• razzor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09-2025
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe PC gebouwd, en ik heb het probleem dat de machine na een paar minuten uitvalt. Kan dit te maken hebben met het feit dat er te weinig pasta op de CPU zit? Ik gebruik de standaard koeler die met de AMD5350 wordt meegeleverd.

Ik heb een foto gemaakt voor de duidelijkheid: http://i.imgur.com/inTPIjT.jpg

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Aan het feit dat je de koeler er af haalt en hem waarschijnlijk zonder schoon te maken en nieuwe pasta er op te doen weer in elkaar zet, daar zou het ook aan kunnen liggen.

Heb je de troubleshooter al doorgenomen?

• Kw4kje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 14:39
Ik neem aan dat er wel wat meer inzit dan alleen de cpu , je mag wel wat meer info geven hoor.
Wat zit er zoal verder precies aan hardware in?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 23:49

Nobby

Nuts!

Start eens op en ga dan het bios in en hou daar de temperatuur in de gaten.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• razzor
Sorry, hierbij het volledige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1MSI AM1I€ 28,19€ 28,19
1LC-Power LC-1340mi€ 33,70€ 33,70
2Noiseblocker BlackSilent XM-1, 40mm€ 5,72€ 11,44
2Kingston HyperX Fury white HX318C10FW/4€ 37,67€ 75,34
1Corsair Force LS 60GB€ 40,99€ 40,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,66

Ik heb de CPU temperatuur in het BIOS bekeken, en dit ziet er gezond uit (~30C). De voltages zitten ook binnen de marges.

Eerder op de dag heb ik Windows 7 kunnen installeren, maar zodra de Windows updates geïnstalleerd moeten worden slaat de computer uit zonder blauw scherm.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Misschien toch nog even controleren of er BSODS geweest zijn.

Download even zo'n progje die dat kan checken en uitlezen.

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 21:05
Volgens mij trekt de voeding het niet.

75 watt is denk ik net te weinig voor dit systeem bij load.

je kan proberen de cpu te downclocken naar een waarde waarbij de computer onder load stabiel is.

[ Voor 32% gewijzigd door Electric Brainz op 26-09-2014 02:55 ]

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Electric Brainz schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 02:49:
Volgens mij trekt de voeding het niet.

75 watt is denk ik net te weinig voor dit systeem bij load.

je kan proberen de cpu te downclocken naar een waarde waarbij de computer onder load stabiel is.
75 Watt zou dit goed moeten kunnen trekken.. Zoeen systeempje trekt max 30 watt. Ik heb er ook eentje thuis staan. Mocht Windows het nu wel doen, draai eens whocrashed!

[ Voor 5% gewijzigd door paulklooster op 26-09-2014 12:28 ]

Verwijderd

http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
Waarschijnlijk heb ik iets fout gedaan maar ik kom op een minimum van 63 watt, dan kan het dus aan de voeding liggen als de load te hoog wordt.

• razzor
Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Ik heb een vermoeden dat de de voeding het inderdaad niet trekt. Op dit moment is de volgende hardware aangesloten:
2x4GB geheugen module
1xUSB muis
1xUSB toetsenbord
1x1 Gbit ethernet

Met deze setup kom ik Windows niet in, voordat Windows geladen is valt de machine uit. Met 1 geheugen module minder gaat het beter, echter er wordt geen crash report aangemaakt. Zo werkte de installatie via een USB stick ook niet (zelfs niet met 1 geheugen module), dus ik moest de installatie via een optische drive doen.

Via die PSUEngine calculator wordt 118 Watt zelfs aangeraden, zo te zien moet ik op zoek naar een nieuwe case.

• paulklooster
razzor schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 14:59:
Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Ik heb een vermoeden dat de de voeding het inderdaad niet trekt. Op dit moment is de volgende hardware aangesloten:
2x4GB geheugen module
1xUSB muis
1xUSB toetsenbord
1x1 Gbit ethernet

Met deze setup kom ik Windows niet in, voordat Windows geladen is valt de machine uit. Met 1 geheugen module minder gaat het beter, echter er wordt geen crash report aangemaakt. Zo werkte de installatie via een USB stick ook niet (zelfs niet met 1 geheugen module), dus ik moest de installatie via een optische drive doen.

Via die PSUEngine calculator wordt 118 Watt zelfs aangeraden, zo te zien moet ik op zoek naar een nieuwe case.
Ik zou eerst je computer eens gaan onderclocken en idd één reepje (je had sowieso beter één reepje kunnen pakken, AM1 ondersteund geen dual memory channel) proberen om echt uit te sluiten dat dat he tis. Alle benchmarks online geven aan dat onder load het hele systeem ongeveer 30-35 watt trekt. Zelfs met 2 reepjes geheugen. Bij mij thuis werkt het systeem met een 80Watt laptoplader, nog nooit ergens last van gehad. Overigens is dat Assrock moederbord met laptopladeringang echt een aanrader: werkt prima èn hij is dus superstil omdat de voeding, laptoplader, geen geluid maakt. Zo zit ie bij mij nu in een superkleine case!

