Fans blijven draaien na uitzetten PC

Pagina: 1
Acties:

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-07 10:58
Hallo,

Sinds een klein jaar heb ik de volgende configuratie draaien:

• MSI Z87-G45 Gaming
• Core i5 4670K (niet overklokt)
• Be Quiet! Dark Rock Advanced C1 CPU cooler
• 2 x 4 Gb DDR3 1600 Crucial Ballistix
• Be Quiet! Pure Power BQT L8-CM-630w
• Club 3D HD7850 RoyalKing
• Samsung Evo 840 250 Gb
• Fractal Design Define R4 Black Pearl
• Windows 7 64-bit

Zeer tevreden, want lekker snel en zo stabiel als een huis!

Maar… sinds enige tijd valt me op dat na het uitzetten van de pc alle fans (case, cpu en psu) simpelweg blijven draaien. En dan niet even, maar de volgende ochtend nog steeds. Ik weet niet 100% zeker of dit vanaf het begin ook al zo was, aangezien de fans toen wellicht minder vuil en dus flink stiller waren, maar zeer waarschijnlijk niet.

Wat ik de afgelopen maanden geprobeerd heb (naast me een slag in de rondte zoeken op internet :) ):

1. Gespeeld met alle mogelijke vormen van Power Management, Hibernation of Fan Control in BIOS
2. Idem in Win7
3. De optie dat een apparaat Windows uit de slaapstand mag halen uitgezet waar ik het maar kon vinden
4. Samsung Magician verwijderd (en weer opnieuw geïnstalleerd)
5. Alle Mobo-drivers up to date gebracht

Ik heb nog geen BIOS firmware-update uitgevoerd, omdat ik wisselende verhalen hoor over het nut hiervan in dit verband en het MSI BIOS al een keer bleef hangen toen ik er slechts doorheen aan het klikken was. Geeft niet echt vertrouwen voor een update...

Zelf begin ik steeds meer de PSU te verdenken. Helaas heb ik er momenteel niet een als “spare” op de plank liggen om te testen, dus ik hoor eerst graag jullie mening voordat ik eventueel hardware ga vervangen.

Heeft iemand suggesties?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Mijn eerste gedachte ging uit naar je moederbord (PSU levert stroom aan je moederbord, die vervolgens je CPU en casefans regelt), maar als ook de fan van je PSU blijft draaien veranderd dit naar een raar probleem.

Hoe zijn je fans aangesloten? Via Molex (dus direct op de PSU), of via het moederbord, of zit er wellicht een fan-controller in je PC (if so, zou ik daar gaan zoeken)?

Blijven je fans op dezelfde snelheid draaien nadat je het systeem uitgezet hebt, of gaan ze aanzienlijk langzamer draaien? Dit zou kunnen duiden op lekstroom.

Is je stopcontact geaard? Dat kan namelijk ook rare problemen geven als dat niet zo is.

• Enki
Dank voor je reactie!

Fans zijn aangesloten via het moederbord. De kast heeft ook een rudimentair soort ingebouwde fan-controller, maar die heeft maar drie standen (Off - Lo - Hi) en wordt daarom niet door mij gebruikt.

Fans blijven op dezelfde snelheid draaien en ik heb - helaas - geen geaard stopcontact (hoewel alle pc's in huis draaien op "ongeaarde" stroom en dit probleem geen van allen vertonen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• EG Mike
Enki schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:49:
Dank voor je reactie!

Fans zijn aangesloten via het moederbord. De kast heeft ook een rudimentair soort ingebouwde fan-controller, maar die heeft maar drie standen (Off - Lo - Hi) en wordt daarom niet door mij gebruikt.

Fans blijven op dezelfde snelheid draaien en ik heb - helaas - geen geaard stopcontact (hoewel alle pc's in huis draaien op "ongeaarde" stroom en dit probleem geen van allen vertonen.
Die fancontroller heb je gewoon op OFF staan, of de kabels los (Ik weet het, als de fans hier niet op aangesloten zijn mag het niets uit maken, maar ik heb vreemdere zaken gezien!)?

Ik blijf toch je moederbord verdenken. Zet je PC eens uit, en als de fans blijven draaien moet je de 24pins kabel naar je moederbord eens losgooien. Gaan alle fans uit (ook die van je PSU) zit er waarschijnlijk iets in je moederbord niet goed. Blijft echter de fan van de PSU draaien, is er iets anders aan de hand.

