Aankoopadvies nieuw pc, budget 1200 a 1500 euro.

Pagina: 1
Acties:

• Runx
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02 12:38
Beste mensen,

Ik wil binnenkort een nieuwe pc (game)aanschaffen, alleen twijfel ik nog aan een aantal punten. Ik doe meestal tussen de 5 a 7 jaar met een pc( ik upgrade in de jaren wel wat componenten, zoals ram etc.).

Budget 1200/1500 euro

Waar ik erg aan twijfel is zal ik een pc nemen die gericht is op ddr4 dus zoiets :

CPU: Intel Haswell-E Core i7 5820K 3.30GHz 15MB Box
Moederbord: ASRock mATX Moederbord Fatal1ty X99M Killer
Geheugen: Crucial 4x4GB, DDR4, PC17066, CL15
GPU: MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX970 Gaming 4GB
SSD: Samsung 840 EVO series SATA 600 2.5" SSD 250GB
HDD: Western Digital Harddisk 3.5" Blue 1TB, SATA600, 7200rpm
Behuizing: Corsair SPEC-02 Red LED
PSU: Be Quiet! Pure PowerL8 CM - 630 Watt

En ddr3 samenstelling zal zo iets zijn
CPU: Intel Core i7-4790K (Devil's Canyon)
Moederbord: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Geheugen: Mushkin DIMM 16 GB DDR3-2133 Kit (2x8GB)
GPU: Club 3D R9 280X Royal Queen
SSD: Samsung 840 EVO series SATA 600 2.5" SSD 250GB
HDD: Western Digital Caviar Green WD10EZRX 1000GB (5400RPM / SATA 600 / 64MB)
Behuizing: Corsair SPEC-02 Red LED
PSU: Be Quiet! Pure PowerL8 CM - 630 Watt

Wat ik me als eerst afvraag is het verstandig om nu voor ddr4 te kiezen. Ik heb gelezen dat het niet veel verschil maakt en het overhyped is. Graag jullie mening en gezien het ook naar de toekomst gericht is. Ik wil zeker 5 jaar doen met deze nieuwe pc.

De tweede iets wat ik me afvraag is de videokaart zoals je kan zien. wat kan ik het beste nemen 280x,290, of de gtx970 ook gezien prijs/prestatie.

Al laatst heb vandaag gelezen dat er problemen zijn met 840 evo serie(niet de pro), Denk dat ik hiervoor een ander merk ga nemen. Suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt voor de reacties :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-03 22:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Hier ontbreekt nogal wat beste Runx. Wat is je budget? Wat heb je al? Wat ga je er precies mee doen ("gamen" is erg breed) etc etc...

Onderbouwing mag ook wel, want je hebt geen standaard keuzes (wat natuurlijk prima te verdedigen valt, maar doe dit dan :)).

Verder zien we je lijstje het liefst in een PW-lijstje. Dan is het overzichterlijk en weet iedereen waar het over gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 25-09-2014 23:36 ]

• Runx
br00ky schreef op donderdag 25 september 2014 @ 23:30:
Hier ontbreekt nogal wat beste Runx. Wat is je budget? Wat heb je al? Wat ga je er precies mee doen etc etc...

Onderbouwing mag ook wel, want je hebt geen standaard keuzes (wat natuurlijk prima te verdedigen valt, maar doe dit dan :)).

Verder zien we je lijstje het liefst in een PW-lijstje. Dan is het overzichterlijk en weet iedereen waar het over gaat.
Budget staat boven aan maar zal het ook in me berichtje zetten. Ja ik heb de vragenlijst niet ingevuld maar zal het proberen zo goed mogelijk aan te vullen. Er staat dat het een ''game'' pc moet zijn. Me computer wat ik nu gebruik is al erg oud dus ga niks meenemen. Dit is een compleet nieuwe pc.

De ddr3 is samengesteld door iemand voor mij. De ddr4 heb ik zelf gedaan. Ik heb wel wat verstand van maar ook niet zo veel.

De hoofdvraag voor mij is of het verstandig om een ddr4 samenstelling te kiezen ipv een ddr3 is er veel profijt voor nu en voor later.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Runx schreef op donderdag 25 september 2014 @ 23:36:
[...]

