BBG Mainstreamgamesysteem (aangepast)

Pagina: 1
Acties:

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-03 12:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen, office-taken, gamen, muziek luisteren, HD-video afspelen, photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1500 euro, maar liever wat minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een monitor (met D-sub, DVI en HDMI aansluitingen), muis, muismat en toetsenbord. Verder heb ik oordopjes en een hifi-set (NAD C300 versterker en grote vloerspeakers van het merk IQ) die op de computer zullen worden aangesloten. Ook heb ik al een externe cardreader die via USB kan worden aangesloten en een externe harde schijf die via USB 2.0 kan worden aangesloten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn monitor is een full HD monitor. Ik heb geen plannen voor Ultra HD of een multi-monitor setup. Ik denk dat ik het dus prima bij één grafische kaart kan houden. Ook denk ik dat een i7-processor overkill is. Ik heb graag een snelle SSD en een grote harde schijf (3 TB). Een 256 GB SSD moet groot zat zijn voor Windows en al m'n programma's (behalve de games). Dan zet ik zaken als games (m.u.v. enkele spellen), muziek, films e.d. op de harde schijf.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Welk merk maakt me niet uit. Tot nu toe heb ik alleen maar slechte ervaringen met alle kant-en-klare merk computers die ik ooit heb gebruikt. Ik heb met computers gewerkt van HP, Dell en Medion. Allemaal hadden ze last van Blue Screens of Death errors. Daarom wil ik nu graag zelf een PC samenstellen. Ik heb besloten om dit aan de hand van de Tweakers BBG te doen.
De processor moet trouwens wel van Intel zijn, die van AMD hebben een te lage single-threaded performance. Voor de grafische kaart heb ik een sterke voorkeur voor AMD boven Nvidia, omdat ik vind dat de driver-software van AMD de meeste mogelijkheden biedt, en hier ben ik ook het meest bekend mee. De grafische kaart moet wel een aftermarket exemplaar zijn dat goed koelt en redelijk stil is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ten eerste is het belangrijk dat de computer stabiel draait en nooit een Blue Screen of Death error krijgt. De grootte van de PC is niet zo belangrijk. Bij office-taken en browsen moet de PC écht stil zijn, een zacht geruis van ventilatoren is acceptabel, maar niet meer dan dat. Geen gepiep, gekraak, getik, hard geruis etc. Bij gamen mag de PC wel wat geluid maken, maar ik zit niet op een stofzuiger te wachten. Het energieverbruik is niet prioriteit nr. 1 maar het mag ook niet de spuigaten uit lopen.
Verder moet de geluidskwaliteit van de computer goed zijn (aangezien ik hem ook op een hifi-set aansluit), volgens mij zit dit wel goed met het gekozen moederbord (http://be.gigabyte.com/pr...uct-page.aspx?pid=5041#ov).
Ik wil de computer later kunnen upgraden naar Direct X 12, dus een compatibele grafische kaart en Windows 8.1 zijn een must.
Ik wil dat de PC een jaar of 5 tot 6 meegaat. Ik wil er over 5 jaar ook nog mee kunnen gamen, als het moet op low settings maar het moet wel mogelijk zijn.
Ik wil graag kunnen gamen zonder gestotter.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken. De stabiliteit van mijn systeem vind ik veel belangrijker dan het onderste uit de kan halen. Als het systeem met de standaardinstellingen stabiel is ben ik tevreden.

Ik was niet helemaal tevreden met het standaard Tweakers BBG mainstreamgamesysteem. Gelukkig kun je dit systeem bij de webshop SWW aanpassen. Ten eerste was het natuurlijk onacceptabel dat het geselecteerde moederbord niet compatibel was met de grafische kaart, waardoor de backplate van de grafische kaart af zou moeten. Een erg domme fout van Tweakers, de grafische kaart is duidelijk alleen compatibel met ATX moederborden en niet met Micro-ATX moederborden. Ik heb dus voor het alternatieve ATX-moederbord gekozen.
Verder is de upgrade van 8GB geheugen naar 16GB maar €68,30. Ik denk dat het goed is toekomstbestendig te zijn en voor 16 GB te kiezen. Ook heb ik graag een optische drive in mijn PC die alles kan afspelen (Bluray, DVD, CD) en beschrijven.
Verder kun je voor €9,80 meer een voeding van 650 Watt kopen in plaats van één van 550 Watt. Dat lijkt mij een goede deal. Indien je minder stroom nodig heb zal een voeding van 650 Watt toch gewoon minder leveren? Dan zijn er toch geen nadelen verbonden aan een voeding van 650 Watt? En de voordelen zijn er wel, mocht ik later iets willen aanpassen aan het systeem dan kan dat beter met een voeding van 650 Watt. Ook is het misschien goed om aan de veilige kant te gaan zitten, op de site van de grafische kaart (http://www.club-3d.com/in...deon-r9-290-royalace.html) lees ik dat zij zeggen dat je een 750 Watt voeding moet hebben (terwijl Tweakers 550 Watt selecteert). Nu lijkt mij 750 Watt redelijk overkill toch? Wat is jullie mening over de voeding?

Qua behuizing denk ik dat de Fractal Design R4 Black Pearl redelijk dicht bij mijn ideaal in de buurt komt. Geen rare fratsen of raar design, wél goede koelprestaties en erg stil. Enige nadeel is denk ik de power-led aan de bovenkant die redelijk fel zou zijn, maar daar kan ik denk ik wel gewoon een (brillen)doekje over leggen, zodat ik er geen last van heb. Als dat LEDje het enige nadeel is dan kies ik gewoon voor deze behuizing denk ik, ik heb nog geen betere kunnen vinden die en goed koelt en stil is.

Bij de shopreviews lees ik alleen maar positieve dingen over SWW computer (http://tweakers.net/shopr...w-computer/shopreviews/1/). Ik neem dus aan dat SWW een veilige en goede keuze is om mijn PC te bestellen?

Ik heb nu het volgende systeem samengesteld bij SWW (http://shop.sww.nl/sww-ma...er-2014-tweakers-net.html), prijzen inclusief BTW:

Moederbord: Gigabyte G1. Sniper B5 - ATX - LGA1150 Socket - B85 (€69,90)
Processor: Intel Core i5 4590 / 3.3 GHz processor (€ 174,95)
Processorkoeler: Cooler Master Hyper 212 EVO (€28,85)
Geheugen: Crucial Ballistix Tactical - 16 GB Kit (8GB x2) - DDR3L - 1600 MHz (€142,80)
Optische drive: LG BH16NS40 Super Multi Blue - BD-RE - Retail (€76,90)
SSD: Crucial MX100 - 256 GB - SATA-600 (€94,60)
Harde schijf: Seagate Barracuda ST3000DM001 - 3 TB - SATA-600 (€94,90)
Videokaart: Club 3D AMD Radeon R9 290 royalAce - 4 GB GDDR 5 512 BIT (€349)
Voeding: Cooler Master V650 Semi-Modular - 80 Pus Gold - 650 Watt (€88,75)
Behuizing: Fractal Design R4 Black Pearl - ATX (€95,90)
Assemblage: Assemblagekosten - PC uit losse onderdelen (€39,95). Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat ze de gehele PC op een fatsoenlijke wijze in elkaar zetten en compleet als één product bij mij afleveren? Ik heb zelf nog nooit een PC in elkaar gezet en laat dit graag aan de verkoper over.
Software besturingssysteem: Microsoft Windows 8.1. - OEM - 64-bit - Nederlands (€83,45)

Totale prijs: €1339,95

Wat is jullie mening over het gekozen systeem? Ik denk dat dit systeem wel aan mijn wensen moet voldoen. Als dit inderdaad zo is en ik niets hoef aan te passen dan hoor ik dat graag. Maar suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom.

EDIT: hier is het gevraagde lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,85€ 169,85
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,95€ 66,95
1Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 327,95€ 327,95
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 89,-€ 89,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,95€ 86,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,95€ 81,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,65€ 24,65
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 135,95€ 135,95
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 67,50€ 67,50
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 81,95€ 81,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.223,20

Als ik de PC bij SWW Computer bestel betaal ik dus een meerprijs van 116,75 euro, daar staat tegenover dat ik alles bij één winkel bestel en de assemblage (het in elkaar zetten) van de computer daar dus al gebeurd is. Als ik bij mijn wenslijst op bestelkosten berekenen klik (dan wordt alles over maximaal 5 webwinkels verdeeld) dan is de totaalprijs € 1.237,59. De meerprijs bij SWW computers is dan €102,36. Ik denk dat dat het wel waard is, als de PC dan fatsoenlijk in elkaar gezet is en ik voor garantie bij één winkel terecht kan. Bij SWW computer krijg ik twee jaar carry-in garantie op een door hen geassembleerde PC. Dat lijkt me ook handig voor het geval ik zelf niet weet wat er kapot is aan de PC.

[ Voor 39% gewijzigd door dusty-2011 op 27-09-2014 18:51 ]

Verwijderd

Bijna, maar het is voor ons, en jou, heel makkelijk als je een lijstje maakt! Zo kunnen we direct zien wat wat kost, wat het totaal is zonder alles op te hoeven zoeken. daarnaast kan je meteen de specificaties zien door op een product in zo'n prachtig lijstje te klikken! Even mooi maken dus :D

• dusty-2011
Ik kan ook kiezen voor een grotere SSD van 512 GB:

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,50€ 82,50
1Crucial MX100 512GB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.308,15

Deze setup kost bij SWW computer inclusief assemblage: € 1.432,15. Ik heb gewoon alle componenten apart toegevoegd aan het winkeldmandje inclusief het assemblage-product.

Is deze PC zo compleet of ben ik nog iets belangrijks vergeten? Als ik het goed begrijp heb ik geen aparte netwerkkaart nodig omdat deze functionaliteit standaard in het moederbord zit? Dus ik moet gewoon draadloos kunnen internetten (802.11n)?
Hoe zit het met bluetooth? Daar maak ik op dit moment geen gebruik van, maar als ik dit wil gaan gebruiken in de toekomst moet ik dan nog iets erbij kopen?

• dusty-2011
Of heb ik toch nog zoiets (pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth for Desktop) nodig om draadloos te kunnen internetten via 802.11n? Is dit product compatibel met de rest van mijn setup? Ik kan nergens zien staan dat de PC standaard WLAN ondersteund, dus dan heb ik toch een netwerkkaart voor WLAN (en Bluetooth) nodig?

De totale setup ziet er met de toegevoegde netwerkkaart (voor WLAN) als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth for Desktop€ 42,43€ 42,43
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.350,58

Deze PC kost inclusief assemblage € 1.480,34 bij SWW Computer. Bij Salland kost een vergelijkbare setup ongeveer €1664 euro. Dan ga ik mijn PC dus sowieso niet bij Salland bestellen.

Kan iemand me nog adviseren over deze setup? Alles moet goed werken zonder compatibiliteitsproblemen.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21

amas

Law of Nature: Chaos

Ik zal allereerst antwoord geven op de vragen in je openingspost.

Wat betreft de voeding, er is in de BBG voor 550W gekozen ten eerste omdat deze genoeg stroom kan leveren. €6,90 voor 100W meer is natuurlijk niet veel geld, maar in de BBG kiezen ze voor een voeding die toegespitst is op het systeem. Een voeding is het efficiëntst op 50% (ongeveer). De PC staat echter voor het grootste deel idle (browsen, video kijken) en hier is waar een voeding het minst efficiënt is, op lage belasting. Hoe meer vermogen een voeding aankan hoe lager het percentage voor bij 100W is. Daarom kiezen ze een voeding die wel genoeg aankan tijdens full load, maar ook niet weer te sterk is zodat de hij efficiënt is. In de praktijk zal het niet veel verschillen, maar het is nou eenmaal een Best Buy Guide :)

16GB is momenteel overkill. Games zullen zelden meer dan 4GB gaan gebruiken. En als ik recente nieuwsberichten mag geloven stoppen gameontwikkelaars hun textures liever in het VRAM (op de videokaart dus). De extra kosten moet je zelf kunnen verantwoorden natuurlijk, en niemand houd je tegen het te nemen.

De LED op de R4 is inderdaad behoorlijk fel. Ikzelf en een paar anderen die ook een Fractal Design hebben, hebben alles het lampje uitgeschakeld. Kwestie van het kabeltje van de LED niet aansluiten. Plakband is ook een optie, maar dat wil je toch niet doen op zo'n mooie kast? :+

Als videokaart zou ik trouwens de recent uitgebrachte nVidia GTX970 nemen. Deze is ongeveer even snel als de R9 290 (bron), maar verbruikt wel 80W minder stroom en is ook nog eens koeler en stiller. Dan kun je gelijk ook de 650W voedin achterwege laten.

Computer laten assembleren is natuurlijk mogelijk. Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee (ik vind zelf knutselen ermee veel leuker :+), maar als je wat reviews van de winkel leest komt het wel goed. Dan moet je wel bij de opmerking even aangeven dat je het kabeltje van de LED niet aangesloten wilt hebben. :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• dusty-2011
amas schreef op maandag 29 september 2014 @ 01:26:
Ik zal allereerst antwoord geven op de vragen in je openingspost.

