Lichte hulp gevraagd bij het overklokken van de videokaart.

Pagina: 1
Acties:

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer mijn GPU te overklokken: pricewatch: Club3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2

Ik heb dit echter allemaal nog niet zo uitgebreid getest, maar de snelheden die ik behaal tijden het even uitproberen vallen al snel in instabiliteit.

Ik gebruikte MSI afterburner,
Met mijn GPU kan ik het core Voltage niet verhogen. Wel de Power limit (%) deze kan tot +20, maar ik weet niet echt of dit nuttig is...

Daarnaast staat de
Core clock : 1050MHz, (standaard)
Memory clock: 1500MHz (standaard)

De core clock had ik even op 1100MHz gezet en de Memory clock op 1600MHz, omdat ik dacht dat ie dit wel aan zou moeten kunnen.
Ik was toen een game aan het doen die soms ff rond de 40 fps kwam, dit wou ik even omhoog brengen.
Echter craschte de game een paar minuten later...
Na opnieuw opstarten en van te voren de instellingen maken bleef de game hierop crashen, ik vind dit wel vreemd want ik had wel verwacht dat ik de kaart een stuk hoger zou kunnen overklokken.

Heeft iemand enige tips om dit te verbeteren o.i.d?
Ik zal dan ook wel aan de slag gaan met stress programma's hiervoor uiteraard ;).

Alvast dank,

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 19:02
Heb je de temperatuur van je GPU gecheckt?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Uiteraard!
Deze zijn erg goed. Komen rond de 50 graden met overklok en zo'n 45 zonder overklok.
FearMe schreef op donderdag 25 september 2014 @ 17:36:
Heb je de temperatuur van je GPU gecheckt?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpEnellis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 22:55
Probeer het eens met de memory clock op stock en alleen de core verhogen.

Wat je ook zou kunnen proberen is met alles op stock furmark proberen te draaien om te kijken of dat wel stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Furmark benchmark: preset 1080P geslaagd, met 75 graden. Dit was op stock, ik ga nu proberen de Core te verhogen.
Nu is het gewoon een kwestie van blijven proberen totdat ie crasht neem ik aan.

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Besef wel dat een GPU zich een stuk minder goed leent voor overclocken dan een CPU, en in sommige gevallen gaan je FPS zelfs omlaag van het overclocken van je GPU (bijv door throttling).

De juiste methode zou zijn om het in kleine stapjes te verhogen, 5 of hooguit 10 mhz, net zolang tot je instabiliteit of artifacts krijgt, daarna ga je weer 1 of 2 stapjes omlaag zodat je zeker weet dat de kaart die waardes goed kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Maar ben je dan niet heel lang bezig, elke keer dat testen?
Ik gooi het nu met stappen van 50MHz omhoog, van 1500 naar 1550 ging goed. En de 1600 net ook. Nu naar de 1650, mocht dit niet netjes gaan dan weer terug naar 1600, Die enkele 10MHz daartussen zal geen wereld van verschil maken.

Als ik de Core heb verhoogd is het dan verstandig om daarna pas de Memory clock te verhogen, of kan dat juist weer voor instabiliteit zorgen?

Ik zal er op letten dat ik geen artifact heb en de FPS een beetje goed blijft, bedankt voor de tip ;)

Ik overklok momenteel met MSI afterburner, en test het met FURMARK. Ik wil dat de temperatuur <95 graden blijft.

Ik ga nu de 1650MHz test starten. Deze is gelukt! Temps van 72 graden, dus dat gaat goed...
Wel raar dat dit in-game uitvalt,
echter waren de fps in FURMARK gedaald ten opzichte van vorige keer, zoals je dus net al noemde, ik denk dat ik de CORE niet hoger moet zetten, of toch even proberen?

De Test met furmark is wel 100% GPU usage, maar het duurt niet zo lang, is dit wel een goede manier om de stabiliteit te testen?

[ Voor 22% gewijzigd door mirno op 30-09-2014 11:53 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
mirno schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:50:
Maar ben je dan niet heel lang bezig, elke keer dat testen?
Heel simpel gezegd, ja dat duurt lang. Overclocken is niet een kwestie van waardes aanpassen en dan maar verwachten dat het goed gaat. Aanpassen, testen, aanpassen, testen. Dat het nu op dit moment met stappen van 50 Mhz goed gaat, zegt niks over hoe jouw kaart zich over 2 weken houdt.
Als ik de Core heb verhoogd is het dan verstandig om daarna pas de Memory clock te verhogen, of kan dat juist weer voor instabiliteit zorgen?
In welke volgorde je het aanpast maakt niet zo heel veel uit, maar over het algemeen kan de Memclock verder worden overclocked dan de Coreclock.
Ik overklok momenteel met MSI afterburner, en test het met FURMARK. Ik wil dat de temperatuur <95 graden blijft.
Staar je niet blind op de temps, het kan maar zo zijn dat een kaart die met lagere clocks op 70 graden, betere FPS haalt dan een kaart met hogere clocks op 95 graden. Kwestie van testen.
De Test met furmark is wel 100% GPU usage, maar het duurt niet zo lang, is dit wel een goede manier om de stabiliteit te testen?
Je kunt vanuit het menu van Furmark ook opgeven dat ie langer duurt, al weet ik zo uit mijn hoofd niet precies waar je het kunt kiezen.

