Waterkoeling advies i7 3820, 2x GTX 780 Lightning

Pagina: 1
Acties:

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 19:41
Hallo mede-Tweakers,

Achtergrond informatie
Enige tijd terug heb ik een tweede GTX 780 Lightning aangeschafd, na deze aankoop merkte ik dat de temperatuur boven de 83 graden komt voor de bovenste kaart (100% load). Het grootste nadeel voor mij is de hoeveelheid lawaai dat de videokaarten maken op het moment dat ze deze temperatuur bereiken, uiteraard klokt de kaart zich dan ook terug wat dus performance kost.

Doel
Mijn doel is niet om extreem over te klokken maar temperaturen met een +-5-10 graden lager te krijgen, wat betreft GPU's, en een einde te maken aan het lawaai.Testen met verschillende fan's om airflow etc uit te sluiten heb ik ook uitgevoerd, het probleem lijkt aan de graka's te liggen die alle hitte in de kast achterlaten. Ik ben dus niet op zoek naar een top-of-the-line oplossing, maar naar iets wat betaalbaar is (+- 350 euro). Ook ben ik op zoek naar iets wat "simpel" is aangezien ik dit mijn eerste wc ooit wordt.

Systeem
Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen:
Case: Nanoxia Deep Silence 1
Mobo:X79A-GD45 (8D)
CPU: i7 3820 (stock @ 3,6Ghz)
GPU's: 2x MSI GTX780 Lightning
PSU: Corsair RM850 (Gold-Plus)
Memory: 6x 8GB DDR3 Curcial Balistix DDR3 1600 MHz (PC3-12800) CL9 1.5V
SSD: Crucial M4 500GB

Uitgaanspunt
Inmiddels ben ik al een krappe twee weken op zoek naar dat gene wat het beste bij mijn opstelling past. Na wat onderzoek en vergelijkingen kwam ik erachter dat bijv. een R9 295x2 met een TDP van 500W gekoeld wordt door een enkele 120mm radiator met een dikte van 38mm, volgens bepaalde reviews komen de temperaturen hiermee niet boven de 67 graden. Met dit in mijn achterhoofd, hopend dat ik niet appels met peren aan het vergelijken ben, heb ik een keuze gemaakt.

Waterkoeling set
Na vele reviews te hebben gelezen, is mijn conclusie dat EK het erg goed doet op dit moment en dat ze kwalitatieve producten maken. Vanwege mijn (beperkte) budget is de keuze uitgegaan naar de volgende onderdelen:

EK-KIT L240 http://www.ekwb.com/shop/kits-cases/kits/ek-kit-l240.html
2x EK-VGA Supreme HF Bridge Edition CSQ http://www.highflow.nl/wa...me-hf-bridge-edition.html

Met andere onderdelen zoals de Bridge om de graka's te verbinden, vga ram heatsinks, fittings etc. wil ik jullie niet mee vervelen, dit is de basis. Daarnaast ik heb een 3 tal 120mm Noctua Fan's die de airflow zullen verzorgen.

Vraag
Mijn vraag aan jullie is; ben ik te optimistisch als ik denk dat dit setje voldoende moet zijn om mijn systeem te koelen? Ik ben niet van plan om over te klokken en het enige wat ik wil bereiken is +- 5-10 graden lager en het wegnemen van het lawaai. In een later stadium, als ik wel iets wil overklokken, kan ik eventueel nog een extra 120mm radiator in de loop gooien, dit past nog volgens mijn berekeningen binnen mijn behuizing.

Alvast bedankt voor jullie moeite !

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Als jij die componenten op een 240 rad hangt zullen je kaarten wel 20 graden koeler eindigen maar ik vermoed dat je je cpu temps hiermee wel enorm omhoog helpt daar komt nog bij dat je je fans volgas moet laten lopen, oke je idee is echt niet onmogelijk hoor maar neem er tenminste een dikke 120mm rad bij om wat comfortabeler tezitten dat komt oom je cpu tengoede dan kan je die nischien nog een goeie slinger geven 4,6ghz is immers makkelijk tehalen en met een hoop games ga je wel wat fps winst zien.

btw zijn er blokken voor die lighnings of ga je er universal blokkiee opzetten in combinatie met wat heathsinks om je vrms en de hele zooi tekoelen?

• masterant
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al eerder schreef ben ik echt nieuw met wat betreft wc, dus vergeef me als ik een domme vraag stel; waarom verwacht je dat de temperaturen van mijn graka's omlaag gaan en cpu omhoog? vanwege de gemiddelde temperatuur van het koelvloeistof?