Wat betreft de voeding, er is in de BBG voor 550W gekozen ten eerste omdat deze genoeg stroom kan leveren. €6,90 voor 100W meer is natuurlijk niet veel geld, maar in de BBG kiezen ze voor een voeding die toegespitst is op het systeem. Een voeding is het efficiëntst op 50% (ongeveer). De PC staat echter voor het grootste deel idle (browsen, video kijken) en hier is waar een voeding het minst efficiënt is, op lage belasting. Hoe meer vermogen een voeding aankan hoe lager het percentage voor bij 100W is. Daarom kiezen ze een voeding die wel genoeg aankan tijdens full load, maar ook niet weer te sterk is zodat de hij efficiënt is. In de praktijk zal het niet veel verschillen, maar het is nou eenmaal een Best Buy Guide :)

16GB is momenteel overkill. Games zullen zelden meer dan 4GB gaan gebruiken. En als ik recente nieuwsberichten mag geloven stoppen gameontwikkelaars hun textures liever in het VRAM (op de videokaart dus). De extra kosten moet je zelf kunnen verantwoorden natuurlijk, en niemand houd je tegen het te nemen.

De LED op de R4 is inderdaad behoorlijk fel. Ikzelf en een paar anderen die ook een Fractal Design hebben, hebben alles het lampje uitgeschakeld. Kwestie van het kabeltje van de LED niet aansluiten. Plakband is ook een optie, maar dat wil je toch niet doen op zo'n mooie kast? :+

Als videokaart zou ik trouwens de recent uitgebrachte nVidia GTX970 nemen. Deze is ongeveer even snel als de R9 290 (bron), maar verbruikt wel 80W minder stroom en is ook nog eens koeler en stiller. Dan kun je gelijk ook de 650W voedin achterwege laten.

Computer laten assembleren is natuurlijk mogelijk. Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee (ik vind zelf knutselen ermee veel leuker :+), maar als je wat reviews van de winkel leest komt het wel goed. Dan moet je wel bij de opmerking even aangeven dat je het kabeltje van de LED niet aangesloten wilt hebben. :)
Bedankt voor de reactie.

De GTX 970 is momenteel nog vrij slecht leverbaar. En ik ben een beetje terughoudend met het nieuwste van het nieuwste kopen, dan zitten er vaak nog kinderziektes in. De enige GTX 970 die ze bij SWW Computer verkopen is het MSI model. Laat daar nou net een user review over gepost zijn: productreview: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G review door Verwijderd. In de user review wordt uitgelegd dat de coil whine (zie bijv: YouTube: Coil Whine Explanation & Demonstration Linus Tech Tips) van de kaart zo erg was dat hij is teruggestuurd. MSI zou in een reactie hebben gezegd dat de coil whine normaal is. Maar dit is nu net het type geluid waar ik zwaar allergisch voor ben, zelfs al is het zacht. Wat geruis van fans stoort me niet, maar zo'n op en neer gaande pieptoon de hele tijd, nee daar stoor ik me aan. Dus ik weet nog niet of wel een GTX 970 wil. Als hij goed leverbaar was en er geen kinderziektes waren had ik er wel eentje gekocht.

Ik lees ook veel verhalen op internet over crashes bij games met de GTX 970. Ik ben bang dat de drivers voor deze kaart nog niet helemaal volwassen zijn.

De upgrade naar 16 GB RAM kost niet zoveel, en het maakt de PC wel toekomstbestendig. Dell stopt tegenwoordig in z'n desktops (http://www.dell.com/nl/p/xps-8700/pd) maar liefst 24 of 32 GB geheugen. Dat lijkt me wel overkill, maar 16 GB RAM lijkt me een goede keuze. Ik wil gewoon de komende 5 jaar vooruit kunnen zonder RAM toe te voegen.

Als ik voor de R290 ga dan kies ik denk ik toch voor de 650 Watt voeding, qua efficiëntie bij 100 Watt verbruik scheelt het gewoon niet zoveel. Meer dan enkele euro's op jaarbasis zal het niet zijn toch?

Als ik voor de GTX 970 zou gaan zou ik ook het beste een ander moederbord kunnen kiezen toch? Mijn huidige moederbord is volgens mij het beste geschikt voor een AMD GPU, ze hebben bijvoorbeeld wel multi-GPU support voor Crossfire maar niet voor SLI.

Bedankt voor de tip wat betreft de POWER LED. Ik zal bij de opmerking aangeven dat ik het kabeltje van de POWER LED graag niet aangesloten wil hebben. Hopelijk kunnen ze dat dan zo aan mij leveren.

• dusty-2011
Ik heb eens twee reviews doorgenomen van verschillende R9 290's modellen. Het blijkt dat het model van Club3D bij het gamen toch nog tamelijk luidruchtig is. Ik ga dus zeer waarschijnlijk voor een ander model kiezen dat onder het gamen echt aanzienlijk stiller is: de Sapphire R9 290 Tri-X. Hier zijn de twee reviews:
http://www.computerbase.d...-290-290x-roundup-test/3/
http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-7.html

Over de GTX 970 lees ik teveel negatieve verhalen op internet. Ten eerste de coil whine problemen. Ten tweede zouden veel mensen last hebben van crashes. Er zouden black screens of BSOD's optreden. Of games of windows-programma's zouden crashen. Ik denk dat ik daarom toch voor de iets oudere AMD R9 290 ga die gelijkwaardig presteert.

De Sapphire R9 290 Tri-X is een tikkeltje langer dan een standaard R9 290 kaart. Ik neem aan dat dit geen probleem is met de gekozen behuizing en configuratie? De behuizing heeft als maximum lengte voor een grafische kaart 430mm, en de Sapphire R9 290 Tri-X heeft een lengte van 305mm, een heel stuk korter dus. Edit: ik zie nu bij de specificaties staan: Graphics cards up to 295mm in length with the top HDD cage installed. Dus de top HDD cage moet eruit met deze grafische kaart, maar die HDD cage heb ik in principe ook niet nodig.

De Sapphire R9 290 Tri-X is zo'n 25 euro duurder. De totale configuratie ziet er nu als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,90€ 169,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 64,-€ 64,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 344,95€ 344,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,95€ 87,95
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth for Desktop€ 43,30€ 43,30
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,58€ 82,58
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 138,95€ 138,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.369,63

Heeft iemand nog opmerkingen of tips?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Volgens mij is je lijst goed.
Je zou eventueel deze kast kunnen nemen: Corsair Carbide 330R
Die is 15€ goedkoper bij SWW, maar is even stil en koelt even goed (http://www.anandtech.com/bench/product/983?vs=880). Het enige dat je minder krijgt is een fan-controller, maar je kan die automatisch laten regelen op de CPU-temperatuur via de BIOS op je moederbord, dus dat heb je niet nodig.

• dusty-2011
Robbedem schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:08:
Volgens mij is je lijst goed.
Je zou eventueel deze kast kunnen nemen: Corsair Carbide 330R
Die is 15€ goedkoper bij SWW, maar is even stil en koelt even goed (http://www.anandtech.com/bench/product/983?vs=880). Het enige dat je minder krijgt is een fan-controller, maar je kan die automatisch laten regelen op de CPU-temperatuur via de BIOS op je moederbord, dus dat heb je niet nodig.
Bedankt voor de tip over de Corsair Carbide 330R. Ik denk dat ik voor die behuizing ga kiezen. De top drive bay van de Fractal Design behuizing zou er sowieso uit moeten, aangezien de grafische kaart waarvoor ik nu gekozen heb net te lang is. Dus dat voordeel van de Fractal Design valt weg. Sowieso denk ik dat ruimte voor 4 harde schijven/ SSD's meer dan genoeg is. Ik denk niet dat ik meer dan 1 harde schijf en 1 SSD ga gebruiken, misschien hooguit ooit nog een 2e harde schijf erbij. Verder heeft de Fractal Design een felle blauwe power led. Over de witte power led van de Corsair heb ik niets negatiefs gehoord, die zou niet te fel zijn. De Corsair krijgt redelijk positieve reviews en zou een goede bouwkwaliteit hebben. Verder zijn de koelprestaties en de geluiddempende werking gewoon goed. Ook spreekt het design van de Corsair behuizing me aan. Gewoon eenvoudig en mooi. Verder is er genoeg ruimte voor grote grafische kaarten en grote koelers in de Corsair.
De grote winst wat betreft geluidsproductie onder het gamen komt denk ik door het kiezen voor de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Het Club3D model maakt zoveel lawaai onder het gamen dat het dwars door een geluidsdempende behuizing heen gaat. Het Sapphire model is onder het gamen bijna twee keer zo stil en kan dus nog goed gedempt worden door de behuizing. Samen zou dat een vrij stil systeem moeten opleveren.

Met de Corsair behuizing ziet de configuratie er nu als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 172,90€ 172,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 64,-€ 64,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 345,-€ 345,-
1Corsair Carbide 330R€ 73,-€ 73,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,59€ 82,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.357,74

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-03 16:16
Denk er sterk over na om zelf te bouwen. Haal de onderdelen uit 2 of 3 winkels en zet dat ding in elkaar. Het is echt niet heel lastig. Er zijn ook zat tutorials op internet te vinden. Dit is de makkelijkste manier om te besparen.

Je hebt echt geen 16gb ram nodig. Koop nu gewoon 8GB. als je later toch denkt dat je meer nodig hebt, prik er dan gewoon 2 kaartjes bij. neem bijv. deze nu: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Daarnaast zou ik toch echt de 970 kopen ipv de 290. De verhalen die je leest kan je ook gewoon over de 290 vinden. Je hebt je m.i. puur op de negatieve verhalen gefocust en niet de positieve verhalen gezien.

Waarom de 212 EVO als koeler? De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is kleiner, stiller, goedkoper en heeft goede reviews.

ook is die wifi kaart wel erg duur. Waarom niet gewoon een usb dongle? Scheelt behoorlijk qua prijs. zoiets bijv: pricewatch: TP-Link TL-WN823N (deze is als voorbeeld, heb hier geen onderzoek naar gedaan)

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
met dit budget zou ik toch kijken naar een moederbord met de nieuwe H97 chipset meer toekomstproof. begrijp me niet verkeerd de sniper is nog steeds een goed mobo..

• Robbedem
Momenteel staat de CM 212 EVO in de lijst omdat die goedkoper is bij SWW
en de Wifi die hij nu heeft staan heeft wel wat extra:
- ondersteuning voor nieuwste wifi ac standaard
- ondersteuning voor dualband
- ondersteuning voor bluethooth

(Voor de eerste twee heb je natuurlijk ook een router nodig die dat ondersteunt om het te kunnen gebruiken)

Starten met 8GB ram en een GTX 970 (met een 550W PSU) ben ik het ook mee eens.

• dusty-2011
TweakerXs schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 11:12:
met dit budget zou ik toch kijken naar een moederbord met de nieuwe H97 chipset meer toekomstproof. begrijp me niet verkeerd de sniper is nog steeds een goed mobo..
Ik heb gekozen om de Sniper niet te veranderen omdat die de features heeft die ik zoek. Ik wil een niet al te duur moederbord dat wel net wat beter geluid heeft dan standaard is, met een betere signal/noise ratio. Over het geluid van het moederbord zijn ze redelijk positief in de reviews, en de signal/noise ratio zou in ieder geval geweldig moeten zijn, best-in-class: http://nl.hardware.info/r...it-signaalruis-verhouding
Ik verwacht dus geen problemen als ik mijn hifi-set aansluit op deze computer. Het geluid hoeft voor mij niet perfect te zijn, maar het moet wel gewoon goed genoeg zijn.
Verder heb ik geen plannen om de computer later te gaan upgraden. Ik wil nu een nieuwe pc kopen en daar later eigenlijk niets meer aan veranderen. Over een jaar of 5 kijk ik dan wel of ik dan weer een nieuwe pc koop. Dus ik weet niet of een moederbord met een H97 chipset dan wel meerwaarde heeft. Welke moederborden zou jij aanraden?

De CM 212 EVO is inderdaad goedkoper bij SWW, dus die blijft mooi staan. De netwerkkaart waarvoor ik gekozen heb (Intel Dual Band Wireless-AC 7260 for Desktop - PCIe) is de enige netwerkkaart geschikt voor een desktop PC die ze bij SWW Computer verkopen, dus ik heb weinig keus als ik m'n PC daar laat assembleren. Verder is de iets hogere prijs van die netwerkkaart gerechtvaardigd doordat het een topkaart is van hoge kwaliteit die de nieuwste technologieën ondersteunt. Ook vind ik het handig dat ik Bluetooth heb dankzij die kaart.

De computer zelf bouwen ga ik niet aan beginnen. Ik heb er geen zin in en kan soms best onhandig zijn. Over Azerty heb ik heel veel negatieve verhalen gelezen wat betreft de assemblage, dus daar ga ik zeker geen PC laten assembleren. Over SWW Computer zijn er alleen maar positieve shopreviews, waaronder ook enkele mensen die hun PC daar hebben laten assembleren. Verder heb je ook nergens echt voor je hele computer garantie als je hem zelf bouwt. Als ik hem laat assembleren bij SWW dan heb ik gewoon 2 jaar carry-in garantie op de hele computer. Dat lijkt me wel zo handig. Er kan zomaar iets aan de PC kapot gaan, terwijl je niet weet welk onderdeel er precies kapot is. Dan is het handig als je gewoon bij een winkel terecht kunt (de PC kun je dan opsturen naar de winkel). Ik heb zelf geen verstand van het repareren van een PC of het uitzoeken welk onderdeel kapot is.

16 GB ram is er om de PC toekomstbestendig te maken. Nu is het missschien nog niet nodig, maar over 2-3 jaar misschien wel. Als de 8GB ram extra echt veel zou kosten zou ik het niet gedaan hebben, maar ik vind de kosten te rechtvaardigen. Nogmaals, het is de bedoeling om de PC niet over 2 of 3 jaar te hoeven upgraden, ik hoop gewoon 5 jaar vooruit te kunnen. Met de PC die ik nu heb samengesteld moet dat mogelijk zijn.

