Veiligstellen data van oude 2.5" laptop HD

Pagina: 1
Acties:

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:56
Ik had me onlangs bedacht om een stapel oude hd's die ik al weer een tijd bewaar, op te ruimen en de data, indien belangrijk, voor het weggooien te backuppen naar mijn NAS/PC. Hiervoor heb ik via een webshop een 2.5 / 3.5 / SATA to USB adapter gekocht. Na ontvangst van de adapter meteen aan de slag. Dacht ik. Het betreft deze adapter : http://www.dx.com/p/usb-2...cable-146241#.VCRPhRbw1DQ

Nu doet zich het probleem voor dat bijna alle hd's die ik aansluit, wel gevonden worden en in de BIOS herkend worden als de betreffende harddisk (modelnummer) bij het booten van mijn PC (moederbord ASUS P7P55D-E), maar dat ze in disk management in alle gevallen, op 1 na (een relatief nieuwe SATA HD) vragen om geïnitialiseerd te worden. Lijkt me niet handig als ik juist de data wil redden.

Nu vind ik dat op zich niet zo spannend omdat de meeste disken waarschijnlijk niets meer bevatten wat de moeite waard is. Wel heb ik dus 1 2.5" IDE HD uit mijn oude acer laptop van 2003, waar ik heel graag alle gegevens af wil halen. Volgens mij PC / BIOS wordt de disk herkend als usb mass storage device 'IC65N040ETMR44-0'. Als ik hierop zoek in bv google, krijg ik welgeteld 0 hits.

Volgens de hd zelf, zou het model nummer 'IC25N040ATMR04-0' moeten zijn. Het 40GB model van deze HD: http://www.hgst.com/tech/...6B6/$file/80gnspec2.0.pdf . Kan ik voorzichtig aan concluderen dat mijn BIOS de HD niet correct herkend? Het lijkt wel alsof er een aantal karakters niet goed overkomen van het typenummer.

IC25N040ATMR04-0
IC65N040ETMR44-0

Lijkt nl. verdacht veel op elkaar. Het lijkt bijna wel of mijn BIOS een niet bestaand model doorkrijgt via de IDE to USB adapter en ik vermoed dat dit dan ook de reden is dat de disk in disk management staat maar niet te benaderen is? Ligt het aan mijn relatief nieuwe BIOS en kan hij deze oude HD niet herkennen? Of is mijn USB to IDE adapter crappy (mss niet goed bedraad intern?) en moet ik het hierin zoeken.

Edit: Ik heb al geprobeerd om de HD in een ACER laptop te prikken uit 2008, deze boot wel op maar met blue screen of death (drivers incompatible). Als ik op mijn huidige PC dit USB device als primary boot kies, krijg ik de melding dat er geen OS op de betreffende disk staat.

Edit2: Ben ook aan de slag geweest met Parted Magic (Linux CD) en hier een rescue actie mee geprobeerd, maar partitities worden gewoonweg niet gevonden. Denk dus zelf aan een defect/niet werkende USB to IDE adapter, het USB to SATA deel werkt wel (bij 2 relatief nieuwe HD's).

[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 25-09-2014 19:23 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 17:36
Als je de data wilt benaderen zou opstarten van die schijf niet hoeven. Je kunt opstarten van de schijf die je normaal hebt en dan de extra schijf aankoppelen. De USB -> IDE verloop wordt gewoon als verwisselbare opslag gezien.

Als er Windows installaties opstaan met wachtwoord beveiligde mappen kun je die rechten overnemen.

• Lord_Dain
Cave, als ik hem gewoon aankoppel, dan hoor ik de drive ook opspinnen, mijn PC herkent een USB Mass Storage Device, etc. Er wordt echter geen logische drive zichtbaar. Bij het opstarten van Disk Management krijg ik vervolgens een pop-up : You must initialize a disk before Logical Disk Manager can access it ([ ] Disk 5). Use MBR or GPT... Als ik dat doe dan overschrijf ik nog aanwezige partitie informatie op de schijf..

Disk 5
Unknown
37.76GB
Not Initialized
37.76GB Unallocated.

Heb ook al geprobeerd om met een jumper hem in Master, Slave en Cable Select te connecten. To no avail.

[ Voor 17% gewijzigd door Lord_Dain op 25-09-2014 19:22 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 17:36
Heeft de USB adapter ook extra voeding of pakt hij maar 1 USB poort? Best kans dat hij net niet door de opstart heen komt door te weinig vermogen op de poort.

• Lord_Dain
De USB adapter is helaas afhankelijk van de ene USB kabel die op de adapter zit. Ik heb hem al wel in ongeveer elke USB port getest in mijn PC, achter op de PC, front, zelfs via een nonpowered USB hub. Ik denk dat ik op zoek moet naar een USB hub met aparte voeding en hem daarop aansluiten?. Volgens de sticker op de HD heeft hij 5V 1.0A nodig.. dus hier zou het goed in kunnen zitten ja :(

Zou ook verklaren waarom ik van de SATA disken er 2 wel kan benaderen..deze prik ik direct op de voeding van mijn PC met een sata power cable..

[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 25-09-2014 19:32 ]

• Lord_Dain
Vandaag geprobeerd met een powered USB hub. DIsk wordt weer als raar device herkent via device manager. Lijkt dus niet aan de power op de USB te liggen maar wijst steeds meer richting defecte USB-> IDE adapter. Ik heb de disk ook nog in een hele oude Dell laptop uit 2000 geprobeerd, dan krijg ik een opstart scherm waarbij ik in veilige modus of in normale modus mag opstarten (oftewel de disk heeft echt partitie en OS erop staan) maar helaas komt ie tijdens opstarten in veilige modus niet verder dan een aantal bestanden doorlopen :(

Ik denk dat ik op zoek moet naar een andere adapter en dan verder testen. Of toevallig een acer laptop uit medio 2003 tegen het lijf lopen met ongeveer dezelfde hardware als het origineel.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
En je hebt ook de voedingsadapter die bij je IDE/STATA naar USB adapter is geleverd aangesloten om je schijven?

• Lord_Dain
Helaas is dat bij de 2.5" IDE connector onmogelijk. Deze kan alleen gevoed worden via de USB connector van de adapter en stuurt hierover 5V door naar de 2.5" disk.
Pagina: 1