• Enki
Die fancontroller heb je gewoon op OFF staan, of de kabels los (Ik weet het, als de fans hier niet op aangesloten zijn mag het niets uit maken, maar ik heb vreemdere zaken gezien!)?
Zou inderdaad niet relevant moeten zijn, maar ik zal het voor de zekerheid nakijken.
Ik blijf toch je moederbord verdenken. Zet je PC eens uit, en als de fans blijven draaien moet je de 24pins kabel naar je moederbord eens losgooien. Gaan alle fans uit (ook die van je PSU) zit er waarschijnlijk iets in je moederbord niet goed. Blijft echter de fan van de PSU draaien, is er iets anders aan de hand.
Da's een leuke, ga ik vanavond gelijk ook even uitproberen!
U hoort van mij...

• Theelichtje
  • Laatst online: 20-06 12:55
Je zou ook eens een ander stopcontact kunnen proberen ;) zit je in een stekkerdoos of niet? want liefst gewoon direct in een wandcontactdoos.

• Enki
Ok, paar aanvullingen:

1. De fancontroller op de kast kent de standen 5V, 7V en 12V, maar is inderdaad niet aangesloten.
2. De fans stoppen allemaal bij het uitzetten, maar gaan dan na korte tijd weer aan om aan te blijven. Ik zal straks voor het naar bed gaan eens proberen de 24-pins kabel los te trekken, kijken wat dat oplevert.
3. Ik las vanmiddag op internet nog de tip een andere interne usb-aansluiting op het moederbord te proberen (bij mij zitten er naast muis en toetsenbord ook nog een zBoard Fang en een Dymo labelprinter aangesloten). Weet nog niet of dat gaat helpen.

@Theelichtje: hij zit nu op een stekkerdoos, zodat ik hem daadwerkelijk uit kan zetten. Daarvoor zat ie aan de muur, en daar zijn de problemen ontstaan.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:52

rdejongjr

Gnome

Wellicht een usb(3) cardreader intern aangesloten en tevens voorzien van een molex stroomaansluiting?

De 5v Standby op de usb levert deze weer terug aan de molex en heel je systeem blijft 5v houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Gisterenavond bij het naar bed gaan (twee uur nadat ik hem uitgezet had) stonden de fans nog steeds stil, dus vol goede hoop heb ik geen kabels losgetrokken. Vanmorgen draaiden ze echter weer... 8)7

@rdejongjr: er zit geen cardreader in, alleen de interne USB-aansluiting van de kast zelf die ik gisteren verplaatst heb naar een ander pinconnector op het moederbord (vandaar dat ik hoopvol was dat het misschien opgelost zou zijn).

Ik wordt er een beetje moedeloos van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601981

Ik heb helaas weinig verstand, maar probeer een andere voeding of moederbord te plaatsen.
het kan zijn dat er iets mis is met het moederbord of de voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Koppel als he gaat slspen eens alles los van je pc en dan bedoel ik alles behslve de voedingstekker als ie het dan nog blijft doen is er iets wat een semi slaapstabd van je pc triggered of iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je weet toch zeker dat je je pc afzet he en niet in ee nsoort slaapstand? De mijne wilt niet meer in slaapstand gaan, alle hij gaat er nog in maar om de 1 of andere reden gaat ie terug aan (crash wrs) en boot windows volledig.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Trek de kabel naar je monitor er eens uit, dit wil nog wel eens de boosdoener zijn.
Heb het hier op tweakers in een ver verleden wel eens voorbij zien komen met een DVI kabel.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-07 18:17
Wat Damic ook al zegt, sterk vermoeden dat het iets softwarematigs is. Laatste tijd nog software geinstalleerd voor beheer en onderhoud van je systeem? Zoals Advanced System Care of iets dergelijks?

De opties voor het uit slaapstand halen, heb je ook opties in de BIOS als Wake On External Device/USB/LAN gecheckt?

Mochten de instellingen goed zijn, koppel dan eens alle kabels los behalve die van de voeding. Omdat je pc niet geaard is staat er 115 V op je kast, icm met een slechte verbinding of een sluiting ergens kan dit ook voor rare symtomen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Dank voor jullie reacties!

@Damic & maks11223344: Nee, hij gaat niet in de slaapstand. Ik heb de Dymo labelprinter al eens losgetrokken zonder resultaat, maar ik zal nu eens proberen alles los te koppelen behalve de stroomkabel.

@bartijn2: Ga ik ook proberen.