De hoofdvraag voor mij is of het verstandig om een ddr4 samenstelling te kiezen ipv een ddr3 is er veel profijt voor nu en voor later.
Imo niet, het is duur (want nieuw, early adopter etc). In de toekomst zouden er vast wel snelle modules te krijgen zijn, maar nu heeft 1600+ RAM niet eens zin.

Als ik dan naar je "DDR3" build kijk zie ik een typische pc die je bij één of andere boer haalt met een i7, een okay gpu maar kan een stuk beter met dit budget, 16GB RAM, een mwa voeding, een vrij trage HDD en een dure SSD.

Begin eens bij de reviews: Desktop-BBG: september 2014.

/edit: overigens is "gamen" nog steeds niet specifiek. Welke games op welke instellingen bij welke resolutie? SP? MP?

/edit2:
Ter vergelijking:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,85€ 169,85
1MSI H97 GUARD-PRO€ 80,95€ 80,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,89€ 354,89
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 39,49€ 39,49
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,53

Een krachtige i5 (i7 biedt nauwelijks meer prestatie voor de flinke meerprijs), overklokken om dezelfde reden laten zitten. Mooi bord met nieuwst chipset, nieuwe 970, net uit, ruim krachtiger dan een 290X(!), SSD met beveiliging tegen corruptie bij stroomuitval, ijzersterke case met een monster van een koeler.

[ Voor 73% gewijzigd door br00ky op 25-09-2014 23:46 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 15:12

amas

Law of Nature: Chaos

Paar punten:
  • i7 levert te weinig op in games voor de meerprijs t.o.v een i5
  • Je gaat niet overklokken dus een een Z-chipset is niet nodig
  • 16GB RAM is momenteel overkill
  • 280X is een prima kaart, maar neem dan de Sapphire versie. Die is in de aanbieding bij Mycom
  • SSD is te duur -> Neem de Crucial (deze heeft ook stroomuitvalbescherming)
  • Green HDD kan ik niet aanraden. Als je SSD vol zit met games, en je gaat installeren op de Green schijf dan gaat laden ontzettend lang duren
  • Behuizing kan veel beter voor dit budget: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black, pricewatch: Corsair Carbide 500R Black, pricewatch: Corsair Obsidian 450D
  • 550W is voldoende voor dit systeem, neem dan ook gelijk een Gold voeding voor efficiëntie en levensduur
DDR4 is nog schreeuwend duur en voor het geld dat je in DDR4 steekt kun je beter een krachtigere GPU kopen imo.

Maak het jezelf makkelijk en neem de Mainstreamgamesysteem van de huidige BBG: reviews: Desktop-BBG: september 2014. Verander wel het moederbord even naar pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 (met leuke groene led verlichting) of de nieuwere pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Runx
Thanks voor de reacties.

ik ben nu wel overtuigd dat ddr4 het niet wordt Wat ik wel wil is het nieuwste waarom zou ik geen I7 nemen? is dit niet voor de toekomst beter? Kijk ik wil met mijn pc aantal jaar doen zonder iets up te graden. Dus ja 16 gb is nu een overkill misschien maar straks niet.

Moederbord is gekozen omdat het de nieuwe sata aansluiting bevat. Dit is handig voor later. en nee ik ga niet overklokken.

Van de videokaart is dan de gtx970 niet beter ?

de behuizing is gekozen omdat het met stoffilters is.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Runx schreef op donderdag 25 september 2014 @ 23:59:
Thanks voor de reacties.

ik ben nu wel overtuigd dat ddr4 het niet wordt Wat ik wel wil is het nieuwste waarom zou ik geen I7 nemen? is dit niet voor de toekomst beter? Kijk ik wil met mijn pc aantal jaar doen zonder iets up te graden. Dus ja 16 gb is nu een overkill misschien maar straks niet.
Ondersteuning van hyperthreading wordt al jaren aangekondigd maar is er nog steeds niet. Be my guest om 100+ euro uit te geven waar onvoldoende winst bij te halen valt, maar ik zou het niet doen. Meer RAM kan je altijd nog bijpluggen. Dat kan een klein kind nog. Scheelt je echter initieel wel behoorlijk wat geld.
Moederbord is gekozen omdat het de nieuwe sata aansluiting bevat.
Die heeft de Guard Pro ook.
Van de videokaart is dan de gtx970 niet beter ?
Absoluut, wat ik aangaf, hij beter dan een 290x dus zeker beter dan een 280x of 290.
de behuizing is gekozen omdat het met stoffilters is.
Die heeft de fractal ook, naast zeeën van ruimte voor kabelmanagement, dempend materiaal en een oerdegelijke bouw.

