230v Bewegingsmelder aansluiten op arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 21:17

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een bewegingsmelder onder de carport hangen. Deze werkt op 230v en stuurt mijn spotjes aan dat deze aan gaan bij beweging.

Nu wil ik graag twee dingen doen:
1. Via arduino de spots kunnen inschakelen op bepaalde tijdstippen.
Das opzich goed te doen natuurlijk, relaisje ertussen welke de arduino inschakelt, en deze in serie naast de bewegingsmelder zetten zodat als een van beide stroom geeft, de lampen inschakelen.

en 2. Via arduino kunnen opmerken wanneer de spots aan gaan door de bewegingsmelder.
En dat is direct het probleem. Er zijn legio aan 5v -> 230v relaisjes te vinden die direct arduino geschikt zijn, zodat je bijv een 230v lamp kunt schakelen door een 5v pin op HIGH te zetten, maar ik wil juist andersom (denk ik). Het meest logische leek mij om een 230v relais te hebben die een 5v draadje van de arduino kan verbinden wanneer er stroom op de 230v kant staat, en dat dan meten op de arduino.

Dat is dus mijn vraag, hoe kan ik detecteren wanneer er 230v op de lijn staat, met een arduino? :o

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Optocoupler is wat je zoekt.

Zoek maar eens op "230V optocoupler Arduino" o.i.d. Er zijn namelijk genoeg projectjes van mensen die met hetzelfde zaten om bijv. te kijken of een 230V pomp o.i.d. draait. Wel even kijken hoe je het geheel gaat bouwen, een LED op 230V uit het stopcontact knippert namelijk met 50Hz. Voor ons onzichtbaar, maar de Arduino ziet dat dus als 50x aan/uit per seconden ;) Ook iets om in je code rekening mee te houden.

Al kan je ook gewoon een relais pakken met 230V spoel, en die laten aantrekken als de lampjes aangaan. De contacten verbind je dan met 5V (of GND, net wat je wilt) en je ingangspin. Op die manier kun je het ook detecteren. Let wel op 'debouncing', zijn ook genoeg truukjes voor op de Arduino.

Hoe ga je trouwens op vaste tijden schakelen? Is een Arduino dan niet een beetje overkill? Simpele tijdschakelaar lijkt me dan makkelijker?

[ Voor 127% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:42:
Optocoupler is wat je zoekt.
Hoe ga je trouwens op vaste tijden schakelen? Is een Arduino dan niet een beetje overkill? Simpele tijdschakelaar lijkt me dan makkelijker?
Nou ja, even iets verduidelijkt, ik wil hem aansluiten op mijn home automation gebeuren, zodat ik hem via daar (dus via een interface) kan schakelen op bijv. vaste tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 19:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Er zijn eventueel ook bewegingsmeldertjes die je direct aan je Arduino kan knopen. Werken op 5V en kosten erg weinig. Ik weet alleen niet zeker of Arduino's 3.3V als logic level 1 pakken (gebruik zelf PIC's)

HC-SR501 is een voorbeeld van zo'n meldertje

/edit
Als iemand kan bevestigen dat een Arduino 3.3V compatible inputs heeft, heb ik hier evt. nog wel een exemplaar liggen die in een envelop past ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Maestro op 26-09-2014 14:11 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

En als je deze melder toch wilt gebruiken, het detectiecircuit werkt zeer waarschijnlijk op een lagere gelijkspanning. Er is vast wel ergens een punt dat hoog/laag gaat staan bij detectie. Kijk wel uit met goedkope troep die 220VAC en het DC niet goed gescheiden heeft. Optocouplers zijn dus sowieso aan te raden.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Maestro schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 14:02:
Er zijn eventueel ook bewegingsmeldertjes die je direct aan je Arduino kan knopen. Werken op 5V en kosten erg weinig. Ik weet alleen niet zeker of Arduino's 3.3V als logic level 1 pakken (gebruik zelf PIC's)

HC-SR501 is een voorbeeld van zo'n meldertje

/edit
Als iemand kan bevestigen dat een Arduino 3.3V compatible inputs heeft, heb ik hier evt. nog wel een exemplaar liggen die in een envelop past ;)
Daar heb ik ook wel is naar gekeken, om dan dus mijn huidige beweginsmelder behuizing om te bouwen naar zo'n bewegingsmelder qua binnenkant. Opzich leuk, maar wat is het bereik van zo'n ding? Die huidige 230v bewegingsmelder heeft een detectiegebied van max. 12 meter ( ik heb zo'n 7 a 8 meter nodig), en schakelt alleen in de nacht, of eigenlijk, als het donker is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Andere optie is bij de lampjes een uit-de-la-geviste usb/5v adapter vissen en de uitgang daarvan op een digital input van een avr hangen, dan geeft die adapter 5V als de lampjes aan zijn, en leest de arduino een 1 op zijn input, en als de lampjes uitzijn gaat de adapter ook uit en krijg je een 0 op de arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 19:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

geerttttt schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 14:40:
[...]

Daar heb ik ook wel is naar gekeken, om dan dus mijn huidige beweginsmelder behuizing om te bouwen naar zo'n bewegingsmelder qua binnenkant. Opzich leuk, maar wat is het bereik van zo'n ding? Die huidige 230v bewegingsmelder heeft een detectiegebied van max. 12 meter ( ik heb zo'n 7 a 8 meter nodig), en schakelt alleen in de nacht, of eigenlijk, als het donker is...
7-8 meter haalt ie (hier i.i.g.) wel. Ik gebruik ze zelf binnen, ook voor domotica, en moest de gevoeligheid behoorlijk de kop indrukken. Alleen op warme dagen neemt de gevoeligheid wel wat af. Er zit geen lichtsensor (a la LDR) bij in overigens. Dus hij schakelt altijd, ook overdag.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vaak zit er ook een LED in zo'n bewegingsmelder, die zou je los kunnen halen en 1:1 aan een optocoupler hangen. Je kunt ook de elektronica in de bewegingsmelder uitpluzen of je een laagspannings schakelsignaal kunt vinden. Maar een optocoupler is bij dit soort dingen wel zo veilig!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1