Voor de graka's heb ik gekozen voor universele vga blocks, zie boven het linkje. Dit betreft zogenaamd een bridge uitvoering die je met een bridge kunt verbinden: http://www.highflow.nl/aa...lel-3-slot-csq-plexi.html

De full cover blocks voor de lightnings vind ik het geld niet waard, 120 per stuk. Deze universele vga blocks kan ik naar alle waarschijnlijkheid ook op toekomstige videokaarten monteren, vandaar de keuze. En uiteraard wordt VRAM&Mosfets met aparte heatsinks gekoeld.

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Onder een degelinke luchtkoeler word je cpu stock al een graadje of 55/60 en je water waarmee je someteen je cpu wil gaan koelen gaat behoooorlijk warm zijn en dit vermoed ik dat het er voor je cpu niet beter gaat worden
ik weet niet watvoor cpu koeler je nu heb maar je zou dus ook kunnen gaan voor alleen je grafische kaarten onder water dit scheelt je ruim 70 euro en dan kunnen je fans ook iets rustiger draaien...
universele blokjes ben ik persoonlijk geen voorstander van maar als he zorgt dat je gemiddeld grote koperen blokkies op je kaart heb zitten en een klein beetje airflow van een van die je ervoor of in je sidepanel heb zitten denk ik dat het wel goed komt

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik koel hier een 4770K en 2x GTX780 met een RX480 4x120mm rad. Ik zou minimaal voor een 3x120mm rad gaan wil je de boel goed koel kunnen houden. Een 2x120mm moet je zeker niet doen.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:14
Misschien zijn er goedkopere Lightning blokken te vinden, en ja wc is duur, dat is een feit.

• masterant
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Het valt me op dat een 120mm rad slechts 37,- is, met ook 38mm dikte zoals die al in de EK-KIT L240 zit. Hierdoor zou ik uitkomen op 3x 120mm rad. Opzich blijf ik dan ook nog redelijk "binnen" budget, met een 362,- inclusief nog twee compression fittings van EKWB.

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een full cover waterblock maar dat vind ik gewoon echt teveel geld. Wat betreft de opmerking over alleen de graka's koelen, dat heb ik ook overwogen maar mijn cpu koeler (Scythe Mugen 4) zou dan de inbouw van de rad onmogelijk maken. Helaas zijn er alleen, zover ik kon vinden, twee Lightning wc blocks. Van EK en Bitspower, waarbij de Bitspower nog duurder is dan de EK variant. :(

Dit is de volledige set, volgens mij mis ik dan niets en moet het qua temperaturen/geluid goed komen :)
https://drive.google.com/...aQVJOYkk/edit?usp=sharing

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 08:24

Lamanl

So little done, so much to do

ziet er compleet uit
volgens mij mis je nog een 2e water blok voor je vga (als je 2 kaarten wil koelen)
en je mist nog 2 fittingen

ik heb hier een gtx770 fullcover plus I7 4770 op 5x120mm en komt niet boven de 45graden XD

• masterant
Lamanl schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 16:12:
ziet er compleet uit
volgens mij mis je nog een 2e water blok voor je vga (als je 2 kaarten wil koelen)
en je mist nog 2 fittingen

ik heb hier een gtx770 fullcover plus I7 4770 op 5x120mm en komt niet boven de 45graden XD
Heel scherp, bedankt. Ik had de VGA block nog wel toegevoegd maar de twee fittingen had ik over het hoofd gezien.

Hmm misschien moet ik dan maar mezelf over die 120 piek heen zetten (verschil tussen deze setup en de full cover setup) en gewoon de Full Cover variant nemen. Niet boven de 45 graden? Dat zijn mooie temps !! _/-\o_

Geen idee wanneer het klaar is, zal wel een paar weken overheen gaan maar als het eenmaal gelukt is post ik hier even nog een linkje naar wat foto's !

Thanks allemaal !

• Gizzy
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ja minimaal 360mm radiator. 480 totaal liever, dus 2 keer 240 kan ook. Draaide zelf 2x240 met een 2600k overclockt en GTX 670 sli overclockt. Dat is dan toch wel aan te raden qua koeling. Mijn fans (GT-AP15's) draaiden echter wel op 1050rpm, dus vrijwel stil.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Ik dacht nog even gauw een update, inmiddels het lijstje toch wat aangepast en iets dieper in de buidel getast om de opstelling "mooier" te maken, hiermee doel ik voornamelijk op de full cover Lightning water blocks.