Heb je trouwens al aan monitor gedacht om al dit grafische geweld op te kunnen tonen?

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 26-09-2014 00:07 ]

• Runx
br00ky thanks voor je reactie zeker hulpvol.

Ik zal wel even opnieuw beginnen. Nu ik toch geen ddr 4 ga nemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voor nu de nieuwste pc hebben met de best mogelijke hardware voor het budget wat ik heb. Ik wil nu makkelijk de nieuwste games kunnen spelen op max. De pc moet zeker 5 a 7 jaar mee kunnen dus op de toekomst gericht zijn ivm als ik een keer wil uitbreiden of componenten wil vervangen. Ik hoef natuurlijk niet over 4 jaar alles op high kunnen spelen dat snap ik wel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1200 a 1500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, als het in me bugdet past een blu-ray brander.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles voor een nieuwe computer. Kan niks meenemen van de oude computer ja de dvd speler:P

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen voor cpu wil ik graag een intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wat ik sowieso er in wil is een Intel cpu , moederbord met sowieso nieuwe sata (esata) aansluiting en natuurlijk met SATA600, 16 Gb ddr3 ram 4x4 (quad channel lijkt me beter ?),SSD 250/256, 1tb hdd, Behuizing graag een met stoffilters want wordt gek van stof in me oude pc. En een goede voeding maar deze is al in een reactie geplaatst.

Ga je overklokken?
Nee.

Zouden jullie een geschikte pc kunnen samenstellen en kunnen beschrijven waarom. Bedankt alvast. O+

[ Voor 6% gewijzigd door Runx op 26-09-2014 03:42 ]

• Runx
br00ky schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 00:06:
[...]

Heb je trouwens al aan monitor gedacht om al dit grafische geweld op te kunnen tonen?
Ik moet wel een nieuwe hebben, alleen kan ik niet een al te grote nemen omdat ik slechtziend ben (glaucoom) kan hoeken niet zien. Ik denk 22'' a 23'' max.

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
Het bepalen van de monitor is belangrijk omdat de resolutie die je wil gaan draaien belangrijk is voor het kiezen van de juiste grafische kaart. Met 23" zit je vrijwel zeker op een 1920x1080 (1080p) resolutie. Monitoren die volgens mij dan de moeite waard zijn om naar te kijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart€ 196,76€ 196,76
1Asus VX238H Zwart€ 148,-€ 148,-
1Iiyama XB2380HS-1 Zwart€ 167,05€ 167,05
1Iiyama XU2390HS Zwart€ 155,50€ 155,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,31

Een aantal dingen waar je op moet letten bij het kiezen zijn:
- type paneel:IPS en AH-IPS geven betere kleuren, kijkhoek, helderheid en contrast dan TN panelen;;
- reactietijd: afhankelijk van de games die je speelt kan dit heel belangrijk zijn. TN panelen zijn sneller;
- extra features: kan je het scherm draaien? kan je de hoogte instellen? kan je het scherm naar A4-formaat kantelen? vind je deze dingen belangrijk of niet?

Het systeem dat ik je voor je budget aan zou raden is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 149,89€ 149,89
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 359,-€ 359,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 135,95€ 135,95
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 83,65€ 83,65
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.188,34

