FreeNAS AFP share problemen en netwerk errors

Pagina: 1
Acties:

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 21:19
Hoi Iedereen,

Ik draaide tot voor kort een FreeNAS opstelling op mijn eigen hardware. Aangezien er enkele zaken fout gingen en het ook een zooitje was geworden ben ik helemaal terug van nul begonnen.

Momenteel draai ik FreeNAS 9.2.1.7 met 16GB Ram en 6x3TB in RAIDZ2.

Ik heb gekozen om alles via een Guest account te laten verlopen zodat er geen wachtwoorden moeten worden gebruikt. Er zijn verschillende share's aangemaakt die dienen voor Windows en Apple (CIF en AFP).

Nu ondervind ik heel wat problemen met het kopiëren van bestanden groter dan 4GB naar de NAS via Windows. Ik krijg de volgende foutmelding "0x8007003B: An unexpected network error occurred". Eenmaal ik op "retry" druk gaat het kopiëren gewoon verder maar dit had ik voorheen niet met mijn vorige opstelling. Dit is zeer vervelend en ik heb helaas ook geen idee wat dit veroorzaakt, ik kan niet weggaan van mijn bureau want de kans is groot dat mijn kopieeractie niet klaar is wanneer ik terugkom en er een actie van mij wordt verwacht.

Ook heb ik problemen met de Guest permissies voor Apple, ik slaag er niet in om deze goed te zetten zodat schrijven naar de share lukt. Momenteel is dit enkel gelukt onder Windows maar zou ook moeten kunnen onder Apple. De permissies staan volgend mij goed, ik kan connecteren met Gast account op mijn Macbook maar van zodra hij iets wil schrijven en creëren van mappen dan krijg ik een prompt voor username en wachtwoord.

Heeft iemand hier nog ervaring mee of enig idee wat er nog fout staan ingesteld?

Screenshots:
https://www.dropbox.com/s...N5pGoC7ApYaw5x6OwK_a?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Wat gebeurt er als je 'gewoon' een gebruiker aanmaakt en die gebruikt tijdens de verbinding naar je Freenas?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Dat is nu juist hetgeen ik wil vermijden aangezien ik dan ook de sharepermissies moet aanpassen en dan zal ik ook moeten inloggen met een account op de Windows shares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Wat zijn precies de posix rechten op de gedeelde map?
Het lijkt er op dat je op zoek bent naar:
owner rwx
group rwx
everyone rwx

Vooral die laatste zorgt voor vrije toegang voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Hoe kan ik deze controleren?

Ik ben niet zo een krak in het gebruiken van de shell omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Zie screenshot vier en zes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Ik heb nu op alles toegang gegeven volgens de screenshots die je aangeeft.
Op de volumes is de gebruiker "root" en de groep "nobody" geselecteerd voor de rechten.

In de AFP share instellingen staat gast toegang toegekend en als gast gebruiker nobody.

Wanneer ik om te testen naar een share wil schrijven zie ik ook dat er op de achtergrond wordt ingelogd met "nobody" maar schrijven lukt helaas niet (logging).

Ook heb ik dit dubbel gecontroleerd met Time Machine en ook hij geeft aan dat er niet op de share kan worden geschreven.

Als ik echter via SMB concentreer naar de share en met "gast" inlog kan ik wel perfect schrijven naar het volume dat ik ook wil benaderen via AFP. Dus voor SMB / CIF is wel alles in orde voor gast toegang, enkel Apple doet weer vervelend.

Iemand nog een idee (anders zal het met veel tegenzin met een gebruiker en ww moeten gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Nu heb ik zelf nog gekkere zaken voor.

Als test heb ik alle AFP shares stopgezet en één nieuwe aangemaakt.

Op deze nieuwe share heb ik een nieuwe gebruiker gekoppeld die alle mogelijke rechten kan hebben die er mogelijk zijn. Als ik nu connectie maak naar de share afp://freenas en aanmeld met de gebruiker en bijhorend wachtwoord dan nog kan ik geen nieuwe mappen maken in de share.

OSX blijft prompten voor credentials bij het aanmaken van een map/folder maar het zijn niet de credentials van de gebruiker op de share of de gebruiker die aangemeld is op de laptop.

Zit hier een bug van FreeNAS in of moet ik alles nogmaals van A tot Z gaan kopiëren en FreeNAS opnieuw installeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Wat was de oplossing nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Uiteindelijk heb ik alles nogmaals alles verwijderd, factory reset van Freenas gedaan en van nul begonnen.

Dan ben ik gestart met het definiëren van de ZPOOL en de share volumes.
Hierna vervolgens eerst de CIF share's aangemaakt met "Gast" rechten en deze uitbundig getest en dit werkte. Daarna ben ik dan begonnen aan de AFP shares waar ook hier voor "Gast" account is gekozen en plotseling werkte dit ook.

Wat nu uiteindelijk het probleem was moet ik helaas schuldig blijven, ik heb 4 maal dezelfde handeling gevolgd en past de 4e keer is het gelukt :-)

Dus blijven proberen is de boodschap ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenBravo7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 10:15
Volgens mij kwam ik je topic ook tegen op het forum van Freenas.org. Voor je netwerk foutmelding moet je bij de eigenschappen van je netwerkadapter* de volgende instellingen op 'Uitgeschakeld' zetten.

- Offload van grote verzending versi... (de rest is niet leesbaar in het scherm, waarschijnlijk 'versie (IPv4)')
- Offload van grote verzending versi.. (de rest is niet leesbaar in het scherm, waarschijnlijk 'versie (IPv6)')
- Offload van IPv4-controlesom

Computer herstarten en je kan nu zonder problemen bestanden groter dan 1gb kopiëeren.

*Configuratiescherm > Netwerkcentrum > Adapter instellingen wijzigen (linkerkant) > Rechtsklikken op adapter > Eigenschappen > Configuren > Tabblad 'Geavanceerd'.

Drop a gear and disappear

Pagina: 1