Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

3 Wifi Routers verbinden (daisy chain)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Ik ben voor een kennis aan het kijken naar de dekking van zijn WiFi, hij woont in een boerderij met daarnaast een bijgebouw. Ben al begonnen met de huidige apparatuur te vervangen, de setup is als volgt:

TP-Link TL-WDR4300 in de meterkast, DHCP.
TP-Link Archer C7 staat bij het raam, dekking tot aan het bijgebouw.

Helaas is er in het bijgebouw net niet genoeg verbinding, er moet daar dus een 3e router bijkomen.

Dat wil ik oplossen door nog een TP-Link Archer C7 bij te plaatsen, op dit moment staan de huidige
routers in WDS Bridge modus. Voor beide routers heb ik een aparte sids zodat ik weet met welke ik connect om zo te zien of het signaal sterk genoeg is. Tot aan het gebouw dus redelijk goede verbinding, ik verwacht dat de 3e router geen moeie heeft om het signaal van de 2e router op te pakken.

Ik weet alleen niet hoe ik deze kan connecten, heb me scheel gelezen over daisy chain setups, custom WRT Firmware etc. Het zou mogelijk moeten zijn met de standaard firmware, inmiddels ook een support call aangemaakt bij TP-Link.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Heb je geen mogelijkheid om wat kabeltjes te trekken?

Als het al kan is 2x extenden een theoretisch drama. Op de tweede router (B) ben je al de helft van je bandbreedte kwijt, met nog een derde (C) lever je nogmaals de helft in: effectief 25%

En dat is dan het best case scenario, zou zomaar kunnen zijn dat het nog veel vervelender wordt als A en C elkaar niet 'zien' (ivm. interferentie). Iemand een idee, Wikipedia is niet eenduidig?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Waarom zou je routers pakken ipv accespoints?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Bierkameel: Omdat die over het algemeen goedkoper zijn.

Maar dit gaat, zoals gezegd, een drama worden. Door de manier waarop WiFi werkt (half-duplex enzo) is het 'repeaten' van een signaal eigenlijk bijna niet te doen.

Je hebt twee mogelijkheden:

- Kabels trekken naar een aantal plekken waar je APs neerzet die samen zorgen voor een goed bereik overal.
- Als dat niet mogelijk is (bijgebouw te ver weg of zo) zou je een point-to-point WiFi-straalverbinding (dit is iets anders dan een normaal WiFi-netwerk!) kunnen opzetten van de boerderij naar het bijgebouw. In dat bijgebouw zet je dan ook een AP neer die verbonden is met de rest van het netwerk via de straalverbinding. Vereiste van een straalverbinding is wel dat er line-of-sight is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
3 routers is geen probleem kwa snelheid, het is maar internet. Kabels trekken gaat niet, geen optie. Powerline ook niet omdat het bijgebouw niet op dezelfde aansluiting zit. Ook geen optie dus. Routers zijn de beste optie, iets duurder dan accespoints extenders etc.

Point to point is ook lastig, er staan 2 bomen tussen.

Ik denk dat een 3e router prima is, het hoeft niet heel snel te zijn. Het gaat erom dat er af en toe wat opgezocht word op een tablet. Er een sensor op de deur zit die registreerd als de deur open gaat en een signaal via de iphone geeft. Dit gaat via een kastje met wifi. .

Wellicht op router 2 dikkere antenne's zetten??? is dat een optie?

Verwijderd

Topicstarter
en met een point to point-to-point WiFi verbinding zal er ook een 3e apparaat in het bijgebouw moeten komen denk ik...

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

mijn stappenplan zou zijn:

TP-Link Archer C7 kopen en neerzetten.
Slechtbereik?
Voor apparaat 2 en 3 buiten antenne`s kopen.
Goed bereik maar traag?
Kijken of er tussen apparaat 1 en 2 een bekabelde verbinding kan (utp, powerline e.d.)

Zelf wel fan van dd-wrt software bij dit soort opstellingen omdat je daar op ook kan zien hoe goed het ontvangst is van een apparaat.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Tazzios: Zo werkt dat niet. Snelheid en verbindingskwaliteit zijn niet twee verschillende dingen.

