Bron: o.a. Consumentenbond voorwat betreft de kwaliteit van de tuner, bewegingsscherpte en kijkhoeken.
Npo gemist gaat ook via Ziggo (ook met het standaard pakket). Uit m'n hoofd: tot een week terug.
Ik ben van ochtend ook naar expert gegaan omdat door de aanbiedingen de prijzen vergelijkbaar zijn met de prijzen op internet. En gunstiger dan de MediaMarkt waar ik eergisteren ben gaan kijken.
Ik heb geken naar
- Samsung 40H6700
- LG 42LB670 / 730
- Panasonic 42 AS650E (of 39" variant)
- Panasonic 42 AS750E
- Samsung 40H7000 (optie)
omdat mijn recent gekochte Panasonic 40AS640E beeldmankementen vertoonde. Deze heb ik tot twee maal toe laten omruilen. De tweede en derde waren echter niet beter.
Maar ik weet niet of dit Panasonic te verwijten valt, want ik heb het sterke vermoeden dat de vervangende exemplaren eerder door de webshop van andere klanten retour zijn ontvangen en aan mij zijn verstrekt als nieuw. Deze tv´s vertoonden nog meer problemen dan de eerste. Bij deze webshop zal ik dus ook nooit weer wat bestellen. Maar ik kreeg zonder problemen - binnen een week - m'n geld terug.
De Panasonic 40AS640E heb ik o.a. aanschaft vanwege de positieve review op o.a. hdtvtest.co.uk.
Ik ga over de AS640E binnenkort een beknoptje review plaatsen op Tweakers. Objectief, dus zonder de tv geheel af te branden maar ik ga wel in op de mankementen. Ik had bijvoorbeeld geen problemen met de zwartwaarden. Die waren zeker heel goed. Behalve bij dat exemplaar met ernstige backlight bleeding (maar de 'goede kant' van het beeld had prima zwartwaarden).
Dus nu shoppen voor een nieuwe tv. Ook de AS650E/750E meegenomen omdat als de mankementen er niet zouden zijn geweest het goede tvs zouden zijn geweest.
Maar ik kijk nu wel aanzienlijk kritscher naar details en ook testresultaten. Het probleem is dat testresultaten nogal eens tegenstrijdig kunnen zijn. Wat moet je dan?
Tunerkwaliteit. Ik heb het met eigen ogen kunnen zien de Pansonics AS5xx/AS6xx /AS7xx bij gemiddelde horizontale links/rechtsbewegingen artifacten vertoond langs de randen van het beeldscherm, een streepachtig patroon van een paar pixels breed. Geen enkel model (en grootte) uitgezonderd. Dat was bij de LG en Samsung modellen niet het geval.
Hinderlijk? Dat moet ieder voor zich bepalen maar ik raad iedereen aan om de Panasonics toch even live te bekijken voordat je tot aanschaf besluit over te gaan omdat het wel duidelijk zichtbaar is. Op z´n minst een aandachtspunt.
Beeld donkerder in de schermhoeken. Dit heb ik bij diverse merken gezien in meer of mindere mate maar de Panasonic lijkt mij hier toch
iets gevoeliger voor maar dit lijkt mij meer exemplarisch van aard.
Ik stond eerst sceptisch tegen over het oordeel van de Consumentenbond hierover maar op dit punt klopt het gewoon. Wat kijkhoeken betreft ontloopt het elkaar niet zoveel met uitzondering van de Samsung 40H7000 die heeft de beste kijkhoeken maar is ook aanzienlijk duurder (maar doet wel mee voor de 20% korting).
Ik beweer niet dat de Panasonics slecht zijn, maar er zijn binnen dezelfde prijsklasse mogelijk betere alternatieven. Ga vooral vooraf zelf kijken.
Ik heb overigens de Samsung 40H7000 gekocht. Flink duurder maar zag er echt beter uit dan de andere modellen. Er is duidelijk een kwaliteitssprong qua beeld, geluid enz. te zien tussen de Samsung 6 en 7 serie (en de Panasonics en LGs; vergelijkbaar met de 6 serie van Samsung). Iets wat ik niet zo sterk had verwacht. Het verschil tussen series is bij de Pansonics en LG aanzienlijk minder is en het verschil grotendeels bepaald wordt door de extra opties en niet dat er bijvoorbeeld een beter paneel gebruikt is. Ik kon het in ieder geval niet zien of waarnemen.