Voor de grafische kaart ga ik denk ik toch voor de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X kiezen. De stabiliteit van mijn nieuwe PC vind ik het allerbelangrijkste, en ik lees gewoon teveel negatieve verhalen over de nieuwe GTX 970 van nVidia. Verder presteert de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X gelijkwaardig aan de nieuwe nVidia kaart. De Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X zou onder het gamen ook ontzettend stil moeten zijn, zie deze review bijvoorbeeld: http://www.anandtech.com/...first-custom-cooled-290/4. Onder het spelen van Crisis 3 zou de Sapphire kaart 16 dB stiller moeten zijn dan de standaard kaart. 10 dB stiller is 2 keer zo stil, dus 16 dB stiller is ontzettend veel stiller. Dit gekoppeld met een geluidsdempende kast moet een ontzettend stil systeem opleveren.

• Robbedem
De Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X produceert onder load ongeveer 37 dBA (de R9 290 gebruikt dezelfde koeler als de R9 290X: http://www.techpowerup.co.../R9_290X_Tri-X_OC/23.html)
Een Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 produceert onder load ongeveer 29 dBA en is bovendien geluidsloos bij idle. (http://www.techpowerup.co.../GTX_970_STRIX_OC/24.html)

IMO het enige nadeel aan de GTX 970 is dat ze momenteel wat duurder zijn door beperkt aanbod en je dus mss best een of twee weken wacht. (geen idee of je zolang wilt wachten met de aankoop van je PC)

[ Voor 15% gewijzigd door Robbedem op 04-10-2014 15:53 ]

• dusty-2011
Robbedem schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 15:51:
De Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X produceert onder load ongeveer 37 dBA (de R9 290 gebruikt dezelfde koeler als de R9 290X: http://www.techpowerup.co.../R9_290X_Tri-X_OC/23.html)
Een Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 produceert onder load ongeveer 29 dBA en is bovendien geluidsloos bij idle. (http://www.techpowerup.co.../GTX_970_STRIX_OC/24.html)

IMO het enige nadeel aan de GTX 970 is dat ze momenteel wat duurder zijn door beperkt aanbod en je dus mss best een of twee weken wacht. (geen idee of je zolang wilt wachten met de aankoop van je PC)
Zo stil als die Asus STRIX-GTX970 hoeft het voor mij niet te zijn. Geluidsloos bij idle is mooi, maar de andere componenten in mijn PC zijn dat niet. De harde schijf zal zachtjes ratelen, de CPU-koeler zal zachtjes blazen, de fans van de behuizing zullen blazen, de voeding zal een beetje geluid maken, helemaal stil wordt het nooit. Ik denk dat de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X stil genoeg is in idle, zeker in combinatie met een geluidsdempende behuizing.
Als ik ben aan het gamen heb ik altijd het geluid van het spel aanstaan, en niet zacht maar op een redelijk volume. Helemaal stil hoeft de PC dan niet te zijn. Zolang ik de ventilators maar niet boven het geluid van het spel hoor uit komen is het goed. Met een standaard AMD R9 290 zit je dan verkeerd, want die is met 57 dB een behoorlijke stofzuiger. De 41 dB van de Sapphire kaart moet in combinatie met een geluidsdempende behuizing stil genoeg zijn.

De Sapphire R9 290 is nu qua drivers al redelijk mature, terwijl de Asus kaart die jij me aanraadt nog vol met kinderziektes zit. Bijvoorbeeld het volgende probleem:
https://forums.geforce.co...-with-32-gb-ram/?offset=4. Bij users met 32 GB RAM crasht alles. PC compleet onbruikbaar. Niet zo goed getest dus die GTX 970.
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=26964933 Crashes.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814121899 Hier wordt geklaagd dat de ASUS last heeft van coil whine (door meerdere mensen!). Dit is IMO veel irritanter dan fan-geluid.

[ Voor 15% gewijzigd door dusty-2011 op 04-10-2014 17:09 ]

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:21
dusty-2011 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 16:54:
[...]

Zo stil als die Asus STRIX-GTX970 hoeft het voor mij niet te zijn. Geluidsloos bij idle is mooi, maar de andere componenten in mijn PC zijn dat niet. De harde schijf zal zachtjes ratelen, de CPU-koeler zal zachtjes blazen, de fans van de behuizing zullen blazen, de voeding zal een beetje geluid maken, helemaal stil wordt het nooit. Ik denk dat de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X stil genoeg is in idle, zeker in combinatie met een geluidsdempende behuizing.
Als ik ben aan het gamen heb ik altijd het geluid van het spel aanstaan, en niet zacht maar op een redelijk volume. Helemaal stil hoeft de PC dan niet te zijn. Zolang ik de ventilators maar niet boven het geluid van het spel hoor uit komen is het goed. Met een standaard AMD R9 290 zit je dan verkeerd, want die is met 57 dB een behoorlijke stofzuiger. De 41 dB van de Sapphire kaart moet in combinatie met een geluidsdempende behuizing stil genoeg zijn.

De Sapphire R9 290 is nu qua drivers al redelijk mature, terwijl de Asus kaart die jij me aanraadt nog vol met kinderziektes zit. Bijvoorbeeld het volgende probleem:
https://forums.geforce.co...-with-32-gb-ram/?offset=4. Bij users met 32 GB RAM crasht alles. PC compleet onbruikbaar. Niet zo goed getest dus die GTX 970.
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=26964933 Crashes.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814121899 Hier wordt geklaagd dat de ASUS last heeft van coil whine (door meerdere mensen!). Dit is IMO veel irritanter dan fan-geluid.
En toch ben ik het met de andere Tweakers eens dat je alleen de negatieve verhalen eruit haalt. Als je naar die reviews op Newegg kijkt zijn ze namelijk veel positiever over de ASUS 970 dan over de Sapphire Tri-X. Ik kan er zo 3 reviews per pagina uithalen waarbij wordt geklaagd over black screens (en er zijn 8 pagina's met reviews :-) )

• dusty-2011
Tiimmeh schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 18:16:
[...]

En toch ben ik het met de andere Tweakers eens dat je alleen de negatieve verhalen eruit haalt. Als je naar die reviews op Newegg kijkt zijn ze namelijk veel positiever over de ASUS 970 dan over de Sapphire Tri-X. Ik kan er zo 3 reviews per pagina uithalen waarbij wordt geklaagd over black screens (en er zijn 8 pagina's met reviews :-) )
Hmmm... het ziet er inderdaad naar uit dat de GCN-based kaarten van AMD allemaal last hebben van black screens. Er wordt in ieder geval veel over geklaagd. Nu weet ik niet zo goed meer wat ik dan moet kopen.

• Robbedem
Kopen bij een betrouwbare winkel met een goede RMA-hulp is de beste remedie tegen eventuele problemen. ;)
Problemen 100% voorkomen is spijtig genoeg niet mogelijk zonder er héél veel voor te betalen.

[ Voor 31% gewijzigd door Robbedem op 04-10-2014 21:51 ]

• dusty-2011
Misschien dat de Asus STRIX-GTX970 over een tijdje dan toch een optie is, als die wat beter leverbaar is en de kinderziektes er een beetje uit zijn. Als jullie die kaart nu in de volgende Desktop BBG mainstream game systeem als videokaart gebruiken dan wordt hij vanzelf leverbaar bij SWW Computer.

Over de overige GTX 970 kaarten ben ik niet meteen te spreken. De EVGA zou slecht ontworpen zijn, de MSI en de Gigabyte zouden last hebben van coil whine. De Asus lijkt het beste en stilste te zijn.

• dusty-2011
Dit is wat ik nu heb samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z97 GAMING 5€ 123,50€ 123,50
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 341,50€ 341,50
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 76,23€ 76,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.408,02

Het is helaas nog nergens als een compleet systeem te bestellen, met name omdat de grafische kaart nog niet zo goed leverbaar is. De GTX 970 kaarten zijn op dit moment nog niet helemaal zonder problemen, maar de oudere Ati kaarten hadden volgens mij meer problemen, met name dan de vele black screens. Daarom denk ik dat ik dan toch maar voor de modernere GTX 970 kaart ga. Het model van ASUS zou het stilste zijn en het minste last hebben van coil whine.

Voor het moederbord heb ik nu voor de MSI Z97 GAMING 5 gekozen, een modern moederbord dat goed uit de test kwam bij hardware.info. Het bord zou ook een goede geluidskwaliteit moeten hebben.

Als iemand nog tips of suggesties heeft dan hoor ik het graag.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:52

Thomg

Aww yiss

Misschien een handige tip.
pricewatch: Asus Z87-PRO

Komt met wifi!

• dusty-2011
Bedankt voor de tip. Maar die zou volgens user reviews (op Amazon) dan weer problemen hebben met Wifi. Dus misschien is het toch een veiligere keuze om voor een moederbord zonder wifi aangevuld met een netwerkkaart te gaan?
Bijvoorbeeld: "The onboard wireless adapter is low quality, has driver issues, and thus useless, even with the latest drivers installed Much, much slower than my old USB one, which I went back to to get my normal speeds back. This is unfortunate, since this feature is the main reason I picked this model." Er zijn meerdere andere user reviews die ook klagen, waaronder mensen waarbij het internet helemaal niet werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door dusty-2011 op 05-10-2014 01:02 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

WiFi is vrij gevoelig voor compatibiliteitsproblemen + mensen met problemen zijn het luidst.
Of in ieder geval, dat zou ik zeggen.

• Robbedem
Blijkbaar zouden de R9 290 kaarten binnen korte tijd flink in prijs dalen. Dan kun je als je wilt terug wisselen. ;)
nieuws: AMD verlaagt prijzen R9 290 en 290X met kwart

[ Voor 39% gewijzigd door Robbedem op 06-10-2014 15:49 ]

• dusty-2011
Bij alternate kunnen ze de Asus Strix GTX 970 al leveren binnen enkele dagen. Verder biedt Alternate 2 jaar on-site garantie aan voor 60 euro, dat wil ik wel graag. Je betaalt dan iets extra, maar als er problemen zijn hoef je niet de hele PC te gaan opsturen, maar komt er iemand langs. Daarom ga ik waarschijnlijk de PC bij Alternate bestellen. De assemblage daar kost 65 euro.

Om kosten te besparen heb ik de Blueray-brander weggelaten (ging ik waarschijnlijk toch niet of nauwelijks gebruiken) en er een dvd-brander voor in de plaats genomen (LG GH24NS).
Als processorkoeler heb ik nu de Cooler Master Hyper 412S genomen, die is 5 euro duurder, maar is stiller (zowel idle als onder load) en heeft zeer goede reviews. Die koeler is vrij groot maar past prima in de behuizing.
De Crucial MX100 kun je (nog) niet kopen bij Alternate, daarom heb ik voor een 480 GB Crucial M500 gekozen. Dat is ongeveer een gelijkwaardig product. Er zitten wel verschillen tussen natuurlijk maar volgens mij is de M500 voor mij goed genoeg. Zie: http://ssdboss.com/ssds/Crucial-MX100-vs-Crucial-M500 en http://ssd.userbenchmark....ial-M500-240GB/2317vs1551.
De intel WLAN adapter die ik eerst had geselecteerd hebben ze bij Alternate niet. Ik heb nu voor de ASUS PCE-AC56 gekozen. Die krijgt bijna alleen maar positieve user reviews. De goedkopere WLAN adapters die Alternate had hadden wisselende of slechte user reviews, en soms slechte support voor Windows 8.1, daarom besloten om voor de iets duurdere ASUS PCE-AC56 te gaan.

De gehele configuratie ziet er nu als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 172,80€ 172,80
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 340,-€ 340,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 27,95€ 27,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,10€ 17,10
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 189,99€ 189,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.330,82

Plus het volgende item (is nog unsorted, maar ik heb het in de queue gezet om toegevoegd te worden): pricewatch unsorted: Asus Wl-pci pce-ac56 ac1300 (Prijs: €57,20 bij de goedkoopste aanbieder)
Totaalprijs systeem: €1.388,02

Edit: er lijken nu toch geen Windows 8 of Windows 8.1 drivers voor de Asus WLAN kaart te bestaan. Nog even verder zoeken.

Hebben jullie nog opmerkingen of suggesties?

Dit kost bij Alternate:

• CPU-koeler
Cooler Master Hyper 412S, Actieve CPU koeler
Retail 1 x € 34,99*
• Grafische kaart
ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5, grafische kaart
2x DVI, HDMI, DisplayPort, SLI, Retail 1 x € 369,-*
• CPU
Intel® Core™ i5-4590, 3,3 GHz (3,7 GHz Turbo Boost) 1150 processor
FC-LGA4, "Haswell-R" 1 x € 184,90*
• Voeding
Cooler Master V550 Semi-Modular, 550 Watt voeding
Zwart, 2x PCIe, Kabel-management 1 x € 82,90*
• Behuizing
Corsair Carbide 330R, behuizing
Zwart, USB 3.0 1 x € 92,90*
• DVD-brander
LG GH24NS, DVD-brander
Zwart, Bulk 1 x € 15,99*
• Solid State Drive
Crucial M500 Serie CT480M500SSD1, 480 GB SSD
SATA 600, MLC, TRIM 1 x € 194,90*
• Moederbord
MSI Z97 GAMING 5, socket 1150 moederbord
RAID, Gb-LAN, Sound, ATX 1 x € 134,90*
• Netwerkadapter
ASUS PCE-AC56, WLAN-Adapter
Rood, IEEE 802.11ac 1 x € 59,90*
• Harde schijf
Seagate Desktop HDD, 3 TB harde schijf
SATA 600, ST3000DM001, Advanced Format, Retail 1 x € 98,90*
• Werkgeheugen
Crucial 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen
BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU, BX Tactical, Lite Retail 1 x € 157,90*

• Software
Microsoft Windows 8.1, OEM
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
ALTERNATE 2 jaar on-site garantie, PC Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 9,95*

Totaalprijs (inclusief BTW) bij Alternate : €1651,03

• dusty-2011
Ik heb de ASUS WLAN adapter (zonder Windows 8 en 8.1 drivers) vervangen door een TP-Link TL-WDN4800, waar wel Windows 8 en Windows 8.1 drivers voor zijn te downloaden.