En slechte SNR zal zorgen voor een lage snelheid. Je kunt dus niet een goede SNR hebben maar toch een lage snelheid of andersom.

Leesvoer: Wikipedia: Shannon–Hartley theorem

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Tazzios

Tazzios

..

Het gaan om het effect te voorkomen welke Thralas omschrijft.

van: apparaat1>draadloos>apparaat2>draadloos>apparaat3
naar: apparaat1>draad>apparaat2>draadloos>apparaat3

Verwijderd

Topicstarter
dd-wrt is mogelijk, alleen nog in testfase voor de modellen die ik heb neergezet.

apparaat 1 en 2 is het probleem niet, dat is van de meterkast naar boven in het huis. Vanaf 2 moet ik naar het bijgebouw, dit heb ik zo gedaan zodat ik niet vanaf de meterkast naar het bijgebouw moet. En ja een 3e is prima, dus de Archer C7.

Alleen hoe configureer je dat in de software? 1 en 2 babbelen maar hoe gaan 2 en 3 met elkaar babbelen, of geef ik in apparaat 3 het mac adres van 2 op en klaar?

Of een hele dikke antenne op router 2 aansluiten? en eventueel welke?

Verwijderd

Topicstarter
oke ik denk dat ik de TL-WA5210G ga bestellen en op router 2 ga aansluiten, goed idee?

• Tazzios

Tazzios

..

Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 11:59:
dd-wrt is mogelijk, alleen nog in testfase voor de modellen die ik heb neergezet.

apparaat 1 en 2 is het probleem niet, dat is van de meterkast naar boven in het huis. Vanaf 2 moet ik naar het bijgebouw, dit heb ik zo gedaan zodat ik niet vanaf de meterkast naar het bijgebouw moet. En ja een 3e is prima, dus de Archer C7.
Zie uitleg Thralas.
Alleen hoe configureer je dat in de software? 1 en 2 babbelen maar hoe gaan 2 en 3 met elkaar babbelen, of geef ik in apparaat 3 het mac adres van 2 op en klaar?
Met WDS is het netwerksettings hetzelfde instellen en MAC adres toevoegen.
Of een hele dikke antenne op router 2 aansluiten? en eventueel welke?
Dit zou je ook eerst kunnen proberen. degene die je linkt lijkt wel aardig.
Signaal versterker is pas de laatste oplossing.

PS. Je kan je bestaande post ook wijzigen/aanvullen. ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Tazzios op 26-09-2014 12:49 ]

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:53
Als het voor zoiets beperkts is, zou 3G geen oplossing kunnen zijn? Bijvoorbeeld bij Vodafone kun je uit dezelfde bundel data halen als je telefoon. Je kunt dan een 'MiFi' netwerk opzetten.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 13:55

Kek

3flix

als apparaat 2 het net niet haalt, kan je er zo'n long range antenne op schroeven zoals http://www.ebay.com/itm/A...ennas&hash=item2c6dc136b4 dan een beetje naar het bijgebouw richten en je hebt er goede dekking..

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Ligt er niet toevallig coax naar het bijgebouw? Wellicht is MoCa een oplossing (wel redelijk prijzig). Maar zoals reeds vermeld is, je krijgt het alleen goed rond als je kabels gaat trekken. Ga je aan de slag met range extenders / andere WiFi versterkende meuk dan neem je het risico dat het potentieel helemaal niet werkt straks.

Verwijderd

Topicstarter
nee, er is al een kabel getroken in een buis. Helaas met de verkeerde kabel, 4 aders dus niet geschikt. En het lukt niet om de kabel uit de buis te trekken en er een nieuwe door heen te gooien, want dat zou een verademing zijn:)

dus als ik het goed begrijp heb ik de volgende opties:

1: 3e router, daar het mac adres van router 2 opgeven (via WDS config) met als nadeel de snelheid
2: de TP-LINK TL-WA5210G aanschaffen en op router 2 aansluiten, kost 20 euro via marktplaats

Denk dat ik eerst optie 2 ga proberen, anders een 3e router aanschaffen. Ik zou ook nog router 2 in het bijgebouw kunnen plaatsen met de TP-LINK TL-WA5210G erop. Dan is het van de meterkast naar het bijgebouw. Voordeel is dat ik dan apparaten met utp kan aansluiten op de router..

