3-pin Casefans op 4-pin Y-splitter Cable.

Pagina: 1
Acties:

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mobo: pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
Fan (2x): pricewatch: Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Rood, 140mm
Fan Y-splitter cable: pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter

De situatie
Ik krijg morgen een nieuwe kast binnen en wil alle 5 casefans op het moederbord aangesloten hebben. Het probleem is dat het moederbord slechts 3 Casefan aansluitingen heeft, waardoor ik op 2 van deze aansluitingen ook 2 fans zal moeten aansluiten met behulp van een Y-splitter.

Nou heb ik momenteel al 2 fans op één header aangesloten met een 3-pin Y-splitter en dit werkt perfect. Ik heb nu echter een 4-pin splitter van Gelid Solutions gekocht terwijl de fans 3 pins hebben.

Vraag
Is het mogelijk twee 3-pin 140mm casefans aan te sluiten met behulp van de 4-pin Gelid Solutions PWM y-cable splitter?

Eigen research
http://www.tomshardware.c...-pin-motherboard-pin.html
Hier vind ik bijvoorbeeld dat een 3-pin fan prima op een 4-pin moederbord aansluiting kan maar mijn situatie is dus net wat anders, namelijk als volgt:

- Corsair fan = 3-pins
- Splitter = 4-pins aan beide kanten
- Moederbord aansluiting = 4-pins

Gaat dit gewoon werken?
En zou de PWM (fan control) werken of is dit sowieso onmogelijk bij een 3-pins fan?

Ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 23:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Kan gewoon hoor, je gebruikt natuurlijk alleen geen 4 maar 3 pins van de splitter.
De 4e pin is er om de snelheid te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kan prima, je kunt alleen geen PWM gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Het kan inderdaad prima, ik heb zojuist de boel aangesloten en het werkt als een zonnetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 14:37
Sommige moederborden doen het alsnog via voltages ;). Ik heb namelijk 3 4 pins op me moederbord zitten en daar heb ik 2x een rode AF140 en 1 normale AF140 op aangesloten.

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Mijn moederbord doet het inderdaad ook via voltages (Asus Maximus VII Ranger). Ik heb nu vier fan profiles variërend van Silent, Standard, Turbo & Full Speed. Zodra de voeding meer wattage gaat leveren voor bijv. benchmarks of games dan gaan de fans ook automatisch harder draaien.
Pagina: 1