Toon posts:

Heb ik een bug ontdekt? [ssd]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets heel merkwaardigs..... Ik werk veelal met text editors en dergelijk, en heb de neiging wanneer ik iets in elkaar draai vaak CTRL-S te drukken om het werk snel op te slaan. Met filezilla, upload ik het resultaat dan direct naar o.a een webserver toe. Wanneer ik bij de webserver de pagina refresh, heb ik 9 van de 10 keer als ik direct opsla, en upload, dat de pagina gewoon niet veranderd.

Als ik opnieuw het documentje opsla, even switch van venster, en vervolgens opnieuw upload, dan is de vernieuwing van de pagina namelijk wel zichtbaar.

Houdt de SSD zoveel korte writes in een korte tijd tegen? Het gaat om een Intel 320 series / 80GB.

Ik weet dat het niet bevorderlijk zoveel writes in een korte tijd te veroorzaken, maar zo'n ssd voor m'n workstation schrijf ik toch al binnen 3 jaar af.

Het gebeurd bij zowel een statisch html bestandje als een dynamisch php bestand.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2014 14:23 ]

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-01 17:17
Waarschijnlijk is de pagina in de cache van de server dan nog niet geupdate...

Verwijderd

Topicstarter
Al refresh ik 100x de server gebeurd er niets. Caching staat uit, opvragen is direct het bestand.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat er ook gebeurt, het heeft niets met de ssd te maken. Hoe zou die moeten waarnemen of je wel of niet van venster switched?
Het lijkt me eerder een issue van je editor, of van filezilla. Heb je de file remote geopend via filezilla? Mogelijk schrijft filezilla de data pas weg als hij de focus krijgt (bij window switchen) of zo. Als je de logs in de gaten houd zou dat moeten blijken.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
een keer de pagina refreshen in je brwoser mbv shift+F5 (of was het ctrl+F5) waardoor je hem verplicht de pagina terug van de server te halen en niet vanuit een cache of een proxy die er ergens tussenzit...

of je tijdelijke internetbestanden van je browser eens weggooien...

dit is gewoon je browser die niet de recenste pagina heeft/krijgt van je server of van de (transparante) proxies tussen jou en je server.

// waarom kijkt iedereen naar de ssd terwijl het probeer zich in de browser bij het refreshen van de pagina voordoet?

check natuurlijk ook of het bestand op de ftp-server daadwerkelijk van grootte en/of datums veranderd, zodat je zeker bent dat daar de recenste versie staat.
eventueel edit je even live op je server ipv lokaal +upload...

refresh ook even het overzicht in je ftp-client voordat je upload (effe F5 in die folder in dat deelvenster). misschien zit die wel met een cache?

[ Voor 45% gewijzigd door soulrider op 27-09-2014 15:21 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit is idd een geval van caching en niet van de SSD. Was het wel de SSD dan zou het bij andere bestanden namelijk ook fout gaan :)

Wat je doet: pak even ultraedit of de gratis emerald editor. Die kunnen rechstreeks vanaf FTP sites bestanden openen. Zeker als die server lokaal staat merk je daar niks van. Remote trouwens ook vrij weinig. Weet je zeker dat het goed staat :)

Overigens: pagina hard refreshen is CTRL-F5. En er kan ook nog een proxy dwars zitten natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Met CTRL-F5 (5x achter elkaar) is de pagina gewoon ongewijzigd. Er is geen proxy of iets in die richting aanwezig.

Wat mijn punt is; ik sla het bestandje met minimale wijziging op. Ik upload deze naar FTP en ik zie dezelfde content. Niks veranderd. PHP of gewoon HTML > Beide hetzelfde.

Sla ik op, switch ik met alt-tab en upload ik per FTP, is de wijziging wel te merken. Het is alsof de SSD gewoon net even wacht met het wegschrijven van gegevens. Of de 3 byte verandering mischien in cache van SSD opslaat, om bij Alt-tab het weg te schrijven.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Je SSD weet toch niet wanneer je ALT-TAB't ??

tl;dr: tussen edit+opslaan en upload+refresh in browser zitten nog vele ander stappen:
kijk die eens na of je bestand daar wel telkens netjes wijzigt?
(lokale windows verkenner F5'en ... )

langere versie:
refresh de explorer eens in je ftp-client voordat je upload,
en kijk daar eens na of je daar al de wijzigingen ziet _voordat_ je probeert te uploaden ....

of gewoon een windows-verkenner openhouden -> bestand wijzigen+opslaan -> verkenner refreshen met F5 -> wijzigt bestandsgrootte en last modified datum ?

ja -> alles in orde met je editor en je ssd ... (waar je het echt niet op je ssd moet gaan zoeken)
veranderd het daar niet: write cache ofzo van windows?
veranderd het daar wel, maar wordt het niet geupload: je ftp-client .... (daar een cache?)
2x in orde -> probleem opgelost ....

Maar het enige ding dat weet wanner je alt-tab's is je explorer.exe ...
als die het verneukt, dan zit je niet met een hardware bug maar met een windows bug
en dan denk ik eerder aan malware of dergelijken ....

en probeer anders eens met "opslaan als": onder dezelfde naam, ev. eens onder een andere naam (bv 'originele naam'-1.'extentie')
en kijk dan eens met windows verkenner in de juiste map of die wel verschijnt/update?

zeker dat je niet opslaat in de ene map die nadien synchroniseert met de andere map vanwaar je upload?

[ Voor 84% gewijzigd door soulrider op 28-09-2014 04:39 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Als je de SSD niet vertrouwt, zet dan eens je editor en explorer naast elkaar open. Kijk naar de datum van het bestand als je in je editor het bestand opslaat.

Dat het niet tijdig op je webserver terecht komt ligt waarschijnlijk gewoon aan filezilla, wat één van de slechtste FTP-clients is die ik ken. Probeer eens FlashFXP.

Of stap over naar een fatsoenlijke workflow met versiebeheer en deployment tooling. Dat kan nooit kwaad :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1