Onderbouwing:
Processor: de snelste i5 verkrijgbaar. Een overklokbaar modelletje, gewoon omdat het maar 15,- scheelt met de niet overklokbare versie. Ook heb ik zelf gemerkt dat zelf bouwen kan leiden tot overklokken ;)
Moederbord: goed en betrouwbaar merk. Z97 chipset zodat je kan overklokken in de toekomst (je had het over 'later upgraden', zie de overklok mogelijkheid als een latere upgrade ;) ). H97 chipset varianten lijken er niet te zijn die SLI ondersteunen voor een eventuele tweede grafische kaart. M.2 voor toekomstige uitbreiding. Kon maar 1 vergelijkbaar moederbord vinden, en die was gelijk in prijs, zou dan toch voor deze gaan!
Grafische kaart: de GTX 970... Lekker zuinig en de beste 'single gpu' die binnen je budget past zonder op andere onderdelen zwaar te hoeven inleveren.
Hardeschijf: je gaf aan 1TB te willen, dus heb voor de 1TB van Seagate gekozen. Je kan binnen je budget zelfs nog upgraden naar de 2TB of de 3TB als je dat wil*.
Behuizing: dit is natuurlijk erg persoonlijk. Heb deze kast puur als voorbeeld genomen. Hij heeft voldoende ruimte voor je grafische kaart en processor koeler. Mocht je een andere kast willen, zijn dat 2 belangrijke punten om in de gaten te houden.
Processor koeler: lekker stil en goede prestaties. Eigenlijk al tijden de standaard keuze voor elke Best Buy Guide, dus dat wil wat zeggen. Je moet alleen niet vergeten om ook koelpasta te bestellen of even bij een computerwinkel bij je in de buurt te halen.
Geheugen: 2x 8GB DDR3. DDR4 heb je echt nog niet nodig voor gamen. Gaat ook niet met dit moederbord en deze processor ;) Je wil graag 16GB (wat ik volledig begrijp, heb het zelf ook) dus ik zou adviseren om 2x 8 te pakken, zodat je in de toekomst (over een aantal jaar) makkelijker uit kan breiden door nog eens 2x 8 te kopen in plaats van je 4x 4 te moeten vervangen door 4x 8.
Voeding: goed merk. Heb deze zelf ook gebruikt voor de pc van een maat van me, werkt perfect.
SSD: 256GB zoals je aangaf. Erg goed merk. Goede prestaties en gaan lang mee...

*De upgrade mogelijkheden voor je hardeschijven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 158,-

Blu-ray lezer:
pricewatch: Asus SBC-06D2X-U
Past binnen je budget. Extern, dus je hoeft hem niet in te bouwen. Voordeel hieraan is dat als je ooit een andere pc bouwt, je hem daar ook makkelijk tijdelijk aan kan hangen om Windows te installeren of zo. Mocht je toch liever een ingebouwde willen, kan je voor deze gaan:
pricewatch: Asus BC-12D2HT Bulk Zwart

Disclaimer:
Ik heb al vaker ROG moederborden aangeraden hier op de site, en ik merk vaak dat mensen er op reageren door te zeggen 'voor ROG moet je overbetalen, dat is het niet waard'. Naar mijn mening is dit het zeker wel waard. Allereerst heb ik naar de H97 chipset moederborden gekeken, maar zowel hier op Tweakers als op de site van de fabrikant vind ik niets over SLI ondersteuning bij die borden. Daarom kwam ik bij de Z97 uit, die dat hier op de site EN bij de fabrikant zelf WEL aangeven. De ROG heeft een M.2 aansluiting waar we in de toekomst zeer waarschijnlijk meer van gaan zien, de meeste PCIe aansluitingen en het beste geluid etc. Om te voorkomen dat ik nu neergezet word als fanboy, heb ik ook een ander (vergelijkbaar) moederbord gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,-
Zoals je kan zien betaal je voor een vergelijkbaar moederbord van een andere fabrikant maar 50 cent minder. Ik verwacht echter dat de ROG beter zal presteren op o.a. het gebied van netwerk (internetsnelheid etc.) en geluid.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Er vallen hier en daar zeker nog wat dingen aan te passen om een paar tientjes te besparen. Ik denk echter dat dit de 'ultieme' prestaties zijn voor je budget. Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag...

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
@hierboven, leuk lijstje alleen denk ik dat je overklokken zeker niet moet openhouden (kost flink meer geld in CPU, mobo en koeler (en evt. voeding)) om langer met de processor te doen. Het is, denk ik, zo dat als de CPU gaat bottlenecken (4590 of 4690K) je hele systeem wel aan vervanging toe is (DDR4 en wie weet wat nog meer voor snel spul). Overklokken is dan uitstel van executie, waar je wel ~€100 meer voor betaald hebt, dat geld kun je ook in je zak houden en dan in een nieuwe CPU investeren.

