Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Persoonlijke bandbreedte gebruiken voor PC en laptop

Pagina: 1
Acties:

• Armend
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Beste tweakers,

Op werk heb ik via een MAC adres internet. Dit is helaas maar beperkt tot 1 computer.
Ik zou graag op mijn desktop internet willen en deze tegelijkertijd laten dienen als router
voor mijn laptop (als het kan ook als de desktop uitstaat?).

Ik heb al rond het forum gekeken, maar heb concreet niet gevonden hoe ik dit het beste kan aanpakken.

De desktop heeft (nog) geen netwerkkaart of usb.

Deze wil ik gaan aanschaffen, maar heb ik dan ook een router nodig om de laptop te bereiken?

Ik was zelf niet bekend met deze verdeling van mb/s.
Het werkt over het algemeen wel positief, omdat niet 1 systeem alles opeist.

• Zeg
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 16:44

Zeg

Je zou het MAC-adres van de PC kunnen spoofen om een internetverbinding op te zetten via je laptop :)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik adviseer je om niet zelf te gaan klooien.
Je wil echt niet dat er straks een BOFH met een lange preek en stoom uit de oren tegen je aan staat te schreeuwen wat je nou weer hebt geflikt. Ik heb dat meegemaakt :|
Zo te horen is alles netjes en professioneel dichtgespijkerd en als het voor je werk nodig is om je laptop ook aan te sluiten, dan moet jouw werkgever daar voor zorgen, alles in goed overleg dus.

Een IP adres spoofen werkt maar voor 1 computer, je kan er nooit twee tegelijk aansluiten met hetzelfde adres. Het enige wat je kan doen is via een tweede netwerk kaart in je pc en proxy software web toegang bieden, maar nogmaals, probeer eerst de officiële paden te bewandelen voordat je het als netwerk-anarchist probeert.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
Hetgeen je ook altijd kunt doen, is een routertje kopen die mac clone aanbied... Dan geef je je router het mac adres van je pc, en kun je er met meerdere apparaten op.

Maar let wel, inderdaad eerst de officiële weg proberen te bewandelen ;)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
wsitedesign schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 09:29:
Hetgeen je ook altijd kunt doen, is een routertje kopen die mac clone aanbied... Dan geef je je router het mac adres van je pc, en kun je er met meerdere apparaten op.
De pc is waarschijnlijk onderdeel van een windows netwerk domein en dat functioneert niet zomaar achter een NAT router, misschien wel als je de pc als DMZ configureert maar dat weet ik niet zeker.
De router functionaliteit kun je eventueel door de pc laten doen via "internet connection sharing" zodat alleen de laptop achter een software NAT router zit en gewone internet toegang heeft. Je hebt dan wel local admin rechten nodig op de pc.

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 27-09-2014 10:13 ]

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Van wie is de desktop? Als het een zakelijke desktop betreft zal er vast met een reden geen NIC inzitten. Al ken ik geen desktops die geen NIC aan boord hebben. Wat moet die desktop eigenlijk gaan doen?

Daarnaast, sla de interne gedrag regels even na voor je zo op straat staat ;-)

U+

• Armend
De PC heeft wel een slot for lan, alleen niet draadloos bedoel ik.
Zo'n usb wlan heb ik nog wel ergens liggen

Een collega zei dat hij via een optie in windows 8 zijn netwerk kon delen met o.a. zijn mobiele telefoon en laptop (Breedband tethering?). Zelf gebruik ik nog windows 7, dus ik weet niet of dit kan.

Verder is het geen probleem om dit te doen, mijn vraag is alleen hoe dit het beste kan.
Als iedereen op 2 computers een verbinding zou willen, zou dit ten koste gaan van de internetsnelheid.
(50mb/s / 10 pcs = 5mb/s, bij 20; 2,5mb/s etc etc)

Op mijn mobo zit Realtek PCIe. Ik wil het MAC adres van de desktop gebruiken om de verbinding te ontvangen en deze vervolgens delen met mijn andere apparaten; wireless of via LAN.

Edit:

Ik ga sowieso nog vragen of een 2e verbinding echt geen optie is ^^.
Misschien is het ook wel mogelijk een 2e MAC adres aan 1 verbinding toe te voegen?

[ Voor 10% gewijzigd door Armend op 27-09-2014 19:42 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
als je internet via je pc naar je notebook laat lopen heb je toch nog steeds de zelfde hoeveelheid computers???

En als je 100Mbit hebt en 10 pc's aangesloten, dan heeft normaliter niet elke pc maar 10mbit tot zijn beschikking, dan is het (zonder traffic shaping) gewoon wie het eerst komt die het eerst maalt.....

• Armend
Dutch2007 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 20:51:
als je internet via je pc naar je notebook laat lopen heb je toch nog steeds de zelfde hoeveelheid computers???

En als je 100Mbit hebt en 10 pc's aangesloten, dan heeft normaliter niet elke pc maar 10mbit tot zijn beschikking, dan is het (zonder traffic shaping) gewoon wie het eerst komt die het eerst maalt.....
Precies, daarom is dat wat ik wil :P..

Het is zo geregeld dat elke PC binnen het netwerk een gedeelte van het mb/s krijgt.
Het kan dus niet zoals in huishoudens, dat 1 persoon met wat torrents aan heel het internet
voor zich opeist en anderen daarmee dupeert.
Pagina: 1