Edit: de DVD-brander heb ik ingewisseld voor een LiteOn iHAS324-07 die goede gebruikersreviews heeft, hij zou goed functioneren en stil zijn. Gebruikers geven ook aan dat hij goed werkt met Windows 8.1.

Hebben jullie nog opmerkingen over de configuratie?
De hele configuratie is nu als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 172,80€ 172,80
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 340,-€ 340,-
1TP-Link TL-WDN4800€ 30,33€ 30,33
1Lite-On iHAS324 Zwart€ 15,-€ 15,-
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 189,99€ 189,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.359,05

Dit kost bij Alternate:

• CPU-koeler
Retail 1 x € 34,99*
• Grafische kaart
• CPU
• Voeding
• Behuizing
• DVD-brander
LiteOn iHAS324-07, DVD-brander
Zwart 1 x € 19,99*
• Solid State Drive
• Moederbord
MSI Z97 GAMING 5, socket 1150 moederbord
RAID, Gb-LAN, Sound, ATX 1 x € 134,90*
• Netwerkadapter
TP-LINK TL-WDN4800, WLAN-Adapter
Retail 1 x € 39,99*
• Harde schijf
• Werkgeheugen
Crucial 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen
BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU, BX Tactical, Lite Retail 1 x € 157,90*

• Software
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 9,95*

Totaalprijs (inclusief BTW) : €1635,12

[ Voor 16% gewijzigd door dusty-2011 op 06-10-2014 23:00 ]

• dusty-2011
Ik heb nu gekozen voor een iets goedkoper moederbord, de Gigabyte GA-Z97-D3H. Dit omdat ik slechte verhalen had gelezen over de software gebundeld met de MSI, waaronder de Killer Software. Ook zou de Killer NIC niet zo goed zijn als een Intel. Verder bespaart het natuurlijk wat geld, en de Gigabyte GA-Z97-D3H krijgt een heel positieve review op http://www.modders-inc.co...7-d3h-motherboard-review/. Ook hardware.info is positief en de user reviews zijn ook positief. De audio-kwaliteit van het moederbord zou zeer goed zijn. Het moederbord mist SLI-ondersteuning maar ik weet toch zeker dat ik dat niet ga gebruiken. De grafische kaart die ik heb geselecteerd is meer dan krachtig genoeg voor één full HD-monitor.

De processor staat op de CPU support list van het Gigabyte GA-Z97-D3H moederbord. Ik heb nu ook geheugen gekozen dat op de Memory Support List (qvl-lijst) van dit moederbord staat. Dat betekent dat het geheugen getest is in combinatie met het moederbord en beide goed werken. Ik heb voor G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM geheugen gekozen omdat dit goede timings heeft (CL9 9-9-24).

Ik denk dat ik de PC binnen enkele dagen ga bestellen bij Alternate, waarschijnlijk morgen al. De hele configuratie is nu als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 97,95€ 97,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 364,21€ 364,21
1G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM€ 145,50€ 145,50
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 191,49€ 191,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.365,87

Bij Alternate kost dit:

• CPU-koeler
Retail 1 x € 34,99*
• Grafische kaart
• CPU
• Voeding
• Behuizing
• DVD-brander
Zwart 1 x € 19,99*
• Solid State Drive
• Moederbord
GIGABYTE GA-Z97-D3H, socket 1150 moederbord
RAID, Gb-LAN, Sound, ATX 1 x € 117,90*
• Netwerkadapter
Retail 1 x € 39,99*
• Harde schijf
• Werkgeheugen
G.Skill 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen
F3-1600C9D-16GXM, RipjawsX, XMP, Lite Retail 1 x € 149,90*

• Software
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 9,95*

Totaalprijs (inclusief BTW) : €1610,12

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou je aanraden de M550 te vervangen door het nieuwere model SSD:

pricewatch: Crucial MX100 512GB

Nog goedkoper ook!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dusty-2011
Jeroenneman schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 00:23:
Ik zou je aanraden de M550 te vervangen door het nieuwere model SSD:

pricewatch: Crucial MX100 512GB

Nog goedkoper ook!
Bedankt voor de tip maar de MX100 hebben ze helaas niet in het assortiment bij Alternate. Ik heb trouwens voor de M500 gekozen, niet de M550. De M500 is een model van vorig jaar. Het 480 GB model van de M500 presteert prima, krijgt goede reviews, en heeft power-loss protection. Indien ze bij Alternate de MX100 hadden had ik daarvoor gekozen, maar de M500 die ze wel in het assortiment hebben is een prima alternatief. Qua prijs scheelt het bijna niks.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

dusty-2011 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 00:30:
[...]

Bedankt voor de tip maar de MX100 hebben ze helaas niet in het assortiment bij Alternate. Ik heb trouwens voor de M500 gekozen, niet de M550. De M500 is een model van vorig jaar. Het 480 GB model van de M500 presteert prima, krijgt goede reviews, en heeft power-loss protection. Indien ze bij Alternate de MX100 hadden had ik daarvoor gekozen, maar de M500 die ze wel in het assortiment hebben is een prima alternatief. Qua prijs scheelt het bijna niks.
De MX100 is gewoon te krijgen bij ALTERNATE :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• dusty-2011
Bedankt voor de tip! Misschien had ik hem eerst over het hoofd gezien? Of misschien was hij eerst niet op voorraad? Want bij de PC-builder kun je alleen producten selecteren die op voorraad zijn. Maar goed, maakt allemaal niet uit. Ik ben nu voor de Crucial MX100 van 512 GB gegaan. 5 euro goedkoper, recenter model met recentere controller, iets betere prestaties, toch een verbetering.

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,62€ 82,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.349,31

Dit kost bij Alternate:

• CPU-koeler
Retail 1 x € 34,99*
• Grafische kaart
• CPU
• Voeding
• Behuizing
• DVD-brander
Zwart 1 x € 19,99*
• Solid State Drive
Crucial MX100 CT512MX100SSD1, 512 GB SSD
Zilver, SATA 600, MLC, Trim 1 x € 189,90*
• Moederbord
• Netwerkadapter
Retail 1 x € 39,99*
• Harde schijf
• Werkgeheugen

• Software
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 9,95*

Totaalprijs (inclusief BTW) : €1605,12

• MK_
  • Niet online

MK_

Waarom eigenlijk een Z-bordje zonder -K CPU?

Verder wel vrij aardig, al zou ik persoonlijk een Powerline nemen i.p.v WiFi, sneller en stabieler.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• dusty-2011
MK1998NL schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:32:
Waarom eigenlijk een Z-bordje zonder -K CPU?

Verder wel vrij aardig, al zou ik persoonlijk een Powerline nemen i.p.v WiFi, sneller en stabieler.
Ik heb voor de meest recente chipset (Z97) gekozen, omdat dat het meest compatible is met de Haswell Refresh connectoren. Ik heb geen -K CPU gekozen omdat ik toch niet ga overclocken.

Een Powerline, wat bedoel je daar mee? Is dat niet meer draadloos? Wij hebben hier nou eenmaal draadloos internet, kabels leggen zit er niet in.

• MK_
  • Niet online

MK_

dusty-2011 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:17:
[...]

Ik heb voor de meest recente chipset (Z97) gekozen, omdat dat het meest compatible is met de Haswell Refresh connectoren. Ik heb geen -K CPU gekozen omdat ik toch niet ga overclocken.
Dan kan H97 ook :)
Een Powerline, wat bedoel je daar mee? Is dat niet meer draadloos? Wij hebben hier nou eenmaal draadloos internet, kabels leggen zit er niet in.
Powerline bestaat uit 2 delen. Ene steek je in het stopcontact bij je router en verbind je met de router. De andere steek je in een stopcontact bij de PC en verbind ke met je PC. Het internet gaat dan via het stroom netwerk.

Waarom trouwens persé Alternate? SiComputers en Azerty foen ook assemblage en zijn vaak goedkoper. Daar zit bolgens mij standaard 2 jaar garantie bij de Assemblage, hoef je dus niet extra aan te schaffen.

• dusty-2011
MK1998NL schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:22:
[...]

Dan kan H97 ook :)

[...]

Powerline bestaat uit 2 delen. Ene steek je in het stopcontact bij je router en verbind je met de router. De andere steek je in een stopcontact bij de PC en verbind ke met je PC. Het internet gaat dan via het stroom netwerk.

Waarom trouwens persé Alternate? SiComputers en Azerty foen ook assemblage en zijn vaak goedkoper. Daar zit bolgens mij standaard 2 jaar garantie bij de Assemblage, hoef je dus niet extra aan te schaffen.
Als ik hier kijk: http://ark.intel.com/nl/p...o-3_70-GHz#@compatibility dan staat Z97 er wel bij als compatible maar H97 niet.

Alternate heeft ook standaard garantie bij de assemblage, maar dat is carry-in garantie, net als bij de andere winkels. Waar ik nu extra voor betaal is on-site garantie. Dat betekent dat ik als een probleem heb ik niet de PC hoef op te sturen naar Alternate en hem een hele tijd kwijt ben. Er zal dan gewoon een monteur langskomen bij mij thuis.

• MK_
  • Niet online

MK_

dusty-2011 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:28:
[...]

Als ik hier kijk: http://ark.intel.com/nl/p...o-3_70-GHz#@compatibility dan staat Z97 er wel bij als compatible maar H97 niet.
Van mij mag je aannemen dat het wel gaat werken hoor, anders kom je maar bij mij zeuren :) Wat ze daar geven zijn Intel bordjes die compatible zijn met die CPU, waarschijnlijk hebben ze dan geen H97 bordje :)

• dusty-2011
MK1998NL schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:32:
[...]

Van mij mag je aannemen dat het wel gaat werken hoor, anders kom je maar bij mij zeuren :) Wat ze daar geven zijn Intel bordjes die compatible zijn met die CPU, waarschijnlijk hebben ze dan geen H97 bordje :)
Ok, ik heb nu de 15 euro goedkopere Gigabyte H97-D3H overwogen. Maar ik ga toch gewoon voor de Z97 kiezen. En wel hierom:
- De H97 mist een SPDIF uitgang. Die heeft de Z97 wel en komt misschien nog eens van pas.
- De testresultaten op http://nl.hardware.info/p...97-d3h#tab:testresultaten en http://nl.hardware.info/p...97-d3h#tab:testresultaten vallen veel gunstiger uit voor de Z97. Bij de performance benchmarks is het een wereld van verschil. De Z97 scoort ontzettend goed, en de H97 is juist heel traag. Ook de testresultaten van de geluidskwaliteit zijn duidelijk in het voordeel van de Z97.

Het lijkt er dus op dat er bij de gigabyte-h97-d3h op bepaalde dingen bezuinigd is, en ik beter voor de iets duurdere (maar nog steeds zeer betaalbare) gigabyte-z97-d3h kan gaan.

Een Powerline ga ik trouwens niet in investeren. Ik heb de luxe-situatie dat ik op ongeveer 3 meter afstand van de router mijn PC ga zetten, met maar 1 houten deur ertussen die gesloten is. Ik heb altijd goede Wifi-ontvangst gehad dus dat verwacht ik nu ook.

[ Voor 10% gewijzigd door dusty-2011 op 08-10-2014 16:01 ]

• dusty-2011
Ik lees nu in een user review van het Gigabyte moederbord: The only thing that slightly irks me but doesn't count as a con really is the placement of the front audio header at the bottom rear of the board. My wire is stretched to the max to reach it. En in een review van de behuizing had ik al gelezen: We also found the front audio header cable to be a bit on the short side as it failed to reach the header on our test motherboard, something we haven't experienced with other cases we've tested. The image below right shows the extent of it's reach , so if your socket is further in you'll be ok, but be warned. Also, don't go thinking you could run it diagonally across the mobo, firstly because it will look ugly, and secondlt because there'll be a dirty great GPU in the way.

Dit zou dus wel een probleem kunnen zijn. Ik heb de front audio aansluiting echt nodig, en met deze combinatie van moederbord en behuizing zou dat er wel eens niet in kunnen zitten. De kabel is waarschijnlijk te kort om aan te kunnen sluiten op het moederbord. Dan moet ik toch maar voor een andere behuizing gaan. Dan wordt het toch de behuizing van de BBG: Fractal Design Define R4 Pearl Black. Die is bij Alternate in ieder geval zeer gunstig geprijsd, laagste prijs van Nederland op 10 cent na.

De Fractal Design Define R4 Pearl Black behuizing is bij Alternate enkele euro's goedkoper dan de Corsair behuizing? Dan ben ik toch gek als ik voor de Corsair ga? De Fractal Design behuizing heeft betere reviews. Enige nadeel van de Fractal Design was de felle LED aan de voorzijde, maar ik zal vragen of ze die niet kunnen aansluiten, als dat niet kan dan leg ik er wel een klein doekje over, bijvoorbeeld een brillendoekje.