Imo overklokt je je CPU als hobby of voor taken die op een heel hoge singlecore speed geilen.

Een modulaire voeding zal eerder een nadeel zijn in de R4. De kabels van een niet-modulaire voeding kun je immers makkelijk achter het moederbord plaatsen, bij een modulaire gaat dit moeilijker.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Twan85
jorisvdelsen schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 08:24:
@hierboven, leuk lijstje alleen denk ik dat je overklokken zeker niet moet openhouden (kost flink meer geld in CPU, mobo en koeler (en evt. voeding)) om langer met de processor te doen. Het is, denk ik, zo dat als de CPU gaat bottlenecken (4590 of 4690K) je hele systeem wel aan vervanging toe is (DDR4 en wie weet wat nog meer voor snel spul). Overklokken is dan uitstel van executie, waar je wel ~€100 meer voor betaald hebt, dat geld kun je ook in je zak houden en dan in een nieuwe CPU investeren.

Imo overklokt je je CPU als hobby of voor taken die op een heel hoge singlecore speed geilen.

Een modulaire voeding zal eerder een nadeel zijn in de R4. De kabels van een niet-modulaire voeding kun je immers makkelijk achter het moederbord plaatsen, bij een niet-modulaire gaat dit moeilijker.
Dit zou waar kunnen zijn, ware het niet dat je het Z97 mobo nodig hebt voor een eventuele upgrade naar SLI. Z97 is overklokbaar. Het enige wat je dan 'extra' betaald om eventueel te kunnen overklokken is 15,- op de cpu (de 4690K is 204,- en de 4690 is 189,-). De CPU-koeler die ik gekozen heb kost maar 32,-. Het enige wat je dus 'extra' betaald om eventueel te kunnen klokken, is 47,- en geen '100,-' zoals je zegt.

Daar komt bij dat ik onderaan het topic ook heb aangegeven dat er meerdere punten zijn waarop hier en daar een tientje zou kunnen besparen. Echter waarom? De vraag van deze meneer lijkt mij 'ik wil een pc van 1200 á 1500 euro, wat is het maximaal haalbare?'. Niet 'ik heb 1200 á 1500 euro, kunnen jullie mij alsjeblieft vertellen hoe ik een pc kan maken voor 1000,- en vervolgens nog niet het optimale uit mijn budget heb gehaald'.

Wat bedoel je precies met die laatste zin? "De kabels van een niet modulaire voeding kunnen achter het moederbord, maar bij een niet modulaire voeding gaat dit moeilijker." Bij een modulaire voeding hoef je geen kabels achter het moederbord te hangen, en je hebt het in die zin twee keer over de zelfde voeding, maar één x is het makkelijk en de tweede keer moeilijk...

• jorisvdelsen
Ja, leuk dat SLi, maar ik heb TS niks horen zeggen over op meerdere schermen gamen of hogere resoluties (bv. 4K), dus SLi lijkt mij niet echt interessant.
Ook is het zo dat het goedkoopste SLi mobo ~€100 kost en het eerste bordje waar je lekker op kunt overklokken ~€125.
De 4690 is imo niet bijster interessant, de 4460 is goedkoper en doet nauwelijks onder in game prestaties. Het prijsverschil tussen de 4460 en 4690K is maar liefst €45!

Het leukste H97 mobo (met M.2) kost ~€85, een i5 4460 kost ~€160 en een degelijke koeler €30. Dat maakt €275.
Het leukste overklokt mobo (GB gaming 5) kost ~€125, de i5 4690K €205 en bijv. de mugen €35, een degelijke overklokt koeler gaat al richting de €70, en dat maakt €365. 100 is best accuraat :p

En als je de niet echt interessante (veel gebruikt in deze post) optie genaamd SLi wilt open houden, moet je ook nog een zwaardere voeding nemen ;)

Dat het budget 1200 is betekent niet dat er ook 1200 uitgegeven moet worden, hoop ik. Als ik €100 zou kunnen besparen door een paar fps in te leveren zou ik dat zeker doen.

