2x8 Voeding voor MSI GTX 770 ?

Pagina: 1
Acties:

• Andr01d
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11-2022
Zojuist heb ik een nieuw gamesysteem gekocht en ik heb wat problemen met het aansluiten van de voeding. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien; en nu plaats ik een topic om beter te begrijpen wat er aan de hand is. Eerst een beetje achtergrond die niet zo heel relevant is:

Het is een mini-ITX systeem dat lijkt op de best buy guide uit mei dit jaar.Het probleem is dit: de GTX 770 heeft 2 8-pins connectoren; maar ik heb slechts 1 PCI-e voedingskabel waar een 6+2-pins en een 6-pins connector uitkomen. (Zie Foto 1)

Ik kom dus een 8-pins connector te kort. Maar, bij de GPU geleverd zijn 2 6>8-pins converters (Foto 3)! Dus heb ik één van die converters op de 6-pins kabel gezet, en toen de 6+2 en de 6>8 converter in de videokaart gestoken. Het systeem start dan wel, maar de fans op de videokaart draaien niet, en beeld krijg ik ook niet.
  • Kan het kloppen dat het niet mogelijk is om uit dezelfde PCIe voedingskabel twee 8-pins aan stroom te halen?
  • Kan ik een kabel kopen om in een van de 6-pins slots in de voeding (Zie Foto 2, de slots midden onder) te stoppen, en deze via de 6>8 converter in de videokaart steken?

Edit: Zo'n kabel (6-pin male-male) is vrij moeilijk te vinden. Dat doet me toch vermoeden dat ik écht iets fout doe.
  • Ik dacht dat een 8-pin connector impliceert dat er een bepaald wattage nodig op de aansluiting, maar waarom levert MSI dan de 6>8 connectors mee?
Foto 1: (Met dank aan Foritain voor zijn uitgebreide review van de RVZ01.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CXEeoC1PYPclPjgUPCrpBb0D/full.jpg

Foto 2: (Wederom dank aan Foritain)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VLR0qIB3ZrCUwNj63rGiMYm4/full.jpg

Foto 3:
Afbeeldingslocatie: http://i.cubeupload.com/LwL712.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Andr01d op 25-09-2014 21:42 ]

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:27
Ik denk dat hij het gewoon zou moeten doen, is het niet zo dat die 770 zo'n 0% fan dinges heeft, als hij niet warmer word dan x-graden?

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik had hetzelfde, 2x een 770 met dit 2x8 pins probleem, een I7 4790 en een 750 watt modulaire voeding, op papier genoeg voor al dit moois. Heb het opgelost door een nieuwe krachtiger voeding aan te schaffen :)

[ Voor 4% gewijzigd door jb044 op 25-09-2014 22:01 ]

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01 21:49
Zo'n 6->8 kan op zich best werken. Een 6-pins heeft 3 maal +12V en 3 maal grond, goed voor 75W.
Een 'true' 8-pins levert echter meer max vermogen, 150W. En dat door 2 extra grond.
Het heeft vooral te maken met interne lay-out, maar het is dus wel 75W vs 150W. Je kan je dus afvragen, heeft een 770 375W (2 maal 8-pins + PCI-E) nodig? Niet echt.
Ik zou het probleem ergens anders zoeken...

Als ik me niet vergis: die voeding is in staat al zijn vermogen op de enkele 12V-rail te plaatsen. Lijkt me dus dat je voeding in staat is die 770 op te starten.
Heb je je pc hiervoor al eens opgestart? Als je de CPU van de BBG gebruikt: heb je de video-output van het moederbord ook eens geprobeerd (op iGPU dus)?

[ Voor 28% gewijzigd door freelh op 25-09-2014 22:22 ]

• Andr01d
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11-2022
freelh schreef op donderdag 25 september 2014 @ 22:18:
Als ik me niet vergis: die voeding is in staat al zijn vermogen op de enkele 12V-rail te plaatsen. Lijkt me dus dat je voeding in staat is die 770 op te starten.
Heb je je pc hiervoor al eens opgestart? Als je de CPU van de BBG gebruikt: heb je de video-output van het moederbord ook eens geprobeerd (op iGPU dus)?
Dus mijn eerste poging met de 6+2 pins en de 6pins via converter had moeten werken? Dan ga ik dat nog eens proberen.

Ik heb 'm opgestart met de videokaart ontkoppeld en het beeldscherm op de DVI van het moederbord, toen startte de PC en kreeg ik beeld.

EDIT: Ok. Ik heb het nogmaals geprobeerd en nu werkt het wel. Soms kun je dus na dezelfde handelingen wel een ander resultaat verwachten 8)7 . Het enige dat ik nu anders heb gedaan is de 6+2 en 6>8 ándersom op de videokaart geplugd omdat dat minder gefriemel opleverde met de kabels. Maar dat zou niet uit mogen maken...?

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

EDIT2:
Nog een kleine followup voor toekomstige passanten. Een mogelijke oorzaak is als volgt:

De MSI GTX 770 is vrij breed, en de power connectors zitten helemaal aan de rand, onder een heatpipe, dit heeft als gevolg dat de power connectors een vrij scherpe bocht moeten maken tegen de binnenkant van de kast. Bij het organiseren van de kabeltjes (nadat ik de boel al aan de praat had) gebeurde het dat er door deze bocht één van de twee connectors uit getrokken werd. Deze zat toen ook niet "geklikt", maar het is moeilijk klikken onder de heatpipe.

[ Voor 42% gewijzigd door Andr01d op 25-09-2014 23:53 ]

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01 21:49
Have fun! ;).
Pagina: 1