De grafische kaart die ik geselecteerd heb heeft een lengte van 280mm, en past prima in de Fractal Design behuizing zonder dat er een HDD-kooi uit hoeft. De CPU-koeler heeft een hoogte van 160mm en past dus prima in de behuizing met een max hoogte voor de CPU-koeler van 170mm.

Verdere pluspunten van de Fractal Design behuizing zijn twee USB 2.0 aansluitingen aan de voorzijde die de Corsair behuizing miste. Verder heeft de behuizing een fan controller, die is waarschijnlijk niet nodig (kan via de bios het moederbord de fans laten regelen) maar toch mooi meegenomen. Weet iemand hoe zo'n fan controller samenwerkt met het bios? Kun je de fan controller ook gewoon uitzetten en de fans via het bios laten regelen?

[ Voor 9% gewijzigd door dusty-2011 op 08-10-2014 16:38 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

dusty-2011 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:35:
Bla bla bla :)

Weet iemand hoe zo'n fan controller samenwerkt met het bios? Kun je de fan controller ook gewoon uitzetten en de fans via het bios laten regelen?
Nee, dat kan niet. Je kan de fans of verbinden met de fancontroller, of met je moederbord.

• dusty-2011
MK1998NL schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:42:
[...]

Nee, dat kan niet. Je kan de fans of verbinden met de fancontroller, of met je moederbord.
Waar zit die fan controller precies? Is die gemakkelijk toegankelijk zonder de behuizing open te hoeven maken?

Wat raden jullie aan, fans aansluiten op moederbord? Dan kunnen ze wel preciezer worden aangestuurd. Het moederbord dat ik geselecteerd heb heeft in ieder geval 4-pins aansluitingen, dus PWM is mogelijk. De fans kunnen dus op basis van de temperatuur worden aangestuurd door het moederbord, daar heb ik extra op gelet.

[ Voor 20% gewijzigd door dusty-2011 op 08-10-2014 16:52 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-03 16:25

aap

dusty-2011 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:35:
Enige nadeel van de Fractal Design was de felle LED aan de voorzijde, maar ik zal vragen of ze die niet kunnen aansluiten, als dat niet kan dan leg ik er wel een klein doekje over, bijvoorbeeld een brillendoekje.
En anders trek je het stekkertje toch zelf los? Kun je zonder gereedschap in twee minuten doen: twee duimschroeven losdraaien, zijkant eraf schuiven, kabeltjes lostrekken en zijkant weer vastzetten. Je moet alleen even in de handleiding kijken dat je de goede kabeltjes lostrekt.

Ik vind de LED overigens helemaal niet storend. Maar misschien als je in een donkere grot woont waar die LED het enige lichtpuntje is, dat het wel te fel kan lijken 8)
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat ik in één oogopslag kan zien of mijn PC aan staat.
Waar zit die fan controller precies? Is die gemakkelijk toegankelijk zonder de behuizing open te hoeven maken?
Achter het deurtje rechtsboven. Kun je dus zonder de behuizing te openen verzetten. Maar in de praktijk stel je dat een keer in en blijf je er van af. Als je voorziet dat je het wilt aanpassen aan de belasting van de computer, kun je ze beter op het moederbord aansluiten.
Wat raden jullie aan, fans aansluiten op moederbord? Dan kunnen ze wel preciezer worden aangestuurd. Het moederbord dat ik geselecteerd heb heeft in ieder geval 4-pins aansluitingen, dus PWM is mogelijk. De fans kunnen dus op basis van de temperatuur worden aangestuurd door het moederbord, daar heb ik extra op gelet.
Maakt op zich niet zoveel uit. Ik zet ze altijd op de fancontroller, zodat ze met constante (lage) snelheid draaien. Op die manier ben je niet afhankelijk van waar je mobo de temperatuur meet. Zodat je fans niet stilvallen omdat je CPU het rustig heeft terwijl te GPU staat te stampen.

[ Voor 37% gewijzigd door aap op 08-10-2014 17:10 ]

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-03 15:15
aap schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:03:
[...]

En anders trek je het stekkertje toch zelf los? Kun je zonder gereedschap in twee minuten doen: twee duimschroeven losdraaien, zijkant eraf schuiven, kabeltjes lostrekken en zijkant weer vastzetten. Je moet alleen even in de handleiding kijken dat je de goede kabeltjes lostrekt.

Ik vind de LED overigens helemaal niet storend. Maar misschien als je in een donkere grot woont waar die LED het enige lichtpuntje is, dat het wel te fel kan lijken 8)
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat ik in één oogopslag kan zien of mijn PC aan staat.

[...]

Achter het deurtje rechtsboven. Kun je dus zonder de behuizing te openen verzetten. Maar in de praktijk stel je dat een keer in en blijf je er van af. Als je voorziet dat je het wilt aanpassen aan de belasting van de computer, kun je ze beter op het moederbord aansluiten.

[...]

Maakt op zich niet zoveel uit. Ik zet ze altijd op de fancontroller, zodat ze met constante (lage) snelheid draaien. Op die manier ben je niet afhankelijk van waar je mobo de temperatuur meet. Zodat je fans niet stilvallen omdat je CPU het rustig heeft terwijl te GPU staat te stampen.
Had ik niet een keer gelezen dat Alternate zo'n sticker-onding opplakt zodat je je PC niet kan openen zonder de garantie kwijt te raken :( 7(8)7 :F |:( ?

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
ColonelPhantom schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:13:
[...]

Had ik niet een keer gelezen dat Alternate zo'n sticker-onding opplakt zodat je je PC niet kan openen zonder de garantie kwijt te raken :( 7(8)7 :F |:( ?
Wat in strijd is met de wet.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• dusty-2011
ColonelPhantom schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:13:
[...]

Ik heb contact opgenomen met Alternate, dit was hun reactie:

Geachte heer ####,

Bedankt voor uw email.

Het klopt in deze dat de assemblagesystemen van Alternate verzegeld worden met een garantiesticker.
Maar er bestaat wel een mogelijkheid dat u het systeem toch opent om deze te controleren, schoon te maken of onderdelen bij te bouwen.
Alleen vragen wij u dan wel even contact op te nemen met de klantenservice zodat hiervan een aantekening in ons systeem gemaakt kan worden.

Ik hoop u in deze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

####
Alternate Nederland Klantenservice

Ik denk dat veel Tweakers hier niet tevreden mee zouden zijn, maar ik denk dat ik er maar genoegen mee neem. Ik ben niet iemand die vaak een PC openmaakt, mijn laptop van vijf jaar oud heb ik nooit opengemaakt, en de PC die ik daarvoor had is één keer opengemaakt door een monteur, en niet door mijzelf. Als ik de PC toch wil openmaken zal ik wel even e-mailen naar de klantenservice. En als er iets kapot is dan laat ik wel een monteur langskomen, ik betaal toch al extra voor de 2 jaar on-site garantie.

Het is niet zo dat het bij andere winkels allemaal wel perfect is. Kijk maar eens op de Azerty site, wat ze daar allemaal schrijven over de assemblage service, heel veel PC's worden in schandalige staat afgeleverd. Of kijk eens naar de Azerty shopreviews, laatst klaagde iemand nog dat de grafische kaart helemaal niet aangesloten was en los in de kast lag. Dat soort reviews zijn voor mij aanleiding om niet bij Azerty te bestellen.

Wat is volgens jullie dan wel de ideale winkel?

Ik heb nu de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 175,90€ 175,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.367,26

De kosten bij Alternate zijn met 2 euro gestegen door nu voor de Fractal Design behuizing te kiezen. Daar krijg ik dan wel de behuizing voor die hier door zowat iedereen wordt aangeraden. De kosten zijn nu:

• CPU-koeler
Retail 1 x € 34,99*
• Grafische kaart
• CPU
• Voeding
• Behuizing
Fractal Design Define R4 Black Pearl, behuizing
Zwart, USB 3.0, Retail 1 x € 94,90*
• DVD-brander
Zwart 1 x € 19,99*
• Solid State Drive
• Moederbord
• Netwerkadapter
Retail 1 x € 39,99*
• Harde schijf
• Werkgeheugen

• Software
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 9,95*

Totaalprijs (inclusief BTW) : €1607,12

• MK_
  • Niet online

MK_

Alternate kan prima, dus als je het daar wil bestellen: waarom niet?

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-03 15:15
Je PC is natuurlijk het best door jezelf te assembleren :+. Maar zonder gekheid, ik heb gehoord dat Afuture wel goede assemblage heeft.

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• dusty-2011
MK1998NL schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:22:

Net even bij SiComputers gekeken. Daar was het echt niet beter dan bij Alternate. Even op een rijtje zetten:

-SiComputers vraagt 30 euro om Windows te installeren, dit kun je eventueel weglaten, kan je dan maar beter zelf doen.
-Voor uitgebreide assemblage vragen ze 60 euro, dit is an sich nog een redelijke prijs maar ze leveren géén garantie erbij (je hebt alleen garantie op de componenten, dan moet je zelf uitzoeken wat er kapot is en dan dat kapotte component naar hen opsturen). Je kunt voor basisassemblage van 45 euro kiezen maar dan geven ze zelf al min of meer toe om hem niet met zorg in elkaar te zetten.
-Wil je een up to date bios, betaal je nog eens €10,16 bij.
-Voor 2 jaar carry-in systeem garantie (type garantie waarbij je de hele PC moet opsturen) vragen ze € 101,68. Bij Alternate zit dit standaard inbegrepen in de assemblageprijs, en betaal je alleen extra voor de garantie waarbij een monteur bij je thuis de problemen komt oplossen.

Al met al ben ik bij SiComputers een stuk duurder uit omdat de garantie heel duur is, en het is maar carry-in garantie. Ik ga dus zeker niets bij hen bestellen.
Alternate kan prima, dus als je het daar wil bestellen: waarom niet?
Daar ga ik de PC denk ik ook vandaag of morgen bestellen. Ik wou hem eigenlijk vorige week al bestellen, maar heb sindsdien nog veel veranderd aan het systeem. Dus ik ben blij dat ik nog even gewacht heb. Maar nu wordt het tijd om te gaan bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door dusty-2011 op 08-10-2014 22:23 ]

• dusty-2011
ColonelPhantom schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:16:
Je PC is natuurlijk het best door jezelf te assembleren :+. Maar zonder gekheid, ik heb gehoord dat Afuture wel goede assemblage heeft.
Afuture.nl heeft zo'n onduidelijke site, ik kan nergens vinden hoe je daar een systeem samenstelt en laat assembleren. Is dat überhaupt wel mogelijk daar?
De kant-en klare systemen van Afuture zijn echt veel te duur voor wat je krijgt, zie bijv: https://afuture.nl/productview.php?productID=2336457 Maar een 1 TB harde schijf en 64 GB SSD, maar een matige grafische kaart met maar 1 GB VRAM (schandalig), zeer oude chipset (H81), geen WLAN, etc. etc., en wel vrolijk de hoofdprijs vragen van € 1.411,60. Echt schandalig vind ik dat.

• MK_
  • Niet online

MK_

dusty-2011 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:33:
[...]

Afuture.nl heeft zo'n onduidelijke site, ik kan nergens vinden hoe je daar een systeem samenstelt en laat assembleren. Is dat überhaupt wel mogelijk daar?
De kant-en klare systemen van Afuture zijn echt veel te duur voor wat je krijgt, zie bijv: https://afuture.nl/productview.php?productID=2336457 Maar een 1 TB harde schijf en 64 GB SSD, maar een matige grafische kaart met maar 1 GB VRAM (schandalig), zeer oude chipset (H81), geen WLAN, etc. etc., en wel vrolijk de hoofdprijs vragen van € 1.411,60. Echt schandalig vind ik dat.
Pre-build noemen ze zoeits. En marketing. Super slecht, maar met een i7 dus is het 2000 euro waard. Maar voor jou maken we een mooi prijsje, €1400 :) Marketing noemen ze dat. En spijtig genoeg trappen mensen er nog in ook.

• Robbedem
Bij Afuture kan je assemblage toevoegen vanuit het winkelkarretje.

• dusty-2011
De Cooler Master Hyper 412S weegt 614 gram, dat is op zich niet zo heel veel, aangezien er zat koelers zijn die 800 gram wegen of zelfs een kilo. Maar de Gigabyte site geeft als weight limit 450g op? Zie: http://www.gigabyte.co.nl...ge.aspx?fid=2832&pid=5103

Is het volkomen veilig om deze weight limit iets te overschrijden met de 412S? Het moederbord in de BBG had ook een weight limit van 450g (zie: http://www.gigabyte.co.nl...ge.aspx?fid=2832&pid=4594) en die werd ook overschreden met de geselecteerde koeler (de Hyper 212 EVO weegt 574 gram, 40 gram minder dan de 412S, niet veel minder dus).

Ik heb gelezen dat een klein beetje extra gewicht niet zo'n probleem is zo lang de koeler met een fatsoenlijke backplate wordt geleverd. En de 412S wordt geleverd met zowel een Intel als een AMD backplate. Dus het zal wel geen probleem zijn?

• dusty-2011
Ik heb via Newegg een lijstje gevonden met koelers die minder dan 450 gram wegen: http://www.newegg.com/Pro...0than%20or%20equal%20450g

Hier zitten ook nog eens goede koelers bij, die goed koelen, niet groot zijn, en stil zijn. Ik denk dat ik voor de Zalman CNPS8900-Quiet ga. Zie:
https://www.alternate.nl/...oduct/980230?event=search
http://nl.hardware.info/p...s8900-quiet#tab:overzicht
http://www.tomshardware.c...ink-mini-itx,3639-22.html
Bij Tom's Hardware komt de Zalman als allerbeste uit de test voor compacte systemen. Ze loven de stilte en de goede koelprestaties. Er is nog een Italiaanse review die ook positief is: http://www.hwlegend.com/c...s8900-quiet.html?start=16

Bij Tom's Hardware is de Zalman prima in staat om een i7 overclocked naar 4 Ghz te koelen, dan moet mijn i5 op 3.3 Ghz ook wel lukken. De 412S had zeer waarschijnlijk mijn moederbord niet beschadigd, maar om helemaal geen risico te lopen ga ik toch maar voor de ongeveer even stille maar compactere en lichtere Zalman. Die is ook nog eens 2 euro goedkoper bij Alternate, ik moet toch op de kleintjes letten.