Die laatste zin heb ik geedit. Nog een keer: een modulaire voeding in de R4 is gewoon niet de beste oplossing als een niet-modulaire voeding goedkoper is en makkelijker weg te werken.

Dus ik vind 'het optimale uit het budget halen' niet hetzelfde als 'het geld moet op en als ik €100 moet betalen voor een verschil dat ik niet ga merken doe ik dat omdat het wel degelijk een paar fps meer geeft!'. 'Het optimale uit het budget halen' vind ik wel: zo goed mogelijke hardware erin krijgen met zoveel mogelijk bang for buck.

[ Voor 11% gewijzigd door jorisvdelsen op 26-09-2014 16:15 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Runx
Twan Bedankt voor je reactie en moeite die je hebt genomen om iets samen te stellen.

@joris, zou jij een computer kunnen samen stellen die jij denkt dat goed hierbij past ?

Hoe meer ik heb hoe meer ik kan uitzoeken en vergelijken.

Ik ga denk ik geen gebruik maken van SLI, dit betekend toch dat ik 2 of meer videokaarten in me pc heb ? Overklokken ga ik ook niet doen maar wik graag wel een nieuwe moederbord met de nieuwste chips en aansluitingen zoals dus Sata express(voor de toekomst). Het maakt me niet uit of de moederbord overklokbaar is of niet. Kijk over het budget hoef je geen zorgen te maken ik kan gewoon tussen de 1200 en 1500 uitgeven, als dit minder is het mooi meegenomen. En indd als ik meer uitgeef wil daar wel profijt van hebben.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 189,80€ 189,80
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 90,-€ 90,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,89€ 354,89
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,95€ 86,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 42,-€ 42,-
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 512GB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.127,44

Duurder dan dit hoeft imo niet. Je hebt een bord met M.2 en Sata-express SSD mogelijkheid, de snelste i5, een 512GB SSD, gold voeding, GTX970, beest van een CPU koeler in een dito kast.

• Twan85
Runx schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 16:54:
Twan Bedankt voor je reactie en moeite die je hebt genomen om iets samen te stellen.
Graag gedaan hoor!

SLI is inderdaad als je 2 of meer grafische kaarten van nVidia (geforce) in je computer hebt zitten. Bij AMD kaarten heet dit Crossfire.

Systeempje van br00ky hierboven ziet er netjes uit en is inderdaad zonder de optie tot overklokken en SLI. Win je 60,- t.o.v. mijn setup. Echter als je niet gaat overklokken zou je kunnen overwegen om de processor koeler te laten vervallen en gewoon de stock koeler te gebruiken. Dit bespaart je 45,- en ga je aan de prestaties niet merken, alleen zal je systeem een beetje zoemen bij volledige CPU belasting.

Als je niet gaat overklokken heb je eigenlijk geen aparte cpu koeler nodig. De temperaturen zullen niet te hoog worden met de stock koeler die er bij zit. Het enige waar je eventueel een aparte koeler nodig hebt is om je systeem wat stiller te maken dan met de stock koeler. Dan zou je eventueel de pricewatch: Scythe Mugen 4 kunnen gebruiken om nog een tientje te besparen t.o.v. de Thermalright...

• jorisvdelsen
Processor zou je kunnen vervangen door deze: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, verschil ga je ingame niet merken en goedkoper

En gold-voedingen zijn het imo niet waard, ze zijn maar een paar procent zuiniger terwijl je er wel flink meer voor betaalt.

Maar als je geld op moet moet je dat natuurlijk wel pakken. :p

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De True is maar een paar euro duurder, maar slaat de Mugen 4 wel knock-out als het om prestaties gaat. Een stuk stiller en een stuk koeler, imo is de enige andere intressante koeler in een kast als de Define R4 of een goedkoop budgetding van 2 tientjes, of het beest der beesten: pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart welke de beste luchtkoeler is die je kan vinden. Prijs/prestatie van dat ding is wel ruk vergeleken met de TRUE

Lijstje van Brooky is prachtig, al zou ik zelf ook de i5 4460 nemen, snel zat, en toch een paar tientjes goedkoper.