@Ptiel: Zoals in de openingspost aangegeven staan al dat soort grappen in het BIOS op disabled, maar je advies om alle kabels los te trekken sluit aan bij de vorige post en ga ik dus zeker testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Update:

1. Computer uitgezet, fans bleven draaien.
2. Via stekkerdoos uitgeschakeld.
3. Alle kabels losgetrokken m.u.v. stroomkabel
4. Stekkerdoos ingeschakeld

Resultaat: fans beginnen gelijk weer te draaien en blijven draaien...

Wie zet er in op de PSU en wie op het MoBo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
5 euro op je moederbord! :D Want je moederbord verbindt de groene draad met aarde (op de 24 pins) om zo de PSU in te laten schakelen. Of er moet ergens kortsluiting in je PSU zitten, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

EDIT: Ik lees even terug; je hebt mijn eerdere suggestie niet geprobeerd zag ik? De 24pins kabel los laten liggen. Als het probleem dan stopt weet je zeker dat het aan je mobo ligt.

[ Voor 29% gewijzigd door EG Mike op 09-10-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
pryth schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:45:
EDIT: Ik lees even terug; je hebt mijn eerdere suggestie niet geprobeerd zag ik? De 24pins kabel los laten liggen. Als het probleem dan stopt weet je zeker dat het aan je mobo ligt.
Inderdaad nog niet geprobeerd, want ik vraag me af of we daarmee wel iets mogen concluderen... Alle fans zijn aangesloten via het moederbord, dus door de power van het MoBo halen gaan ze natuurlijk uit. Maar weten we dan of het aan het MoBo de oorzaak is? Ik kan natuurlijk wel deze actie doen terwijl er een fan direct via de molex-kabel op de PSU zit. Als die dan blijft draaien terwijl de andere uitgaan is het dus de PSU.

Tenzij ik een denkfout maak natuurlijk... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Als je PSU aan gaat, gaat je moederbord automatisch ook aan, en daarmee je fans.

Als je de verbinding tussen je PSU/moederbord weghaalt weet je in ieder geval of je PSU vanzelf aangaat, of dat je moederbord een signaaltje (2 pinnetjes doorverbindt (kortsluiting oid.) geeft, en dus de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Haal je 24 pins gewoon los. Als je voeding dan aan blijft is het een probleem met je voeding, als je voeding uit gaat is het een probleem met je moederbord en/of BIOS/EFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
Vond dit zo'n vreemd verhaal dat ik me er nog een beetje verder in verdiept heb. :D

Aangezien je twee keer gecontroleerd hebt of alle powermanagement-functies uit stonden, heb ik mogelijk de oplossing gevonden: Check even de waarde van ErP in je BIOS. Deze moet aanstaan, dus niet disabled. Bron hier.

" Enabling ErP will disable waking from full power off state with anything other than the power switch. With ErP disabled, it's possible to set your computer up to turn on with a click of the mouse or with a keyboard, or with a packet sent to the NIC. It has no effect on waking from sleep."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
ErP is een EU richtlijn compatibility, heeft met standby power te maken, niks met je fans. ErP staat in Europa verkochte moederborden altijd verplicht aan. Het reduceert energieverbruik naar 1Watt of minder tijdens standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
johnkeates schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:40:
Haal je 24 pins gewoon los. Als je voeding dan aan blijft is het een probleem met je voeding, als je voeding uit gaat is het een probleem met je moederbord en/of BIOS/EFI.
Gisterenavond na het afsluiten de 24-pins losgetrokken, met als resultaat dat alle fans (ook die van de PSU) keurig uitbleven.
Ptiel schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:55:
Vond dit zo'n vreemd verhaal dat ik me er nog een beetje verder in verdiept heb. :D

Aangezien je twee keer gecontroleerd hebt of alle powermanagement-functies uit stonden, heb ik mogelijk de oplossing gevonden: Check even de waarde van ErP in je BIOS. Deze moet aanstaan, dus niet disabled. Bron hier.

" Enabling ErP will disable waking from full power off state with anything other than the power switch. With ErP disabled, it's possible to set your computer up to turn on with a click of the mouse or with a keyboard, or with a packet sent to the NIC. It has no effect on waking from sleep."
Die setting staat uit, ik zal hem vanavond eens aanzetten en kijken of het verschil het maakt.. Wanneer dit niets oplevert kunnen we resumerend denk ik wel het MoBo als schuldige aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dit is iets heel anders, ik heb een popcorn hout mediaspeler waar de voeding defect was. Bekend probleem. Ik elcos vervangen en een chip, de voeding ging vervolgens wel aan, maar wou niet meer in standy. De voeding bleef 5 en 12v geven. Ook zodra de voeding los was en de groene en zwarte niet doorgelust waren ging deze niet in standby met als gevolg dat alles aan bleef. Klinkt een beetje hetzelfde als hierboven.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
In dit geval is de PSU ok. Dit duidt op een defect moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-07 16:35

Thomg

Aww yiss

Je kan ook gewoon de psu handmatig uitzetten / via zo'n stekkerblok ding.