De hele configuratie is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 175,89€ 175,89
1Zalman CNPS8900 Quiet€ 31,50€ 31,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.370,80

Ik ga denk ik morgen de PC bestellen bij Alternate, het heeft nu lang genoeg geduurd. De kosten bij Alternate zijn nu:

• CPU-koeler
Zalman CNPS8900 Quiet, Actieve CPU koeler
PWM-aansluiting, Retail 1 x € 32,99*
• Grafische kaart
• CPU
• Voeding
• Behuizing
• DVD-brander
Zwart 1 x € 19,99*
• Solid State Drive
• Moederbord
• Netwerkadapter
Retail 1 x € 39,99*
• Harde schijf
• Werkgeheugen

• Software
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 9,95*

Totaalprijs (inclusief BTW) : €1605,12

[ Voor 93% gewijzigd door dusty-2011 op 09-10-2014 01:07 ]

• aap

aap

dusty-2011 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:08:
[...]

Ik heb contact opgenomen met Alternate, dit was hun reactie:

Geachte heer ####,

Bedankt voor uw email.

Het klopt in deze dat de assemblagesystemen van Alternate verzegeld worden met een garantiesticker.
Maar er bestaat wel een mogelijkheid dat u het systeem toch opent om deze te controleren, schoon te maken of onderdelen bij te bouwen.
Alleen vragen wij u dan wel even contact op te nemen met de klantenservice zodat hiervan een aantekening in ons systeem gemaakt kan worden.
Dit is toch van de zotte?

Dat is net alsof je een auto koopt maar je de dealer moet bellen als je de motorkap wilt openmaken om de olie te peilen of een lamp te vervangen.

In PC-analogie: als je wilt checken of er stof in je systeem zit of wat geheugen wilt bijprikken, dan heb toestemming van Alternate nodig. En nu zeg je: dat soort dingen doe ik toch niet zelf. Maar misschien biedt een handige buurman aan dat voor je te doen en dan moet je toch weer eerst Alternate gaan bellen.

Die voorwaarden van Alternate houden overigens geen stand, want ze zijn onredelijk jegens de consument, maar ik zou uberhaupt niet het risico willen lopen in discussie te moeten gaan met een leverancier die zulke voorwaarden aan zijn klanten oplegt, want dat zegt al veel over hun klantgerichtheid.

Just my 2 cents.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Het is inderdaad idioot. Maar in dit geval zeggen ze: de klant is geen koning, dus als je niet doet wat we zeggen dan helpen we je niet. Dat schijnt volgens de wet niet te mogen, maar tja.. Wat doe je er aan? De beste optie is nu (denk ik) iemand die je kent (of een tweaker in de buurt) vragen of die 'm in elkaar wil zetten, scheelt ook weer centjes. Ik zou het gratis doen. Maar een klein fooitje (al is het maar een paar cent voor het gebaar ;)) is natuurlijk altijd aardig.

[ Voor 15% gewijzigd door Pwuts op 09-10-2014 08:00 ]

¯\_(ツ)_/¯

• dusty-2011
aap schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 07:47:
[...]

Dit is toch van de zotte?

Dat is net alsof je een auto koopt maar je de dealer moet bellen als je de motorkap wilt openmaken om de olie te peilen of een lamp te vervangen.

In PC-analogie: als je wilt checken of er stof in je systeem zit of wat geheugen wilt bijprikken, dan heb toestemming van Alternate nodig. En nu zeg je: dat soort dingen doe ik toch niet zelf. Maar misschien biedt een handige buurman aan dat voor je te doen en dan moet je toch weer eerst Alternate gaan bellen.

Die voorwaarden van Alternate houden overigens geen stand, want ze zijn onredelijk jegens de consument, maar ik zou uberhaupt niet het risico willen lopen in discussie te moeten gaan met een leverancier die zulke voorwaarden aan zijn klanten oplegt, want dat zegt al veel over hun klantgerichtheid.

Just my 2 cents.
De garantiesticker / garantiezegel kun je maar één keer verbreken, en dan is 'ie voorgoed kapot. Dus één keer toestemming vragen (kan gewoon met een e-mailtje, je hoeft niet eens te bellen) om de inhoud van de PC te controleren of schoon te maken en dan is 'ie verbroken. Kun je daarna zo vaak de PC openmaken als je zelf wilt, zonder dat Alternate er ooit achterkomt. Dus zo erg is het allemaal nog niet.

De andere winkels bieden helaas niet wat ik wil. Zo ontbreken bepaalde dingen in hun assortiment (zoals de grafische kaart, of de CPU-koeler) die ik toch graag wil hebben. Ook bieden de andere winkels geen on-site garantie aan. Verder ben je bij een winkel als SiComputers gewoon veel duurder uit, aangezien ze voor 2 jaar carry-in garantie al meer dan 100 euro vragen. Houdt dat trouwens juridisch wel stand? Lijkt mij dat je als consument als je een complete PC bestelt dan ook automatisch 2 jaar carry-in garantie moet hebben op de complete PC, toch? Oplichterspraktijken van SiComputers.
Van Azerty heb ik helaas teveel slechte verhalen gehoord over hun assemblage.

• Robbedem
Misschien is de carry-in garantie bij SiComputers bedoeld voor mensen die componenten bestellen en de PC zelf in elkaar zetten? Mss moet je ook eens een mail sturen. ;)

deze koelers zijn onderling min of meer uitwisselbaar: Cooler Master Hyper 212 EVO en Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
De meeste winkels hebben wel een van de twee.
De Cooler Master Hyper 412S is ook nog OK: iets stiller bij idle, maar koelt wel minder goed en is duurder. (persoonlijk zou ik voor een van de eerste twee gaan)

[ Voor 63% gewijzigd door Robbedem op 09-10-2014 15:08 ]

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-03 16:55
Is het geen idee om te kijken of er een Tweaker bij je in de buurt woont die bereid is om samen met jou het systeem te bouwen? Ik heb gisteren zelf nog mijn nieuwe systeem in elkaar gezet. Het is zeker niet zo moeilijk als het klinkt. In het uitzoeken van je onderdelen zit meer werk ;)

Het geeft veel meer voldoening om het zelf te doen en het bespaard je ook mooi nog wat geld.

Ik heb nu dit systeem, wat best wel overeenkomt met jouw eisen volgens mij?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 304,85€ 304,85
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 369,-€ 369,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 95,-€ 95,-
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 207,95€ 207,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 69,95€ 69,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,32€ 13,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.425,42

Alle onderdelen (op de videokaart na) komen van Megekko.nl en zijn dinsdag besteld en woensdag bezorgd. De videokaart had ik maandag bij Afuture besteld(met contant betalen) en kon ik dinsdag al afhalen.

Heb gisteren enkele uurtjes AC:Black Flag gedaan. Echt een verbazingwekkend snel systeem dit. Misschien iets om over na te denken? Of als je nog vragen over onderdelen ofzo hebt dan hoor ik het graag :)

Succes met je build!

• dusty-2011
mathijs55 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:12:
Is het geen idee om te kijken of er een Tweaker bij je in de buurt woont die bereid is om samen met jou het systeem te bouwen? Ik heb gisteren zelf nog mijn nieuwe systeem in elkaar gezet. Het is zeker niet zo moeilijk als het klinkt. In het uitzoeken van je onderdelen zit meer werk ;)

Het geeft veel meer voldoening om het zelf te doen en het bespaard je ook mooi nog wat geld.

Ik heb nu dit systeem, wat best wel overeenkomt met jouw eisen volgens mij?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 304,85€ 304,85
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 369,-€ 369,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 95,-€ 95,-
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 207,95€ 207,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 69,95€ 69,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,32€ 13,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.425,42

Alle onderdelen (op de videokaart na) komen van Megekko.nl en zijn dinsdag besteld en woensdag bezorgd. De videokaart had ik maandag bij Afuture besteld(met contant betalen) en kon ik dinsdag al afhalen.

Heb gisteren enkele uurtjes AC:Black Flag gedaan. Echt een verbazingwekkend snel systeem dit. Misschien iets om over na te denken? Of als je nog vragen over onderdelen ofzo hebt dan hoor ik het graag :)

Succes met je build!
Dat is inderdaad een heel mooi systeem. Wat opmerkingen: processor is een beetje duur, maar wel toekomstbestendig natuurlijk, SSD zou mij net wat te klein zijn, harde schijf zou me echt te klein zijn, moederbord is an sich prima maar ik heb toch wat slechte dingen gehoord over de bijgeleverde software (waaronder de software van Killer), 8GB geheugen is an sich prima maar ik heb nu voor 16 GB gekozen, je hebt geen Windows erbij gezet en dat heb ik wel nodig.
Conclusie, je hebt een mooi systeem samengesteld, maar ik heb weer net iets andere keuzes gemaakt.

Ik woon echt een beetje in een uithoek van het land, in de buurt van Roermond (Midden-Limburg), dus ik denk dat 99% van de tweakers sowieso te ver weg woont. Verder heb ik er absoluut wel vertrouwen in dat een tweaker het voor me in elkaar zou kunnen zetten, maar dan heb ik nergens garantie op het complete systeem. Dus als de computer dan op een dag niet meer wil opstarten, en ik weet niet waaraan het ligt, dan heb ik pech. Als ik hem bij Alternate bestel en voor on-site garantie kies, dan bel ik hen gewoon op, en zijn ze verplicht om een monteur langs te sturen, daar heb ik immers voor betaald. Dat geeft toch een stukje gemak en gemoedsrust.

Overigens denk ik dat een groot gedeelte van de tweakers wel handig genoeg is om zelf te bepalen welk onderdeel van de PC kapot is en daar dan een RMA voor in te dienen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf weinig elektronische en technische kennis heb (en weinig IT-kennis), en bijna geen kennis van de interne componenten van een PC. Ik heb ook geen IT-opleiding of technische opleiding genoten, ik heb in 2013 een (bedrijfs)economische masteropleiding afgerond. Voor de geïnteresseerden, ik heb al verschillende tijdelijke banen gehad, dus daarom heb ik ook geld om een PC te kopen, maar ik ben nog op zoek naar vast werk.

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-03 16:55
Hdd heb ik met opzet wat op bespaard, heb hier al een 4x2TB nas staan ;)
Processor zat ik inderdaad over te twijfelen. Uiteindelijk toch voor de i7 gekozen met name vanwege de hogere kloksnelheid en misschien wat futureproof.

8GB is voor nu ruim voldoende, zeker als je ook nog 2 bankjes vrij hebt hoef je er niet direct 16GB in te doen. De reden dat ik Windows eruit heb gelaten is omdat mijn MSDNAA account nog werkt en het dus gratis en legaal kan downloaden. In de prijs van mijn systeem zit echter wel een monitor van 200 euro bij in ;)

Ik ben juist met opzet van de laatste generatie moederborden van Gigabyte afgestapt. Dit omdat een vriend van mij er 1 van had gekocht, volgens mij het type wat jij in je lijst heb staan, en heel veel problemen heeft met de Pcie 3.0 in combinatie met zijn videokaart. Hier schijnt het internet ook vol van te staan. Ik installeer van alle onderdelen altijd alleen de benodigde drivers en verder geen software. Dus over de software van Killer kan ik helaas niks zeggen ;)

Maargoed jij hebt verder ook een mooi lijstje klaar staan al heeft iedereen op elk systeem zijn eigen voorkeur en opmerkingen.

Ik zou als ik jou was nog even goed naar je HDD kijken, die krijgt namelijk behoorlijk veel slechte reviews ivm levensduur en geluidsproductie. Tevens zou ik nog even goed googlen op het moederbord.

In elke uithoek van Nederland wonen wel Tweakers hoor. Maar als jij je zekerder voelt bij de garantie van een winkel (waar je wel goed de voorwaarden ed moet lezen) dan moet je daar zeker voor gaan. Die onsite garantie van Alternate wordt weer uitbesteed aan DigiProfs.. Daar heb ik verder geen ervaring mee.

• dusty-2011
Robbedem schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:05:
Misschien is de carry-in garantie bij SiComputers bedoeld voor mensen die componenten bestellen en de PC zelf in elkaar zetten? Mss moet je ook eens een mail sturen. ;)

deze koelers zijn onderling min of meer uitwisselbaar: Cooler Master Hyper 212 EVO en Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
De meeste winkels hebben wel een van de twee.
De Cooler Master Hyper 412S is ook nog OK: iets stiller bij idle, maar koelt wel minder goed en is duurder. (persoonlijk zou ik voor een van de eerste twee gaan)
Nee, bij SiComputers zit er gewoon geen garantie inbegrepen bij de assemblage. Garantie bijkopen is ook véél duurder dan de assemblage zelf.

