Direct 230VAC aansluiten op optocoupler??

Pagina: 1
Acties:

• tomsema
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 12:05
Beste Tweakers,

Ik ben met een printje bezig die 230VAC moet sensen en hierop draadloos een klik-aan-klik-uit schakelaar aan of uit moet zetten. Het draadloos schakelen van de kaku switch is in principe al klaar. Het printje wordt gevoed door een batterij en zal in een lasdoos worden gebouwd ter vervanging van de lamp die er eerst zat.

Als iemand op de wandschakelaar in de muur drukt en er 230V op de schakeldraad wordt gepresenteerd zal de print de kaku switch aan schakelen. De reden hiervoor is dat de plavond lampen zijn vervangen door sfeer lampen en het praktisch niet mogeliijk is de schakeldraden door te trekken. Heb overwogen gewoon klik-aan-klik-uit draadloze wandschakelaars te kopen alleen passen deze niet in de frontjes van de bestaande wandschakelaars.

Nu de vraag.. :D

ik kwam deze optocoupler tegen:
http://nl.rs-online.com/web/p/optokoppler/5474030/

Nu begreep ik van iemand dat ik hier gelijk 230V op kan gooien zonder voorschakel weerstanden. Ik kan nergens in de datasheet iets vinden die verteld dat dit daadwerkelijk kan. Kan iemand mij uitleggen waarom dit bij deze chip kan?

Deze chip bespaard me een boel componenten (brugcel, weerstanden etc). Wat is het beste? zelf een schakeling maken met een brugcel, weerstanden etc of deze chip gebruiken?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan nergens in de datasheet iets vinden die verteld dat dit daadwerkelijk kan. Kan iemand mij uitleggen waarom dit bij deze chip kan?
Die link naar de datasheet is er wel terdege, staat onder het plaatje en boven de (beknopte) specificaties. Volgens mij staat daar alles in wat je wilt weten. Nadere uitleg lijkt me niet nodig.
Wat het beste is ligt helemaal aan wat je het leukste vindt, technisch kan ik je geen voorkeur aanbevelen.

Edit:
Sorry, ik zag het woordje "in" over het hoofd, waardoor de zin een heel andere inhoud kreeg.
Overigens staat het antwoord op je vraag er duidelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Techneut op 27-09-2014 22:18 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

Stoney3K

Flatsehats!

Je kan toch vóór de wandschakelaar iets van een voedinkje/batterijtje maken die dan het KaKu printje schakelt?

Dus in plaats van 230V fase -> schakelaar -> schakeldraad maak je gewoon de schakelaar met 2 punten aan dat KaKu printje vast (waar je zelf de optocoupler zou willen zetten).

Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de fasedraad even afdoppen met een lasdopje.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Toch zou ik er voor de veiligheid een 10M ohm weerstand mee in serie zetten ;-)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
tomsema schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 16:13:
Nu begreep ik van iemand dat ik hier gelijk 230V op kan gooien zonder voorschakel weerstanden. Ik kan nergens in de datasheet iets vinden die verteld dat dit daadwerkelijk kan. Kan iemand mij uitleggen waarom dit bij deze chip kan
Nee dat kan niet volgens de datasheet.
In de figuur op de eerste pagina rechtsboven staat duidelijk een Rx getekend.
Op de laatste pagina staat hoe je deze weerstand en een optionele Rp kan bepalen.
Hou ook rekening met het vermogen in deze weerstanden, dat ze niet te heet worden.
Electrical Considerations
The HCPL-3700/3760 optocoup-
lers have internal temperature
compensated, predictable voltage
and current threshold points
which allow selection of an
external resistor, Rx , to determine
larger external threshold voltage
levels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsema
@Techneut, de tekst in de datasheet laat het me wel vermoeden. Toch zie ik nergens in het schema vd de interne opbouw iets wat antwoord geeft op mijn vraag.

@Stoney3K
Opzich geen gek idee. Vervelende is dat ik te maken heb met een hotel schakeling van 4 schakelaars die allemaal 1 lamp schakelen. Dan zou ik 4 printjes moeten maken ipv 1

@ Ploink, Ik begreep dat je met die weerstandend dmv een spanningsdelertje alleen de bestaande threshold kon veranderen en dat de standaard threshold op iets van 10% vd spanning lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@Techneut, de tekst in de datasheet laat het me wel vermoeden. Toch zie ik nergens in het schema vd de interne opbouw iets wat antwoord geeft op mijn vraag.
Dat staat er toch wel. In het allerlaatst staat een schema met op de voedingsklemmen een spanningsdeler bestaande uit Rx en Rp en hoe je deze berekent.
Lijkt een beetje lastig, maar dat is het helemaal niet. Neem gewoon gemiddelde waarden voor ingangsspanning en -stroom. Het is een onderdeeltje voor diverse toepassingen, vandaar een grote diversiteit voor die waarden. Maar voor een toepassing als deze met alleen maar IN en UIT volstaat één vaste waarde. Komt niet zo precies, zolang ze maar binnen de in de tabellen vermelde waarden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56
Er bestaan ook in bouw schakelaars die je op je huidige schakelaar aan kunt sluiten. Lijkt me wat handiger. Kijk maar eens op de site van KaKu.

Je moet in je zelfbouwsituatie overigens ook rekening houden dat je maar 1x een signaal verzend bij indrukken, ipv dat hij constant blijft zenden zolang de schakelaar aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9JGOcN7.png
Clamp voltages staan ook in de datasheet. Je moet de stroom dus altijd begrenzen op een veilige waarde, met een externe weerstand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsema
@thinkpad

Heb het kaku signaal gedecodeerd en wat c code geschreven om het signaal te genereren. Dmv van interrupts op iedere flankveranderingen haal ik de attiny uit de powerdown mode en begint ie het signaal een paar seconden uit te zenden. Daarna gaat ie terug in powerdown mode om energie te besparen

@ploink
Bedankt. Heb het helder nu :)

[ Voor 6% gewijzigd door tomsema op 28-09-2014 13:11 ]

Pagina: 1