CentOS 7 dhcp server lease time

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Goedenavond iedereen,

Ik heb een klein vraagje ivm een dhcp server die ik met CentOs7 aan het opzetten ben.
Hij draait gevirtualiseerd en is geconecteerd met 2 client.

Hier even de config file van de dhcp server:
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0{
interfece enp0s8;
option routers 192.168.1.254;
option subnet-mask 255.255.255.0;
default-lease-time 120;
max-lease-time 150;
range 192.168.1.10 192.168.1.50;
}
En dan hieronder nog wat host apex'en maar dat maakt nu niet zoveel uit.

Nu is mijn vraag, ik heb de lease time expres zo laag gezet omdat ik (voor te testen) geregeld een nieuw ip adres wil toegewezen krijgen. Maar nadat de lease time is verlopen krijg ik geen nieuw ip toegewezen op de client.. Ben ik een parameter vergeten of zit er ergens een fout in de config file?

Bedankt :) !

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
je client vraagt gewoon weer je oude IP op bij de server en die zegt 'prima' want hij is niet bezet.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Dat verklaard, maar enige parameter die ik mee kan ingeven opdat het gebruikte ip adres vervalt? en de client er een nieuw (ander) toegewezen krijgt?

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Krijg je niet gewoon hetzelfde IP-adres toegewezen? Een korte lease time zegt niks over het veranderen van een IP-adres. Op het moment dat een lease verloopt kan een client prima hetzelfde adres opnieuw krijgen.

Als je niet zeker weet wat er gebeurt kan je ook even wireshark pakken en kijken wat er nou precies aan pakketjes heen en weer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Heb het al gewoon via systemctl status dhcpd gezien.. Hij krijgt inderdaad hetzelfde toegewezen.
Maar nu zou ik graag willen weten hoe ik het toegewezen ip adres keer op keer kan laten veranderen als de lease is afgelopen :)?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Zie ook https://lists.isc.org/pip...ers/2006-July/001080.html

Ik ga er vanuit dat het dus met ISC-DHCP-SERVER (gezien je config heb je die) niet zo gaat werken. Wat je WEL kan doen, is FreeRadius als DHCP server gebruiken, hier een module in maken die dit voor je doet.

http://freeradius.org/features/dhcp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 19:05:
Krijg je niet gewoon hetzelfde IP-adres toegewezen? Een korte lease time zegt niks over het veranderen van een IP-adres. Op het moment dat een lease verloopt kan een client prima hetzelfde adres opnieuw krijgen.

Als je niet zeker weet wat er gebeurt kan je ook even wireshark pakken en kijken wat er nou precies aan pakketjes heen en weer gaat.
Sterker nog, DHCP protocol is zo ontworpen dat de client altijd op de helft van de leasetijd een nieuw request stuurt naar de server. Die geeft hetzelfde IP terug want de client heeft dat al in gebruik. Reageert de server niet dan zal de client opnieuw op de helft van de resterende tijd (een kwart dus) weer een DHCP request sturen enz enz.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Oké, maar ik blijf nog altijd met de vraag zitten hoe dat ik dit kan oplossen?!
Ik gebruik letterlijk de dhcp server die als software met centos7 meekomt (yum install dhcp).

Is er een stuke code dat moet toevoegen om dit te realiseren? :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tommienator schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:09:
Oké, maar ik blijf nog altijd met de vraag zitten hoe dat ik dit kan oplossen?!...
Wat wil je oplossen? Hoezo is het een probleem dat het bestaande IP-adres hergebruikt wordt?

Als je persé via DHCP een ongebruikt IP-adres toegewezen wilt krijgen, moet je reservations maken voor verschillende hardware adressen. Dan kun je door het hardware adres te wijzigen, een ander IP-adres krijgen. (Maar dan kun je eigenlijk net zo goed meteen een fixed IP-adres toekennen, da's veel minder werk)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Tommienator, DHCP is ontworpen zodat een client net zo vaak mogelijk eenzelfde IP adres terugkrijgt van de DHCP server, langs de ene kant gaat de client voor het verstrijken van de leasetijd meeermaals vragen aan de DHCP server of de lease verlengd kan worden, aan de andere kant zullen de meeste DHCP servers na het verstrijken van een leasetime bij een volgende request nagaan wat het IP adres de vorige keer was dat datzelfde MAC adres passeerde, en indien dit adres nog vrij is zullen ze dit opnieuw toekennen. Dit om het voor de eindgebruiker net eenvoudiger te maken.

Er valt dus niet veel op te lossen. Wat jij wenst gaat net in tegen de manier waarop DHCP op het algemeen word opgezet. Wil je dus telkens een nieuw adres dan zal je de netwerkconnectie moeten stopzetten op de client, het MAC adres veranderen en dan opnieuw een dhcp request uitsturen naar je DHCPd

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als ik me goed herinner is het bij dhcpcd of dhclient mogelijk scripts te draaien, je kan dan dan vermoedelijk wel een sript maken dat voor het vernieuwn van de lease de oude leasegegevens aanpast (med sed bijvoorbeeld), maar dat zal wel wat scriptschrijven vereisen, en het zou me niet verbazen als het makkelijker kan (het idee de boel op de client te veranderen is ook wel aardig zou ik denken), mischien dat grondig doorspitten van de documentatie en/of source wel aanknopingspunten geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2014 13:09 ]

• Tommienator
Inderdaad, als ik gewoon een dhclient -r laat lopen dan krijg ik een nieuw (en ander) ip adres toegewezen.
Maar goed, de reden waarom ik het vroeg was omdat we voor labo netwerkarchitectuur een bepaalde werkomgeving moesten simuleren :)
Maar dan zal ik het wel gewoon via scripting oplossen :)! Had gewoon gehoopt dat het via een parameter ingesteld kon worden in de dhcp server en zonder fixed ip adressen..

Pagina: 1