Qua koeler heb ik nu voor de ZALMAN CNPS8900 Quiet gekozen. Die zou een CPU met een TDP van 90W heel goed en stil moeten kunnen koelen. Dit is hier op Tweakers een wat minder bekende koeler, maar daarom niet meteen slechter. Bij de user reviews komt af en toe naar voren dat de koeler een RAM-slot blokkeert, of een PCIe slot voor de grafische kaart blokkeert, maar die problemen komen alleen voor bij mITX moederborden en uATX moederborden. Ik heb een ATX moederbord en daar zal de koeler niets blokkeren, omdat hij ook helemaal niet zo groot is. Zie bijvoorbeeld dit citaat: "Not a con, just an oversight on my part. my server had plaenty of clearance room being a standard ATX but I have to get low profile RAM for the HTPC being a micro-atx with slots closer to the cpu." Dus bij een micro ATX-moederbord (dat smaller is met de RAM-slots dichter op de CPU) kun je in de problemen raken, maar bij een normaal ATX-bord niet.

Als ik de testresultaten vergelijk, dan koelt de 412S wel iets beter, maar dat heb ik niet nodig zolang ik niet ga overclocken, toch? Testresultaten: http://nl.hardware.info/p...-quiet#tab:testresultaten
http://nl.hardware.info/p...r-412s#tab:testresultaten

De Tcase (maximale temperatuur CPU die die veilig aankan voor 24 uur per dag) van de i5-4590 is 72.72°C. De Zalman heeft bij 160W nog 69,9 °C. Hoeveel Watt kan een i5-4590 eigenlijk verbruiken? De TDP is 84 watt. En daar staat als beschrijving bij: Thermal Design Power (TDP) represents the near maximum power a product can draw for a thermally significant period while running commercially available software. De Zalman houdt bij 80W de processor mooi op 44,9 °C. Prima toch?

• dusty-2011
mathijs55 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:55:

Ik ben juist met opzet van de laatste generatie moederborden van Gigabyte afgestapt. Dit omdat een vriend van mij er 1 van had gekocht, volgens mij het type wat jij in je lijst heb staan, en heel veel problemen heeft met de Pcie 3.0 in combinatie met zijn videokaart. Hier schijnt het internet ook vol van te staan. Ik installeer van alle onderdelen altijd alleen de benodigde drivers en verder geen software. Dus over de software van Killer kan ik helaas niks zeggen ;)

Maargoed jij hebt verder ook een mooi lijstje klaar staan al heeft iedereen op elk systeem zijn eigen voorkeur en opmerkingen.

Ik zou als ik jou was nog even goed naar je HDD kijken, die krijgt namelijk behoorlijk veel slechte reviews ivm levensduur en geluidsproductie. Tevens zou ik nog even goed googlen op het moederbord.
Kun je misschien wat linkjes geven over de problemen mijn Gigabyte moederbord? Ik heb veel verschillende google-termen gebruikt maar kan niks vinden. Ik kan niets vinden over problemen met grafische kaarten, of PCIe 3.0 problemen. Weet je zeker dat dat met het moederbord van mij is en niet met een ander?

De harde schijf is het enige waar ik nog geen reviews van heb gelezen. Ik ging er vanuit dat die wel goed was, aangezien die uit de best buy guide komt? Welke 3TB harde schijf zou dan beter zijn?

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik woon in Zuid-Limburg :)

Systeem is zeker niet slecht naamgenoot *O* (alleen het ik 1 meer T in mijn naam >:))

Al is een i7 voor gaming vrij overkill. Voor photoshop aan de andere kant is er wel voordeel uit te hale. Als bordje was een Gigabyte Z97X Gaming 5 interessant geweest, ietsjes overkill PSU, waar in een Fractal trouwens een niet-modulaire handiger is. Maar goed, dat zijn kleine detail, je hebt overall een mooi systeem :)
http://gathering.tweakers...ist_messages/1595215]Psst :*)
dusty-2011 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:33:
[...]
Kun je misschien wat linkjes geven over de problemen mijn Gigabyte moederbord? Ik heb veel verschillende google-termen gebruikt maar kan niks vinden. Ik kan niets vinden over problemen met grafische kaarten, of PCIe 3.0 problemen. Weet je zeker dat dat met het moederbord van mij is en niet met een ander?
Spijtig genoeg komt dit wel eens voor met de G1.Sniper B5, al is de kans zeer klein en ligt het vaak aan de GPU zelf.
De harde schijf is het enige waar ik nog geen reviews van heb gelezen. Ik ging er vanuit dat die wel goed was, aangezien die uit de best buy guide komt? Welke 3TB harde schijf zou dan beter zijn?
Toshiiiiiibaaaa!!!

• dusty-2011
Die Toshiba schijf presteert bij een review op Hardware.info heel goed, en de geluidsproductie is op een haar na hetzelfde als die van de Seagate (ongeveer 1dB hoger bij load). Het lijkt erop dat je bij de Seagate pech kunt hebben en een Chinees exemplaar kunt krijgen i.p.v. een Thais. Dan ga ik toch maar voor de gelijkgeprijsde Toshiba denk ik, bedankt voor de tip!

Over de Toshiba zijn ook wel negatieve verhalen te vinden, maar dat geldt voor iedere harde schijf denk ik, er is nou eenmaal een bepaalde failure rate bij iedere schijf. Maar bij deze Toshiba schijf zou de failure rate erg laag liggen, zie: desert spider in 'nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst' Lees het artikel zelf maar eens door: nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst Seagate schijven zouden het allerslechtste scoren bij betrouwbaarheid, en Hitachi juist heel goed (de nieuwe Toshiba schijven zijn allemaal Hitachi schijven).

Ik heb nu de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 364,-€ 364,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,51€ 87,51
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,-€ 86,-
1Crucial MX100 512GB€ 177,95€ 177,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.370,20

Dit kost bij Alternate:

• CPU-koeler
• Grafische kaart
• CPU
• Voeding
• Behuizing
• DVD-brander
Zwart 1 x € 19,99*
• Solid State Drive
• Moederbord
• Netwerkadapter
Retail 1 x € 39,99*
• Harde schijf
Toshiba DT01ACAxxx, 3 TB harde schijf
SATA 600, DT01ACA300, Advanced Format, Retail 1 x € 97,90*
• Werkgeheugen

• Software
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 9,95*

Totaalprijs (inclusief BTW) : €1604,12

[ Voor 81% gewijzigd door dusty-2011 op 09-10-2014 17:39 ]

• jorisvdelsen
Als je nog veel waarde hecht aan dat Backblaze onderzoek is dit verplichte kost.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• dusty-2011
jorisvdelsen schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:06:
Als je nog veel waarde hecht aan dat Backblaze onderzoek is dit verplichte kost.
Bedankt voor de link maar ik ga gewoon voor de Toshiba. Die Toshiba presteert goed en maakt niet veel geluid. Hopelijk is hij ook betrouwbaar, time will tell.

• dusty-2011
Ik ga toch voor een 650W voeding: de Cooler Master V650 Semi-Modular. De reden hiervoor is simpel, ik heb graag een erg stil systeem dat ook onder het gamen stil blijft. De grafische kaart is heel stil, de CPU-koeler is ook heel stil, en de behuizing is heel stil. Maar de voeding begint toch wat geluid te maken zodra je hem meer dan 60% belast. Dus ik wil hem eigenlijk niet meer dan 60% belasten. 60% van 550W is 330W, dat is toch wat krap. 60% van 650W is 390W, dat zal wel lukken.

Het is nou eenmaal zo dat een voeding de eerste 50 tot 60% van zijn max vrij stil kan leveren, maar daarna exponentieel meer geluid gaat maken. Dus dat exponentiële deel van de grafiek kun je het beste niet gebruiken, toch? Mijn redenatie staat ook op zat internetsites uitgelegd, bijvoorbeeld op deze: http://www.silverstonetek...nt.php?area=&tid=wh10_005

Een 650W voeding zal als het systeem idle staat net een tikkeltje minder efficiënt zijn, maar wel nog ruim efficiënt genoeg schat ik zo in. Het voordeel van een stillere werking weegt voor mij dan zwaarder dan de efficiëntie als het systeem idle staat.

Hier nog een review van de 550W voeding: http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/6.html
Zoals je kunt zien kun je de 550W voeding echt duidelijk horen als je 400W van hem vraagt, dan produceert hij zo'n 46 dB(A). (Hier moet ik wel bij opmerken dat de ambient temperature vrij hoog is [tussen de 38 en 46 graden Celsius], is het koel in je systeemkast dan zal de voeding ook minder herrie maken). Dat zou dan zeker weten de luidruchtigste component in mijn computer zijn. De 650W voeding zal 400W echt een stuk stiller kunnen leveren.

Nog een voordeel van de 650 W voeding is dat hij max 54A over de 12v line kan sturen, tegen max 45A voor de 550W voeding. Een high end graphics card zoals de GTX 980 heeft minimaal 42A nodig over de 12v line, dus dan push je de 550W voeding aan z'n limiet. De GTX 970 heeft wat minder A nodig gelukkig, maar een betere voeding kan geen kwaad.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 364,-€ 364,-
1Crucial MX100 512GB€ 177,95€ 177,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.376,20

De kosten bij Alternate zijn met 7 euro gestegen, maar dat heb ik wel over voor een stiller systeem:

• CPU-koeler
• Grafische kaart
• CPU
• Voeding
Cooler Master V650 Semi-Modular, 650 Watt voeding
Zwart, 2x PCIe, Kabel-management 1 x € 89,90*
• Behuizing
• DVD-brander
Zwart 1 x € 19,99*
• Solid State Drive
• Moederbord
• Netwerkadapter
Retail 1 x € 39,99*
• Harde schijf
• Werkgeheugen

• Software
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 9,95*

Totaalprijs (inclusief BTW) : €1611,12

Verwijderd

àls je al een lijstje uit een winkel wilt plaatsen (wat eigenlijk niet de bedoeling is, maar dit is wellicht een uitzondering). Maak dan ff een screenshotje van een nette tabel oid, want dit is natuurlijk een hoop woorden en cijfers waar niemand wat aan heeft.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Je systeem zal tijdens gamen 265-300 Watt verbruiken:
GTX 970: 165~ Watt
i5 4690K en rest van systeem: 100~ Watt
= 265-300W

bron:
http://www.techpowerup.co.../GTX_970_STRIX_OC/23.html
http://www.bit-tech.net/h...el-core-i5-4690k-review/6 (gemeten van de muur, dus moet de efficiency er nog af) (Yup, is zelf nog de sterkere i5 variant)

Persoonlijk zou ik hem niet laten assembleren bij Alternate, die sealen hem en als je het open doet dan verlies je je garantie (of je moet een mailtje doen om te vragen, maar waarom in vredesnaam..)
De reviews op tweakers zijn niet goed voor After sales: http://tweakers.net/shopr...te-nederland/shopreviews/

Zelf zou ik het bij Afuture laten doen, wat ik al 2 keer gedaan heb trouwens :P
Assemblage foto's:
(2013) http://tweakers.net/ext/f/Xzrn1sBzxiMJGgrbFHZpZ8t6/full.jpg
(2012) http://tweakers.net/ext/f/oYwlMnmHyunDdKvhk3taSMro/full.jpg

ps: heb al zelfbouw gedaan, maar ik wil niet het ongeluk hebben dat er een onderdeel Dead on Arrival is en die dan helemaal terug naar Nederland van België te moeten sturen.. }:O

[ Voor 42% gewijzigd door SmokingCrop op 09-10-2014 22:42 ]

• dusty-2011
Bij Afuture kunnen ze het systeem wat ik wil gewoon niet leveren. De volgende producten hebben ze niet in hun assortiment:
- de cpu-koeler
- de grafische kaart
- on site garantie bieden ze volgens mij niet aan. Het is duidelijk dat je wel carry-in garantie hebt op de onderdelen, maar ik kan niet zien staan dat dat ook op het systeem is. In de algemene voorwaarden kan ik alleen dit zien staan: "Afuture verleent geen garantie op samengevoegde producten en onderdelen." Dit is een beetje een vage omschrijving, maar ik zou dit interpreteren als géén garantie op je geassembleerde systeem, alleen maar op de onderdelen.

Zoals ik al eerder zei, je hoeft aan Alternate maar één keer toestemming te vragen om de PC open te maken (voor controle of schoonmaak bijv.), daarna is het zegel toch al verbroken en kun je hem zo vaak openmaken als je wilt. Dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Netjes van Alternate is het natuurlijk niet, die zegel, maar de andere winkels zijn ook niet perfect.

• dusty-2011
Ik heb nog even het volgende ingevuld:

http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

CPU Utilization: 90% TDP, System load: 90%, capacitor aging: 25%

Minimum PSU Wattage: 411 W
Recommended PSU Wattage: 461 W

CPU Utilization: 100% TDP, System load: 100%, capacitor aging: 25%

Minimum PSU Wattage: 467 W
Recommended PSU Wattage: 517 W

CPU Utilization: 100% TDP, System load: 100%, capacitor aging: 40%

Minimum PSU Wattage: 523 W
Recommended PSU Wattage: 573 W

De laatste test stelt mijn systeem voor bij een stress-test die ik over 6 jaar verricht, waarbij de capacitors door jarenlang gamen zeer sterk verouderd zijn. ;) Zoals je ziet is een 650W voeding dan nog steeds prima. Met 550W zul je ook nog net toekomen hoor, maar dan heb je geen ruimte meer om extra HDD's bij te zetten ofzo.

Ik denk dat een 550W voeding an sich wel voldoende is, maar als het systeem net nog wat stiller kan worden door voor 650W te kiezen, waarom zou ik dan niet die 7 euro extra daar aan besteden?

