Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TimeCapsule+Express nieuw/uitbreiden/verbinden/bridge/dhcp

Pagina: 1
Acties:

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-11 12:27
Beste allemaal,

Ik ben gisteren bezig geweest met het netwerk van een kennis, voornamelijk Apple spul.

Omdat de wifi connectie op de Iphones wegvalt als ze van boven naar beneden lopen,
ging ik er vanuit dat er iets mis was met de configuratie (m.n. de kanalen). Daarnaast
hebben ze een geisoleerde vloer die wifi-bereik van een andere verdieping flink drukt.

Hierbij even een overzicht van de opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/5jftxefsh/photo_2014_09_26_09_53_15.jpg

Ten eerste even erbij zeggen dat de Time Capsule en Express via een simpele switch (Sitecom gevalletje) aangesloten
zijn op de modem.

- Modem (wifi uit) krijgt internet via coax. Apple express staat op begane grond en is aangesloten (via switch) op de modem.
- Time Capsule staat boven, ook aangesloten (via switch) op de modem. De Mac computer staat ook boven en is via wifi verbonden met
de TC.
- Wifi extender (Netgear) op begane grond.

Ik heb verschillende configuraties geprobeerd:
- Express als nieuw wifi punt, TC als uitbreiding op wifi (en vice versa).
- Zowel Express als TC als nieuw wifi punt.
- TC als nieuw wifi punt, Express verbinden met wifi van TC (en vice versa).
- Bovenstaande configuraties in combinatie met dhcp+nat/dhcp/uitgeschakeld(bridge-mode).

Geen van alle bovenstaande combinaties gaf een werkend geheel:
- één van de twee toegangspunten is ontoegankelijk.
- missende DNS settings
- melding van "onveilige open WAN configuratie"
- Iphones die geen IP adres verkrijgen.

Wie-o-wie kan mij uit de brand helpen met de juiste instellingen? Eerlijk gezegd schiet Apple iets tekort met (out-of-date) handleidingen of duidelijkheid
in welke instellingen nu wat doen.
Onderstaande reeds geprobeerd, zonder succes:
http://support.apple.com/kb/HT4260
https://discussions.apple.com/thread/4799778
https://discussions.apple.com/thread/6520104

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:52

reiker

dan jij!

Is je modem ook gelijk je router, of heb je een van je Apple apparaten ingesteld als router (en de eventuele router-functie van modem uitgeschakeld dmv bridge-functie)?

In het eerste geval:
- gebruik bij geen van de Apple apparaten de WAN-poort
- schakel DHCP-servers op de Apple apparaten uit

In het tweede geval:
- sluit alleen het Apple apparaat dat je gebruikt als router aan de op modem, te weten op de WAN-poort
- het andere Apple apparaat: WAN-poort niet gebruiken, en DHCP-server uit

Probeer anders je netwerk vanaf nul op te bouwen. Bepaal wat je router is, zorg dat die bekabeld goed functioneert. Controleer pool van de DHCP-server. Sluit volgend Apple apparaat aan. Check IP-adres, SSID, wifi-channel, etc. Werkt? Volgend apparaat. :)

edit:
Het kan natuurlijk ook zijn dat het probleem in de iPhones zit: als die koste-wat-kost hun verbinding met het eerste Wifi-AP willen houden, ondanks dat er een met beter bereik beschikbaar is, dan gaat het mis..

[ Voor 12% gewijzigd door reiker op 26-09-2014 15:44 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• geekeep
Dank voor de reactie.

Beide Apple apparaten zijn (op de WAN poort) via een ethernetkabel aangesloten op de modem. De modem fungeert in dit geval als router (en deelt dus de IP-adressen uit) en de Apple apparaten verschaffen wifi op beide verdiepingen, of ja...dat zou moeten.

Voor zover ik weet moet dhcp op beide Apple devices uit staan (bridge mode), omdat anders meerdere apparaten adressen gaan uitdelen. Dit heb ik reeds gedaan, met als resultaat dat de telefoons geen IP ontvangen van welk apparaat dan ook. Reboots van het complete netwerk biedt helaas geen oplossing.

Ik bezit overigens zelf een Blackberry telefoon en heb hetzelfde probleem als de eigenaar. Als ik verplaats van boven naar begane grond verliest de telefoon de wifi connectie. Per toeval kwam ik er achter dat het uitschakelen van de optie 'Overdracht tussen toegangspunten' de connectie weer tot stand bracht. Geen idee of die optie ook op Iphones beschikbaar is en waarom dit werkt aangezien ik het tegenovergestelde zou verwachten.
Blijkbaar is het inderdaad wel mogelijk dat de telefoons weigeren over te gaan op het sterkere netwerk, om het overdadig hoppen tussen netwerken tegen te gaan. Maar dan was het een kwestie van een minder bereik i.p.v. het daadwerkelijk verliezen van de verbinding.

Ik heb op dit moment als noodoplossing enkel de Time Capsule werkend op de eerste verdieping. Gelukkig geeft die net genoeg om beneden ook enigszins te kunnen internetten. Zo gauw ik de Express erbij zet, begint het gedonder.
Volgens jouw advies zou ik bij beide apparaten geen WAN poort moeten gebruiken, maar volgens Apple's logica lijkt me van wel?
http://support.apple.com/kb/HT5211
- WAN: For connecting a DSL or cable modem, or for connecting to an existing Ethernet network.
- LAN: For connecting Ethernet devices such as printers, switches, and computers.

Ik verbind beide apparaten met de router, dus lijkt me de WAN geschikt hiervoor? Daarnaast snap ik dat dhcp uit moet op de apparaten. Ik kan echter bij het toevoegen van nieuwe apparaten kiezen tussen 'nieuw wifi punt', 'verbinden met bestaande wifi', 'uitbreiden van wifi'. Welke optie hierbij de juiste is (voor beide apparaten) is mij een raadsel, gezien de foutmeldingen die ik al gemeld had.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:52

reiker

dan jij!

Als je van beide Apple apparaten de WAN-poort gebruikt, dan heb je eigenlijk drie aparte netwerken in plaats van één grote... Ik denk dat je die uitleg van WAN/LAN dan ook zo moet zien dat je de LAN-poort moet gebruiken, omdat je ze aansluit op een switch (de LAN-poorten van je modem-router). Als je die WAN-poorten blijft gebruiken wordt het een heel ingewikkeld verhaal dat ik je niet zou aanraden..

Als je die optie gebruikt en alleen je modem-router DHCP laat doen vermoed ik dat alle apparaten ineens een IP-adres in de juiste range zullen krijgen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• geekeep
Die Apple apparatuur is nog niet zo simpel als gedacht. ;) Ik zal binnenkort eens kijken of het lukt via de LAN poort, de kennis woont namelijk 2 uur verderop dus kan zo 1-2-3 niet even binnenstappen.

Naast het aansluiten van de LAN poort, wat is dan de juiste optie bij het aansluiten van de apparaten? De keuze bestaat uit: 'nieuw netwerk punt', 'uitbreiden van bestaande netwerk' of 'verbinden met bestaand netwerk'?