[indesign] afbeeldingen niet scherp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik ben sinds kort bezig met Indesign en loop tegen veel vragen aan. Wat courses van Terry White gedaan en via Lynda.com dus de basis ken ik aardig. Ik loop alleen tegen veel dingen aan vandaar mijn vragen.

Ik gebruik Indesign CC 2014

Voor mijn studie moet ik een portfolio maken. Daarvoor heb ik een logo ontworpen in Illustrator. Dit logo is vector dus zou in alle grotes scherp moeten blijven. Als ik dit logo invoeg en schaal dan wordt hij heel blokkerig.

Als bestandsformaat heb ik gekozen voor Web 1024x768.
Nu heb ik een afbeelding voor over de hele voorkant van 1920x1200. jpeg. Wanneer ik deze inlaad en proportioneel mijn kader mee vul wordt hij ook heel wazig.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
exporteren in ander formaat dan jpeg? svg/eps? of is dat niet bruikbaar ... :)

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:47
KimJong-un:
Ik ben sinds kort bezig met Indesign en loop tegen veel vragen aan. Wat courses van Terry White gedaan en via Lynda.com dus de basis ken ik aardig. Ik loop alleen tegen veel dingen aan vandaar mijn vragen.

Ik gebruik Indesign CC 2014

Voor mijn studie moet ik een portfolio maken. Daarvoor heb ik een logo ontworpen in Illustrator. Dit logo is vector dus zou in alle grotes scherp moeten blijven. Als ik dit logo invoeg en schaal dan wordt hij heel blokkerig. Als bestandsformaat heb ik gekozen voor Web 1024x768, nu heb ik een afbeelding voor over de hele voorkant van 1920x1200. jpeg. Wanneer ik deze inlaad en proportioneel mijn kader mee vul wordt hij ook heel wazig.

Iemand enig idee wat ik fout doe?
Niets. Als je de vector placed dan is het eindresultaat scherp (check maar eens bij export naar PDF) :)
Als je kiest voor View > Overprint preview dan zul je zien dat er niks aan de hand is, zeker als je gewoon vector behoudt (.ai, .eps e.d.) en geen JPG's gaat plaatsen tenzij ze (minimaal) 300 dpi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24
Wat Willem zegt klopt geheel.

Kleine aanvulling: wanneer je in 'View > Display Performance > High Quality Display' aanzet zie je al wat betere kwaliteit in je document. Maar de echte kwaliteit zie je pas bij exporteren (naar PDF bijvoorbeeld).

'View > Overprint Preview' heeft voor zover ik weet geen effect op de kwaliteit, maar brengt de uiteindelijke kleuren dichterbij hoe het er uitziet wanneer je het afdrukt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
Bedankt voor de reacties zover. Het eindresultaat is inderdaad gewoon scherp. (.ai ingevoegd)
Iemand die weet waarom hij in mijn document niet scherp is?

Ik was niet helemaal duidelijk, maar het waren 2 problemen.

1. was het logo en dat is nu dus duidelijk.

2. Was een afbeelding over de hele voorkant. Hoe kan het dat hij in mijn document niet scherp is, maar de afbeelding zelf wel terwijl deze buiten het document groter is? (ik schaal hem dus kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Ik begrijp je 2de probleem niet. Dat de afbeelding 'wazig is' weet je nu. Maar deze heeft dus een ander formaat in je export dan in je document? Misschien even een screenshot posten ter verduidelijking.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
Ik heb de instellingen van het document gewijzigd, is nu hoge kwaliteit weergave en dat is al een stuk beter! bedankt.

Het 2e probleem:

Het portfolio moet een voorkant hebben. Op de voorkant wil ik een afbeelding hebben die over de hele voorkant gespreid is. De afmetingen van het document zijn: 1024x768. Ik heb een afbeelding gedownload met het formaat: 1920x1200. Deze afbeelding is dus een stuk groter als mijn document en gewoon mooi scherp.

Zodra ik hem ingevoegd heb (via bridge ingesleept) is de afbeelding niet scherp meer. Ook hier staan de instellingen op hoge kwaliteit weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
KimJong-un:
Bedankt voor de reacties zover. Het eindresultaat is inderdaad gewoon scherp. (.ai ingevoegd)
Iemand die weet waarom hij in mijn document niet scherp is?

Ik was niet helemaal duidelijk, maar het waren 2 problemen.

1. was het logo en dat is nu dus duidelijk.
Performance.
KimJong-un:
2. Was een afbeelding over de hele voorkant. Hoe kan het dat hij in mijn document niet scherp is, maar de afbeelding zelf wel terwijl deze buiten het document groter is? (ik schaal hem dus kleiner.
Is je afbeelding wel 300 dpi? Gaat niet alleen om de afmeting in pixels maar ook de hoeveelheid pixels per inch. Ongecomprimeerd bestand? (psd/tiff/eps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
Willem schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:57:
[...]

Performance.

[...]

Is je afbeelding wel 300 dpi? Gaat niet alleen om de afmeting in pixels maar ook de hoeveelheid pixels per inch. Ongecomprimeerd bestand? (psd/tiff/eps)
Hoe kan ik zien hoeveel DPI een afbeelding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Je hebt per ongeluk toch een tutorial overgeslagen? Naar mijn mening behoort DPI toch echt tot de basiskennis die je zelf zegt te beheersen, en anders makkelijk zou moeten kunnen opzoeken.

Verwijderd

Bij een bestand van een vast aantal pixels maakt dpi/ppi niet uit als je er iets van een aantal pixels insleept.
Het enige wat ppi/dpi dan doet is de afmeting van je geprinte product veranderen.

edit: @willem

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
KimJong-un:

Hoe kan ik zien hoeveel DPI een afbeelding is?
Openen in Photoshop Image > Image size :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-09 16:11
Willem schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:40:
[...]

Openen in Photoshop Image > Image size :)
Of als je dan toch al in indesign zit (ff aantzetten in panel options):
300 is DPI/PPI zoals ingesteld in het bestand, de 500 zoveel is de effectieve DPI in je huidige indesign document. En het percentage ernaast is de vergrotingsfactor, waarbij boven de 100% een echte vergroting is en je dus eigenlijk een groter bestand zou moeten nemen (afhankelijk van je export eisen).

DPI Indesign

[ Voor 30% gewijzigd door analogworm op 30-09-2014 14:45 ]

Pagina: 1