Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[exim/dovecot]Maildir op verschillende locaties

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:18
Ik heb onlangs een debian-server ingericht als mailserver icm exim4 en dovecot. Ik heb http://t-machine.org/inde...-exim4-dovecot-roundcube/ hiervoor gebruikt.

Nu werkt mail verzenden en retourneren, maar komen de mails in verschillende mappen:
/var/mail/[domein]/[user]/Maildir/...
en /var/mail/[domein]/[user]/...

Waar kan ik vinden waardoor dit komt? Ik heb al allerlei howto's gevolgd en ik zou met symlinks naar de Maildir kunnen gaan, maar waarschijnlijk is het ergens in een config-file te vinden. Maar in welke?

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen. Het is iig niet /etc/exim4/update.conf.conf
Maar wel een exim-config file volgens mij.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:50
Uhhmm in welke zin is dit dan niet hoe je het zou willen ?

Je mail komt zo toch netjes gescheiden per domein en user terecht op je storage ?
(ik gebruik dezelfde setup (exim dovecot roundcube spamassassin) met eenzelfde soort directory structuur)

• Paultje3181
De ene staat in mailde en de andere niet... Ze zijn dus niet te zien in roundcube

• gekkie
Ah ok .. je verzonden mail komt dus in een andere map terecht dan de inkomende ?
En waarschijnlijk je inkomende op je eigen domein/user
en de verzonden dan in een map van domein/user van de geaddresseerde ofzo ?

Anders is het toch handig om even een reallife voorbeeldje te geven

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou even alle paths uit de configuratiebestanden bekijken. (eventueel gewoon greppen)

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 26-09-2014 18:14 ]

• gekkie
ik gok eerder op een verkeerde address expansion in dovecot dan wel exim4 ..
ah tis alleen het stukje "Maildir" uit het path wat er wel of niet is ?

Gebruik zelf trouwens dovecot als LDA, exim slaat zelf dus niets op maar passt altijd door naar exim. Heeft als voordeel dat ik gebruik kan maken van sieve server based filtering, ipv client side.

[ Voor 64% gewijzigd door gekkie op 26-09-2014 18:22 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In iedergeval bij dovecot staat wat ge-expandeerd moet worden gewoon in de paths. Van exim weet ik niet zoveel, ken eigenlijk alleen postfix. Maar het zal inderdaad wel aan dovecot liggen in dit geval (misschien mist ergens in een path gewoon ../Maildir of je hebt niet aangegeven dat het Maildir-formaat moet worden gebruikt).

[ Voor 40% gewijzigd door begintmeta op 26-09-2014 18:22 ]

• gekkie
begintmeta schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 18:19:
In iedergeval bij dovecot staat wat ge-expandeerd moet worden gewoon in de paths. Van exim weet ik niet zoveel, ken eigenlijk alleen postfix. Maar het zal inderdaad wel aan dovecot liggen in dit geval (misschien mist ergens in een path gewoon ../Maildir of je hebt niet aangegeven dat het Maildir-formaat moet worden gebruikt).
Logs op verbose zetten en kijken welke van de 2 iets waar aflevert zal in iedergeval al wel aangeven in welke van de 2 configs er gekeken moet worden. :)

sowieso als ik kijk naar de aangehaalde tutorial zou je verwachten dat exim z'n mail dumpt in:
directory = /var/spool/mail/$domain/$local_part

en dovecot in mail_location = maildir:~

maar de default is mail_location = maildir:~/Maildir volgens http://wiki2.dovecot.org/MailLocation/Maildir
dus wellicht dat je die vergeten bent aan te passen ?

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 26-09-2014 18:38 ]

• Paultje3181
Grrr... Inderdaad. Zoiets stoms...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is trouwens vziw niet verstandig om bij dovecot de maildir in direct in de homedir te zetten, dus even het pad aanpassen inderdaad

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 26-09-2014 21:08 ]

• gekkie
begintmeta schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:07:
Het is trouwens vziw niet verstandig om bij dovecot de maildir in direct in de homedir te zetten, dus even het pad aanpassen inderdaad
In dit geval lijkt het de homedir van de "mail" user en niet van een shell user (aangezien er verder gebruik gemaakt van "virtualusers" zo lijkt het)

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 26-09-2014 21:12 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gekkie schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:10:
[...]