Als scherm "uiteraard" pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart nemen. Grootste voordeel vergeleken met de genoemde IPS'en? Veel en veel beter contrast. Nadeel? Geen enkele die je in de praktijk gaat merken.

People as things, that’s where it starts.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-03 12:46
jorisvdelsen schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 17:25:
En gold-voedingen zijn het imo niet waard, ze zijn maar een paar procent zuiniger terwijl je er wel flink meer voor betaalt.
Een S12G heeft natuurlijk ook gewoon een goede bouwkwaliteit.
Ik kan zo geen goedkopere voeding bedenken die op dat punt gelijkwaardig is.

[ Voor 11% gewijzigd door wappiewappie op 27-09-2014 09:39 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
jorisvdelsen schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 17:25:
Processor zou je kunnen vervangen door deze: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, verschil ga je ingame niet merken en goedkoper
Er gaat een moment komen dat je het verschil tussen ( Turbo @ ) 3,4 Ghz en/of 3,7 Ghz wel gaat merken...

En een i5 4590 koop je NU al voor minder dan € 169,90 boxed versie incl. porto ;)

Verwijderd

Ga voor een GPU meer zo veel mogelijke Vram !

Door de komst van de nieuwe consoles is er voor de next gen game's meer Vram nodig, ( gisteren waren er al nieuws berichten over spellen die 4 en 6gb vram nodig hadden voor ultra )

Daarom zou ik aanraden om bijv.. een R9 280X 6GB kaart te nemen. En de vraag naar meer RAM voor een game neemt ook al toe. al is 8gb nu zeker nog genoeg, maar 16 gb voor de toekomst is misschien geen slecht plan.

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Kan een 280X überhaupt die 6GB nuttig aansturen ?

• Lucasino
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-12-2024

Lucasino

Joe!

Een 280X kan die 6GB niet aansturen. Net zoals een GTX770 4GB, het zijn echt CFX/SLI kaarten. Meer VRam vraagt meer van de GPU, op een gegeven moment heeft het geen nut meer om het te verhogen op dezelfde GPU. Ik zou graag willen zeggen dat de nieuwe eisen van The Evil Within en Shadow of Mordor (o.i.d.) gewoon slecht geprogrammeerd zijn, maar ik ben niet persoonlijk bij de productie van die games. Lijkt me wel sterk dat het echt zo veel vraagt, kijk naar de mooiste games van vandaag de dag, Cryis 3, BF4 die trekken toch ook niet meer dan 4GB? Het zal wel aan de next gen consoles liggen die 8 GB aan shared memory hebben... Voor de PC gamers zou ik me toch wel een klein beetje zorgen maken als je kaarten met minder dan 3GB Vram hebt. Maar daar boven zit je op 1080P voorlopig nog wel goed, denk ik...

Verwijderd

Je heb zeker gelijk dat de die game's slecht geoptimaliseerd zijn ! maar helaas ondanks dat zullen de gamer's het daar mee moeten doen.

De 280x kan ook waarschijnlijk lang niet al die 6gb gebruiken. maar als hij al over de 4gb geen komt heb je er al voordeel van. En daarbij komt als je ooit meer GPU kracht nodig hebt , je veel voordeel uit CFx zult halen.

Ik heb zelf een 270x 4gb en ook die kan niet 4b gebruik realiseren omdat hij gewoon niet snel genoeg is daarvoor. Maar In Arma 3 of dayz zit ik vaak op 3.2 gb vram gebruik.

En game's als waths dog's gebruiken ook al rond de 3gb, en ik ben benieuwd hoe veel Vram GTA 5 gaat gebruiken.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Waarom hebben we het over 6GB 280X's als je voor hetzelde geld een 4GB R9 290 of GTX970 hebt (4GB is genoeg :))

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
MK1998NL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:05:
Waarom hebben we het over 6GB 280X's als je voor hetzelde geld een 4GB R9 290 of GTX970 hebt (4GB is genoeg :))
Omdat holhuizen dit voorstelde :F