Hoe erg zou het zijn met de snelheid? zou een beetje browsen haalbaar moeten zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2014 13:21 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 16:04

Garyu

WW

Waarom zou 4 aders niet kunnen? Daar kan je best 100Mbit over leggen? Hell, je kan al 100Mbit over single twisted pair halen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:27
100Mbit zou je wel kunnen testen door die 4 aders op pin 1,2,3,6 te krimpen. Ben benieuwd.

Lekker!

Verwijderd

Topicstarter
ik begreep dat hij per ongeluk een telefoon kabel heeft gebruikt:)

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen jullie dat onderbouwen? netwerk via 4 aders, lees hier dat het lastig is omdat de kabel niet afgeschermd is etc:

http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=15212

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 16:04

Garyu

WW

Als het geen twisted pair is maar een simpele telefoondraad zou het weleens lastig kunnen worden ja :). In die link van je staat nog wel een goede tip, je kan de telefoondraad als trekveer gebruiken om hem te vervangen door een ethernetkabel?

[ Voor 40% gewijzigd door Garyu op 26-09-2014 14:47 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
muur en muurvast, aan beide kanten...:(

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
En anders een Mikrotik AP (evnetueel voor buiten) of een EnGenius? beide zenden met 1 Watt vermogen, dan moet je het misschien wel halen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Met een beetje mazzel werkt 100mbit op de telefoonkabel. probeer hem eens gewoon.

Wifi komt toch zelden boven de 100mbit. niet futereproof i know ..

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 26-09-2014 16:39 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor het plaatsen van extra antenne's, router 2 gaat naar het bijgebouw. Daarop wil ik 1 van de onderstaande antenne's plaatsen:

http://nl.tp-link.com/pro...id=2474&model=TL-ANT2409B
http://nl.tp-link.com/pro...id=2474&model=TL-ANT2414B

Mijn vraag aan jullie is welke ik het beste kan nemen, verschil is 9dBi vs 14 dBi. Zou 9dBi sterk genoeg zijn als ik hem op router 1 richt? of voor zeker kiezen en de 14dBi nemen?

Verwijderd

Topicstarter
of wellicht een Omni-Directional antenne?

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Heb 2 jaar als zendtechnicus gewerkt met FM antenne opstellingen, hier mijn 2 cents:

Het 9 dBi model straalt gerichter naar voren dan het 14 dBi model, bij een gelijk vermogen zal de 9 dBi dus sterker en met minder ruis 'aankomen' dan de 14 dBi. Het scheelt niet super veel, maar is wel interessant. Zie hieronder beide diagrammen, komen rechtstreeks uit de product sheet.

Mocht je de antenne ver weg van het AP gaan plaatsen gebruik dan wel een coax kabel uit één stuk van goede kwaliteit (lage demping).

9 dBi:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/o9rfuw.jpg

14 dBi:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/27xi6xi.png

Verwijderd

Topicstarter
De antenne gaat direct op de 2e router, die mik ik vanaf het bijgebouw op router 1 in de meterkast (boerderij).

Heb een 14 dBi via marktplaats gekocht voor €20, meteen testen als ik hem binnen heb.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 17:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

@neo.cortex zou je willen stoppen met keer op keer posts achter elkaar te plaatsen?
Als je nieuwe informatie hebt, kun je je laatste post gewoon bewerken door op en de "wijzig" knop te klikken.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
@Koffie ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld? ik plaats reacties, is dat niet de bedoeling?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
Als je als laatste gereageerd hebt, is het niet de bedoeling dat je dan nóg een reactie plaatst. Dan is het beter om je reactie te wijzigen en nieuwe informatie toe te voegen aan dezelfde post (of reactie).

Als je wil reageren op iemand kan je hem quoten, zodat het duidelijk is op wie je reageert, in dezelfde post :)

Kan allemaal met de knopjes/linkjes rechtsbovenin je post.
Pagina: 1