• Catwoman
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 11:20
Aangezien ik de laatste 2 weken ntoskrnl.exe BSOD heb, begon ik met het draaien van Memtest86+ per RAM stick.

Eerste RAM stick: de eerste keer doorliep Memtest 3 passes zonder errors, maar toen ik in het configuration menu 1 keer iets aanpaste in het test selection gedeelte, kreeg ik plotseling een heleboel errors.
Daarna opnieuw opgestart en Memtest gedraaid en doorliep Memtest 8 passes. Ik ging controleren of ik de 'glitch' kon re-creeren.
Aantal keer verschillende tests overgeslagen, geselecteerd en dat ging goed, maar op een gegeven moment ging het weer fout.

Is dit een glitch of toch rotte RAM ? (ookal doorstond de module 8 passes...)

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Wat gebeurt er als je Prime95 gebruikt met de Blend test? Ook errors?

Specs

Verwijderd

Ik zou ervan uitgaan dat je geheugen niet helemaal zuiver is. Je kunt prima pas problemen op de 10e pass tegenkomen. Dat is wat zeldzamer dan gelijk een bak errors, maar het komt voor.

Je kunt nog een keer proberen om Memtest een nacht of dag te draaien om te zien of je dan ook errors krijgt zonder het te forceren, maar verdacht is het geheugen wel.

• Catwoman
@BlackWolf Prime95 met blend nog niet gedraaid. Momenteel wordt de tweede RAM module ge-Memtest en tot op het heden (na 4 passes) geen errors. Laat 'm nog een aantal passes doorgaan.
Neem aan dat ik per module Prime moet laten draaien, maar voor hoelang ? Heb het nog nooit gebruikt.

@Camacha Het rare is inderdaad dat ik die errors bij de eerste module alleen kreeg als ik wat bij test selection ging aanpassen dus in principe moest gaan forceren (ene keer al bij eerste aanpassing, tweede keer na iets van 20 aanpassingen) , probleem is dan ook (stel dat er uit Prime95 niks komt): hoe ga ik dit aankaarten bij de webshop ivm met RMA ?

Nog even een toevoeging, die ntoskrnl BSOD's kreeg ik pas na het upgraden van CPU, RAM en moederbord, verder qua hardware en software niks veranderd dus ik ben er bijna zeker van dat minimaal één van die 3 de culprit is. Indien RAM RMA gaat, gelijk moederbord mee (komen van dezelfde webshop) om te laten testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Catwoman op 27-09-2014 08:59 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:48
Het kan dus net op het randje zitten - misschien dat het net bij een bepaalde temperatuur of zo pas mis gaat. Het zal, verwacht ik, wel de BSOD's verklaren.

Wat je nog kan proberen:
Geheugenreepjes er uit halen, de DIMM slots met perslucht schoonblazen en alle contacten met alcohol voorzichtig schoonmaken en terugplaatsen. Wellicht dat de contacten net op het randje zitten.

Of de geheugenspanning een klein beetje hoger zetten - ook die kan net op het randje zitten.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou even kijken met bijvoorbeeld CPU Z of de instellingen van je ram conform standaardinstellingen zijn en ook je voltage checken in het bios. Wat vanaalten al aangeeft, je kan het voltage iets verhogen en kijken of je problemen daarmee zijn opgelost.

• Catwoman
Met hoeveel kan ik het voltage omhoog zetten ? Heb nog nooit iets met overclocks, voltages gedaan dus weet er niks van. Hoeveel mag 't max omhoog, welke stappen moet ik zetten (per keer 0,01/0,05 omhoog etc .

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:48
Beetje afhankelijk van hoeveen het standaard voltage is. Stel dat je huidige RAM op 1.35V zit (ik noem maar wat zonder verstand van zaken hè!), dan zou ik hooguit 0.05 omhoog gaan (1.40), als het dan nog niet werkt is er meer dan een 'net niet' probleem. Dus in stappen van 0.01 of zo omhoog, tot 1.40.

Maar da's mijn mening. Overclockers zullen mij nu uitlachen. ;)

• Catwoman
Heb wat in de BIOS rondgekeken en voor nu het voltage van standaard 1.35 naar 1.36 gezet. Zal straks Prime95 met blend draaien.
In de BIOS vielen er mij trouwens wel een aantal aparte dingen op:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/10zcnd4.jpg
DRAM frequency stond eerst op AUTO en als gevolg daarvan 1333Mhz(PC3-10600), CPU-z gaf ook ~667mhz aan. AUTO veranderd naar DDR3-1600 (PC3-12800) aangezien dat de de specificatie is van de RAM.CPU-z geeft nu ~800mhz aan (zoals het hoort):

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2dkffxi.jpg

Maar, als ik dan weer ergens in de BIOS kijk zie ik staan, maxbandwith slot A2 PC3-10700 (667mhz), is dit een fout aangezien CPU-z wel ~800mhz aangeeft ?:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2n8c13t.jpg

En op dit BIOS scherm geeft ie voor A2/B2 wel DDR3-1600 aan:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2552bt3.jpg

EDIT: Hoelang is de bedoeling dat Prime95 + blend draait ? Lees ene keer 12 uur, dan 24 uur, andere zeggen weer 4 uur, en sommigen zeggen zelfs max 30min.. |:(
Draait nu 1 uur en geen errors/crashes, alleen maar 'passed' meldingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Catwoman op 27-09-2014 15:06 ]

Verwijderd

800 Mhz x Dual (2) = 1600 Mhz ... dus daar is niks mis mee!

• Catwoman
Na 5 uur Prime95 + blend geen problemen.

Heb toch besloten om een RMA aan te vragen voor het RAM & moederbord.
Die zee aan errors in Memtest86+ na test selection aanpassingen vertrouw ik niet, en de ntoskrnl.exe BSOD en het bijbehorende adres is volgens verschillende posts op fora vaak te wijten aan RAM.

Moederbord RMA omdat ik sinds gisteren ook opstart delay heb. Na het offswitchen van de PSU schakelaar, en het daarna waar onswitchen, gebeurd er voor een aantal seconden niks na het indrukken van de powerbutton op de behuizing.
Fans draaien niet, mb/kast lampjes branden niet, maar uiteindelijk start het systeem wel op.
Aan de voeding lag het niet, aangezien met een spiksplinter nieuwe Seasonic M12II EVO 520watt precies
hetzelfde gebeurd.

Vóór het upgraden van RAM, CPU en mb 3,5 geen problemen gehad, met deze nieuwe hardware alleen maar ellende.

Als de betreffende webshop de 2 onderdelen ook als defect constateert, zal ik nog laten weten of ik met de nieuwe onderdelen de problemen niet meer ervaar. Dan is het voor de volledigheid ook duidelijk wat de problemen veroorzaakten.
Pagina: 1