Toon posts:

HDD overzetten naar nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik ben bezig met het in mekaar zetten van een PC en wou me oude harde schrijf over zetten naar me nieuwe pc, omdat die nog prima in orde is. Nou vroeg ik me alleen af hoe dat precies in zijn werk gaat.

Ik heb wat research gedaan en vond dat ik alles eraf moet halen, behalve persoonlijke bestanden. Houdt dus ook in dat me besturingssysteem er ook af moet. Alleen hoe wipe ik de HDD dan zodat die klaar is voor gebruik in me nieuwe systeem?

Lijkt mij dat ik niet zomaar me partitie kan wipen waar me OS in staat terwijl die gewoon nog runt? Of moet ik hem clonen, vervolgens van me D partitie laten draaien en vervolgens de c partitie wipen? Iemand die een linkje heeft hoe ik hem goed kan wipen?

• kamelotepica
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-01 17:56
Normaal gesproken is het niet echt nodig om de hardenschijf te "wipe" (normaal heet dit formatteren).
Helaas weet ik niet hoe jij je partities heb ingedeeld dit is wel makkelijk om te weten.

Om even een voorbeeld te schetsen als je een c: en een d: op dit moment heb is het makkelijkste om alles van c: wat van belang is over te kopiëren naar d: . Als je een externe schijf heb kopieer al het belangrijke van C: en D: naar de externe . Plaats de schijf in de nieuwe pc en installeer Windows opnieuw en formatteer ALLEEN de C:. Dit is in mijn mening de makkelijkste manier.

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt, maar heb je misschien een guide hoe ik kan formatteren?

Maar het gaat inderdaad om een C en D partitie, met het OS en wat andere zooi op C
Dus dan moet ik alles van C naar D kopieren, vervolgens opnieuw opstarten en vanaf D booten.
Daarna dus C formatteren en dan kan ik hem dus gebruiken in me nieuwe pc?

• kamelotepica
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-01 17:56
Niet echt wat ik bedoelde als je van D wil booten moet daar ook een besturingssysteem op staan (Windows).

Sowieso moet je Windows opnieuw installeren op de nieuwe computer.
Tijdens de Windows installatie krijg je sowieso de optie om te formatteren maar zoals ik al aan heb gegeven backup eerst alles want naar een format van een parties ben je echt alles kwijt wat er op die partie stond.

Maar nog even een vraag over de nieuwe pc is dit een kant en klare pc of is dit een zelfbouw ?
Staat er al geen Windows op de nieuwe computer ?

Ps: op youtube of google zijn er genoeg guides te vinden over formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om zelfbouw. Ik ga youtube even checken, bedankt!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je kan met de Windows installer gewoon over je bestaande installatie heen installeren zonder te wipen.

Verwijderd

Topicstarter
Ow zo werkt dat dus! Ideaal, ga er meteen mee aan de slag, laat weten of het gelukt is!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:52

3DDude

I void warranty's

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:12:
Hallo mensen,

Ik ben bezig met het in mekaar zetten van een PC en wil mijn oude harde schrijf over zetten naar mijn nieuwe pc, omdat die nog prima in orde is. Nou vroeg ik me alleen af hoe dat precies in zijn werk gaat.

Ik heb wat research gedaan en vond dat ik alles eraf moet halen, behalve persoonlijke bestanden. Houdt dus ook in dat me besturingssysteem er ook af moet. Alleen hoe wipe ik de HDD dan zodat die klaar is voor gebruik in me nieuwe systeem?

Lijkt mij dat ik niet zomaar me partitie kan wipen waar me OS in staat terwijl die gewoon nog runt? Of moet ik hem clonen, vervolgens van me D partitie laten draaien en vervolgens de c partitie wipen? Iemand die een linkje heeft hoe ik hem goed kan wipen?
Je kunt twee dingen doen.

1e: 2 partities maken ( 1 voor windows - 1 voor de data) er zijn verschillende tools die dat kunnen.
Voer je dan een herinstallatie van Windows uit formateer je alleen de windows partitie en je data blijft dan bestaan. http://www.wikihow.com/Create-a-Partition

2e: Pak een externe hardeschijf, kopieer al jouw belangrijke data daarop. formateer de oude hardeschijf en voer een schone windows installatie uit. Kopieer data van externe hdd terug naar je hdd waar je net windows op geinstalleerd hebt :)

Be nice, You Assholes :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
johnkeates schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:06:
Je kan met de Windows installer gewoon over je bestaande installatie heen installeren zonder te wipen.
Zo dus. Je oude windows blijft dan gewoon op de schijf staan maar wordt hernoemt naar windows.old
In die map vind je dan nog de zaken die je hebben wil, bijvoorbeeld je downloads. Hou er wel rekening mee dat je bijna alle programmas opnieuw moet instaleren, ook al staan ze op de D.
Pagina: 1