Ruim Crossfire moederbord vanwege koeling Arctic.

Pagina: 1
Acties:

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 12:57
Hallo.

Ik ben op zoek naar een moederbord waarbij de x16 slots voor Crossfire ver van elkaar liggen
Ik wil een gamesysteem bouwen met 2x R9 290 er in. Heb ik hier liggen.

Omdat deze 290's klinken als een accuboormachine op volle toeren, heb ik al zitten testen met een Arctic Accelero Extreme IV. Deze werkt prima (VRM isseus daar gelaten, die los ik nog op met extra heat sinks), maar doet zijn werk vooral muisstil.
Probleem, alles op het bord gezet neemt deze wel 4-5 slots in beslag. Ik wil graag beide kaarten kunnen plaatsen. Enorm passief koelblok er boven en een blok met ventilators er onder. Totaal 8 cm hoog.

Zijn er borden te verkrijgen waarbij ik 2 stuks PCIEx16 slots zo ver uit elkaar heb zitten dat het brok koper en aluminium wat nu aan mijn 290 hang er ook nog bij past. Dat straks niet de ventilatoeren van de bovenste kaart de warmte van het koelblok van de onderste kaart naar binnen zuigen. Dus 6 slots afstand zou wel fijn zijn.

Ik zag ook borden geschikt voor Triple-Crossfire, kan ik bij deze borden kiezen welk slot ik gebruik?
Dat als ik alleen de bovenste en de onderste zou gebruiken hij bij de bovenste op 16 en bij de onderste bijvoorbeeld maar op 8 lanes zijn werk zou kunnen doen?

Heb geen voorkeur voor Intel of AMD. Als de processor maar makkelijk deze twee kaarten aan kan sturen bij het spelen van games. Ik heb verder weinig eisen m.b.t. de aansluitmogelijkheden van het bord.

Budget. Ben ik nog niet uit. Geen bord van rond de € 300-400. Dan verkoop ik liever nog die extra kaart voor een dumpprijs. Ergens rond de € 200-250 ligt de max.

Het hele verhaal wordt in een Lian-Li A79 ingebouwd. Ruimtegebrek is er niet. Ja, veel ruimte maar ik vind hem gewoon mooi, heb geprobeerd verliefd te worden op een case uit lager prijssegment maar dat lukt gewoon niet meer.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Een van de goedkopere die dit aanbiedt is de Z87X-OC.

pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-OC

Tenminste, als ik je goed begrepen heb.

pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SOC

Als je een nieuwere chipset wilt.

Als je echter de bovenste EN onderste wilt gebruiken heb je iets als een gaming GT
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming GT
SOC Force
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SOC Force
Of G1 sniper 6 nodig
( niet uit ).

[ Voor 60% gewijzigd door Thomg op 25-09-2014 16:19 ]

• BenVenNL
Dank.
Het is mij namelijk nooit echt duidelijk bij meerdere x16 slots of ik deze vanaf boven aan moet vullen of dat ik gewoon elke kan kiezen en dat de crossfire functie automatisch wel werkt en gelijk het juiste aantal lanes gebruikt worden.
Zijn natuurlijk ook moederborden op de markt waarbij een x16 slot er op zit maar dat er vervolgen in dit slot maar voor x8 aan pinnetjes zit.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

BenVenNL schreef op donderdag 25 september 2014 @ 17:32:
Dank.
Het is mij namelijk nooit echt duidelijk bij meerdere x16 slots of ik deze vanaf boven aan moet vullen of dat ik gewoon elke kan kiezen en dat de crossfire functie automatisch wel werkt en gelijk het juiste aantal lanes gebruikt worden.
Zijn natuurlijk ook moederborden op de markt waarbij een x16 slot er op zit maar dat er vervolgen in dit slot maar voor x8 aan pinnetjes zit.
PCI-E 3 x8 is zat voor een 290X.

• BenVenNL
PCI-E 3 x8 is zat voor een 290X.
Als ik de afbeeldingen zo zie bij de borden is dat in bepaalde gevallen het onderste slot PCI-E x4 is. Als ik lees wat er bij de slots staat in de afbeelding. Als ik hem in het slot er boven druk komt alles toch wel dicht op elkaar.

De Gaming GT heeft dan iig wel een x16 als derde slot.

Maar goed, je hebt me wel op een idee gebracht. Ik ga eens alle borden af met 4 stuks x16 sloten en dan maar handmatig kijken hoveel lanes er per slot beschikbaar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door BenVenNL op 26-09-2014 12:24 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

BenVenNL schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 12:22:
[...]

Als ik de afbeeldingen zo zie bij de borden is dat in bepaalde gevallen het onderste slot PCI-E x4 is. Als ik lees wat er bij de slots staat in de afbeelding. Als ik hem in het slot er boven druk komt alles toch wel dicht op elkaar.

De Gaming GT heeft dan iig wel een x16 als derde slot.

Maar goed, je hebt me wel op een idee gebracht. Ik ga eens alle borden af met 4 stuks x16 sloten en dan maar handmatig kijken hoveel lanes er per slot beschikbaar zijn.
Nee dan heb je het verkeerd gezien.
De GT en SOC Force hebben een plexer waardoor de onderste ook op x8 draait.
Heb hier een UP7, de SOC Force is de spirituele successor ervan, ik kan het weten ;)

Zie pagina 7 & 8 hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 26-09-2014 12:48 ]

• BenVenNL
Ok inderdaad. In de handleiding staat 'we recommend using x16' niet dat het moet. Dus in theorie zou ik volledig vrij zijn in het kiezen van een slot.

Geld dit in zijn algemeenheid dan voor alle moederborden?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

BenVenNL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 10:34:
Ok inderdaad. In de handleiding staat 'we recommend using x16' niet dat het moet. Dus in theorie zou ik volledig vrij zijn in het kiezen van een slot.

Geld dit in zijn algemeenheid dan voor alle moederborden?
Nee niet echt, je kan in de handleiding ook echt daadwerkelijk zien dat die op 3.0 x8 draait, andere moederborden draaien meestal 2.0 x4 of zelfs x1.
Pagina: 1