Lijkt erop alsof je moederbord niet aan je voeding vertelt dat het uit moet gaan, of in ieder geval niet goed genoeg.
Kijk eens naar je 24 pins kabel en kijk eens naar de pinnen van linksboven de 4e en 5e? Klip bovenop?

http://www.techpowerup.com/articles/other/22

Ik denk dat de weerstand tussen PS_ON en GND te laag is, per ongeluk geshort?

[ Voor 89% gewijzigd door Thomg op 21-10-2014 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 22:41

sHELL

VR "connoisseur"

Thomg schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 04:15:
Je kan ook gewoon de psu handmatig uitzetten / via zo'n stekkerblok ding.

Lijkt erop alsof je moederbord niet aan je voeding vertelt dat het uit moet gaan, of in ieder geval niet goed genoeg.
Jah, daar zat ik ook aan te denken... Ik ken dit probleem persoonlijk met hardware dat een bepaalde powerprofile niet ondersteund of verkeerd. (oude netwerk/wifi/muis kaart/usb stick/ding) Als je windows dan afsluit blijven de fans door draaien omdat de shutdown procedure niet word afgerond.

Echter geeft Enki aan dat het probleem al begint zodra de stroom is aangesloten zonder dat de PC op start. Dat doet mij denken dat het een bios "feature" is, of mobo en/of voeding is brak.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Laatst online: 10-07 16:35

Thomg

Aww yiss

sHELL schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 04:22:
[...]

Jah, daar zat ik ook aan te denken... Ik ken dit probleem persoonlijk met hardware dat een bepaalde powerprofile niet ondersteund of verkeerd. (oude netwerk/wifi/muis kaart/usb stick/ding) Als je windows dan afsluit blijven de fans door draaien omdat de shutdown procedure niet word afgerond.

Echter geeft Enki aan dat het probleem al begint zodra de stroom is aangesloten zonder dat de PC op start. Dat doet mij denken dat het een bios "feature" is, of mobo en/of voeding is brak.
Heb al wat meer getikt.
@TS heb je een multimeter?
Prik eens 1 in je PS_ON en 1 in een GND?
Ik weet niet wat de ATX standaarden voor dit soort dingen zijn, maar bij mij zegt die... Exact 1M.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 21-10-2014 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Slapen jullie nooit ofzo?
Ik verdenk je mobo, aangezien dat het onderdeel is dat de power doorstuurt naar je fans. Er zou dus iets niet moeten kloppen in één van de (vele) schakelmechanismen op je mobo. Je zou eens kunnen proberen om je BIOS te resetten. Een update is ook een aanrader, mits je een mobo met Dual-BIOS/UEFI hebt. Áls er dan iets fout gaat heb je de andere (tweede) BIOS nog.
Thomg schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 04:24:
[...]

Heb al wat meer getikt.
@TS heb je een multimeter?
Prik eens 1 in je PS_ON en 1 in een GND?
Ik weet niet wat de ATX standaarden voor dit soort dingen zijn, maar bij mij zegt die... Exact 1M.
Ik denk dat je dat beter kunt meten op de corresponderende pinnen op je mobo, maar dat zou ik ook fout kunnen hebben...

[ Voor 39% gewijzigd door Pwuts op 21-10-2014 04:57 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 22:41

sHELL

VR "connoisseur"

Bikkel topic staat droog :+

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

sHELL schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 04:55:
[...]

Bikkel topic staat droog :+
Hebben we dat tegenwoordig ook al? Griebels, nog nooit van gehoord :9

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Een BIOS reset heb ik vrij in het begin al eens (noodgedwongen) uitgevoerd, heeft niet geholpen. Een update is een van de laatste dingen die ik nog kan proberen.

Een multimeter heb ik niet, maar PS_ON en GND geshort zou me toch sterk lijken. Maar ik zal het even checken.

Anders maar leren leven met m'n stekkerdoosje: ik zit er eigenlijk niet op te wachten een nieuw MoBo te moeten kopen, alles weer over te zetten, Windows die gaat Miepen over de licentie, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
  • Laatst online: 07-07 15:55
Ik heb een soort gelijk probleem gehad en toe sloot windows (7) niet goed af. Misschien is dit bij jou ook het geval. Ik heb ubuntu op een usb stick geinstalleerd en geprobeerd of ik binnen ubuntu de pc wel kon afsluiten. Dit lukte. Daarna heb ik een nieuwe windows geinstalleerd en toen sloot de computer weer gewoon af.

