Hallo, ik ben een trotse eigenaar van een msi FX603 met een Nvidia Geforce GT 425M 1GB. Vroeger was dat nog genoeg. Maar tegenwoordig heb je van die software/games die minimaal 2GB memory aan videokaart nodig hebben. En ik vroeg me af of ik bij een computerzaak er een nieuwe kan in laten zetten. Hoop op goeie reacties...
Nee
Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)
want? het is een onboardchip en niet meer mxm of hoe heette die, die je kunt uitwisselen zolang de aansluiting overeenkomt?
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
http://www.techradar.com/...p-graphics-adaptor-915616
http://www.notebookcheck....for-Laptops.112162.0.html
Ik zeg: mogelijk.
http://www.notebookcheck....for-Laptops.112162.0.html
Ik zeg: mogelijk.
[ Voor 31% gewijzigd door SkyStreaker op 26-09-2014 18:06 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Nee. Er in kan niet. Extern soms wel, maar ook meestal niet.
Een 3 jaar oude laptop, ik kon er niet in vinden (moet bekennen, op tweakers zet ik de limiet op 20 seconden googlen voor anderen) of er een MXM module in zit, is het doorgaans niet waard...
Al:
1. Vind je een andere MXM module
2. Kun je die voeden
3. Snapt de BIOS hem
heb je het probleem alsnog dat de thermische oplossing die een 425m kan koelen, waarschijnlijk dus niet iets nieuws kan koelen. Een laptop updaten is doorgaans, op RAM en storage na, een "nee".
Al:
1. Vind je een andere MXM module
2. Kun je die voeden
3. Snapt de BIOS hem
heb je het probleem alsnog dat de thermische oplossing die een 425m kan koelen, waarschijnlijk dus niet iets nieuws kan koelen. Een laptop updaten is doorgaans, op RAM en storage na, een "nee".
Wat Umbrah zegt, laptops upgraden wil over het algemeen niet echt (op geheugen en opslag na).
Vaak teveel beperkingen (gestripte BIOS opties, 'white-lists' met gesupporte hardeware, koeling die krap aan de huidige hardware kan koelen laat staan iets snellers, enz).
Vaak teveel beperkingen (gestripte BIOS opties, 'white-lists' met gesupporte hardeware, koeling die krap aan de huidige hardware kan koelen laat staan iets snellers, enz).
Het aantal GB's videogeheugen zegt vrij weinig, als de GPU zelf zwak is kun je er wel 10GB videogeheugen opdrukken dan loopt nog geen een game soepel. Je ziet vaak zat van die budget kaartjes (zowel desktop als laptop) met 4GB videogeheugen maar met een GPU die veel te zwak is om überhaubt de helft te kunnen gebruiken.Maar tegenwoordig heb je van die software/games die minimaal 2GB memory aan videokaart nodig hebben.
Gt425 is wel een losse kaart kan je wel vervangen
Mvg plexter
Mvg plexter
Verwijderd
Een andere kaart erin stoppen is onmogelijk.
het enige wat je kan doen is de 425m overklokken. Ik had zelf ook een laptop met een 425m en dat ding kan aardig worden opgevoerd. Nvidia heeft dezelfde chip op hogere clocks later ook nog gebruikt in de 540m en de 630m.
Ik had mijne bijna 30% overgeklokt maar alles hangt af van de koeling van je laptop.
Overigens heeft de 425m helemaal niks aan meer Vram , daarvoor is die gewoon te sloom.
het enige wat je kan doen is de 425m overklokken. Ik had zelf ook een laptop met een 425m en dat ding kan aardig worden opgevoerd. Nvidia heeft dezelfde chip op hogere clocks later ook nog gebruikt in de 540m en de 630m.
Ik had mijne bijna 30% overgeklokt maar alles hangt af van de koeling van je laptop.
Overigens heeft de 425m helemaal niks aan meer Vram , daarvoor is die gewoon te sloom.
De GT425 KAN een losse kaart zijn.. Als de fabrikant daar voor kiest, kan het inderdaad.plexter22 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 23:08:
Gt425 is wel een losse kaart kan je wel vervangen
Mvg plexter
Waarschijnlijk zit hij bij dit moederbord erop gesoldeerd.
OT:
Ik denk dat het een heeeeel duur en onzeker grapje wordt om je notebook nog een upgrade te geven hierop.
Ik zou zeggen: Moeite niet waard.
Plezant. Krokant. Galant.
Als er een ExpressCard/mPCIe aansluiting op zat, dan had het gekund. Klein beetje onderzoek wijst uit: nee. Zelfs niet op je mainboard als optionele aansluiting (soldeersessie) v.z.i.w en heb kunnen ontdekken.
Kortom: Nee.
ps: ik heb echter geen aanwijzing kunnen vinden of er wel of niet mPCI-E op je mainboard aanwezig is, zo ja - dan heb je nog hoop. Maar, dit is zoveel werk...
Kortom: Nee.
ps: ik heb echter geen aanwijzing kunnen vinden of er wel of niet mPCI-E op je mainboard aanwezig is, zo ja - dan heb je nog hoop. Maar, dit is zoveel werk...
[ Voor 35% gewijzigd door SkyStreaker op 28-09-2014 04:56 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Als het al een MXM module is, nogmaals, zoals ik al had verteld, dan moet je zoeken naar een MXM module die:Tompecht schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 23:41:
[...]
De GT425 KAN een losse kaart zijn.. Als de fabrikant daar voor kiest, kan het inderdaad.
Waarschijnlijk zit hij bij dit moederbord erop gesoldeerd.
OT:
Ik denk dat het een heeeeel duur en onzeker grapje wordt om je notebook nog een upgrade te geven hierop.
Ik zou zeggen: Moeite niet waard.
* Whitelisted is in de BIOS/UEFI van die laptop (eigenlijk zijn ze allemaal tegenwoordig nogal voorzien van een hardware lijst "en de rest werkt niet", vaak een manier om compatibiliteit te garanderen, of "original replacements").
* Past binnen het thermische ontwerp van de laptop -- niet alleen qua positie van de chip/gaten (heatpipe + pad verplaats je niet, en de hitte moet door het sinkje afgevoerd kunnen worden).
* Bereid zijn veel te veel te betalen want die dingen zijn niet bepaald toegankelijk te koop
Met al die dingen in het achterhoofd genomen zou ik zeggen, want volgens mij is die MSI laptop alles on-board, geen MXM module, ALS het al kan, een hoop gedoe, een hoop geld, voor weinig resultaat, want vanwege puntjes een en twee zul je dus een chip moeten hebben die ook met de barebone in andere varianten meegeleverd wordt. De HP ZBook 17 met MXM module heeft de hele Quadro-M en FireGL range in het assortiment zitten, wat wil zeggen dat je er vanuit gaan dat je je Quadro 610M ook eventueel met een Quadro K4000m kan vervangen... deze MSI barebone wordt dat nogal wat zoekwerk mee!
Al in all: niet de moeite waard, ALS het al kan -- ik denk dat er geen MXM slot in zit... zonder kan het NIET.
Externe kaarten via mini-PCI-E 1-kanaals is ook niet je-van-het, er mist nogal wat bandbreedte tussen 1x PCI-E en 16x PCI-E, en je bouwt in feite een halve PC er aan, want die GPU gaat ook een PSU nodig hebben. En dan heb je weer het feest van een OEM-UEFI die mogelijk roet in het eten gaat gooien.
[ Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 28-09-2014 11:10 ]
Jawel, als hij een ExpressCard slot had!
Pagina: 1