3K

Flatsehats!

Michael Knight schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:03:
Volgens mij wordt de Chromecast benaderd als één netwerkadres. Iedereen kan met zijn device dat ding benaderen en overnemen, één signaal naar meerdere Chromecasts wordt iig niet standaard ondersteund (heb het niet in de opties gezien).
Wat is dan het idee? Je slingert er gewoon een unicast stream naartoe? Of heeft het ding een bepaalde interface waardoor ie actief de data ophaalt?

Als het gewoon unicast is dan lijkt het me niet moeilijk om een stream naar 2 Chromecasts te sturen. Of ze dan synchroon blijven is een tweede...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• royalt123
Bedankt allemaal voor nuttige input!

@cornfed99111: Het is te dure oplossing vindt ik (wel aan gedacht)

@kroegtijger= ik denk het ook om toch via kabel te doen en beamer wordt uiteraard vastgezeten aan plafond en is stevige plafond :) Het is inderdaad verbonden met schakelaar en uiteraard niet aan gedacht dat niet zo gezond is voor beamer om met schakelaar aan/uit te doen. Ik ga dan wel doen met remote afstandbediening. Over stroomvoorziening is dat wel goede opmerking.

@Stoney3K / Michael Knight=: Ik had ook aan gedacht en bleek niet echt mogelijk te zijn en ik wil inderdaad ook graag Synchroon houden met geluid als beeld.

Ik ga waarschijnlijk kabel doen, nu nog even bekijken hoe ik hdmi kabel kan beschermen als ik gaat kabel trekken door muur/plafond.

• royalt123
Ik ga voor Hdmi kabel die vanuit versterker naar beamer gaat via muur en plafond, met wit omhulsel om Hdmi kabel minder opvallend te maken en om aan plafond te plakken. 10 meter Hdmi kabel en Hdmi splitter besteld. Zal foto posten als het afgemaakt is dan komt laatste upgrade is een doek die rolt naar beneden vanuit plafond voor beamer.
Dan is home cinema afgemaakt :-)

[ Voor 4% gewijzigd door royalt123 op 10-10-2014 08:06 ]

Pagina: 1