Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 02:39
Ik heb momenteel een leasewagen klasse Golf/A3 en tankkaart, dit komt te vervallen en in ruil krijg ik 720€ car allowance + 200€ salarisverhoging. Ik gebruik privé niet veel de wagen, maar een wagen is wel verplicht voor de job.
Ik vraag me nu af of dit niet een downgrade is, afhankelijk hoeveel belasting over die car allowance wordt betaald, ik neem aan dat dit zo'n 52% is, zoals brutoloon, dan is er nog 441€ netto over?

Als ik dan laat berekenen voor een basic VW Golf (18.5k€ aankoop):
personal lease 4j, 10000km/j: 462€/maand (incl onderhoud/reparatie,verzekering, bandenwissel,bijstand)
autocredit 4j: 15% voorschot + 275€/maand (geen onderhoud/reparatie,verzekering, bandenwissel,bijstand) + 5k€ op het eind voor overname van de wagen
finance 4j: 413€/maand (idem)
Geen van de bovenstaande houdt rekening met tankkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
belasting @52% gaat er wel van uit dat je boven de schijf van 50000 euro zit ... gezien de auto denk ik niet dat je dat haalt.

Dus het zal een iets andere schijf zijn, zie op je belastingsbrief voor de gemiddelde aanslagvoet.

Nu, kan je die vraag niet aan HR stellen?
Dat ze dat even kunnen uitrekenen. => wat je netto in de pocket krijgt van die car allowance en salarisverhoging.

Daarna kan je met dat bedrag in de hand eens gaan kijken naar wat het je effectief gaat kosten.

Hou ook rekening met je brandstof.
Als dat vroeger betaald werd met tankkaart en nu in de car allowance zit, dan speelt dat ook wel mee.

Het kan zijn dat je voor iets vergelijkbaars duurder uit bent => kan je op tafel kloppen.
Het kan ook zijn dat je gelijkaardig uitkomt, als je dan tevreden bent met een goedkopere/kleinere/oudere auto => dan verdien je er nog iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
In Belgie is het rijden in een firawagen imho altijd gunstiger dan prive. Je hebt immers maar een bescheiden bijtelling o.b.v. fiscake C.V., terwijl de firma alle autokosten uit de winst voor belasting kan betalen en de autokosten ook de loon/inkomstenbelasting passeren. Wat dat betreft is het geen prettig voorstel.

Als het goed is, kun je ook je autokosten uit je car allowance netto ontvangen. Het zijn immers beroepskosten en geen prive-uitgaven. In NL is er een fiscale vrijstelling van 19 cent / zakelijke km. Hoe dat in BE zit weet ik niet.

Tenslotte: als je vrijwel uitsluitend zakelijk rijdt, hoort je auto sowieso in de firma te zitten. Je vraagt toch ook niet aan bedienden om hun eigen computer mee te nemen naar het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
t_captain schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 12:41:
Je vraagt toch ook niet aan bedienden om hun eigen computer mee te nemen naar het werk?
Tuurlijk wel, dat heet "Bring Your Own Device". ;)

Maar goed, nergens staat in de wet dat de baas verplicht is om je een auto te geven als je voor hem moet rijden. Dat het netjes is, dat is wat anders.

In België lijkt het met toch dat je wel wat voordelen hebt voor een privé auto die je in Nederland niet hebt. Lagere wegenbelasting op diesels, lagere aanschafprijzen (geen BPM/CO2 taks). Brandstofkosten liggen er ook lager begrijp ik. In Nederland kom je echt niet uit met die 19 cent per km, maar vooral omdat je op sommige punten doodgegooid wordt met belastingen als autobezitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Toch geen slecht voorstel dan?

Veel is afhankelijk van hoeveel kilometers jij per maand doet.
Je moet ook je eigen bijdrage niet meer betalen die komt te vervallen +- 125 euro

Jou winst (geschat)

720 euro netto
200 euro brutoloon = 95 netto
125 euro voor niet betalen bijdrage
=============================== 1.045 euro netto

Jou kosten (geschat)

Huurkoop wagen 20.000 euro , na 4 jaar verkoop voor 8.000 euro = 270 euro per maand
Onderhoud wagen 125 euro per maand
Verzekeringen, wegenhulp 100 euro per maand
Benzine 300 euro per maand (kun je al 50.000 tot 60.000 km per jaar doen)
======================================= 795 euro

Ik zou het wel weten als ik zo een voorstel krijg. Je kan nu bovendien je eigen wagen kiezen, oud of nieuw.