Zou je echt je hele PC willen testen, zet dan tegelijk Prime95 aan en Furmark en laat ze beide een paar uur knallen. Je CPU, GPU, voeding, RAM en Northbridge worden op die manier maximaal belast. Komt ie daar goed doorheen, dan heb je een stabiele overclock ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Okee,

Met de memory op stock en de core verhoogt met 150MHz (van 1500 naar 1650) blijft deze stabiel met zo'n 75 graden in FURMARK. (korte test)

Ik heb mn CPU eigenlijk al vrij goed getest, deze staat nu op 4,1GHz, helaas krijg ik deze niet stabieler zonder het voltage belachelijk te verhogen, met als gevolg dat deze weer te warm wordt :(, en dat met een Noctua D-14...

Dan is het niet echt nodig om met PRIME te testen lijkt mij, denk niet dat de GPU daar veel invloed op zal hebben, dus het gaat puur om een GPU test, zal een kijken of ik de tijd kan instellen, ik zal eerst een half uurtje goed testen!

Voeding is een Seasonic X-750W v2, die zal alles prima moeten trekken lijkt me ;)

Ik ga nog even de memory clock van 1100 naar 1120 zetten en vervolgens een half uurtje testen, resultaten volgen spoedig!

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Eerste test maar even met x8 AA ingesteld, nu was de overklok dus niet stabiel! binnen 10 seconde crashte het systeem al op die 1650MHz, op standaard kloksnelheden blijft deze (gelukkig wel stabiel).
Ik ga vervolgens met deze x8 AA testen om de GPU maximaal te belasten. Dus ik moet weer opnieuw beginnen.

Hij trekt zo'n 90Ampere bij 1,2V wat dus vrij veel is. Als het voltage omhoog zou kunnen zou al wat kunnen schelen denk ik, maar dat kan helaas niet met mijn GPU...
Ik heb echter wel de mogelijkheid de power limit (%) te verhogen. Welke invloed zal dit hebben?

[ Voor 30% gewijzigd door mirno op 30-09-2014 12:20 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Weet niet of je het zelf doorheb of wat ,maar je zegt met de core tekloten en je sit aan de mem clock tekutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
maks11223344 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:26:
Weet niet of je het zelf doorheb of wat ,maar je zegt met de core tekloten en je sit aan de mem clock tekutten?
Eerst de core daarna de mem.
Core heb ik nu op 1550MHz, dit laat ik momenteel zo. De mem ga ik nu van 1100 naar 1120 proberen.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Power limit hellemaal openzetten memory afblijfen
en je core( 1050) rustig omhoog gaan brengen 50mhz per keer en testen met 10 minuutjes ingame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpEnellis
10 minuten in game lijkt me aan de korte kant. De GPU krijgt dan maar amper tijd om echt lekker op te warmen. Een vol belastende test als furmark of een mooie zware scene in 3dmark in repeat en dat voor een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oja, je hebt gelijk.
Ik ben idd met de Memory bezig ipv de core.
Waarom van de memory afblijven eigenlijk? Kan dit niet later zodra de Core stabiel is?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpEnellis
Het idee is meer dat als je van een van de twee afblijft je zeker weet waar je bottlenek zit. Als je beide zou verhogen en je hebt onstabiliteit dan is het gissen.

De rede om de core eerst te doen is dat dit meer snelheidswinst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Okee, ben ik mee bezig!
Zodra de Core dus zijn max bereikt heeft is het tijd om de mem te verhogen.
Ik heb nu van 1050 naar 1200MHz bij de CORE, deze laat ik 15minuten testen met Furmark op max (haalt 15fps) Dit gaat momenteel nog goed. Daarna zal ik met kleine stapjes gaan verhogen, en vervolgens dus aan de memory klok gaan zitten. Dan moet het wel goed gaan geloof ik.

De Core (1200MHz) blijft 15 minuten stabiel icm met de standaard memory clock op . Zodra ik de Core op 1250MHz zet zie ik artifacts verschijnen, dus weer terug naar 1200MHz.

Wanneer ik de memory clock van 1500 naar 1550 verhoog crasht de test van 15 minuten, dus deze blijft op 1500.

Prestatie winst van zo'n 9% behaald met deze overklok.