In dit geval lijkt het de homedir van de "mail" user en niet van een shell user (aangezien er verder gebruik gemaakt van "virtualusers" zo lijkt het)
Ik bedoel de 'homedir' voor de 'dovecot-mailbox', misschien beter basisdir te noemen, dovecot dropt doorgaans wat metadata en dergelijke zaken op dat niveau

• gekkie
begintmeta schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:15:
[...]

Ik bedoel de 'homedir' voor de 'dovecot-mailbox', misschien beter basisdir te noemen, dovecot dropt doorgaans wat metadata en dergelijke zaken op dat niveau
Hmm ik zie weinig spannends in m'n maildir dir, noch op http://wiki2.dovecot.org/MailboxFormat/Maildir.
Wat voor metadata doel je op ?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

• gekkie
Ah even geverifieerd en zo heb ik het eigenlijk ook geconfigureerd staan ja :).
Homedir per domein/user met daarin dan weer een /sieve en de eigenlijke /maildir.

En moet zeggen buitengewoon tevreden met dovecot en imap :)

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 26-09-2014 23:32 ]

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-11 11:00
Dovecot en imap werken inderdaad prima. Ik gebruik het al heel erg lang en heb eigenlijk geen omkijken naar de server op het gebruikelijke updaten na.

Het enige nadeel is dat Microsoft Outlook een beetje wispelturig is met imap. Meestal werkt het prima maar soms kan het ook hele rare dingen doen.

• gekkie
syl765 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 10:31:
Dovecot en imap werken inderdaad prima. Ik gebruik het al heel erg lang en heb eigenlijk geen omkijken naar de server op het gebruikelijke updaten na.

Het enige nadeel is dat Microsoft Outlook een beetje wispelturig is met imap. Meestal werkt het prima maar soms kan het ook hele rare dingen doen.
Vroeger courier gedraaid .. maar met dovecot minder problemen en de sieve filtering blijft lekker.
Omdat het serverside is is de mail altijd hetzelfde gefilterd onafhankelijk van client (web, mobile, desktop) en push werkt ook.
Outlook heb ik never nooit niet gebruikt .. wat een draak van een applicatie .. traag (opstart tijd).. resource hungry .. slecht met imap .. gedoe met filesize, meeste is wellicht onderhand een beetje opgelost.
Maar betwijfel nog steeds of het fatsoenlijk en soepel werkt met meerdere mailboxen > 70000 mailtjes.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb ook eigenlijk alleen dovecot gebruikt, tussendoor nog eens cyrus geprobeerd (omdat dovecot nog geen metadata-support had en ik dat toen nodig had). Helemaal vroeger ook nog een paar jaar wat anders, maar ik herinner me niet eens meer welke server dat was... (Courier was het). dbmail had ik experimenteel ook nog eens bekeken. Maar uiteindelijk is dovecot voor mij de beste keus gebleken.

Waarom trouwens exim en niet b.v. postfix?

[ Voor 51% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2014 13:20 ]

• gekkie
begintmeta schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:55:
Ik heb ook eigenlijk alleen dovecot gebruikt, tussendoor nog eens cyrus geprobeerd (omdat dovecot nog geen metadata-support had en ik dat toen nodig had). Helemaal vroeger ook nog een paar jaar wat anders, maar ik herinner me niet eens meer welke server dat was... (Courier was het). dbmail had ik experimenteel ook nog eens bekeken. Maar uiteindelijk is dovecot voor mij de beste keus gebleken.

Waarom trouwens exim en niet b.v. postfix?
Voor mij omdat ik er ooit mee begonnen ben omdat het de default MTA op Debian was (en is).
Wel eens gekeken naar postfix en qmail, maar zag geen hele grote voordelen.
(geen keuze dus met een grote overtuiging ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 27-09-2014 13:40 ]

• Paultje3181
Inderdaad, omdat het met Debian meekwam en ik deze tutorial snel vond...
Pagina: 1