EDIT:
Als je bij de reviews van de door jou gekozen kast concludeerd aldertvries:
Eénvoudig te monteren, volledig geluidloos en werkt prima in combinatie met AM1 AMD 5350.
Snel, stil en energie vriendeljk"
Miss ff contact met hem opnemen of ie ooit ergens last van hebben? Ik zou iig ff zelf de boel omlaag clocken en zo min mogelijk inschakelen om te kijken of ie het dan wel doet. Ook zou ik eens proberen Linux te booten vanaf een USB-stick. Ik zou bijvoorbeeld de kans op een kapotte SSD ook niet geheel uitsluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door paulklooster op 26-09-2014 15:11 ]

• razzor
paulklooster schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 15:03:
Ik zou eerst je computer eens gaan onderclocken en idd één reepje (je had sowieso beter één reepje kunnen pakken, AM1 ondersteund geen dual memory channel) proberen om echt uit te sluiten dat dat he tis. Alle benchmarks online geven aan dat onder load het hele systeem ongeveer 30-35 watt trekt. Zelfs met 2 reepjes geheugen. Bij mij thuis werkt het systeem met een 80Watt laptoplader, nog nooit ergens last van gehad. Overigens is dat Assrock moederbord met laptopladeringang echt een aanrader: werkt prima èn hij is dus superstil omdat de voeding, laptoplader, geen geluid maakt. Zo zit ie bij mij nu in een superkleine case!
Ik heb de CPU frequency gezet van 2.050 GHz (100 x 20.5 MHz) naar 1.500 GHz (100 x 15.0 MHz), maar de machine loopt nog steeds vast in Windows. Op 1.000 GHz lijkt de machine wel stabiel te zijn (een minuut later viel de machine uit bij het starten van een nieuwe update batch).

[ Voor 4% gewijzigd door razzor op 26-09-2014 15:44 ]

• paulklooster
razzor schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 15:42:
[...]

Ik heb de CPU frequency gezet van 2.050 GHz (100 x 20.5 MHz) naar 1.500 GHz (100 x 15.0 MHz), maar de machine loopt nog steeds vast in Windows. Op 1.000 GHz lijkt de machine wel stabiel te zijn (een minuut later viel de machine uit bij het starten van een nieuwe update batch).
T lijkt me vrij sterk dat het dan een powertekort is.
Ik zou een paar dingen doen:

- De ene ram stick even vervangen met de andere om te kijken of misschien de gene die je steeds gebruikte kapot is

- memtest draaien vanaf usb

- Linux proberen te draaien vanaf een usb

• razzor
OK, Memtest loopt al een tijdje. Ben nog geen fouten tegengekomen, ik test eerst 1 stick per slot, daarna gecombineerd.

Update: de tests met 1 stick eindigden zonder errors, nu draai ik een test met 2 sticks (en voor de eerste keer worden alle 4 CPU cores gebruikt) en op 79% lijkt de run gestopt. Het scherm is bevroren en Memtest reageert niet op toetsaanslagen.

Zal ik nogmaals een test doen met 1 stick en alle 4 cores ipv 1?

[ Voor 57% gewijzigd door razzor op 26-09-2014 20:51 ]

• paulklooster
Lijkt me een verstandig plan!
Windows draaide niet als je maar één memorystick erin deed toch? Heb je al geprobeerd met beide memorysticks afzonderlijk?

• razzor
Windows draait zowel met één als twee sticks.

Een update wat betreft Memtest: met één stick lopen de tests prima door alle 4 CPU cores in te zetten, met twee sticks lopen de tests vast (scherm bevriest) in welk slot de sticks ook zitten: http://i.imgur.com/MytsNxm.jpg (ook met 4 CPU cores)

Is dit wellicht een timing probleem? Ik gebruik de standaard waarden, en heb de memory instellingen niet aangepast in het BIOS.

De runs zijn trouwens gedaan op zowel 1.000 MHz als 2.050 MHz, in beide runs bevriest de machine dus.

[ Voor 5% gewijzigd door razzor op 27-09-2014 15:57 ]

• paulklooster
razzor schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:57:
Windows draait zowel met één als twee sticks.

Een update wat betreft Memtest: met één stick lopen de tests prima door alle 4 CPU cores in te zetten, met twee sticks lopen de tests vast (scherm bevriest) in welk slot de sticks ook zitten: http://i.imgur.com/MytsNxm.jpg (ook met 4 CPU cores)

Is dit wellicht een timing probleem? Ik gebruik de standaard waarden, en heb de memory instellingen niet aangepast in het BIOS.

De runs zijn trouwens gedaan op zowel 1.000 MHz als 2.050 MHz, in beide runs bevriest de machine dus.
Ik zou vooral even de DDR3 snelheid terugdraaien naar 1333 om te kijken of je computer dan stabiel draait. Het am1 platform ondersteund overigens maar tot ddr-1600! Probeer het eens op 1333 zou ik zeggen, dat wil vaak problemen oplossen!

• razzor
Draait al een paar uur stabiel op 1333, fingers crossed! :)

• paulklooster
razzor schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 20:50:
Draait al een paar uur stabiel op 1333, fingers crossed! :)
Goed nieuws! Hou ons op de hoogte zou ik zeggen!

• razzor
Na een weekend zonder problemen, bleek de PC maandagochtend uit te staan. Nadat ik het BIOS keek, zag ik dat het 5V voltage soms tot 4.750V liep, dit is volgens mij niet binnen de gangbare marges. Na een reboot stond het voltage weer op een acceptabel niveau; is er een manier om dit stabiel te krijgen? De CPU downclocken bleek niet veel effect te hebben.
Pagina: 1