[ Voor 31% gewijzigd door mirno op 30-09-2014 13:29 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Wat ik dus probeer tezeggen is furmark is leuk om je maximum temps teweten maar zodra je met clocks die in furmark stabiel zijn een game ingaat zal je zien dat ie gelijk crashed er is niks beters als een avondje gamen om tesien of het blijft draaien.
de reden dat ik maar 10m test alvorens im me clock meteen alweer wat omhoog zet is omdat je er dan heel rap achter kan komen waar he core tot toe instaat is en waar hij er meteen mee kapt weetje dat dat tehoog is.
op het moment dat je een bepaalde coreclock 1200mhz zeg je zelf al een hele avond gamen stabiel is geweest zet he he coreclock weer stock en probeer je de max memclock tevinden maar die vind je heel anders dat is verhogen totdat je score in 3dmark begint tezakken en dan een stapje terug.
daarna is het een kwestie van uitvinden bij welke coreclock je ook nog je memclock een goed stuk omhoog kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
1200MHz werkt prima,
de mem laat ik staan ik denk niet dat ik veel voordeel behaal door de core op b.v. 1150 te zetten en de mem ook met 50MHz omhoog (haalt zonder core oc al erg laag).
Daarnaast zal het ook niet veel hoger worden dan het nu is.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Slechte mem OC klinkt als Elpida chips. Kijks eens in GPU-Z wat je VRAM vendor is. Even je muis hoveren op het GDDR5 stukje tekst.

1200Mhz op een 7970 is best netjes en in mijn ogen is alles van 1200Mhz of hoger bovengemiddeld voor een 7970.

Helemaal nu ik lees dat je dit op stock volts doet. Nu is het standaard voltage van een XT2 chip al een flink stuk hoger dan een ''oude'' 7970 want 1.256v is stock maar als je het met MSI AB voor elkaar krijgt je voltage te unlocken tot 1.300v kun je wel 1225-1250Mhz halen denk ik. Misschien zelfs meer!

Het kan zeker, je voltage unlocken, op die kaart. Heb je in je MSI AB settings de voltage unlock settings wel aan staan?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Imprezzion schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:33:
Slechte mem OC klinkt als Elpida chips. Kijks eens in GPU-Z wat je VRAM vendor is. Even je muis hoveren op het GDDR5 stukje tekst.

1200Mhz op een 7970 is best netjes en in mijn ogen is alles van 1200Mhz of hoger bovengemiddeld voor een 7970.

Helemaal nu ik lees dat je dit op stock volts doet. Nu is het standaard voltage van een XT2 chip al een flink stuk hoger dan een ''oude'' 7970 want 1.256v is stock maar als je het met MSI AB voor elkaar krijgt je voltage te unlocken tot 1.300v kun je wel 1225-1250Mhz halen denk ik. Misschien zelfs meer!

Het kan zeker, je voltage unlocken, op die kaart. Heb je in je MSI AB settings de voltage unlock settings wel aan staan?
1,99V staat ie stock.
Verdomd, je hebt gelijk, kan het voltage nu aanpassen! Hartelijk dank!

Ik kan niet zien wie de VRAM vendor is. Als ik over GDDR5 heen ga met de muis krijg ik alleen een verhaaltje over DDR, maar dat wist ik al. Bij Subvendor staat ATI AIB...

Ik zal eens rustig aan checken of deze op 1,3V stabiel te krijgen is.

Ik moet hierbij wel zeggen dat ik niet super nauwkeurig bezig ben geweest, het kan tijdens de MEM clock ook nog wel eens zo zijn geweest dat de CORE clock nog overklokt was... Ik ga zo maar weer eens nieuwe testen doen, en bij zowel alleen bij core en alleen bij mem, kijken hoe hoog ze komen als de ander op stock snelheid staat (met wat overvolting). En daarna zal ik een gemiddelde daarin zoeken, hoe kan ik het beste dit gemiddeld onderzoeken? Gewoon ietsjes lager gaan en checken of het stabiel blijft?
Zal daarbij 3D mark even downloaden om te zien of de scores niet omlaag gaan ;)

Hartelijk dank, ik kan nu dus nog weer een stapje verder :D

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Als het goed is heb je nu naast je core voltage slider een pijltje staan.
Als je hierop klikt krijg je een uitgebreider voltage menu met memory en soms ook aux voltage.

Memory kan wel fiks omhoog op deze kaarten hoor qua volts.+50mV is geen probleem en goed gekoeld +100mV ook niet alleen de RoyalAce heeft geen memory koeling dus...

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Met wat aanpassingen:

Voltage verhoogt naar 1,288V En het Mem Voltage verhoogt met +60mV.

Ik haal nu op de
CORE: 1250MHz
MEM: 1600MHz

Behaald de Furmark test op maximaal, zonder artifacts.
Ik moet nog steeds met 3D mark runnen, maar ik kan daar niet erg mijn draai in vinden. Na 2 runs met exact dezelfde instellingen zit er gewoon 450 punten verschil tussen. Zonder enige verandering, dat vond ik erg vreemd en dus niet echt betrouwbaar om de memory clock mee te testen.
Daarnaast duurt die Firestrike Demo bech wel erg lang om elke keer te testen.

Ik ga deze settings maar eens in Game testen.
Al is wel mijn vraag, hoe kan ik nu echt goed testen of die Memory clock goed staat, aangezien dit dus je fps naar beneden kan halen...

Tips welkom, ik ga nu IN-game testje doen :D

我的名字是Mirno

Pagina: 1