[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 26-09-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
De grote vraag is dus of die car allowance bruto of netto is ...

Om eerlijk te zijn denk ik dat dat eerder een bruto-verhaaltje gaat worden.
Zo een grote netto-vergoeding gaat de fiscus absoluut niet aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Los van het financiële:
Wie dekt je risico af als je binnen de looptijd van je personal lease (of hoe je het ook noemt), je baan verliest? Voortijd je leasecontract opzeggen zal de verstrekker niet leuk vinden (boete).

Op dit moment ligt dit bij je werkgever, en met je genoemde voorstellen verschuijft dat risico naar jou. Een bijbehorende compensatie lijkt me op zijn plaats.

Je kan natuurlijk een goedkoop 2e-handsje kopen maar dan ga je er in feite ook in "kwaliteit" ("autowelzijn") op achteruit.

[ Voor 25% gewijzigd door MrTinux op 26-09-2014 13:35 ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor privé lease. Dat is verkapte lening. Straks is de auto total loss na een ongeluk en dan sta je nog een aantal jaar te betalen voor iets wat je niet meer hebt. Ik zou zelf een jong gebruikte auto kopen als je nog geen auto in bezit hebt.
MrTinux schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:32:
Je kan natuurlijk een goedkoop 2e-handsje kopen maar dan ga je er in feite ook in "kwaliteit" ("autowelzijn") op achteruit.
Ligt eraan. Tweedehands auto's hoeven niet slecht te zijn. Als je een drie jaar oude koopt kan je rustig nog jaren probleemloos rijden. En zelfs auto's van tien jaar oud hoeven niet slecht te zijn. Ik heb wel vaker gezien dat een tien jaar oude auto die altijd privé bezit is geweest in betere staat is dan een leasewagen die vier jaar lang bereden is door iemand die er toch niet om geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

CMD-Snake schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:44:
Ligt eraan. Tweedehands auto's hoeven niet slecht te zijn. Als je een drie jaar oude koopt kan je rustig nog jaren probleemloos rijden. En zelfs auto's van tien jaar oud hoeven niet slecht te zijn. Ik heb wel vaker gezien dat een tien jaar oude auto die altijd privé bezit is geweest in betere staat is dan een leasewagen die vier jaar lang bereden is door iemand die er toch niet om geeft.
Zonder meer waar. Ik bedoelde het ook niet in absolute zin, daarom had ik het over "autowelzijn": een auto van bijv. 10 jaar oud "voelt" toch als een stapje terug als je uit een vrij nieuwe, vergelijkbare, auto waar alles voor geregeld is (onderhoud, garantie) komt. Gebruikersporen, design, specificaties, rijgedrag, dat soort dingen. Allemaal geen drama natuurlijk, maar een Golf van 10 jaar oud is geen Golf van 1 jaar oud.

Je werkgever kan dit ongetwijfeld maken (ik ben nog minder thuis in het Belgisch arbeidsrecht dan het Nederlandse ;)) maar je praat hier, naar mijn mening, toch wel van enige mate van versobering van secundaire arbeidsvoorwaarden. Waar best iets tegenover zou mogen staan.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MrTinux schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:57:
Zonder meer waar. Ik bedoelde het ook niet in absolute zin, daarom had ik het over "autowelzijn": een auto van bijv. 10 jaar oud "voelt" toch als een stapje terug als je uit een vrij nieuwe, vergelijkbare, auto waar alles voor geregeld is (onderhoud, garantie) komt. Gebruikersporen, design, specificaties, rijgedrag, dat soort dingen. Allemaal geen drama natuurlijk, maar een Golf van 10 jaar oud is geen Golf van 1 jaar oud.
Maar je hebt privé wel keuze vrijheid. In Nederland barst het onder de leaserijders van de kleine autootjes. Niet zozeer omdat men graag in zo'n kleintje rijdt, maar vanwege de bijtelling. Iedereen wil in de 14% categorie zitten. Ik denk dat als de bijtelling uniform was, zoals vroeger 22% ongeacht de auto, dat het lease wagenpark er heel anders uit zou zien.

Als je privé rijdt heb je keuze vrijheid. Waar je eerst maar een Polo Bluemotion reed voor de lage bijtelling, kies je dan toch liever voor een grotere luxere wagen die misschien al een paar jaar oud is. Dat zou ik dan persoonlijk zien als een stap vooruit. Je rijd een mooiere wagen dan dat je van de baas gehad zou hebben.
Pagina: 1