Misschien kan je ook proberen om een OS te installeren op een usb stick en te kijken of dat het probleem is.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
brambo111 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:48:
Ik heb een soort gelijk probleem gehad en toe sloot windows (7) niet goed af.
Maar dan zou je toch op z'n minst knipperende Led-jes moeten zien op de kast?
Bij mij is echt alles zwart, ook de monitor geeft "No Signal". Alleen dus die helse fans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
brambo111 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:48:
Ik heb een soort gelijk probleem gehad en toe sloot windows (7) niet goed af. Misschien is dit bij jou ook het geval. Ik heb ubuntu op een usb stick geinstalleerd en geprobeerd of ik binnen ubuntu de pc wel kon afsluiten. Dit lukte. Daarna heb ik een nieuwe windows geinstalleerd en toen sloot de computer weer gewoon af.

Misschien kan je ook proberen om een OS te installeren op een usb stick en te kijken of dat het probleem is.
Softwarematig is het al uitgesloten. Zie:
Enki schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:09:
Update:

1. Computer uitgezet, fans bleven draaien.
2. Via stekkerdoos uitgeschakeld.
3. Alle kabels losgetrokken m.u.v. stroomkabel
4. Stekkerdoos ingeschakeld

Resultaat: fans beginnen gelijk weer te draaien en blijven draaien...

Wie zet er in op de PSU en wie op het MoBo?
Ik raise nog meer geld op je moederbord. Called iemand ? :p

Pokerface 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bartijn2 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:46:
Trek de kabel naar je monitor er eens uit, dit wil nog wel eens de boosdoener zijn.
Heb het hier op tweakers in een ver verleden wel eens voorbij zien komen met een DVI kabel.
Bij mij was het ooit een displayportkabel, die had een pin 20 die kennelijk de fans aandreef... DP-kabels horen standaard geen pin 20 te hebben, weghalen loste het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
begintmeta schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:26:
[...]

Bij mij was het ooit een displayportkabel, die had een pin 20 die kennelijk de fans aandreef... DP-kabels horen standaard geen pin 20 te hebben, weghalen loste het probleem op.
Mijn Iiyama is aangesloten met DVI, en die had ik al eens losgetrokken (net als alle andere kabels overigens).
pryth schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:18:
[...]Ik raise nog meer geld op je moederbord. Called iemand ? :p

Pokerface 8)
Ik doe mee :) .
Ik ga nog een BIOS-update doen en als dat ook niet helpt moet ik me maar even redden met de stekkerdoos.

Dank allemaal voor de input! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
  • Laatst online: 07-07 15:55
Enki schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:58:
[...]

Maar dan zou je toch op z'n minst knipperende Led-jes moeten zien op de kast?
Bij mij is echt alles zwart, ook de monitor geeft "No Signal". Alleen dus die helse fans...
Bij mij brandde er geen led-jes in de kast. de monitor gaf ook een geen signaal melding.
Ik verwacht ook dat het probleem het moederbord is maar een live cd/usb van ubuntu draaien kan natuurlijk nooit kwaad.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
S3 powerstate toevallig? Heb ook zoiets gehad, pc ging in een soort slaapstand ipv uit. Lag toen daar aan.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
En, is het euvel al verholpen? :)

Ben er toch wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Ptiel schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 21:20:
En, is het euvel al verholpen? :)

Ben er toch wel benieuwd naar.
Nope, maar ook nog geen Bios-update gedaan.

Zoals ik in de opening al schreef ben ik niet onder de indruk van de stabiliteit van dit MSI-Bios, en als ik het risico van een onbruikbaar Mobo afweeg tegen het inmiddels relatief geringe "ongemak" om met den grote teen even een schakelaartje om te zetten, is de keus gauw gemaakt.

Misschien als ik eens op één dag de Staatsloterij win, een hoefijzer vind en geen zwarte kat tegen kom, dat ik denk "what the heck" en spontaan de update uitvoer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Afgelopen week de voeding vervangen door een Corsair RM650 Semi-passive (want lekker stil) en warempel: de fans gaan nu gewoon uit en blijven ook uit! 8)7

Voor een ieder die inzette op het Mobo (en dat is dus inclusief ondergetekende!): u hebt verloren >:)

Pagina: 1