Lenovo Y510p data clone naar SSD compleet gefaald

Pagina: 1
Acties:

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:04
Gisteren was ik nog even weer met mijn nieuwe M.2 SSD van Transcend (256GB MTS400) bezig en vond dat het weleens tijd was de C:\ te klonen naar de SSD, zodat ik vanaf nu de pc kon starten op de SSD. Het tootlje zou volgens de handleiding ervan alles doen, en een werkende Windows op je SSD plaatsen. IK had voor de zekerheid wel een crash recovery stick aangemaakt binnen Windows, zoals het officieel wordt aangegeven

Dus zo gezegd, zo gedaan. Het tooltje van Transcend gedownload, daar gekozen voor kloon, naar mijn SSD. De C-schijf gemarginaliseerd tot 92GB, zodat alles er makkelijk op paste. En 'extend' aangeklikt zodat ik 1 partitie zou hebben op de SSD.

Alleen nu start de hele pc niet meer op. Het gaat om Windows 8.

Ik heb geprobeer de HDD los te halen, daarna met alleen de SSD te starten met een opstartstick van Win8 op USB die ik eerder al had, die stick wordt alleen herkend als ik het bios in legacy mode gooi.
Ik kan mijn schijf niet vernieuwen want hij is 'gelocked'. Ik heb hem via de commandline met diskpart proberen te unlocken, maar dit werkt noiet.

Alleen de HDD dan, dan 'schijn' ik Windows 8 wel te kunnen starten, maar toch faalt hij met een BCD error. Ook is deze schijf gelockt. Ik kan ook de herstelpartitie niet bereiken, dus herstellen naar het origineel is onmogelijk. Hierna geprobeerd via de command line een nieuwe boot record aan te maken, maar dit faalt ook.
Ook met de recovery stick gebeurt er niks..

Hoe nu verder? En de grootste klacht is eigenlijk waarom levert men niet meer gewoon een cd'tje mee in geval de user iets verneukt..

Oh, en nog iets, mocht ik een iso vinden, dan heb ik nog steeds een Windows 8 code nodig.. Alleen is MS zo slim geweest geen stickers meer mee te leveren met de code, en ik kan de code ook niet vinden in het bios.

Dus wat nu? Een Win7 upgrade dvd die ik nog had krijg ik sowieso niet gestart, ook niet in legacy mode.. Ik wil eigenlijk gewoon dat het snel opgelost is, en de data boeit me eigenlijk niet, belangrijk spul staat wel elders geback-upped. Dus voor mijn part is het een volledig nieuwe install, maar ik wil er eigenlijk geen kosten aan omdat ik nu eenmaal een legale Windows 8 heb, die dus niet te bereiken is.. Overigens is die partitie binnen partdisk wel bekend.

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 25-09-2014 23:20 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:08
Volgens mij is het ook zo als je een windows 8 dvd /usb erin stopt, deze automatisch de key uit het bios haalt en dan zou je het ook moeten kunnen instaleren

[ Voor 37% gewijzigd door freaky35 op 26-09-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ok, en dat kan dan met een willekeurige dvd/usb? En dan kan ik gewoon een volledig schone installatie maken? Ik heb inmiddels ook gemaild met Lenovo voor support. Dus even wachten wat zij melden.

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 13:18
van Windows 7 booten in legacy met juiste boot device moet kunnen tenzij cd niet bootable is.
windows code zit in de bios ingebakken.
T handigst is via een andere pc de juiste editie van windows 8 downloaden en opnieuw installeren denk ik. of mogelijk je originele schijf weer werkend krijgen met systeemherstel.

en hele fijne tool om te clonen naar SSD is easeus todo backup (met een SSD schijf die online staat en in legacy mode dat wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Na praten met Lenovo uiteindelijk een originele recoverydisk besteld. het kost wat, maar dan heb je meteen alles wel weer correct. Overgens leken ze daar niet helemaal te begrijpen dat de schijf niet leeg was. Volgens hun was ie leeg, want Windows startte niet meer. Dat ik met diskpart de partities gewoon zag snapten ze niet. verdere ondersteuning mochten ze niet geven.
Bovendien, mocht er ooit weer iets fout gaan, zoals kapotte SSD heb ik tenminste gewoon direct een disc tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
En het is opgelost zonder de disk te gebruiken. Er zit een knoop aan de zijkant van de laptop voor recovery en die werkte. Ik wist van die knop helemaal niets af.

Daarna opnieuw gekloond en meteen alle partities gekloond naar ssd. En nu kan ik hem ook recoveren vanaf ssd.

Nu werkt het prima.. 1 puntje: Windows 8.1 wil blijkbaar alleen installeren uit de store als je maar 1 fysieke schijf hebt...

Pagina: 1