• Twan85
Het hele 'we hebben de komende jaren meer VRAM nodig omdat de consoles 8GB VRAM hebben en next-gen games dus ontwikkeld worden voor 8GB VRAM' was dus de reden dat ik voor een GTX 970 koos met een optie om later een SLI te maken met een tweede GTX 970. 2x4GB lijkt mij namelijk ook 8GB. Maar ik ben wel blij dat anderen dit punt nu aandragen ;)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Twan85 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:24:
Het hele 'we hebben de komende jaren meer VRAM nodig omdat de consoles 8GB VRAM hebben en next-gen games dus ontwikkeld worden voor 8GB VRAM' was dus de reden dat ik voor een GTX 970 koos met een optie om later een SLI te maken met een tweede GTX 970. 2x4GB lijkt mij namelijk ook 8GB. Maar ik ben wel blij dat anderen dit punt nu aandragen ;)
Consoles hebben niet 8GB VRAM, maar 8GB RAM, wat tevens word gedeeld voor de GPU.

Ten tweede, 2 GTX970's in SLI delen niet hun geheugen, dus is het nog steeds 4GB.

Ten derde, consoles vergelijken met PC's moet je niet doen. Conpleet anders. Daarnaast hoeven consoles maar 30 fps af te spelen :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Twan85 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:24:
Zie het als een raid0 opstelling, het word sneller, maar niet meer. (2x 500mb/s SSD van 500GB word dus 1x1000mb/s van 500GB, niet een 1000/mbs van 1000gb.)

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-03 15:10
Dit zijn de maximale prestaties die je kan krijgen zonder teveel onzin te nemen. Om kritiek van andere tweakers voor te zijn:
-hyperthreading wordt inderdaad niet gebruikt, maar de i7 4790k heeft ook een hogere stock speed wat handig is bij cpu heavy games.
-gtx 980 is sneller dan een 970
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Asus Z97-P€ 87,95€ 87,95
1MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G€ 599,91€ 599,91
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,51€ 87,51
1Corsair Carbide 500R Black€ 96,88€ 96,88
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 39,95€ 39,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.524,90

• Twan85
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:44:
[...]

Zie het als een raid0 opstelling, het word sneller, maar niet meer. (2x 500mb/s SSD van 500GB word dus 1x1000mb/s van 500GB, niet een 1000/mbs van 1000gb.)
Ik denk dat je Raid nog niet helemaal begrepen hebt, want bij 2x een 500mb/s SSD van 500GB in Raid0 krijg je wel degelijk 1 'schijf' van 1000mb/s en 1000GB.

Bronnen:
http://nl.hardware.info/r...-raid-5-raid-0-n-striping
YouTube: RAID 0, RAID 1, RAID 10 - All You Need to Know as Fast As Possible
Budgetguy schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 18:26:
Dit zijn de maximale prestaties die je kan krijgen zonder teveel onzin te nemen. Om kritiek van andere tweakers voor te zijn:
-hyperthreading wordt inderdaad niet gebruikt, maar de i7 4790k heeft ook een hogere stock speed wat handig is bij cpu heavy games.
-gtx 980 is sneller dan een 970
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Asus Z97-P€ 87,95€ 87,95
1MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G€ 599,91€ 599,91
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,51€ 87,51
1Corsair Carbide 500R Black€ 96,88€ 96,88
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 39,95€ 39,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.524,90
Het budget van 1500,- is inclusief monitor, vandaar dat er voor de GTX 970 gekozen werd. De TS wil graag een scherm van max. 23" dus daar is ongeveer 150,- á 200,- voor opzij gezet afhankelijk van welke monitor hij wil.
MK1998NL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:27:
[...]

Consoles hebben niet 8GB VRAM, maar 8GB RAM, wat tevens word gedeeld voor de GPU.

Ten tweede, 2 GTX970's in SLI delen niet hun geheugen, dus is het nog steeds 4GB.

Ten derde, consoles vergelijken met PC's moet je niet doen. Conpleet anders. Daarnaast hoeven consoles maar 30 fps af te spelen :)
Bedankt voor de 'Ten tweede', hier was ik mij niet van bewust... Heb je hier toevallig een bron voor waar ik er meer over kan lezen? Heb zelf gezocht, maar kan het niet vinden...

[ Voor 79% gewijzigd door Twan85 op 27-09-2014 19:39 ]

Pagina: 1