Zelfs al gebruikt het systeem maar 300W bij gamen, op een warme dag maakt de koeler van de 550W voeding dan nog steeds 40 dB(A) geluid. Zou fijn zijn als dat zou dalen naar 35 dB(A) met de 650W voeding.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Beide zijn een goede optie, koop waar je het beste mee voelt. ;)
Uiteindelijk ben jij diegene die het systeem koopt en gebruikt, als je ergens ook maar een klein beetje verveeld mee zit dan is dat veel meer waard dan die 7 euro.

Gewoon 650W model kopen dus. Het gaat iets stiller zijn en kost nauwelijks meer.

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingCrop op 10-10-2014 02:12 ]

• Pwuts

Pwuts

Wat die rokende slakrop hier boven zegt is het allerbelangrijkste: dat je straks tevreden bent met je build. Anders voelt het niet lekker en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus: koop waar je je goed bij voelt. ;)

¯\_(ツ)_/¯

• dusty-2011
Ik heb hem besteld!!! :) Ik heb geen wijzigingen meer aangebracht, dit is de configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,95€ 82,95
1G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM€ 148,50€ 148,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.376,69

De verzendkosten bij Alternate zijn iets hoger uitgevallen dan verwacht (€14,94), dit omdat het pakket blijkbaar net boven de 20 kg uitkomt. Verder past Alternate haar prijzen iedere dag of in ieder geval vaak aan. Had ik de PC gisteren besteld, dan had ik €1610,11 betaald, vandaag kost de PC €1615,11. 5 Eurotjes meer, ik lig er niet van wakker. ;) Was de PC morgen weer goedkoper geweest, of juist duurder? Who knows.

Nu is het even afwachten of hij fatsoenlijk geassembleerd wordt, of alles werkt, of de PC niet crasht, etc. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk problemen te voorkomen, maar ik heb geen glazen bol. ;)

Dit zijn de totale kosten bij Alternate.

• CPU-koeler
• Grafische kaart
• CPU
FC-LGA4, "Haswell-R" 1 x € 182,90*
• Voeding
Cooler Master V650 Semi-Modular, 650 Watt voeding
Zwart, 2x PCIe, Kabel-management 1 x € 89,90*
• Behuizing
• DVD-brander
Zwart 1 x € 19,99*
• Solid State Drive
Zilver, SATA 600, MLC, Trim 1 x € 187,90*
• Moederbord
• Netwerkadapter
Retail 1 x € 39,99*
• Harde schijf
• Werkgeheugen
F3-1600C9D-16GXM, RipjawsX, XMP, Lite Retail 1 x € 152,90*

• Software
Nederlands 1 x € 89,-*
• Garantie
Retail 1 x € 59,90*
• Assemblage
1 x € 65,00*
• Verzendkosten
1 x € 14,94*

Totaalprijs (inclusief BTW) : €1615,11

• MK_
  • Niet online

MK_

Nou, veel plezier ermee :)

• jorisvdelsen
Als je je PC gebouwd hebt, wil je dan wat foto's hier posten: Het Show je Build! Topic. We zijn namelijk vrij dol op foto's! Ook altijd leuk om voor de afwisseling een werkend systeem te zien :+

Succes en veel plezier ermee! Game ze. :p

• dusty-2011
Dank jullie!

Ik zal kijken of ik wat foto's kan nemen. Ik kan niets beloven. ;) Als ik de PC dichtlaat (wat Alternate graag ziet) dan kan ik helaas geen foto's posten. Mocht de PC toch al open moeten voor controle of onderhoud dan zal ik waarschijnlijk ook wel wat foto's maken.

Ik wil in ieder geval iedereen die heeft meegedacht en suggesties heeft gedaan hartelijk bedanken. Zonder jullie suggesties zat ik nu waarschijnlijk met zo'n oude AMD kaart opgescheept, en had ik misschien wel zo'n Chinees exemplaar van die Seagate schijf ontvangen. ;)

• Pwuts

Pwuts

Veel plezier, en succes met bouwen... Oh ja dat ging je niet zelf doen :|

Vergeet niet MSI Afterburner te installeren zodra alles werkt! Is super handig programma voor GPU-overclocking :)

¯\_(ツ)_/¯

• dusty-2011
MasterPrutser schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:10:
Vergeet niet MSI Afterburner te installeren zodra alles werkt! Is super handig programma voor GPU-overclocking :)
Nee, ik ga niets overclocken. De stabiliteit van het systeem vind ik het allerbelangrijkste, veel belangrijker dan dat laatste beetje performance eruit persen. De koeling van mijn systeem is ook afgestemd op niet overclocken. Verder vind ik het energieverbruik belangrijk, en dat neemt vaak flink toe met overclocken.

Die GTX 970 is trouwens ook de op één na snelste kaart van dit moment ;) Nog sneller dan een AMD R9 290X bijvoorbeeld. Dus overclocken zal niet nodig zijn :) Ik game op Full HD hè, misschien dat overclocken bij WQHD nog wel zin heeft, maar bij 1920x1080 niet!

Het enige "tweaken" dat ik ga doen is het geheugen van 1333 Mhz naar 1600 Mhz zetten, en dual channel aanzetten. Als Alternate dat nog niet voor mij gedaan heeft tenminste. Ik heb daar wel om gevraagd bij de winkel. Bij de opmerking heb ik dit allemaal geschreven:

De twee case fans a.u.b. aansluiten op het moederbord, niet op de fan controller van de behuizing. Ik wil de case fans via de bios automatisch laten regelen op de temperatuur.

Ik heb Windows 8.1 OEM NL besteld, even voor de duidelijkheid, dit moet een 64-bits versie zijn! Ik heb 16GB RAM-geheugen besteld dus een 64-bits versie is een must!

De twee geheugenmodules moeten in de DDR3_1 en DDR3_2 sockets zitten voor optimale performance, dit zijn de grijs gekleurde sockets! Zet het DDR3 geheugen a.u.b. op 1600 Mhz via de BIOS en test dan of alles nog goed werkt. Ik heb geheugen uitgekozen dat op de Memory Support List staat dus het zou compatibel moeten zijn. In de BIOS moet ook de Dual Channel memory mode worden aangezet.

De power led (op de voorkant van de behuizing) a.u.b niet aansluiten. Ik heb gehoord dat de power led behoorlijk fel is en daar kan ik niet tegen. Dus het zou een groot pluspunt zijn als jullie die niet zouden aansluiten, zodat de LED altijd uit is, ik weet zelf wel wanneer m'n PC aan staat. Maar doe dit alleen als jullie weten hoe het moet, de PC moet wel werkend blijven natuurlijk. De power en reset knoppen op de voorkant van de PC moeten ook gewoon blijven werken. Op pagina 26 van de manual van het moederbord staat uitgelegd hoe de power led kan worden aangesloten, met andere woorden wat ik bij voorkeur niet wil hebben aangesloten.

Vergeet a.u.b. niet de USB-poorten en de geluids-aansluitingen aan de voorzijde van de PC aan te sluiten op het moederbord. Die aansluitingen heb ik absoluut nodig.

Ik reken erop dat de verpakkingen en toebehoren van de onderdelen worden meegeleverd!

Alvast bedankt voor de medewerking! Ik hoop jarenlang plezier te hebben van deze nieuwe PC. Ik heb goede verhalen gehoord over jullie assemblage en service dus daarom bestel ik mijn PC bij jullie.

[ Voor 4% gewijzigd door dusty-2011 op 10-10-2014 19:26 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

dusty-2011 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:24:
[...]
Die GTX 970 is trouwens ook de op één na snelste kaart van dit moment ;) Nog sneller dan een AMD R9 290X bijvoorbeeld. Dus overclocken zal niet nodig zijn :) Ik game op Full HD hè, misschien dat overclocken bij WQHD nog wel zin heeft, maar bij 1920x1080 niet!
Hohohoho <+:)

• Pwuts

Pwuts

De GTX970 is de op twee na snelste kaart van dit moment. Alleen de GTX980 en daar boven nog de Radeon R9 295X2 presteren beter.

¯\_(ツ)_/¯

• aap

aap

dusty-2011 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:24:
[...]

De twee geheugenmodules moeten in de DDR3_1 en DDR3_2 sockets zitten voor optimale performance, dit zijn de grijs gekleurde sockets!
Mag ik hier zitten glimlachen omdat je jezelf niet genoeg vertrouwt om de PC zelf in elkaar te zetten, maar wel als een wijsneus de leverancier (die heus wel weet hoe het moet) zit te vertellen hoe het precies moet? O-)

Veel plezier met je nieuwe PC!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:01
aap schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:36:

Mag ik hier zitten glimlachen omdat je jezelf niet genoeg vertrouwt om de PC zelf in elkaar te zetten, maar wel als een wijsneus de leverancier (die heus wel weet hoe het moet) zit te vertellen hoe het precies moet? )
+ 3 :+

( Have fun with your new computer )

• Pwuts

Pwuts

aap schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:36:
[...]

Mag ik hier zitten glimlachen omdat je jezelf niet genoeg vertrouwt om de PC zelf in elkaar te zetten, maar wel als een wijsneus de leverancier (die heus wel weet hoe het moet) zit te vertellen hoe het precies moet? O-)

Veel plezier met je nieuwe PC!
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:50:
[...]

+ 3 :+

( Have fun with your new computer )
Ik dacht ook al.. Als je het zo goed weet kun je het misschien gewoon beter zelf doen. Dan kan je alles zo doen als je het zelf wil en hoef je je geen zorgen te maken over wat anderen allemaal fout doen. Scheelt je ook weer centen van de assemblagekosten.

¯\_(ツ)_/¯

• dusty-2011
MasterPrutser schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:58:
De GTX970 is de op twee na snelste kaart van dit moment. Alleen de GTX980 en daar boven nog de Radeon R9 295X2 presteren beter.
Ah, de Radeon R9 295X2, die had ik over het hoofd gezien. Maar dat zijn eigenlijk 2 GPUs!! ;) Die Radeon ligt ook een beetje ver buiten m'n budget ;)

Toen ik de opmerking schreef over de geheugenmodules had ik ook wel zoiets van, dat zullen ze daar vast ook wel weten. Maar aan de andere kant, bij sommige winkels schijnen ze zoiets te hebben van we pleuren alles er zo snel mogelijk in, de klant merkt toch niets. Op deze manier wek ik toch een beetje de indruk dat ik zelf wel verstand van zaken heb, hopelijk raffelen ze me nu niet af ;) Ik weet niet hoe goed de assemblage van Alternate is, maar over die van Azerty heb ik echt heel veel slechte verhalen gelezen. Kabels die niet aangesloten waren, grafische kaarten die los in de kast lagen, zijkanten van de behuizing die met geen enkele kracht dicht waren te krijgen, etc.
Als dat bij die van mij zo slecht is dan bel ik meteen op naar Alternate en laat ik een monteur langskomen om 't te fixen :P

• Pwuts

Pwuts

Ah, de Radeon R9 295X2, die had ik over het hoofd gezien. Maar dat zijn eigenlijk 2 GPUs!! ;) Die Radeon ligt ook een beetje ver buiten m'n budget ;)
Ja, dat snap ik. Het was alleen dat iemand beweerde dat er geen enkele kaart beter is dan de GTX980. Dat zijn er trouwens ook geen 1, maar 2. De GTX Titan Z presteert ook beter, maar daar betaal je dan wel €2.000 voor.
Als dat bij die van mij zo slecht is dan bel ik meteen op naar Alternate en laat ik een monteur langskomen om 't te fixen :P
Verstandig :7

¯\_(ツ)_/¯

• dusty-2011
MasterPrutser schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:27:
[...]

Ja, dat snap ik. Het was alleen dat iemand beweerde dat er geen enkele kaart beter is dan de GTX980. Dat zijn er trouwens ook geen 1, maar 2. De GTX Titan Z presteert ook beter, maar daar betaal je dan wel €2.000 voor.
Maar €2000? Hier in de Nederlandse winkels vind je hem niet onder de €2500. Als je €5000 euro uitgeeft aan alleen je GPUs door twee Titan Z's te kopen, dan kun je net Battlefield 4 in 4K spelen op ultra met 62 fps. Dat geeft maar weer eens aan hoe ver we van 4K verwijderd zijn. Met crysis 3 en dezelfde instellingen haal je dan maar 39 fps trouwens.

Enfin, persoonlijk vind ik dat 1920x1080 pixels genoeg is om een game schitterend uit te laten zien. Meer pixels dan dat zijn niet nodig. Ik zie liever grafische verbeteringen op andere terreinen: betere effecten, betere animatie's, lip synching, etc. 4K hoeft voor mij echt nog niet. Ook niet over 3 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door dusty-2011 op 10-10-2014 22:44 ]

• Pwuts

Pwuts

dusty-2011 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:42:
[...]

Maar €2000? Hier in de Nederlandse winkels vind je hem niet onder de €2500. Als je €5000 euro uitgeeft aan alleen je GPUs door twee Titan Z's te kopen, dan kun je net Battlefield 4 in 4K spelen op ultra met 62 fps. Dat geeft maar weer eens aan hoe ver we van 4K verwijderd zijn.

Enfin, persoonlijk vind ik dat 1920x1080 pixels genoeg is om een game schitterend uit te laten zien. Meer pixels dan dat zijn niet nodig. Ik zie liever grafische verbeteringen op andere terreinen: betere effecten, betere animatie's, lip synching, etc. 4K hoeft voor mij echt nog niet. Ook niet over 3 jaar.
Ik vind 4K ook nog niet nodig. Zolang je aparte pixels niet echt ziet als je op de inhoud van het scherm focust, vind ik het best.

Animaties en lipsync zijn moeilijk (goed) te maken. Elke beweging kost opslagruimte, en hoe preciezer de beweging, hoe groter het databestand..

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1