De EK-KIT was niet meer beschikbaar dus ik heb de kit min of meer samengesteld en een andere CPU block gekozen. Dit is een overzichtje van wat het uiteindelijk is geworden:

1x EK-XRES DCP 2.2 (incl. pump)
1x EK-CoolStream PE 120 (Single)
1x EK-CoolStream PE 240 (Dual)
2x EK-FC780 GTX Lightning - Acetal+Nickel
1x TUBE PrimoChill PrimoFlex™ Advanced LRT™ 15,9 / 9,5mm - Atomic UV Green RETAIL 3m
10x EK-CSQ Fitting 10/16mm G1/4 - Black
1x EK-FC Terminal DUAL Parallel 3-Slot
1x EK-Supreme LTX - Acetal+Nickel CSQ

Wat betreft de fans, daar heb ik nog Noctua's 120mm van liggen :)

Bedankt voor alle adviezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
Ik heb een all in one waterkoeling nzxt kraken 60 gemonteerd op mn lightning en is in staat om 450 watt te koelen bij temps rond de 70 graden
Dit betreft een 240 radiator

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Dit is goede feedback - aangezien ik twee Lightning's wil koelen en een i7 3820 is het advies van iedereen hierboven nogmaals bevestigd dat 1x 240 radiator onvoldoende was voor mijn setup. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 18:50
Je kunt ook hybrid 2 koelers er op zetten +- 75euro per stuk,Ik koel er zelf een amd r290 mee
dat werkt wel maar of het er mooier van word......
Als je budget hebt zou ik voor de full cover waterblocken gaan.
Wat ik me ook afvraag is of je pomp sterk genoeg is om twee graka's twee rads en een cpu block te voeden,maar ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Inmiddels is het gelukt om mijn nieuwe waterkoeling systeempje in te bouwen. Het was voor mij de eerste keer ooit maar ik ben al met al erg tevreden met het resultaat, wat betreft looks en performance. Na ongeveer 6 uur de pomp laten draaien zonder enige teken van "lekkage" heb ik toch maar mijn pc aangezet ;) Ik blijf het de komende dagen nog wel monitoren maar het ziet er naar uit dat het gewoon goed is. Wat een verademing de geluidsproductie vergeleken met de "standaard" koelers op de Lightnings :)

Temps blijven +- rond de 68 graden hangen (zowel CPU als beide GPU's), dit is na ongeveer 45 minuten beide 780's Lightning op 100% te laten draaien en de CPU rond de 50-60%. Dit is voor mij wel een extreem geval want mijn systeem heeft praktisch nooit deze load (ik heb sterke voorkeur naar vsync :)).

Zoals beloofd wat foto's van de build zelf: https://drive.google.com/...J1ME4tM1pOWEk&usp=sharing

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die 68 voor de GPU's geeft wel aan dat het qua radiatoroppervlakte krap is. Ik heb 2 GTX 780 kaarten en die komen nooit boven de 40 graden uit. Niet dat het heel veel uitmaakt hoor dat het wat warmer word. Verder wel een nette setup zo :)

Edit: Volgende keer trouwens minder pasta gebruiken op de GPU's. Dit is nu erg veel.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 09-10-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
PilatuS schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:32:
Die 68 voor de GPU's geeft wel aan dat het qua radiatoroppervlakte krap is. Ik heb 2 GTX 780 kaarten en die komen nooit boven de 40 graden uit. Niet dat het heel veel uitmaakt hoor dat het wat warmer word. Verder wel een nette setup zo :)

Edit: Volgende keer trouwens minder pasta gebruiken op de GPU's. Dit is nu erg veel.

Ik ben het met je eens wat betreft de koelpasta, na het nemen van de foto heb ik nog wat verwijderd :)

Ik overweeg om de 2x120 rad te vervangen voor de 64mm variant, de 38mm zit er nu op. Denk je dat dit de moeite waard zou zijn qua temps? Of gaat het verschil te klein zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Daar zou ik niet moeilijk voor gaan doen. Het zal denk ik maar een klein verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Nog even een update hier.

Het viel mij op dat toch na langdurig testen temperaturen toch voorbij de 70 graden gingen, voornamelijk CPU. Opzicht is dat nog wel acceptabel en was de geluidsproductie veel minder dan voorheen - toch was ik niet helemaal 100% tevreden.

Vanwege mijn "beperkte" kastruimte moest ik aan de voorkant en bovenkant de radiatoren plaatsen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om (misschien wat ongebruikelijk) om de rear-fan als intake te gebruiken en alle andere fans (boven en voorkant als exhaust). Dit resulteert in +- 10 graden lagere temperaturen (vooral op CPU). Videokaarten komen nu echt gewoon niet boven de 62 graden en CPU blijft ongeveer gelijk met de videokaarten tijdens de test. Idle temps zijn ook een paar graden lager, CPU rond de 32 en videokaarten rond de 29.

Mijn test was simpelweg Crysis 3 starten, v-sync disablen en ergens op "mikken" waardoor beide videokaarten op 97-100% usage springen. Mijn fans hoeven nu minder hard te werken en temperaturen zijn lager. Al met al heeft het spelen met de airflow toch een behoorlijk verschil gemaakt. Met de huidge temps en geluidsproductie ben ik nu helemaal tevreden met het resultaat. :)
Pagina: 1